Honda PS 125/150i. Sympaťák s duchem sportovce
Podíváte-li se do jakékoliv větší metropole na světě, zjistíte, že více než holubi ničící kulturní památky trápí město přehuštěná kolabující doprava. A protože ne každý chce trávit odpoledne v koloně, používá čím dál více lidí k dopravě skútr. Honda své zákazníky nijak nešetří a nabídka jejích skútrů by vydala klidně na samostatný katalog. A v tom byste nalezli i dvě verze modelu PS lišící se objemem 125 a 150 cm3.
Péesko spatřilo poprvé světlo světa roku 2006 a hned od začátku v obou nabízených motorizacích. To u Hondy není nic neobvyklého, stejně je na tom i S-Wing a málem už kultovní SH. Stejná situace byla i u Dylana, který by se dal označit za předchůdce PS. Jediný rozdíl mezi motory je ve vrtání válce, jinak jsou stopětadvacítka se stopadesátkou do šroubku totožné.
My jsme měli k testu stopadesátku, avšak to bylo v závěru loňského roku; pro rok 2008 už v nabídce českého zastoupení Hondy najdete jen menší sestřičku. Takže pokud budete mermomocí chtít nahnat ty 2,1 koně a 2,5 Nm, tak vám nezbude než si buď koupit nový válec a píst, nebo si pořídit stopadesátku jako ojetinu. Ale tyhle obštrukce se moc nevyplatí, rozdíl při jízdě je mezi oběma variantami minimální.
Dobře naladěný vodník
V propagačním materiálu se dočtete, že Honda přináší na trh motor, jenž svému majiteli nabízí nejen dostatek síly a točivého momentu ve všech jízdních situacích, ale díky elektronickému vstřikování PGM-FI i ekonomický provoz a minimální zátěž na životní prostředí.
Výkon sice mnohým motorkářům zvyklým na velké stroje vykouzlí na rtech usměv, ne-li rovnou smích, jenže tenhle drobeček neváží plně natankovaný ani 140 kg a když si uvědomíte, že nejde o dálkový koráb, ale vozítko do města, pak vám takový výkon musí bohatě stačit. Navíc u skútrů je důležitější točivý moment. Čtrnáct newtonmetrů dokáže na křižovatce zadní kolo parádně roztočit a všem ostatním ukázat, kdo bude na dalších světlech nekompromisně první (a hned za vámi kámoš na stopětadvacítce).
Pokud tedy nejsou až na druhém konci města. Nic naplat, je to skútr a to, co motor dává při rozjezdech, pomalu, ale jistě ztrácí a jakmile se ručička na tachometru přehoupne přes osmdesát kilometrů v hodině, veškerá progrese se ztrácí v nedohlednu. Ručička se nakonec doplazí až ke 120 km/h, ale to už je jen pro vyznavače extrémních sportů. Pokud vás totiž v této rychlosti začne na dálnici (nikde jinde se u nás takovou rychlostí přeci jezdit nesmí...) předjíždět autobus s italskými turisty, zapřete se pořádně do řídítek a čekejte, že až bude před vámi, dostanete facku od tlakové vlny. Takovou facku, jako když se žena dozví, že toužíte po její sestře.
Je jasné, že PS je prostě městské, maximálně příměstské vozítko. A i když jsem si tu dálnici vyzkoušel, větší vzdálenost než z Prahy do Průhonic bych nedoporučoval. Ona pak stejně hrozivě roste spotřeba. Při našem testu se pohybovala v rozmezí 3 až 3,6 litrů. To v přepočtu na peníze dělá přibližně korunu a desetník na jeden kilometr, což už je často levnější než městská hromadná doprava. Tím ale výhody tohoto motoru nekončí. Jak už jsem naznačil, hravě si poradí s normou Euro 3 a Honda se dokonce dušuje nejnižšími hodnotami zplodin ve své třídě.
Malý velký podvozek
Design vychází z mega oblíbeného modelu SH, hlavním rozdílem jsou však průměry kol. Zatímco esháčko se pohybuje na šestnáctipalcových ráfcích, PS roztáčí malá kola o průměru třináct palců. V prospektu se praví: Honda PS 150i v sobě kloubí elegantní vzhled se sportovně laděným duchem. Ani proti tomuto tvrzení se nedá nic namítat. Vzhledově se skútru nedá nic vytknout a ač se zdá hodně malý, věřte, že integrálu pod sedlo uložíte bez mrknutí oka. Stejně tak nohy si při jízdě budou hovět. A to i spolujezdcovy, na které čekají výklopné stupačky. Neznám nic horšího než přesun na skútru, kde místo stupaček je ploška velikosti apartního dámského popelníčku.
A samotná jízda ve městě? PS je přesně tak veliké, aby se protáhlo i tou nejmenší skulinou v zácpě. Zrcátka nikterak nepřečnívají, přesto v nich uvidíte to, co máte. A úzká, elegantní, leč sportovní stavba vám dodá pocit jistoty. Důvěřovat můžete i brzdám. Vzadu je sice jen malý bubínek, ale spárováním s předním kotoučem osazeným dvoupístkem Nissin zabrzdíte vždy a všude. Kombinace přední a zadní brzdy se ovládá levačkou, pravou páčkou pak rozpohybujete pouze brzdič předního kola.
Plusy i mínusy
Ohromným plusem je celková koncepce stroje. Jedná se o relativně malý a lehký skútr, který má dostatek prostoru jak pro jezdce a spolujezdce, tak i pro zavazadla - k dispozici je schránka v přední části, u fichtlů tolik oblíbený háček na brašnu a ještě je tu vzadu masivní madlo coby držák na kufr. Ale má i háčky na síťku... Budoucí majitel určitě také ocení přehlednou přístrojovku se všemi potřebnými informacemi. Nechybí ani kontrolka výměny oleje. Ta je propojena s počítadlem kilometrů a po ujetí jejich předepsaného počtu majitele upozorní, že už je čas...
Trochu rozpačité dojmy jsem měl z parkovací brzdy. U tohohle konkrétního kousku šla hodně ztuha (aktivuje se stlačením levé brzdové páčky a jejím zaaretováním pomocí západky) a nevím, jak by si s ní poradila křehoučká dívčina. A proč tady vlastně parkovací brzda je, když v základu chybí boční výklopný stojánek a dostanete ho jen za příplatek? Při stání na centrálním stojanu ji nepotřebujete...
Tím jsme se plynule dostali k záporům. V určitých chvílích jsem měl dojem, že pružiny a tlumiče nedokáží pobrat to, co matka zima a silničáři na našich cestách připravili. Skútr jako by o díry zakopával. Možná to dělají ty třináctkové ráfky, které by mohly být o chlup, respektive palec větší. Nepříjemný pocit jsem měl i při jízdě z kopců - motor totiž při zavřeném plynu extrémně brzdí a vůbec se chová prapodivně.
Ale končit by se nemělo ošklivě. Musím popravdě uznat, že s PS jsem si po Praze užil hodně zábavy a nemusel jsem kvůli tomu jezdit dvě kila po Jižní Spojce, ani ke křižovatce dojíždět po předním kole.
text: Petí od Pour
foto: Kubík od Ničů
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
|
7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. |
14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. |
21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. |
28. | 29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi