Suzuki Katana 50R. Požírač dlažebních kostek
To jsou paradoxy, že? V dnešní záplavě čtyřtaktů a maxiobjemů bychom mohli dvoudobou padesátku vcelku oprávněně považovat za něco téměř až exkluzivního, přitom to není tak dávno, co byla situace naprosto opačná. Jen si na toho krasavce sedněte, natočte sladkou dvoudobou píseň, nakrmte ten nedočkavej válec a za obrovského rozruchu na ně vyražte. Na koho? No přeci na dlažebky!
Pamatujete si doby, kdy jsme proháněli Sépie, Jogy, Bali a jim podobné skútry? Když měl někdo stopětadvacítku, byl prostě machr, nebo řekněme dle poslední módy - "hustej týpek". Jenomže dneska se machruje s "padinama", tedy s něčím, co vypadá, že asi moc nepojede, a to byste měli vidět ty pohledy, když jede. A co si budeme povídat, Katana 50R na machrování prostě je. Stačí se podívat na povedený agresivně vyhlížející sportovní design, nebo jen ten název - Katana. Jen si to přečtěte pořádně nahlas: K-A-T-A-N-A. To musí být hned každému jasné, že budou padat hlavy, protože propůjčení názvu od legendárního stroje z osmdesátých let, který předcházel populární řadě GSX-R, nebude asi jen tak samo sebou.
Vodník s rezervou
Ani si nedokážete představit můj chtíč tohodle malého ďábla "vrknout" a vydat se plašit chodce, přidělávat další vrásky řidičům autobusů a tramvají, zkrátka si vychutnat pražský provoz v plné parádě. Ještě před tím ale několikrát obíhám kolem skútru. Ne snad proto, abych se přesvědčil, že světla svítí, ale abych se trochu pokochal. Naprosto nejvíc sexy je baculatý předek, který vážně nemá chybu. Kromě světla skýtá útočiště také pohledné mřížce, která neplní jen funkci jakéhosi estetického doplňku, ale má své opodstatnění. Za ní je totiž schován chladič kapaliny. Ano, Katana je vodník. Ve srovnání s konkurencí sice nepřináší žádný oslňující výkon, ale motor v porovnání se vzducháči vydrží víc a navíc nebude problém z něj při případném tuningu vyloudit početnější stádo. Pohonnou jednotku tvoří dvoudobý jednoválec o objemu 49 cm3 a výkonu 3,4 koně. Pokud se vám to zdá málo a ptáte se proč, když motor disponuje přímým vstřikem, tak vězte, že ve výfuku je přítomen katalyzátor a díky němu Katana s předstihem splňuje přísnou normu Euro 3. A jak známo, snižování hluku a emisí si se zvyšováním výkonu moc nerozumí.
Na off-road to není
Spíš než nižšího výkonu motoru si všimnete, že se děje něco nekalého na podvozku. Nakonec, kdo by si toho při několikátém chodu tlumičů na dorazy nevšiml? Prahu mám v tomto ohledu docela slušně naučenou a byť nejedu zdaleka nejhorší trasy, tlumiče prostě nestíhají. Asi nikoho v Japonsku nenapadlo, že by Katana mohla vyjet taky někam jinam než na obslužnou komunikaci podél závodního okruhu. V tomhle ohledu sice hezká, ale poněkud nedostačující USD vidlice Showa je trochu problém. Uznávám, že naše silnice nelze brát vážně, a tak bych se raději vydal cestou tvrdších pružin a hustšího oleje než přehnané kritiky na hlavy nic netušících Japonců. Naopak kladně hodnotím vpředu 12" a vzadu 13" kola, která přispívají k dobré stabilitě. Také dostatečně široké gumy jsou předpokladem pro kvalitnější jízdu.
Rozjet se a nepovolit
To už si raději dovolím vznést otázku nad přístrojovkou, zda jde o vtip, nebo o nedotaženou verzi. Údaje o rychlosti a nejdůležitější kontrolky sice obsahuje, ale provedení opravdu pokulhává. Ale neberte mě jako strašného kritika. Motoricky je Katana příjemná, i když z mého pohledu vidím slušné výkonové rezervy, což je na druhou stranu dobře z hlediska výdrže stroje i potenciálního vlastníka. Tenhle model si totiž nepoběží koupit šedesátník, aby s ním jezdil na dědině "pro mlíko do sámošky", ale patnáctiletý rebel, aby mohl před základkou prohánět spolužačky a machrovat, že když na výjezdu z hlavní hned u vchodu do školy dá plný plyn, u tělocvičny ručička tachometru ukazuje 75 km/h (pokud však nemáte 110 kg jako spolužák Vomáčka).
Do budoucna počítám s faktem, že maximální rychlost v žebříčku hodnot u pubescentů klesne alespoň pod točivý moment a celkovou schopnost skútru se z nízkých otáček dostat do pásma, kde motor kromě jekotu také něco předvádí. Je fakt, že přechod z klidu do pohybu není okamžitý, na což je potřeba myslet hlavně při výjezdech z vedlejších ulic na hlavní tahy.
Dopustit nedám na brzdy, které fungují opravdu na jedničku, a tak se na ně dá občas hřešit pozdějším brzděním, což je ve městě kolikrát rozhodující. Chce si to zkrátka jen zvyknout na užší pracovní režim stroje a používat hlavu, zbytek obstarají jedovaté dvoupístky, vpředu kousající do kotouče o průměru 180 mm, vzadu pak 190 mm.
Sport nebo zavazadla
Pro mě je vždy důležité, kolik na skútru uvezu, ale v roli mladého rebela si dokážu představit batoh s pár sešity na zádech a otevřenou přilbu pod sedlem, což je asi maximum, co se dá v rámci bezpečnosti odvézt. A kdyby náhodou vznikla "krizová" situace, jako je například rozbitý playstation, který se musí nutně dostat na druhý konec Prahy do servisu, určitě tahle "prekérka" půjde vyřešit využitím prostoru pro nohy. Případný spolujezdec nepohrdne výklopnými stupačkami a držadly po boku podsedlovky.
V českém národním sportu - lovení výkonových parametrů - nemá Katana 50R šanci na umístění na předních příčkách. Když přihlédneme k faktu, že je to dvoutakt se vstřikováním plnící normu Euro 3, nemůžeme se divit ani vyšší pořizovací ceně. Byť možná zatím Katana 50R stojí trochu v pozadí, její čas určitě přijde.
text: Jim
foto: Jim
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. |
||||||
2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. |
9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15. |
16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21. | 22. |
23. | 24. | 25. | 26. | 27. | 28. | 29. |
30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi