Aprilia Atlantic 250. Mazlík pro každý den
Poté, co Aprilia představila svého maxiskútra - Atlantic 500, si kdosi u rýsovacího prkna vzpomněl na mnoho lidí, kteří se nepotřebují kolem sebe ohánět technickými daty a jsou rádi, že za opravdu lákavé peníze pořídí stroj pro každodenní užití. Plán se však lehce zvrhnul a tak krom toho Atlantic 250 nabízí příjemné cestování, stabilní podvozek a nízké provozní náklady.
Moc rád bych poznal někoho, komu by takové zvrhnutí vadilo. Snad jen konkurenti mohou cenit zuby, protože od uvedení Atlanticu 250 na trh mají nelehké spaní a především dobrý důvod k zamyšlení. Aprilia jim totiž poněkud "přidrzle" vhodila rukavici a za cenu jejich stopětadvacítek nabízí pěkně nabroušenou dvěpade.
Motor se nezdá
Pohonná jednotka nepoužívá žádné kosmické technologie, ale vsází spíš na ověřený standard. Jedná se o čtyřdobý čtyřventilový kapalinou chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 244 cm3. Agregát disponuje 23 koňskými silami a kroutícím momentem 20 Nm. O co nejlepší využití drahocenného benzinu se stará elektronické vstřikování paliva, díky kterému skútr i při trhání jeho rychlostních rekordů nesežere mnoho. Průběh výkonu je velmi podobný jako u ostatních velkých skútrů. Při rozjezdu je proto zpočátku trochu línější, ale po dosažení zhruba 30 km/h dokáže využít plného potenciálu.
Rozhodně jsem za řídítka tohodle elegána neusedal s pocitem, že musím zakomplexovaným majitelům dražších plechovek vytřít zrak zrychlením. Na druhou stranu jsem nikdy nenabyl pocitu, že bych se měl za co stydět. Až do stovky ručička tachometru stoupá velmi ochotně, pak trochu poleví a zastavuje se u cifry 140, což mě velmi příjemně překvapuje. Je pravda, že se objem nedá ničím nahradit a tak při delším stoupání Atlanticu trochu dochází dech. To však není důvod k nakoupení pochybných žvýkaček. Zpomalení o deset až patnáct kilometrů je při velikosti stroje naprosto zanedbatelné.
Stylově a účelně
Na pohled působí skútr jakýmsi vyváženým dojmem, což je, koneckonců, u Italů takřka samozřejmostí. Větší zadní partii opticky vyvažuje velký přední štítek, který by však mohl být o pár centimetrů vyšší, aby nedocházelo k turbulenčním útokům na hlavu jezdce. Řidiči menší postavy nebudou mít problémy, ale takový 185 cm urostlý jedinec si to zřejmě pěkně vychutná... Posez je velmi pohodlný, a to především díky velkému sedlu a do ruky příjemně padnoucím řídítkům. Ovládacích prvků není mnoho a navíc jsou umístěny přesně podle "světového" standardu, tedy není zaměněno tlačítko klaksonu s blinkry. Přístrojovka je vyvedena sice trochu v autařském stylu, ale je díky tomu decentní a přehledná. Navíc poskytuje všechny potřebné informace. Obrovskou radost mi přinesla zrcátka, která byla nejen pěkná, ale kupodivu i funkční. Neklepala se a dostatečně zabírala situaci za zády.
Převezeš i cirkus
Úložný prostor je dle mého názoru jedním z několika důležitých parametrů. Atlantic má úctyhodný podsedlový prostor, ve kterém je kromě osvětlení a nářadíčka také příjemná 12V zásuvka pro drobné spotřebiče do příkonu 180W. To se hodí třeba pro nabití telefonu či baterky do digitálního foťáku v případě, že vypoví službu daleko od domova. Pod řídítky je velká kapsa, do které bez problémů odložíš mobilní telefon, klíče či peněženku a jako poslední a skoro nejlepší je plastový kufr. Ten není součástí základní výbavy, ale za drobný příplatek si rozšíříš zavazadlový prostor o příjemných 46 litrů.
Zajímavé a současně příjemné bylo zjištění, že i s plným kufrem a při poměrně velkém rozvoru stroje není problém s podvozkem. Funguje opravdu bravurně a není třeba se obávat boje s řídítky či neplánovaných výletů mimo silnici. Trochu jiné pocity mohou nastat při použití přední brzdy, která se sama o sobě může zdát jako velmi slabá. Je to dáno použitím kombinovaného brzdového systému, kdy levá páčka ovládá jeden pístek vpředu a zároveň zadní kotouč, pravá páčka pak obsluhuje zbylé dva pístky vpředu. Není to nic neobvyklého a podobný systém využívá mnoho výrobců, a to i u větších motorek. Abych stále jen nechválil, musím si trochu rýpnout do zapalování. Klíček je schován hodně pod řídítky, což může přinést drobné problémy při zamykání řízení či ve spěchu. Ale spíš jde jen o pocit a zvyk, podobně jako s použitím bočního stojánku. Ten je dostatečně dlouhý a Atlantic na něm zaujímá velmi stabilní polohu.
Skoro bych těch pár dní v sedle Atlanticu nazval jako třešničku na pomyslném dortu loňského testování, tedy alespoň co se skútrů týče. Za opravdu přívětivý peníz Aprilia nabízí skvělého společníka nejen pro práci, ale i zábavu, a to je právě to, co spousta lidí vyhledává.
text: Jim
foto: Jim
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. |
||||||
2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. |
9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15. |
16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21. | 22. |
23. | 24. | 25. | 26. | 27. | 28. | 29. |
30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi