Honda DN-01. Tohle není čopr, bejby!

Honda DN-01. Tohle není čopr, bejby!

10.7.2008

ČMN

Máme 21. století a časy, kdy měly všechny motorky chromované světlo, žebrovaný motor a dva tlumiče vzadu, jsou prostě pryč. Nová doba žádá nové stroje. Ovšem pořádně překvapila letos Honda, která bez velkého přemýšlení vrhla na trh koncept DN-01, asi nejvíc sci-fi motocykl současnosti. Je to čopr, sportovec, nebo skútr?

Určitě si budete pamatovat scénku z Tarantinova kultovního snímku Pulp Fiction. V češtině to tedy není nic moc, ale v zásadě se v ní povídá o tom, že čí je to motorka, to není motorka, je to čopr, a čí že je to čopr, tak prý Zeda a nakonec se dozvíte, že Zed je dead. No.

Přijet Bruce Willis ke své milé na DN-01, asi by celý film skončil na tom, že by se totálně zamotal do povídání o tom, co je vlastně déenko zač. Čopr, bejby? Posaz by odpovídal. Jenže se tady neřadí, protože převodovka je hydraulická, a také jízdní vlastnosti připomínají spíše sportovní stroj. A designově celá motorka vypadá jako ukradená rekvizita z šestnáctého dílu Hvězdných válek.

Ale je také možné, že by z toho filmaři vybruslili takovou malou nevinnou lží, že by Bruce odříkal: „To je ten nejčoprovatější čopr, bejby.“ Protože co se týče pohodové jízdy, tak ta je tady dovedena k dokonalosti – už ani to řazení vás neotravuje...

Výstavní kousek technologií

Občas je to s těmi prototypy sranda. Postaví se zajímavá motorka, ta se následně dlouhá léta předvádí na výstavách a ve finále jde do výroby vlastně docela běžný bajk, navíc již okoukaný (B-King je zářným příkladem). No a pak jsou motorky, nad kterými člověk mávne rukou, protože ho ani ve snu nenapadne, že by „tohle“ v životě mohlo vyjet na silnici, a prásk! Na podzim 2005 v Tokiu představená Honda DN-01, absolutně nezařaditelný stroj s inovativním způsobem přenosu výkonu a silně kontroverzním designem, se přesně o dva roky později prezentuje jako hotovka pro sériovou výrobu.

A jsme u první věty v perexu. Máme 21. století. Prodávat motorky je čím dál složitější, všechno už tu bylo, retro vlna střídá modernu a naopak a ve finále zjistíte, že se design i konstrukce točí v zakletých kruzích. Ověřených, ale zakonzervovaných. Nezbývá než experimentovat a pokusit se již znuděným zákazníkům nabídnout něco nového, neotřelého. Něco, co by je donutilo prodat jejich letité CB 750 nebo R80 – vždyť nové motorky jsou akorát lehčí a silnější, ale jinak fungují stejně...

Co si budeme vykládat, Honda DN-01 určitě nebude kasovní trhák, který ve třetím roce existence trumfne v prodejích CBF a Fireblada. Je to výstavní kousek nových technologií, nových přístupů, a jako takový je třeba ho brát. Honda prezentuje déenko jako cruiser, ale na webu francouzského a německého dovozce jej najdeme zařazené do společnosti velkých cestovních strojů. Do České republiky se letos ještě oficiálně nedováží, náš trh by takovýhle „úlet“ zřejmě ještě nepobral. Zatím se Honda ČR soustředila na lehké oťukávání – vystavila motorku na Honda dni a nabídla ji novinářům. My vám přinášíme úplně první české svezení na jediném DN-01 v Česku, ještě na převozních značkách. Nechceme naše čtenáře nechávat čekat…

Design podporuje osobnost

Nemůžeme nezačít designem, jenž dělá z déenka to, co technicky je – osobnost. Tenhle nizoučký protáhlý tvar s ksichtem připomínajícím žraloka bude ležet v žaludku nejednomu milci chromu a chladicích žeber, ale motorce zaručí, že na ni skutečně nikdo nezapomene. Navíc se tu styl snoubí s funkcí.
Na první pohled se vám bude zdát, že posaz bude jako na čopru. A když si na DN sednete, zjistíte, že to nebyl sen. Čopr jak vyšitej. Dopředu nohy, spočívající na plošinách, k vám natažená řídidla, opravdu nízké sedlo… Ale místo plechové nádrže ve tvaru slzičky svíráte nohama plastový kryt tvarovaný tak, abyste měli pořád dobrý kontakt s motorkou – jako na sporťáku. Vlastně všechno, co vidíte, jsou plastové kryty tvarované tak, aby se něco dobře drželo nebo aby někam nefoukal vítr.

Přední kapotka (nebo jak to nazvat) skutečně vykazuje jakousi účinnost a navíc chrání před světlem v hloubi zapasovanou digitální přístrojovku. Ta rozhodně jako z čopra nevypadá. Obsahuje klasické údaje (rychlost, otáčky, kilometry, hodiny, palivo…) a má i jeden hodně netradiční „chlívek“. V něm se střídají písmenka D a S s číslicemi od jedničky do šestky. Co znamenají? Čtěte dále.

Na sport?

Jako pohonnou jednotku hondaři vybrali dlouhými léty prověřený dvaapadesátistupňový véčkový dvouválec, který pohání aktuální generaci Deauvilla a Transalpa, nyní vybavený čtveřicí ventilů na válec (předtím po třech), vstřikováním a vůbec prostě upgradovaný, aby splňoval kritéria roku 2008. Jeho výkon je z dané trojice nejnižší, údaj 56 koní neslibuje dlouhé černé čáry na silnici a krátké hnědé v trenkách, ale pro tuto motorku je ten motor ideální. Svou asexuální (sorry, Hondo) charakteristikou dá vyniknout ostatním vlastnostem, které by nějaký stokoňový a dvousetnewtonmetrový dvoulitr zcela zastínil.

Tenhle tichošlápek je namontovaný do ocelového šáska s čopráckým rozvorem 1605 mm, ovšem tím veškerá podvozková podobnost s „easy ridery“ končí. Informace o 41mm vidlích a zadním jediném tlumiči se seřiditelným předpětím ještě zní celkem fádně, stejně tak úhel podkopnutí vidlic není přímo supersportovní, ale krásná 17“ hliníková kola obutá do pryží se sportovním vzorkem i rozměrem (to zadní uchycené v letmáči s kardanem nese stodevadesátku!) už mluví zcela jinou řečí. Do toho ještě propojený brzdový systém s třípístkovými třmeny vpředu a ABS...

Jako na skútru

A teď tu největší bombu: přenos síly z motoru k zadnímu kolu má u DN-01 na starost hydromechanická převodovka s hydraulickou spojkou! Její jméno je HFT, Human Friendly Transmission, tedy „lidem přátelská převodovka“. Jak poetické. Žádná ozubená kola, žádný řemen, ale hydraulický motor, který plynule a smysluplně přeměňuje otáčky a krouťák motoru do těch správných hodnot na výstupu na kardan. Tohle zařízení teprve dělá z jízdy na déenku nezapomenutelný zážitek.

Po nastartování motoru na vás na přístrojovce svítí kontrolka neutrálu (a většinou i ruční brzdy, která se nachází vpravo pod nádrží). Kolébkovým přepínačem na pravém řídítku, v místě, kde dříve býval ovladač světel, přecvaknete z N do polohy D jako drive a stejné písmenko se rozsvítí i na displeji. A můžete vyrazit.

Motorka se v tento okamžik chová dosti podobně jako skútr vybavený variátorem, hydraulika by však měla být jemnější a akurátnější. Pocit je to velice zajímavý. Vaše tělo vám podle rozložení údů říká, že sedíte na čopru, ale veškeré ovládání je soustředěné na plyn a brzdy (kupodivu je tu na zadní brzdu nožní páka a ne páčka na levém řídítku). Zvyknete si na to asi tak po patnácti pikovteřinách jízdy a pokud nejste hyperaktivka, který neustále musí kvrdlat nohou a řadit, tak se vám to bude líbit. Do absolutna dovedený pocit bezstarostné jízdy – jen gas a jede se! Jako ve starém Chevroletu ze sedmapadesátého, se staženou střechou a Elvisem v rádiu...

Řazení na palec

Tím ovšem nabídka nekončí. Přesuňte zrak na levé řídítko a najdete tam druhý kolébkový přepínač, tentokrát fungující v předozadním směru. Ten má dvojí značení – S a D a plus a minus. Déenko totiž nabízí hned tři režimy převodů.
O prvním, déčku, jsme si už řekli. Když zmáčknete ten levý přepínač do polohy S jako sport, vyletí otáčky při konstantní rychlosti o pár stovek výš, takže máte motor lépe „na plynu“, a navíc je reakce i ostřejší. Tento program jsem během testování moc nevyužíval. Nejraději jsem měl déčko, nebo ten následující – manuální řazení.

Když totiž pravým ukazováčkem sáhnete z druhé strany sdruženého přepínače na řídítku, najdete tam čudlík jako na světelnou houkačku. Ten však přepíná mezi výše popsanými programy a jakýmsi manuálem, kde máte k dispozici šest kvaltů. V tu chvíli zase ten levý kolébkový přepínač funguje jako volič převodového stupně. Dopředu řadíte nahoru, dozadu dolů. Je to hodně intuitivní a bezproblémové, navíc chytré – elektronika hlídá optimální otáčky, takže tam nedáte v kilu jedničku ani v 15 km/h šestku.

Změna převodů je většinou velice jemná, když řadíte kolem 4000, tak dokonce připomíná běžný variátor. Jediný zřetelný škubanec jsem registroval mezi pětkou a šestkou – tam to škubalo prostě pokaždé. Jinak mě to ale hodně bavilo a jeden zatáčkový úsek jsem dokonce jel několikrát tam a zpět, abych zjistil, co je nejlepší program. Vyhrálo to řazení. Navíc jízdní vlastnosti umožňují opravdu sportovní zacházení.

Nové možnosti

Když jsem DN-01 přebíral, byl jsem děsně napnutý. Mám rád nové věci (to jsem zjistil nedávno, vždycky jsem si myslel, že jsem stará konzerva) a u déenka na mě čekalo čisté neznámo. Po testu jsem byl spokojený. Tahle motorka mi ukázala nové možnosti, jak si užít jízdu, aniž bych postrádal něco z „klasiky“. Jenom pořád nevím, jestli je to hlavně čopr, sportovec, nebo skútr...

Verdikt

Motor: 7/10
Podvozek: 7/10
Brzdy: 7/10
Ovladatelnost: 7/10
Město: 6/10
Cestování: 7/10
Sport: 6/10
Spolujezdec: 7/10
Zpracování: 7/10


text: sci-Honzis
foto: fi-Kuba

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli

29.10.2021

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateliPIAGGIO GROUP VYHRÁVÁ SOUD PRVNÍ INSTANCE O PORUŠENÍ EVROPSKÉHO PATENTU PROTI SPOLEČNOSTI PEUGEOT MOTOCYCLES V PAŘÍŽI A MILÁNĚPO NÁZVU VESPA JE UZNÁNA TAKÉ JEDINEČNOST SKÚTRU...

Více

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”

23.6.2021

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”Voge se nyní vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Při zakoupení modelu VOGE 300AC, 300R nebo 500R a předložení řidičského průkazu s vyznačením skupiny A2,...

Více

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE

15.6.2021

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONENOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE• PŘEDSTAVUJEME MODEL „ONE“, NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO• ITALSKÝ PŮVOD A ZAMĚŘENÍ NA MLADÉ ZÁKAZNÍKY: „ONE“ JE SPOJENÍM BAREV, FANTAZIE, STYLU,...

Více

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek

19.4.2021

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítekKymco se na startu letošní sezóny vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Od 12. dubna nabízí tento tchajwanský výrobce skvělé ceny na svoje oblíbené skútry...

Více

BMW C1 znovu na scéně?

12.4.2021

BMW C1 znovu na scéně?Kdo by neznal legendární skútr od BMW s označením C1. Skútr vybavený speciálním rámem a bezpečnostními pásy, který umožňoval jízdu bez ochranné přilby byl poprvé veřejnosti...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Černou Afrikou

17.6.2021

Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie   . . . .   Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...

Více

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz
BE-RIDER.com

Společnost Montplast se specializuje na výrobu a montáž zastřešení bazénů. Zastřešení bazénů se vyrábí ze systémových hliníkových profilů, opatřených povrchovou úpravou.