Piaggio MP3 Hybrid. Technologie nového tisíciletí.
Piaggio minulý rok představilo svůj první hybridní skútr na světě, vozidlo předurčené vyvolat revoluci v oblasti městské mobility. Není to obyčejný skútr s dvěma motory, ale zcela nové moderní vozidlo, které spojuje tradiční spalovací pohon s elektrickým, výsledkem čehož je nízký dopad na životní prostředí s důrazem na minimální emise.
Díky své exkluzivní technologii je prvním vozem v celém automobilovém průmyslu, který využívá lithium-iontové baterie s možností nabíjení ze sítě a také dobíjení při jízdě zpětnou energií motoru spalovacího a to s více než 50% nižší spotřebou benzínu a emisemi CO2 a zároveň s vlastnostmi high-tech bezpečné jízdy a zábavy.
Technologie MP3 Hybrid je nyní přístupná všem, tomuto
skútru je předpovídána velká budoucnost jako ideálnímu způsobu dopravy v
přetížených metropolích, ale i také jako úniku na příjemný víkend.
V posledních letech snaha snížit množství
znečišťujících látek v ovzduší má za následek omezení dopravy v některých
oblastech měst a to se týká i skútrů. Díky elektrickému pohonu s nulovými
emisemi se může přesouvat kamkoliv. Oba motory mají své silné i slabé stránky,
které se mohou jevit jako podstatné. Zážehový má svou samostatnost, ale produkuje zplodiny, i když s normou Euro 3. Druhá strana s nulou sice zazáří, ale je omezena
autonomií nabití baterie a maximální rychlostí.
MP3 Hybrid si nemusí vybírat mezi výkonem a ekologií,
mezi cestou do práce v centru se zákazem vjezdu vozidel s emisemi a delší
cestou v příměstských oblastech. Právě jeho
revoluční pohon kombinuje výhody benzínového motoru s elektromotorem.
Hybridní řešení není omezeno nabízet dvě různé možnosti
pohonu, ale tyto jsou integrovány do sofistikovaného systému, který umožňuje
kombinovat výkon motoru a elektřiny s jedinečným přínosem pro životní
prostředí. Dva skútry v jednom, bezpečné cestování, hospodárné a zároveň
tak zábavné. Připravte se na 3. tisíciletí.
Dva v jednom
Tak si přiblížíme ten zázrak moderní techniky. Dva motory,
elektrický a zážehový, jsou vzájemně elektronicky a mechanicky integrovány v
jediný paralelní systém a jsou schopny fungovat společně, výsledkem čehož je
energie dodávaná pro potřeby hnací síly.
V této společné symfonii
klasický 4-taktní benzínový motor funguje s vynikajícím výkonem, nízkými
emisemi, spotřebou a vysokým stupněm autonomie. Automatická
převodovka a elektrický systém je spojen elektronickým akcelerátorem
„Ride-by-Wire“, poprvé použitým na skútru, tím je zajištěna obvyklá živost jak ve městě, tak
i mimo město. Samozřejmě při běžném použití
spalovacího motoru se dobíjejí baterie, jak již bylo zmíněno. Tímto ale
spolupráce nekončí. Elektrický motor se dostává do akce již při prvních metrech
startu a poskytuje až 85 % k podpoře spalovacího motoru.
Prostřednictvím „Ride by Wire“ (bezdrátový elektronický akcelerátor) a VMS
(management systému jízdy) se rozhodne a to na základě skutečných podmínek, kolik využije přenosu energie ze spalovacího motoru a kolik z elektrického, aby
optimalizoval výkon a spotřebu.
Zde se pozastavím, matematici a
odborníci na výkon určitě přepočítávají, co by se z toho ještě dalo dostat, že,
kolegové? No, zanechte teorií a myšlení nechte na jiné, co už to za vás vymysleli.
Součinnost mezi těmito motory řídí elektronika a to přispívá nejen k lepšímu
využití výkonu, ale i ke snížení spotřeby a o to nám přece jde, jezdit za méně
a samozřejmě rychleji (tam někde vzadu slyším
souhlas...). S Hybrid MP3 můžete jezdit za 1,6 l/100 km, pokud jsem to dobře počítal,
píšou, že 60 km/l to tak asi vychází. V porovnání k 26 km/l, což je 3,8 l/100 km, kdyžtak mě
opravte na skutrforumu, kdybych se mýlil. Emise padají na 40 g/km v porovnání
s 90 g/km tradičního spalovacího motoru skútru. Tyto
hodnoty jsou spočítány na Hybrid MP3 při využití 65 % normál a 35 % elektřina.
Hybridní není jen společné, je to propracovaný systém s
jednoduchým výběrem. Pomocí tlačítka na řídítkách vypnete motor spalovací a
přeměníte na skútr s nulovými emisemi, který se může pohybovat v zónách s
vysokým omezením provozu. Jiným tlačítkem zase nastartujete zpět klasický
spalovací motor na hlavní pohon a
dobíjení baterií, který použijete pro oblast s normální provozem. E-režim můžete přepínat z
elektriky a naopak a to i během jízdy, stačí zvolit režim stiskem „Hy Tech“ a
chvíli podržet.
V garáži můžete zvolit
dobíjení přes klasickou elektrickou přípojku kabelem, který je schovaný pod sedadlem a
na palubě je integrovaná nabíječka. Díky elektrickému motoru je MP3
Hybrid vybaven reverzním tahem užitečným při manévrování a parkování, známý
z Hondy Goldwing, jenom s jednou malou změnou, zde nemusíte dát nohy na
zem.
Tolik technologie na dosah ruky
Ovládání je velmi jednoduché a intuitivní pomocí speciálních přepínačů na různé provozní režimy. Technologie existuje, i když není vidět. Modul akumulátoru a integrovaná kontrola elektroniky jsou schovány pod sedadlem, vzadu také naleznete místo pro přilbu a další drobnosti. Sice to přineslo zvýšení hmotnosti, ale akumulátor se vyznačuje vysokou spolehlivostí a dlouhou životností. Úroveň stavu nabití se zobrazuje na palubní desce, při dobíjení přes standardní elektrickou síť je plný stav přibližně za 3 hodiny, ale 85 % dosáhne už za 2 hod.
Unikátní a estetické pohodlí
Z estetického hlediska se hybridní MP3 liší od konvenčních modelů jen povrchovou úpravou, která zahrnuje bílou perleť, dvoubarevné čalounění sedadla a nastříkání některých plastů. Doplněny jsou kontrolky ovladačů na řídítkách a změněná přístrojová deska, kde se otáčkoměr změnil na kontrolu stavu paliva a baterie - velmi pěkně vyřešeno. U palubního počítače je kontrolka připojení do el. sítě, a na displeji mimo ostatní nezbytné informace i ta o reverzním režimu. Na levé straně řídítek je spínač tichého elektrického režimu, vpravo zase „Hy-Tech“, s nímž pilot vytočí 4 druhy provozu a uprostřed jsou varovné směrovky a odemykání zavazadlového prostoru. Jinak zůstala funkce uzamčení předních kol, která umožňuje zastavit, aniž byste museli dát nohy na zem a parkovat bez použití hlavního stojanu, toto funguje při všech režimech jízdy, ať jste v elektrice nebo hybridní.
Technická data
Motor: 4-takt o obsahu 124
ccm, vodou chlazený s výkonem 11 kW při 8500 ot/min, točivý moment 16
Nm při 3000 ot/min.
Elektromotor: Synchronní s
permanentními magnety, napětí 3-fázové střídavé, řízené digitální, vzduchem
chlazený o výkonu 2,6 kW, točivý moment 15 Nm.
Provozní režimy: 4 režimy - hybridní typ 2 a elektrický typ 2 včetně
reverzního.
Nabíjení Lithium-Ion baterie: Na cestě brzděním a
zpomalováním a připojením do elektrické
sítě po odstavení.
Ostatní parametry jako
výška, délka, rozvor a kola jsou shodné s klasickým Piaggio MP3 125.
Hodnocení a pohled do příštích let
Piaggio MP3 Hybrid nám přináší nový pohled na dopravu ve městě a určitě nezkazí požitek z jízdy, právě naopak stane se zábavnější a to s vynikajícími dynamickými vlastnostmi, které z něj dělají skútr budoucnosti.
Bohužel nesplnil očekávání, jenom 70 kusů našlo své kupce od zavedení do prodeje v říjnu 2009. Předpoklad byl alespoň 400 kusů, tak je velké zklamání. Ale Piaggio nadále věří, že si najde své místo v segmentu skútrů. Na jeho obhajobu je třeba říct, že provoz a promyšlená technologie je na špičkové úrovni.
Podle posledních zpráv snížil cenu modelu 125 ccm a v přípravě je představení obsahu 300 ccm. Díky hybridní technologii Piaggio navýšil výkon na 16,7 kW. MP3 300 LT Hybrid je schopen stejného zrychlení jako 400 LT, ale s menší spotřebou a emisemi. V každém případě tento nový skútr zachovavá stejné technické vlastnosti jako jeho předchůdce 125 ccm, i podvozek rodiny MP3, dobíjení baterie přes zásuvku (Plug and Play), ale také stejný typ baterií. Nabídne srovnatelnou cenu k modelu 400 LT a samozřejmě i požadavek řidického oprávnění pro skupinu B (osobní automobil). Počkejte si na podrobnější informace a test, takže zůstaňte online!
Oficiální video naleznete v naší videogalerii.
Oficiální stránky MP3 Hybrid: http://www.piaggiomp3.com/new/main.html
Text a foto: internet
Upravil: Miroslav Tkáč
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
|
7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. |
14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. |
21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. |
28. | 29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi