Aprilia Scarabeo 200. Metrosexuálka
Agregát darovalo Aprilii mateřské Piaggio; má sílu, nebrní a je enormně tichý. Scarabeo má rádo kvalitní asfalt, na něm se dá klopit bez kroucení na limit pneumatik skoro v maximální rychlosti.
Pro načančané sebestředné hošíky promenádující se po městě (na vsi by jim to neprošlo) s nagelovanými melírovanými hlavami v růžových vzdušných košilkách a džínách dámského střihu nedávno vznikl výraz metrosexuál. Bylo na čase. Je-li tato (moje) definice výstižná, můžeme elegantní Aprilku bez ostychu nazvat metrosexuálkou. Vysvětlím proč.
Přetuněným holkám se sice neříká metrosexuálky, nýbrž lidově spíš kikiny anebo princezničky. Avšak tyto výrazy jeví se býti spíše hanlivé (metrosexuál je výraz oficiální) a něco hanlivého a deklasujícího této fešné Aprilce připisovat vůbec nechci. Je to parádní skútr do města, vypadá velmi hezky, dobře funguje a koupí si ho především lidé, kteří jím budou chtít být vesměs nějak charakterizováni či reprezentováni – čímž neříkám, že si Scarabea pořídí právě metrosexuálové.
Je to taková líbivá manažérská babeta, jejíž vývojáři dbali na to, aby vypadala víc než dobře. Mladý uličník si totiž určitě podobný skútřík tak trochu dámského designu určitě nekoupí (byl by hluboce zahanben) a skútrista-cestovatel zase chce velký motor, zavazadlák a většinou i moderní design a velkou kapotáž. Scarabeo (Scarabaeus = vruboun posvátný – je to nějaký pouštní ee brouk, ale např. ve starém Egyptě uctívaný) je tak trochu retro - co se designu týče, čerpá stále z legendární Vespy. A právě movití chlápci, kteří používají ke své dopravě módní allroady BMW, Mercedes, Volvo či Audi si jako doplněk pro letní jízdu na své pracoviště pořídí takovýto elegantní skútr. Anebo ho koupí své přítelkyni, a pak jí ho neustále znárodňují, protože zjistí, že jsou v práci v centru velkoměsta mnohem rychleji než v káře a bez komplikací. Ale rodinné pochody tu řešit nebudeme.
Tak někde uprostřed
Scarabeo 200 není ve výrobním programu žádný sirotek, Scarabů má Aprilia totiž nepočítaně. A to myslím doslova. Když jsem se při odevzdávání stroje na konci testu chtěl informovat o jejich celé výrobní řadě, nikdo mi nebyl schopen říct, kolik vlastně modelů v nabídce mají. Ne snad že by v tom měli bordel, ale ona Aprilia vyrábí skútrů o dost víc, než kolik zrovna nabízí český dovozce. U nás se prodává větší zlomek vyráběného. Některé modely prodáváné u nás nejsou ale zase dostupné třeba v domovské Itálii. Tudíž je Scarabů stejně jako spících rytířů v Cimrmanově hře Blaník - nepočítaně. Mimochodem od roku 1993 se skútrů s názvem Scarabeo prodalo asi 750 000.
U nás můžete vybírat z modelů Scarabeo 50 Street, který je pouze ve verzi 2T, dalšího modelu 50/100 4 Stroke, námi testovaného 125/200 a největšího stroje s motory 250/400/500.
Scarabeo 200 je nový model, kromě dvoukila do úplně stejného šasi montují i čtyřdobou stopětadvacítku.
Spojka moc brzo
Agregát darovalo Aprilii mateřské Piaggio (Aprilia je jeho majetkem) a co se celkového chování týče, má tři zásadní klady a jeden negát. Dobré je, že má sílu, nebrní a je enormně tichý. Záporem je trošku nešťastně nastavená rozjezdová spojka, která zabírá při zbytečně nízkých otáčkách, kvůli čemuž se karburátorem sycený motor, splňující samozřejmě Euro 3, při rozjezdu trošku dusí. Hlavně za studena. Na křižovatce proto nebudete v prvních metrech ani zdaleka nejrychlejší. Do třiceti vám asi ujede i lecjaký Pionýr, přesně ve třiceti kilometrech do vás zezadu něco nabourá a najednou dvoukilčo letí jako splašené. Tah je velmi příjemný a dostačující, nebýt té díry při rozjezdu, neměl bych výhrad. Kontinuální zrychlující síla lehce ochabuje tak v osmdesáti, přičemž od stovky do maximální stodvacítky se už o dynamice nedá mluvit ani v nejmenším.
Podvozek ze superbiku?
Brzdy fungují velmi slušně, zapojené jsou duálně, vpředu se do oceli zakusuje trojpíst, vzadu dvoupíst. Při brzdění se pozná pevný rám, při prudkém zpomalovaní nemá tendenci pod nohama se prohýbat a oddalovat tak řídítka (většina moderních skútrů se bohužel prohýbá). Podvozek patří k velmi tvrdým, drandíte-li centrem Prahy po dlažbě a kolejích, musíte každou chvíli zatnout břišní svalstvo, jinak si asi vykoledujete nějakou střevní revoluci. Avšak díky velkým kolům na dírách nezakopává. Scarabeo má rádo kvalitní asfalt, na něm se dá klopit bez kroucení na limit pneumatik skoro v maximální rychlosti. Na štíhlém skútru je to pěkný adrenalin.
Pod nohy se vám krásně vejde batoh, je na něj i taková sponka nahoře, za kterou ho můžete pojistit. Měla to i nulapětka Pionýr. Fajn věc. Sedlo je velmi prostorné a dobře tvarované pro oba členy posádky. Spolujezdec má navíc k dispozici velmi dobré stupačky, takže i on sedí pohodlně a ne v nějaké nucené křeči. Klouzající nohy jsou hnus, víte sami.
Přepínače na řídítkách patří k příjemným, není co kritizovat. Palubní displej vás informuje o venkovní teplotě, celkových kilometrech, stavu dvou denních počítadel, času a stavu akumulátoru. Do schránky před vašimi koleny se vejde bohužel akorát tak kalkulačka a mp3 přehrávač se špunt-sluchátky. Negativní kritiku si zaslouží klíček zapalování, není plochý, leč jaksi vícehranný a nemáte v něm absolutně sílu. Odemknout sedlo jeho pomocí dá vyloženě práci a docela si při tom pohmoždíte prsty. Děvčata s úhledně upravenými nehtíky budou možná v koncích, já se navztekal dostatečně. Naopak chválu si zaslouží krásná maska chladiče a celkově velmi dobré zpracování plus velké zadní madlo, protože se ho ruce dobře drží.
Na nákupy stavěn není
Pod sedlo se nevejde kromě jet helmy asi nic, na integrálku zapomeňte. Najdete pod ním ale zástrčku na 12 voltů, což u skútrů standard není. Můžete si tak při pojížďkách městem dobíjet mobil. Zrcátka se neklepou a je v nich dobře vidět. Bohužel, Scarabeo nemá policajta, což především něžnému pohlaví práci neulehčí. Pro mužského vyhoupnutí na hlavní stojan žádné veliké úsilí nepředstavuje, ovšem jemná dívenka si chvíli asi trošku pobejčí a zapotí se.
Celkově bych Scarabeo hodnotil kladně. Je to krásný a velmi kvalitně postavený skútr, má charisma a člověk se na něm mezi lidmi cítí velmi příjemně. A když ho dobře zaparkujete, třeba v historické části Prahy, zamyšlený turista si možná na chvíli bude myslet, že není v Čechách, nýbrž v Itálii. (Tam těch metrosexuálů ale je, že?).
Verdikt
Motor: 7/10
Podvozek: 6/10
Brzdy: 6/10
Ovladatelnost: 6/10
Město: 5/10
Cestování: 5/10
Sport: 5/10
Spolujezdec: 7/10
Zpracování: 8/10
text: Qubinno Niccinno
foto: Qubinno Niccinno
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. |
||||||
2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. |
9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15. |
16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21. | 22. |
23. | 24. | 25. | 26. | 27. | 28. | 29. |
30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi