Yamaha Tmax ABS. Maxík s atletickou figurou

Yamaha Tmax ABS. Maxík s atletickou figurou

9.7.2008

ČMN

Yamaha nastoupila do segmentu maxiskútrů, kde vládnou jednoválcové cestovní koráby, svým dvouválcovým sportovcem zvaným Tmax již na začátku tisíciletí. Do letošní sezony přichází Maxík z gruntu předělaný: s elegantnější figurou, hliníkovým rámem a samolepkou „testováno na závodní trati“.

Seznam změn je rozsáhlý, jak se na nový model sluší, ale abyste se nenudili u sáhodlouhého výčtu, budu vám ty změny vypisovat pozvolna. Stejně jako jsem je poznával já.

Sportovnější kabát

Z nového Tmaxe jsem byl „divokej“ už po spatření prvních fotografií a když jsem si ho v půlce června půjčoval v Mari Motu, kde mají předváděcí stroj v elegantní tmavě modré, byl jsem ještě divočejší. Omlouvám se za citové výlevy, ale mně se Maxík prostě opticky neuvěřitelně líbí. Kabátek je střižený podstatně sportovněji než doposud, s ostře řezanými křivkami (minulá generace už začínala vypadat trochu „nafučeně“), a prý byl navržen tak, aby s vámi tolik nemával boční vítr. Pěkně vypadá také koncovka výfuku, která jen umocňuje sportovní vzhled, stejně jako kola se třemi dvojitými paprsky namísto bývalých pětipapskových.

Nová přístrojovka nemá s tou starou společného vůbec nic. Je tvořena třemi kulatými budíky: palivoměrem, ukazatelem teploty vody a ten největší prostřední patří tachometru, který ve spodní části hostí digitální displej. Ten zobrazuje kromě klasiky „hodiny - celkové kilometry - dva tripy“ ještě intervaly výměny oleje a řemenu a digitálními čtverečky i otáčky motoru.

Místa nadbytek

Širokánský středový tunel lehce ztěžuje nasedání a jeho lesklý povrch od bot lehce utrží nejeden šrám. Občas jsem proto na Maxíka radši nasedal jako na motorku.

V sedle zůstal pocit ze starého Tmaxe – tenhle skútr nabízí opravdu spoustu místa pro pilota. Se svými 173 centimetry jsem neměl šanci dostat se zadkem až na konec tužšího, ale pohodlně tvarovaného sedla, a tak jsem okupoval jeho přední cíp. Tady musím pochválit konstruktéry – přestože se na začátku sedla nachází kryt víka zvětšené patnáctilitrové nádrže (je to divný pocit, cpát si při tankování pistoli mezi nohy…), je umístěn asi trochu jinak, protože jsem nepociťoval žádný tlak na prostatu jako u předchozího Tmaxe, což je dobrá zpráva nejen pro dříve narozené.

Řídítka jsou nastavena ideálně a umožňují sportovní i relaxovanou jízdu. Prostor pro nohy nabízí spoustu místa v předozadním směru (do stran jste limitováni již zmíněným středovým tunelem, ale jde to), takže si můžete zvolit posaz od „záchodového“ po ležérní s nohama nataženýma dopředu.

Chroničtí nosiči klíčů, peněženek, mobilů, čipových kartiček a všemožného papírnictví po kapsách zajásají, až zjistí, jak hluboké jsou dvě neuzamykatelné schránky před koleny. Naopak trochu si Maxík pohoršil místem pod sedlem, které se otevírá nově proti směru jízdy – integrálu musíte uložit „kopytami hore“ a druhou helmu už sem nedostanete.

175 na skútru

Jako pohonná jednotka zůstal paralelní, kupředu skloněný dvouválec, který ve své třídě narušuje hegemonii velkých jednobuchů. Vstřikování, čtyři ventily na válec, dvouvačkový rozvod, vysoký kompresní poměr – to všechno nasvědčuje tomu, že tenhle motůrek nebude zrovna nízkootáčkový brblal. Není.
Provedené změny měly za úkol zlepšit efektivitu spalování, a tím i podávaný výkon a složení čmoudíků vypouštěných do okolí. Proto se konstruktéři povrtali v sání (airbox je blíž), tvaru spalovacích prostorů i výfuku s větším katalyzátorem a jako bonus nahráli ještě jinou mapu vstřikování.
Pocitově teď Maxík sviští ještě lépe než doposud. Nejdřív jsem byl trochu zklamaný, protože velké jednoválce od startu asi vypálí lépe, ale dvouválec má holt jinou charakteristiku (a navzdory vyvažováku i překvapivě hrubší chod) a jakmile už jste trochu v pohybu a dáte fullgas, tak Tmax letí jako jakákoli jiná sportovní motorka. Akorát vás nezdržuje řazení. Ve městě je dodržování povolené padesátky neustále velkým problémem - to jednou přidáte, abyste předjeli zmatenou blondýnu v odporně pistáciové Corse, a už jste na osmdesátce…

Svůj pravý potenciál ukáže motor na okreskách a, světe div se, i na dálnicích. Zaknedlíte a ručička letí na druhou stranu tachometru, jako by ji pronásledovala noční můra. Míjí osmdesátku, stovku, stodvacítku… Až někde ve sto čtyřiceti zátah trochu poleví, ale celé divadlo ještě nekončí, protože Maxík se dokáže rozmotat až na 175 km/h! Tachometr cejchovaný do 190 rozhodně není přehnaný. Při téhle rychlosti vás již fackují turbulence za velkým plégem a i spotřeba začne připomínat superbajk, ale do nějaké té stočtyřicítky je pohodlíčko parádní a konzumace ohnivé vody kolem čtyř pěti litříků.

Podvozek z hliníku

S vysokými rychlostmi si většinou příliš nerozumívá skútrový podvozek, ale u Tmaxe byl právě podvozek ve středu zájmu konstruktérů – také ho při vývoji neminulo testování na závodní trati. Největší změnou prošel rám. Ocel poslali Japonci do důchodu a namísto ní použili hliník (i díky němu je skútr o pět kilo lehčí) a celý rám poskládali z lisovaných a litých dílů různých tlouštěk, to podle požadované tuhosti. K tomu bylo optimalizováno nastavení zadního centrálu a předních teleskopů, které se dočkaly širších kluzáků (43 namísto 41 mm) a které vedou o palec větší přední kolo. Nyní již shodně patnáctipalcové ráfky jsou obuty do sportovních Bridgestonek o velikosti 120/70, resp. 160/60, a mezi jejich středy naměříte 1580 mm, což znamená prodloužení rozvoru o pět milimetrů.

Sportovní chování podvozku mohu po testu jen potvrdit. Rám je skutečně pevný, ani při maximálce, ani v zatáčkách jsem nepociťoval žádné vlnění a jak přední vidle, tak zadní zavěšení dávají moc pěknou zpětnou vazbu o dění na silnici, aniž by byly přehnaně tvrdé. Na švestkách jsem nachytal akorát zadek při hodně rychlém průjezdu jednou hrbolatou zatáčkou, kdy se rozhoupal – ale identicky se mi tu chovaly skoro všechny dospělé motocykly…

Brzdy na jedničku

Jako bonusovou třešničku na dortu jsem si schoval brzdy, protože právě zpomalování mě na Tmaxu bavilo snad úplně nejvíc. Obě páčky jsou nastavitelné a ovládají sportovní koktejl (protřepat, nemíchat, přidat brčko a deštníček) monoblokových předních čtyřpístků a zadního jednopístku, navíc vybavený ábéeskem (bez něj je Maxík o dvacku levnější). Účinek je vynikající a nestyděl by se za něj mnohý sportovní motocykl! Na motorce ovšem při plném brzdění máte co dělat, abyste se udrželi a když nesvíráte koleny pevně nádrž, tak večer můžete přítelkyni maximálně tak vyprávět pohádky, zatímco u Tmaxe veškeré zpomalování držíte nataženýma nohama zapřenýma o plošiny a ruce máte krásně uvolněné. Paráda.

Do práce i na výlet

Tmax od Yamahy je do značné míry exotem mezi maxiskútry, samozřejmě myšleno v dobrém. Zatímco ostatní používají velké jednoválce a v reklamních prospektech na každém druhém řádku opakují slovíčko komfort, Maxík se drží svého točivého dvouválce (ještě relativně menšího objemu) a svým vzhledem jasně dává najevo, že pohodlí sice taky umí, ale jeho hlavním oborem je hodně svižná jízda. Do celodenního drandění tam a zpět pražským provozem na stupni číslo pět je Tmax až moc velký kluk, ale dojíždíte-li do práce čtyřicet kilásků a dopravní zácpu si dáváte jen ráno tam a navečer zpátky, těžko najdete dopravní prostředek, s nímž to zvládnete rychleji a pohodlněji. A o víkendu ještě nacpete podsedlák svačinou a nepromokem a vyrazíte na výlet na druhou stranu republiky. Maxík je rovnocennou alternativou dospělým motocyklům a klidně si dokážu představit, že si ho někdo pořídí jako jediný stroj.

Verdikt

Motor: 7/10
Podvozek: 8/10
Brzdy: 8/10
Ovladatelnost: 6/10
Město: 6/10
Cestování: 7/10
Sport: 8/10
Spolujezdec: 7/10
Zpracování: 7/10

text: MiniHonzis
foto: MaxiDejf

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli

29.10.2021

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateliPIAGGIO GROUP VYHRÁVÁ SOUD PRVNÍ INSTANCE O PORUŠENÍ EVROPSKÉHO PATENTU PROTI SPOLEČNOSTI PEUGEOT MOTOCYCLES V PAŘÍŽI A MILÁNĚPO NÁZVU VESPA JE UZNÁNA TAKÉ JEDINEČNOST SKÚTRU...

Více

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”

23.6.2021

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”Voge se nyní vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Při zakoupení modelu VOGE 300AC, 300R nebo 500R a předložení řidičského průkazu s vyznačením skupiny A2,...

Více

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE

15.6.2021

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONENOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE• PŘEDSTAVUJEME MODEL „ONE“, NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO• ITALSKÝ PŮVOD A ZAMĚŘENÍ NA MLADÉ ZÁKAZNÍKY: „ONE“ JE SPOJENÍM BAREV, FANTAZIE, STYLU,...

Více

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek

19.4.2021

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítekKymco se na startu letošní sezóny vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Od 12. dubna nabízí tento tchajwanský výrobce skvělé ceny na svoje oblíbené skútry...

Více

BMW C1 znovu na scéně?

12.4.2021

BMW C1 znovu na scéně?Kdo by neznal legendární skútr od BMW s označením C1. Skútr vybavený speciálním rámem a bezpečnostními pásy, který umožňoval jízdu bez ochranné přilby byl poprvé veřejnosti...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Černou Afrikou

17.6.2021

Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie   . . . .   Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...

Více

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz
BE-RIDER.com

Společnost Montplast se specializuje na výrobu a montáž zastřešení bazénů. Zastřešení bazénů se vyrábí ze systémových hliníkových profilů, opatřených povrchovou úpravou.