Kymco Xciting 300R a Downtown 300i. Bráchové ve střední třídě.
V posledních letech se trh skútrů značně rozšířil, zejména pokud jde o výběr obsahu motoru. Dvěstěpadesátky a čtyřstovky - tady se odehrávalo věčné dilema o výkonu a užitečnosti. Mnoho zájemců raději volilo vyšší kubaturu, když chtěli jít cestou kompromisu, protože rozdíl ve výkonu a maximální rychlosti byl znatelný, rozdíl ve spotřebě paliva naopak zanedbatelný. Proto výrobci skútrů přišli se střední třídou tak, jak je tomu u automobilů, kde si vyberete z pestré palety motorizace a výkonu dle potřeby.
Na Tchaj-wanu v sídle Kymco se ukázalo, že mají správný odhad, protože i v době krize prodej jejich výrobků a zisky neustále rostou. Zrodily se zde tři dobré návrhy, schopné soutěžit ve vzrušujícím a silně konkurenčním tržním segmentu, People 300 (GT, S), Downtown, Like. V tomto případě jsme zaměřili svou pozornost na dva modely v obsahu 300 ccm - po faceliftu Xciting R a nedávná novinka Downtown 300i. Také hoříte touhou vyzkoušet rozdíly jejich motorů?
Není obsah jako obsah
Zaprvé je třeba zdůraznit, že z těchto dvou skútrů je „skutečně“ třístovka Downtown s jednoválcem o obsahu 299 ccm. Obsahy všech ostatních, včetně Xcitingu s jeho 270 - 278 ccm, se z důvodů marketingu a lepšího obrazu zaokrouhlují nahoru. Tento trochu „mazaný“ zvyk, pokud mě paměť neklame, byl poprvé zaveden u Yamaha Versity 300 a jeho dvojčete francouzské MBK.
Naši sourozenci jsou propagováni obchodníky v cenovém rozdílu cca 20 tisíc Kč. U Downtownu se navýšení ceny odůvodňuje kvalitnější úrovní provedení, ale zejména jeho zbrusu novým motorem K5, u kterého se můžete spolehnout na 32,8 HP (24,1 kW), oproti dobře známému 23,8 HP (17,5 kW) jeho rodinného příslušníka.
Na první pohled vypadají oba naši protagonisté při srovnání skoro jako dvojčata. Podle typu, stylu a image jsou si téměř podobní, ale při bližším zkoumání Downtown nabídne něco víc. Materiály a povrchové úpravy jsou dobré u obou, ale když se usadíte do jejich sedel a rozhlédnete se, rychle si všimnete rozdílů. Přístrojový panel u Xciting nabízí víceméně stejné informace, ale je rozhodně méně okázalý a méně čitelný než u Downtown. Downtown totiž nabízí lepší čitelnost na slunci díky zapuštění do tubusů jako u luxusního sportovního automobilu.
Výbava
Oba skútry poskytují dobrou nosnost, s výhodou pro Downtown, který má dostatečné prostory pro uložení integrální a otevřené helmy, zatímco Xciting je méně hluboký, uložíte maximálně přilbu a jiné předměty, snad oblečení do deště. Kamarádi vědí své… Najdete zde pohodlný a funkční držák na mobilní telefon s připojením do 12V zásuvky. U Dowtownu zamrzí chybějící parkovací brzda, na druhou stránku potěší odkládací schránka nalevo pod přístrojovkou. Xciting to má zase obráceně. Chtělo by to zamyslet se ve vývojové kanceláři, páni inženýři!
Obě vozidla jsou vybavena ochranou zámku zapalování. Downtown má pohodlný způsob pomocí malého tlačítka, které pohybuje "gilotinkou" a k otevření použijete zadní stranu klíčku zapalování (jako u Burgmanu). Xciting je vybaven magnetickým systémem na druhém klíči a opět na „gilotinku“.
Pod plastovou kapotáží obou skútrů
jsou také rozdíly. Je to vidět na umístění plnícího víčka nádrže - u
Dowtownu na centrálním tunelu dole a Xcitingu napravo nahoře vedle zapalování,
přes které se i otvírá. Obsahy obou nádrží jsou téměř rovnocenné, Xciting 12,8
a Downtown 12,5 litru.
Zavěšení a počet zadních tlumičů je shodný s možností nastavení podle
stylu jízdy a potřeby.
Xciting - sportovnější než první model - je zvýrazněn označením "R", se
vyznačuje „okousanými“ brzdovými kotouči a červenou barvou brzdových třmenů.
Ale to není všechno, proč má Xciting sportovní přídomek. Má nastavitelné
brzdové páčky a kombinovaný brzdový systém - pravá páčka na řidítkách tak
funguje pouze na pravý přední, zatímco levá působí současně (zprostředkovává
brzdní rovnováhu) na přední levý a zadní disk. Mnozí si tento systém zaměňují
s ABS (pak uvádějí do inzerátů zavádějící informace). To není ABS, tímto
systémem je vybaven pouze Xciting 500i R od roku 2009, ne starší. U obsahů 250 ccm
a 300 ccm není, kdyby se vás někdo snažil přesvědčit. Downtown tenhle systém
nemá, ale od roku 2010 budou modely vybaveny ABS systémem. Přes vyšší maximální
rychlost najdeme u Downtownu pouze dva brzdové disky, jeden vpředu a jeden
vzadu.
Do startovních bloků…
Při porovnání ne na papíře, ale na silnici je vidět jasnou převahu Downtownu 300i, který je mladý a krásný, ale přesto s jistým uspokojením je Xciting R 300i ten, kdo prohrál sice válku, ale bitvu vyhrál přesvědčivě. První věc, která se vám po nasednutí nabídne, je odlišný přístup k řízení. Zatímco u Xcitingu si můžete vybrat z mnoha poloh uložení chodidel a natáhnout nohy a celkem pohodlné držení těla, zcela odlišná situace je na Downtownu, kde si nohy odpočinou na ploché části nebo na vyvýšené ploše vpředu, což není zrovna vhodné pro dlouhány, kolena mají dost vysoko.
Už na prvních metrech Xciting ukazuje, že jste více v pohodlí. Velký vliv na tom mají řidítka, která jsou více otevřená a zaručují dobrý pocit ovladatelnosti. Jeho jednoválec díky nižšímu výkonu a točivému momentu snadno zvládá městský provoz, zatímco výkonný Downtown je opravdu více high-end, rychlý a příliš rozjařený a musíte otáčet plynovou rukojetí jemně, abyste si neutahali ruce. Je však potřeba pochválit plynulost a elasticitu přenosu. Oba Kymco jsou vybaveny dobře tvarovanými sedačkami, s mírnou výhodou pro Downtown, kde si cestující nemůže vůbec stěžovat na přivítání, které je trochu sparťanské pro cestujícího na Xcitingu.
Na cestách
Pokud se oba naši aktéři
pohybují vesměs na rovném asfaltovém povrchu, je všechno v pořádku, horší
je to ale na cestě z dlažebních kostek, kde se oba tlumiče snaží odfiltrovat
hrboly a přenášejí otřesy na celý skútr. U Xcitingu navíc na úsecích s
dlažebními kostkami nepříjemně vibrují řidítka, detail, který by mohl být také
kvůli nedostatečné tuhosti podvozku nebo může záviset na pneumatikách. U
Downtownu se tohle neprokázalo. Když vyjedeme ven z města, tak tady si velmi
dobře vede Downtown a je vidět, že nová technologie motoru je o krok vpřed než
u všech Xcitingů. Předjíždění a odezva na otočení rukojetí jsou fantastické,
zatímco ve "starých" 270 ccm si musíte chvíli počkat na odpověď. Ne,
že by byl líný, ale opravdu těch 9 koní navíc a 33,9 Nm točivého momentu v
porovnání s 23,5 Nm je velký rozdíl.
Větší a lepší ochrana před proudícím vzduchem je za předním plexisklem, které
usměrňuje proud vzduchu na část ramen a na nejvyšší vrchol přilby. Víc zúžené a
„sportovnější“ je o něco méně funkční tmavé plexisklo Xcitingu, nic pro dlouhé
cestování.
Spotřeba
Vzhledem k velké pozornosti k úsporám, ale bez toho, abyste se nějak krotili, zaznamenáte spotřebu kolem 4- 4,2 litru na 100 km v každodenním použití pro městské a příměstské silnice - pro obě Kymco. Velká spokojenost je u výkonnějšího Downtownu 300, o tom není pochyb.
Závěrem
Městští jezdci, kterým se líbí více "agresivní" vzhled Xcitingu 300 R, sportovní a speciální face, stejně jako červené třmeny a duální přední kotouče, určitě nepůjdou do střízlivého, i když velice moderního a futuristicky laděného Downtownu. Spíše praktičtěji založení ocení úložný prostor Dowtownu. Samozřejmě o výkonovém rozdílu nelze pochybovat, jak bylo už mnohokrát připomenuto. Každý z dvou bratrů najde své obdivovatele a spokojené uživatele.
Plusy: Estetika - hodnota za vložené peníze - brzdy (Xciting R 300i) - motor
(Downtown 300i)
Mínusy: Tuhé odpružení - poddimenzované brzdy (Downtown 300i) - čitelnost přístrojů (Xciting R 300i)
Technické údaje
Kymco Xciting 300i R
Motor: Kapalinou chlazený jednoválec se čtyřmi ventily na
válec, vstřikování, katalyzátor, variátor, odstředivá spojka.
Zdvihový objem: 270 cm3
Jmenovitý výkon: 17,5 kW při 8000 ot/min
Max. točivý moment: 23,5 Nm při 6250 ot/min.)
Maximální rychlost: 128 km/h
Podvozek
Rám z ocelových trubek, vpředu teleskopická vidlice, vzadu dvojice pružících a
tlumících komponentů s možností nastavení předpětí pružiny, vpředu 2x kotoučová brzda s dvoupístkovým třmenem, Ø
260 mm,
vzadu kotoučová brzda, Ø 240
mm s integrálním brzdovým systémem.
Kola 120/70 – 15; 150/70 – 14
Rozměry a hmotnosti
Pohotovostní hmotnost 179
kg, délka 2255 mm, šířka 810 mm, výška 1450 mm, výška sedla nad
zemí 805 mm,
hmotnost pohotovostní/celková - 189/380 kg, objem nádrže 12,8 litru.
Kymco Downtown 300i
Motor: Kapalinou chlazený jednoválec se čtyřmi ventily na
válec, vstřikování, katalyzátor, variátor, odstředivá spojka.
Zdvihový objem: 299 cm3
Jmenovitý výkon: 24,1 kW při 8000 ot/min
Max. točivý moment: 33,9 Nm při 6500 ot/min
Maximální rychlost: 140 km/h
Podvozek
Rám z ocelových trubek, vpředu teleskopická vidlice, vzadu dvojice pružicích a
tlumicích komponentů s možností nastavení předpětí pružiny, vpředu kotoučová
brzda s dvoupístkovým třmenem, Ø 260
mm, vzadu kotoučová brzda, Ø 240 mm.
Kola 120/80 – 14; 150/70 – 13
Rozměry a hmotnosti
Pohotovostní hmotnost 179
kg, délka 2205 mm, šířka 815 mm, výška 1390 mm, výška sedla nad
zemí 775 mm, hmotnost pohotovostní/celková -179/353 kg, objem nádrže 12,5 litru.
Zdroj: moto.it
Text a úprava: Miroslav Tkáč
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. |
||||||
2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. |
9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15. |
16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21. | 22. |
23. | 24. | 25. | 26. | 27. | 28. | 29. |
30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi