Honda ANF 125i Innova. Tohle není skútr!
"Mám dole skútr, tak si ho vezmi," řekl jsem onehdá Křemílkovi, když po čase zavítal do našeho pražského hnízda ČMN a potřeboval si něco zařídit ve městě. Když se vrátil, vychrlil na mě jedním dechem: "To neni žádnej skútr, ale naprosto báječná věc, jede to jak prase, frčí to přes kilo a tady to sice nikdo nezná, ale na jihu na tom jezděj tisíce lidí." Jo, to je přesně Honda Innova.
Innova v Evropě debutovala v roce 2003 a tento model byl novinkou 2007, faceliftovaný a se stříkačkou. Ale ty tvary a použitou techniku jste už určitě někde viděli. V roce 1958 totiž Honda uvedla na trh stroj nazvaný Super Cub, vybavený ležatým padesátkovým čtyřtaktem a za těch padesát let jich vyrobila neuvěřitelných více než 30 milionů! Postupem času přibyly další objemy (od 70 po 125), ale vzhled a technický základ jsou dodnes tytéž. Důvod obliby? Snadno ovladatelný, spolehlivý a hlavně levný stroj byl od začátku určen na proplétání se hustými dopravními zácpami v centru Tokia a jiných asijských metropolí (označení Cub znamená sice anglicky mládě, ale tady je to zkratka - Cheap Urban Bike, levné městské vozítko), a to mu jde opravdu báječně.
Jako turbomotor
Navzdory dlouhatánským kořenům se nová Innova chová jako motocykl 21. století. Základem je i nadále spolehlivý čtyřtakt s dnes už netradičně položeným vzduchem chlazeným válcem a dvouventilovým rozvodem OHC. Novinkou loňského roku je vstřikování PGM-FI a jiný katalyzátor, takže motor bez problémů plní emisní normu Euro 3. Navíc stříkačka funguje úžasně a kupříkladu ze startování udělá vaši oblíbenou kratochvíli - stačí se opravdu jen lehce dotknout tlačítka startéru, nebo jedinkrát prošlápnout "nakopávačku" a malý jednoválec okamžitě začne bafat.
Přestože Honda uvádí skromný výkon 9,3 koně, musím s Křemdou souhlasit, že Innova jede jak pověstný vepř. Krouťák totiž dosahuje svého maxima už ve 3000 otáčkách (!), takže z jednoválce máte pocit jako z moderního turbomotoru s plochou krouťákovou křivkou -dole nasadí a táhne pořád stejně až do maximálního výkonu. Díky téhle charakteristice stačí převodovce pouhé čtyři kvalty a motor má pořád síly dost - trojku při běžné jízdě řadíte zhruba ve 30 km/h a jako strop má psáno 100 km/h! Jednička jede 40, dvojka 60, přičemž na oba převody se dá jet i úplně krokem...
Tohle není skútr
Počkat, my mluvíme o převodovce? No jasně. Tohle není skútr, bejby, tady se řadí. A odjakživa tady funguje odstředivá spojka a řazení "dokola" v pořadí N-1-2-3-4-N-1... Prostě šlápnete na řadičku špičkou dolů, na přístrojovce se rozsvítí oranžová kontrolka s jedničkou (přimlouval bych se za jinou barvu, tu oranžovou mám spjatou s rezervou), přidáte plyn a Innova se krásně plynule rozjede. Máte trochu vytočeno, šlápnete zase dolů, rozsvítí se dvojka, zase dolů, trojka, a ještě jednou a je tam čtyřka. Dojíždíte k semaforům a máte na výběr buď řadit tři-dva-jedna-neutrál, nebo přifrčíte na čtyřku, motor díky odstředivé spojce nezdechne, a vy na místě (za jízdy ne) klidně ze čtyřky šlápnete zase dolů a cvaknete tam neutrál a máte připraveno na další rozjezd.
Klasické podřazování je ale zábavnější. Šaltpáka je kolébková, takže místo abyste řadili nártem a špinili si boty, tak šlapete patou, a navíc se po chvíli naučíte dávat meziplyny, takže i při podřazování se Innova chová jako normální motorka se spojkou (jinak cuká). S tím komfortem, že nic nemusíte mačkat. Neovlivníte jen značný prokluz spojky při rychlém rozjezdu a přeřazení z jedničky na dvojku.
I chybičky se najdou
Jízdní pozice mi přišla trochu zvláštní, s mou nevelkou postavou jsem měl tendence sklouzávat ze sedla dopředu. Navíc Innova má sice skútrové kapotování, ale motor je relativně široký, takže i stupačky (gumové a nevibrující) jsou dál od sebe a když prší nebo je prostě jen zima a chcete si schovat kolena, musíte držet nohy pořádně "do iks". Na levé stupačce ještě trochu překáží řadicí kolébka, která vám drží botu dál od motorky. Zklamáním je i skromné místo pod sedlem a ani brzdy nejsou zrovna jedovaté. Přední dvoupístek se moc nesnaží, zadní buben (ovládaný normálně pravou nohou) má naštěstí účinek solidní. Méně zkušení jezdci se ovšem zase nemusejí bát, že by přebrzdili.
Ovladatelnost špičková
A teď už jen samá pozitiva. Zpracování je pěkné, nepoznali byste, že se Innova nedělá v Japonsku, nýbrž v Thajsku. Řetěz je zapouzdřený, takže můžete vesele jezdit v dešti a nemusíte mít strach, že hned zreziví (proto je Innova tak oblíbená u messengerů). Spotřeba vychází naprosto fantasticky, my jsme jezdili pod dva litry na sto. Provoz se spolujezdcem není problém. Světlo s čirou optikou je v noci překvapivě účinné, a to jak tlumené, tak dálkové.
Ale tou úplně nejlepší věcí je ovladatelnost. U motorek se často používá klišé "ovladatelná jako jízdní kolo", ale Innova prostě JE bicykl s motorem. Nejel jsem na motorce ani skútru, která by se svou hbitostí mohla Innově rovnat. Ani Babetta ne. S klidným svědomím dávám plný počet bodů. Podvozek v kombinaci ocelový rám, 26mm přední vidličky a dvojice zadních nenastavitelných tlumičů sice nikdy nebude stoicky klidný, Innova na dírách trošičku poskakuje, ale uzoučké 17" pneumatiky všechny neduhy odsouvají do kolonky "nedůležité".
Od každého něco
Honda Innova je prostě báječná věc. Nestojí moc, má miniaturní provozní náklady, je vyhlášená svou spolehlivostí a její ovladatelnost je bezprecedentní. A navíc i jede. Hodí se jako městské vozítko i jako přibližovadlo mezi vesnicemi. Nemá sice úložný prostor jako skútr, ale na rozdíl od skútru tady máte motor stále "pevně v ruce" a nekecá vám do toho variátor. A nemusíte spojkovat jako na motorce, což z Innovy dělá ideální stroj jak pro messengery, tak třeba i pro maminy na cesty do práce či pro chlapy na výlety na ryby.
Verdikt
motor: 8/10
podvozek: 5/10
brzdy: 4/10
ovladatelnost: 10/10
město: 8/10
cestování: 3/10
sport: 4/10
spolujezdec: 6/10
zpracování: 5/10
text: Honzis
foto: Honzis
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
|
7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. |
14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. |
21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. |
28. | 29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (1 komentář)
barny.bour, 4.6.2020 v 11:38
A kde najít díly na tyto ne skútry? Tady: https://scooter-tuning.cz/? nebo máte jiný tip kde najít díly??
Otevřít diskuzi