yamaha cygnus x - opravdové překvapení

Yamaha Cygnus X - opravdové překvapení

25.6.2013

Redakce SP.cz

Yamaha Cygnus X 125 je dalším skútrem ze stáje Yamahy, který je od letošního ledna možné řídit s řidičským oprávněním skupiny B. Nastal den D, tedy den převzetí skútru k týdenímu testování. A i když většinou bývám "natěšenej jak malej Jarda", tak tentokrát to bylo jinak. Nic proti Cygnusu, ale nejprve jsem vstal levou nohou, hned potom mi volal kolega z redakce, že se mu porouchalo auto a tudíž mě pro skútr nedoveze, a tak mi nezbylo nic jiného, než při 40°C vedrech využít služeb MHD. No zkrátka a dobře tento den byl opravdu dnem s velkým D, ale bohužel nikterak pozitivním.

A protože den převzetí měl opravdu velké D, tak jsem na místo díky MHD přijel ještě před provozní dobou a nezbylo mi tak nic jiného, než víc jak půl hodiny čumákovat před sídlem Yamahy. Ale k věci.

010: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 011: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 012: yamaha cygnus x - opravdové překvapení

Úderem 9. hodiny ranní mi byla předána Yamaha Cygnus X v černé barvě a s plnou nádrží. Popravdě musím říct, že po stránce vzhledu mě Cygnus nijak nezaujal. Obrovský přední světlomet a rozměry akorát tak pro trpaslíka ... no co, každý den není posvícení. Po vyřízení nezbytných formalit jsem vcelku bez velkého nadšení strčil klíček do multifunkční skříňky zapalování, díky níž nejen startujete, ale zároveň otvíráte sedlo, a pomocí brzdy a tlačítka startéru probudil motor k životu.

05: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 06: yamaha cygnus x - opravdové překvapení

07: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 08: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 09: yamaha cygnus x - opravdové překvapení

Nandavám kuklu, helmu, rukavice a nechávám skútr trochu zahřát. Párkrát obcházím kolem dokola a pomalu a jistě si začínám pomlaskávat. Skříňka zapalování má zároveň pojistku, díky které vám do ní sirku nikdo nestrčí. Klíček je ohýbací, tzn. kolenu překážet rozhodně nebude. Pod multifunkční skříňkou se nachází místo tradičního a "nezbytného" háčku kastlík. Ten je víc než povedený a krom rukavic, petky o obsahu 0,5 l pojme i mobil, peněženku, ovladač od garáže a pár dalších drobností. To nejlepší ale je, že po celou dobu testu a to i při přejezdu kočičích hlav nebo retardérů, jsem nic neztratil!

02: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 03: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 04: yamaha cygnus x - opravdové překvapení

024: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 025: yamaha cygnus x - opravdové překvapení

Před levým kolenem je pak umístěno víčko nádrže. Po odklopení nápisu YAMAHA a vsunutí klíčku se víčko vyklopí, ale zároveň zůstává viset na pružince. Při tankování tak odpadá starost kam s ním. Přístrojovka je velká, kombinovaná a velmi dobře přehledná. Krom nezbytných údajů dává i informaci o tom, kdy je potřeba vyměnit olej, a digitální hodiny jsou zde samozřejmostí.

013: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 014: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 015: yamaha cygnus x - opravdové překvapení

030: yamaha cygnus x - opravdové překvapení

Ač je Cygnus X menších rozměrů, tak se na něj se svými 183 cm a 95 kg skládám bez sebemenších problémů. Beru za plyn, na který skútr reaguje velmi pohotově a vyrážím. Po cca 500 m sice stavím, ale důvodem není porucha, nýbrž nutnost si seštelovat zrcátka. Ty při správném nastavení poskytují výborný přehled a to bez nějakých rušivých vibrací. Po seřízení beru opět za plyn a vyrážím.

017: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 018: yamaha cygnus x - opravdové překvapení

Nevím, jak přesně to popsat, ale rázem ze mě vše spadlo. Skútr jede dobře a moje nálada se otočila o 180° k lepšímu. Maximálka skoro atakuje hranici 100 km/h, ale o rychlosti to tentokrát není. Sluníčko pálí a já vyrážím směr Slapy, kde mám v plánu pořídit pár fotek. Proplétám se městským provozem s absolutní lehkostí a samozřejmostí. Najíždím na cestu podél Vltavy a dávám plnej. Cygnus nijak neprotestuje a střemhlav vyráží kupředu. Dojíždím až ke Štěchovickému kopci, který vyjíždím bez většího zpomalení, a pokračuji dál až na Vyhlídku. Za celou cestu musím asi 2x brzdit díky přebíhající zvěři, a tak odhaluji slabinu tohoto skútru.

016: yamaha cygnus x - opravdové překvapení

Cygnus X má brzdy v kombinaci bubnu a kotouče, přičemž kotouč má vcelku neobvyklé rozměry. I přes jeho velikost jsou brzdy spíše vlažné a při potřebě okamžitě zastavit je nutné stisknout obě páčky až na doraz! Skútr pak sice zastaví, ale nástup i průběh brždění jsem zažil už lepší. Podvozek i pérování ale zase můžu jenom pochválit. Cygnus tak nemá problém projíždět zatáčky tzv. na knop a to bez nejistoty nebo vlnění. Kočičí hlavy i retardéry o sobě sice dají znát, ale nikterak výrazně a tak je jízdu po nich nebo přes ně lepší brát jako nutnost, bez které se v Praze prostě neobejdete. 

019: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 020: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 021: yamaha cygnus x - opravdové překvapení

Velkou výhodou, kterou tenhle skútr nabízí, je úložný prostor. Pod sedlo se sice integrálka nebo vyklápěčka nevejde, ale jetku tam dáte bez problémů. Krom ní pak podsedadlový prostor nabízí i místo na bundu, nepromoky a další a další věci. Základní nářadí je pak součástí výbavy a své místo má přímo v "podsedláku". Za úložný prostor včetně kastlíku pod řídítky si tato Yamaha vysloužila velké a nikterak bezvýznamné plus.

026: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 027: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 028: yamaha cygnus x - opravdové překvapení

Protože Cygnus nám byl zapůjčen na celý týden, nebylo vůbec od věci mu dát trochu do těla. Kromě tradičních pražských silnic a mimopražských cest jsem vyzkoušel i polňačku. Velmi, ale opravdu velmi mě překvapila jízda ve dvou. Díky již zmiňované velikosti je jasné, že Cygnus mezi velké skútry rozhodně nepatří. Možná o to víc mě překvapilo, že na skútr jsme se v pohodě naskládali ve dvou a ani 30 km na jeden zátah nám nedělal, co se pohodlí týče, žádný problém.

022: yamaha cygnus x - opravdové překvapení 023: yamaha cygnus x - opravdové překvapení

Vzduchem chlazený 4-taktní jednoválec o výkonu 8 kW odvádí svou práci na výbornou. Ač se jedná o obsah 125 ccm, neměl jsem nikdy problém s nedostatečnou rychlostí a to ani při předjíždění na okrskách. Po celou dobu našeho testu se skútr rozhodně nijak nešetřil ... popravdě nevím, jestli by z nás v Yamaze měli radost, ale test je test. Jaké bylo naše nebo minimálně moje překvapní, když jsem se rozhodl dotankovat a změřit spotřebu, se snad nedá ani popsat! Při jízdě ve dvou, při jízdě na plný plyn atd. se spotřeba vyhoupla na cca 2,6 l, a to jsem opravdu nečekal. Překvapení víc než příjemné!

029: yamaha cygnus x - opravdové překvapení

Po týdnu ježdění se mi tenhle skútřík vlastně ani moc nechtěl vracet. Za 1, jsem se díky jeho rozměrům propletl každou kolonou a zaparkoval skoro všude, za 2, jsem díky velkému podsedadlovému prostoru převezl od drobností po nákup a to díky spotřebě takřka za babku, no a konečně za 3, se mi vlastně začal i líbit. Nebýt slabších brzd a možná poněkud vyšší ceny, neměl bych vlastně pořádně ani co vytknout. Celý test, ač začal ne příliš dobrým dnem neboli dnem s velkým D, mohu zhodnotit následovně: "Kdo umí, ten umí a Cygnus X rozhodně umí!"

Technické informace:

Rozměry 1.855 x 685 x 1.130
Hmotnost 120,0 kg
Startér elektrický
Převodovka automatická s variátorem
Chlazení vzduchem
Objem palivové nádrže 7,4 l
Přední tlumiče teleskopická vidlice
Zadní odpružení kyvná vidlice
Zdvih pružiny vpředu 90 mm
Zdvih pružiny vzadu 95 mm
Brzda vpředu jednoduchá kotoučová, Ø 216 mm
Brzda vzadu bubnová, Ø 150 mm
Přední pneumatika 110/70-12
Zadní pneumatika 120/70-12
Světlá výška bez zatížení 113 mm
Výška sedadla bez zátěže 785 mm

 

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”

23.6.2021

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”Voge se nyní vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Při zakoupení modelu VOGE 300AC, 300R nebo 500R a předložení řidičského průkazu s vyznačením skupiny A2,...

Více

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE

15.6.2021

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONENOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE• PŘEDSTAVUJEME MODEL „ONE“, NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO• ITALSKÝ PŮVOD A ZAMĚŘENÍ NA MLADÉ ZÁKAZNÍKY: „ONE“ JE SPOJENÍM BAREV, FANTAZIE, STYLU,...

Více

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek

19.4.2021

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítekKymco se na startu letošní sezóny vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Od 12. dubna nabízí tento tchajwanský výrobce skvělé ceny na svoje oblíbené skútry...

Více

BMW C1 znovu na scéně?

12.4.2021

BMW C1 znovu na scéně?Kdo by neznal legendární skútr od BMW s označením C1. Skútr vybavený speciálním rámem a bezpečnostními pásy, který umožňoval jízdu bez ochranné přilby byl poprvé veřejnosti...

Více

Suzuki Burgman 400 - 2022

8.4.2021

Suzuki Burgman 400 - 2022Rok 2021 ještě ani pořádně nezačal a Suzuki již představilo nového Burgmana 400 pro rok 2022. A v čem bude Burgman 2022 jiný? Především plní emisní normu Euro5 a může se tak...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Černou Afrikou

17.6.2021

Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie   . . . .   Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...

Více

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz
BE-RIDER.com

Společnost Montplast se specializuje na výrobu a montáž zastřešení bazénů. Zastřešení bazénů se vyrábí ze systémových hliníkových profilů, opatřených povrchovou úpravou.