Honda Crosstourer – v jiné dimenzi
Co má Crosstourer společného se skútrem? Odpověď je jednoduchá - NIC. Přesto jsme dostali možnost strávit v jeho sedle příjemný týden a vyzkoušet, co tahle mašina vlastně umí. Správně tušíte, že to musí mít nějaký háček, a máte pravdu. Honda Crosstourer nám byla zapůjčena ve verzi označované jako DCT, tedy s dvouspojkovou automatickou převodovkou.
Crosstourer je osazen motorem o obsahu 1200 ccm!!! Téhle mašině v útrobách bije srdce z Hondy VFR a věřte nebo ne, je to sakra znát. Motocykl nám byl zapůjčen spolu s doplňkovou výbavou čítající horní kufr o objemu 39 l, bočními kufry o objemu 35 a 39 l, hlavním stojanem, stavitelným cestovním plexi a alá řadičkou, za kterou zaplatíte bezmála 13 000,- Kč! Řadička na motocyklu vybaveném automatickou převodovkou? Tak tenhle počin nechápeme. Buď řadit chcete (v takovém případě sáhnete po klasické verzi, která je navíc o několik tisícovek levnější) nebo řadit nechcete a v takovém případě dáte přednost modelu s DCT. Nic mezi tím nedává smysl. Kufry ať už boční nebo horní jsou jistě fajn, ale ne za cenu převyšující hranici 50 000,- Kč! (Sadu bočních kufrů si Honda cení na 45 473,- Kč a horní kufr o velikosti je pak za "pouhých" 23 701,- Kč.) Zavazadla jsou navíc vyrobena z plastu a nám v redakci nedá, abychom si nezaťukali velmi výrazně na čelo.
Hlavní stojan za 7000,- Kč a manuálně stavitelné cestovní plexi za bratru 5000,- Kč však dělají svou práci na výbornou, a tak řadičku pro verzi s DCT a sadu plastových kufrů považujeme za úlet, který se Hondě povede maximálně jednou za 10 let :-) Záměrně jsme začali mínusy, které model Crosstourer DCT nabízí. Ptáte se proč? Jednoduše proto, že nic jiného kritizovat nelze! Ne, nejedná se o žádný PR článek, ale o test se vším všudy, a i přesto musíme hned na začátku říct, že tento stroj je fakt pecka. Pojďte si to s námi projít pěkně od začátku ....
Bylo nebylo, za devatero řekami a devatero horami žil byl model nazvaný prostě a jednoduše - Crosstourer. O tom, že Crosstourer je cesťák každým coulem, není třeba vůbec pochybovat. Klasicky umístěná nádrž (pro majitele skútrů neklasicky) pojme 21,5 l paliva. Ergonomicky tvarované sedlo je pohodlné jak pro řidiče, tak spolujezdce a doslova vybízí k mnohasetkilometrovým vyjížďkám. Přístrojovka je plně digitální a nabízí všechny potřebné informace včetně informace o aktuálním čase či teplotě okolního vzduchu. Rozhodně musíme pochválit její čitelnost na ostrém slunci, kde doslova vyniká. Řídítka jsou motocyklová a usnadňují tak případné uchycení navigace. Kromě standardních ovládacích prvků, jako jsou blinkry, které jsou navíc stejně jako u auta "samovypínací", klakson atd., je zde i ruční-parkovací brzda (zařazenou rychlost při stání v kopci totiž ve verzi s DCT nenecháte), výstražné blinkry a tlačítka +/-, kterými řadíte v případě, že zvolíte "manuální řazení". Kromě nich je Crosstourer vybaven ještě ovladačem se symboly D/S, pomocí něhož si volíte jízdní styl D - město, S - sport. Skútraři zde naopak budou postrádat páčku zadní brzdy, kterou má Crosstourer stejně jako ostatní motorky nožní. Ruce jsou chráněny pomocí zdařilých deflektorů.
O pohon se stará kapalinou chlazený čtyřtaktní šestnáctiventilový vidlicový čtyřválec Unicam se sklonem 76° o maximálním výkonu 95 kW/7750 ot/min a maximálním točivém momentu 126 Nm/6500 ot/min. V překladu by šlo napsat asi tolik: jede to jako "kráva". Ne, ale teď vážně. Motor, který je srdcem Crosstoureru, nejde ani vzdáleně přirovnat k žádnému skútrařskému motoru. Samozřejmě, že to ani nebyl cíl výrobce, ale rádi bychom přiblížili našim čtenářům a skútrařům tu neuvěřitelnou sílu, kterou Crosstourer disponuje. Při srovnání s nejsilnějším sériově vyráběným skútrem na světě (Aprilia SRV 850) je Crosstourer formule a Aprilia felicie. Tahle Honda totiž dokáže 200 km/h pokořit s takovou rychlostí a lehkostí, až je to zarážející. Neuvěřitelnou sílu, jíž Crosstourer disponuje, dokáže ale na výbornou zkrotit brzdný systém využívající systém ABS a kontrolu trakce, kterou lze pomocí tlačítka umístěného pod levým heftem deaktivovat. ABS naopak vypnout nelze.
První, co vás po usednutí do sedla překvapí, je váha. Crosstourer totiž není žádný drobeček. Jeho pohotovostní hmotnost čítá bezmála tři metráky, a když k tomu připočtete i naši nadstandardní výbavu a nějaká ta zavazadla, můžeme se reálně bavit o cca 320 kg! Druhým, avšak příjemným překvapením, je zvuk motoru a síla, která z Crosstoureru prostě sálá. Stačí otočit klíčkem a stisknout tlačítko startéru, který Crosstourera probudí rychle a spolehlivě k životu. Nyní stačí zařadit, respektive zvolit jízdní režim. My jsme pro začátek dali přednost klidnější jízdě a zvolili režim D - město. Klidnější? Omyl! Po zvolení jízdního režimu se ozve charakteristický zvuk jakoby "kopnutí" a nyní stačí jediné - otočit plynem. Pozor, opatrně! Tohle není skútr, ale motorka, kterou stačí opravdu jen lehce polechtat a vystřelí kupředu jako Gripen. Stačí ale jen chvilka a ten pocit rychlosti a naprosté volnosti si jen a jen užíváte. Proplétání hustým městským provozem jde sice o poznání hůř než se skútrem, ale na tohle by si Crosstourera pořizoval asi málokdo. Za Prahou na asfaltových, ale i prašných či kamenitých cestách ožívá. Přesně tam je totiž Crosstourer doma. Doma je na cestách a cesta je jeho cíl!
Jízda samotná je pak pravým a nefalšovaným požitkem. Váhu atakující hranici 300 kg pocítíte jen při manipulaci na místě a zde je nutné si uvědomit, že Crosstourer prostě není pro žádné slečinky (dámy prominou). Jakmile se však rozjedete, všechna kila jsou pryč a pod sebou máte poslušnou, silnou a hlavně dobře ovladatelnou mašinu. Pokud hledáte spolehlivého parťáka pro výlety či dovolené, a to nejen na silnicích, pak věřte, že byste měli zařadit Crosstourer do svého užšího výběru. Druhá generace dvouspojkové automatické převodovky, kterou známe z Integry či modelu CTX 700, se osvědčila i zde v segmentu cestovních motocyklů. Řazení probíhá přesně a citlivě a vy máte možnost kochat se okolní krajinou. Jen pozor, abyste nedopadli stejně jako Rudolf Hrušínský v dnes již legendární komedii Vesničko má středisková :-) Honda Crosstourer DCT nás doslova uchvátila a podle toho ji i hodnotíme. Pokud lze něco vytknout kromě již zmiňovaných doplňků, tak je to cena, která v případě námi testované verze bez doplňkové výbavy startuje na 399 900,- Kč! A nesmíme opomenout ani spotřebu, která se po celou dobu našeho testu pohybovala něco málo přes 7 l. Na druhou stranu Crosstourer jsme rozhodně nešetřili a při klidnějším zacházení věříme, že by se dalo jezdit i pod 7 l.
Technické údaje:
Motor
Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Zdvihový objem motoru (cm3): 1237
Motor: Kapalinou chlazený čtyřtaktní šestnáctiventilový vidlicový čtyřválec Unicam se sklonem 76°
Max. výkon: 95 kW/7750 ot/min
Max. točivý moment: 126 Nm/6500 ot/min
Kola
Přední brzdy: C-ABS
Zadní brzdy: C-ABS
Rozměry a hmotnost
Rozměry (D × Š × V) (mm): 2285 × 915 × 1335
Objem palivové nádrže (litry): 21,5 litru
Světlá výška (mm): 180
Pohotovostní hmotnost (kg): 275
Výška sedla (mm): 850 mm
Naše hodnocení: 98%
Související články
Honda Forza 750 - Maxiskútr s velkým "M"
Tak s tímhle testem jsem si dal pořádně na čas. Hondu Forzu 750 jsem testoval krátce po X-ADV a tak jsem si vše potřeboval pořádně rozmyslet a vstřebat. Že mi to bude trvat bezmála půl roku jsem nečekal ani já sám :-) To, že mám k Hondě blízko není žádným velikým tajemstvím. V garáži aktuálně...
Honda X-ADV 750
Honda X-ADV, skútr určený nejen do víru velkoměsta, ale i do terénu. Tak nějak jsem nechápal proč si koupit ptávě X-ADV, když si za skoro stejné peníze můžu koupit Africu Twin a to je panečku moooc pěkné svezení! Na druhou stranu, sám jsem ještě nikdy neměl tu možnost si X-ADV vyzkoušet a to se...
HONDA X-ADV – slečna drsňák
Jednou z největších letošních novinek, které Honda představila, je bezesporu velice zajímavý stroj HONDA X-ADV. Motocykl ve stylu „crossoveru“, který svým vzhledem dává najevo, že se hodí nejen do města, ale i na delší cesty, a navíc se nezalekne ani mírného terénu.
HONDA NC750X - skromný univerzál pro každý den
První generace HONDY NC 700 X opustila brány továrny již v roce 2012. Od té doby pomalu ale jistě zraje jako dobré víno. Celkově nová NC750X o něco povyrostla a zmohutněla, což jí rozhodně přidalo na kráse. Když k tomu přidáme pěkné nové barevné kombinace, LED osvětlení, tak to vše dělá z...
Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy
Začít sezónu testem dospělé motorky je minimálně hodně zvláštní. Když jsme ale dostali možnost otestovat dlouho očekávanou novinku motocyklového světa jménem HONDA CRF 1000L AFRICA TWIN, neváhali jsme ani vteřinu! Africu jsme k týdennímu testu převzali dovybavenou ochranným rámem, mlhovými LED...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. |
||||||
2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. |
9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15. |
16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21. | 22. |
23. | 24. | 25. | 26. | 27. | 28. | 29. |
30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi