Gilera Nexus 500. Sportovec s variátorem

Gilera Nexus 500. Sportovec s variátorem

14.8.2008

ČMN

Skútrům přichází kubické centimetry k chuti víc než kdy jindy a jejich využití se tím posunulo do zcela jiných dimenzí. Není pak divu, že kolem člověka prolétne po kočičích hlavách červená střela, kterou očividně netrápí hrbolatá silnice a zatáčky zvládá s takovou lehkostí, jako kdyby jela po kolejích. Řeč je o naprosté novince, kterou naše redakce dostala exkluzivně k testu, a to jako sotva oživenou funglovku - bezprostřední dojmy si tak můžeš vychutnat hned teď.

Prošpikován nápady

Fakt, že skútry už nejsou jen mrňavá vozítka s uřvaným motorkem, určená pro malý nákup za rohem, není třeba dlouze popisovat. Jedno však má valná většina z nich společné, a to celkem mizerné jízdní vlastnosti dané nedokonalým podvozkem a malými koly.

Pokud se nějaký dravec z tohoto stáda vymyká, pak rozhodně stojí za zmínku. Zcela bez pochyb se to zdařilo Gileře s modelem Nexus 500. Skútr je naprosto nezakrytě postaven tak, aby rozmetal sebemenší pochybnosti o svých schopnostech. Ostatně při porovnávání jednotlivých technických celků s dospělými motorkami člověk občas zaváhá, komu co patří.

Tak třeba brzdy. Jejich systém byl již použit na stejně objemném stroji Beverly, který jsme představili před necelým rokem. Levá páčka Gilery přenáší 48% "výkonu" na levý přední a 52% na zadní kotouč, pravá páčka pak samostatně obsluhuje pravý přední kotouč. To by samozřejmě mohlo vzbudit obavu o přebrzdění předního kola. Byli jsme sice ujištěni, že se to díky omezovači tlaku stát nemůže, jenže důvěřuj, ale prověřuj. Zkusil jsem to hned několikrát a na různém povrchu, přičemž výsledek byl vždy stejný, zadní kolo ve smyku a přední, silně brzděno, se stále otáčí. Pocity jsou trochu podobné jako u hondího duálu, systém je však jiný.

Velká kola nepřekážejí

Většina konstruktérů, kteří na skútr použili větší kola, tak učinila na úkor prostoru pod sedlem, který je pak nahrazen montáží kufru. Nexus má ale obojí, jak podsedlový prostor, tak velká kola s pořádně širokými pneumatikami (předek je obut do patnáctipalcové, zadek do čtrnáctipalcové gumy). Je to dáno značným rozvorem stroje, což přispívá k jedinečné stabilitě jízdy. V kombinaci s tuhým rámem naprosto zapomínám, na čem sedím a snad bych hledal i řadičku, protože dojem sportovní motorky je skoro dokonalý.

Luxusní výbava

Konec konců i palubní deska nejvíc připomíná velkou cestovní motorku, kde se na velkoplošném displeji zobrazuje řada provozních údajů o stavu stroje. K nohám řidiče je pomocí uzavíratelných ventilačních otvorů přiváděn teplý vzduch, zadní pérování jde nastavovat v závislosti na zatížení a proměnná je i světlá výška skútru.

Jízdnímu pohodlí pro jakkoliv velkou postavu je určeno výškově nastavitelné ochranné plexi, které je ale potřeba odšroubovat a připevnit do požadované polohy. Rozhodně efektní je dálkové otevírání sedla, které majitele nenutí šťourat se v zámku pokaždé, když chce něco vyndat zpod sedla, ale postačí stisknout tlačítko na klíčku. Samozřejmostí je bezpečnostní čip ve spínačce zapalování, alespoň trochu znesnadňující práci zlodějům.

Mít možnost jako první v republice otestovat žhavou novinku je neuvěřitelný zážitek. Po pár teoretických radách a informacích strkám klíček do zapalování. Na přístrojovce se rozsvítí kontrolky, a červeně podsvícený velký analogový otáčkoměr, menší tachometr a displej z tekutých krystalů, na kterém se záhy objeví řádka plná nul. Na tomhle skvostu, plném ladných i ostrých tvarů, opravdu dosud nikdo nejel!

Výhled z prvního patra

Budíky jsou přehledné, snad jenom tachometr mohl být umístěn na lepším místě a ve větších rozměrech. Řídítka příjemně padnou do rukou, ovládací prvky jsou pojaty s typickou italskou velkorysostí, stejně jako celý design skútru. Plexisklo vypadá nádherně, ale k úplné spokojenosti jsem jej posunul o jeden stupeň níž, abych nekoukal skrz jeho okraj.

Sedlo je umístěno hodně vysoko, což s sebou nese logické obavy o dostatečnou stabilitu při manipulování v nízkých rychlostech. Ty jsou však brzo vyvráceny. Také pozice řidiče je poměrně neobvyklá, ale jak ukázal čas, hodně příjemná. Například nohy je možné "složit" do dvou poloh, přičemž první je vhodná pro jízdu ve městě a druhá, při které jsou nohy výš, se hodí na pohodlnou jízdu třeba po dálnici.

Svižný jinoch

Díky obrovské koncovce výfuku, za kterou by se nemusela stydět leckterá klasická motorka, není motor nijak hlučný. Typický buchot oznamuje, že máme tu čest seznámit se s půllitrovým jednoválcem. Ten je poměrně svižný již od nízkých otáček, pravá divočina však přichází v pásmu od pěti do šesti tisíc, kde agregát disponuje největším točivým momentem a žene skútr vpřed opravdu pekelným tempem.

Naprosto luxusní záležitostí je však podvozek skútru. Výborné odpružení a velká kola zajišťují stabilitu i podmínky srovnatelné s motorkami a dovolí projet nerovnou zatáčku pod plným plynem bez jakéhokoli náznaku nelibosti. Potřeba snížení rychlosti leží na bedrech tří kotoučů a brzdičů Brembo, které pracují propojeny speciálním systémem. Jejich účinnost byla vynikající a koresponduje se sportovním podvozkem.

Vychytávkami se nešetřilo

Proč se zbavovat teplého vzduchu do okolí, když může ohřívat nohy jezdce?! Stačí si jen otevřít ventilační otvor a zahřívat si revmatické kotníky. Jako individualista jsem ocenil možnosti nastavit pružinu zadního tlumiče a výšku sedla, protože jsem menší postavy.
Naopak poněkud smíšenými dojmy na mě působí směrovky. Zapnutí blinkru nemusí nutně znamenat, že se okamžitě rozsvítí. Naopak po jeho vypnutí ještě jednou blikne. Typickým příkladem je předjíždění, kdy motorka "mrkne" až v druhém pruhu a po skončení úkonu ještě chvíli bliká. Když se však podívám, jak je tomu u nás s používáním směrovek, v podstatě se nic hrozného neděje.

Kam s ním

Gilera zajisté potěší srdce každého milovníka rychlosti a adrenalinu. Poskytuje přesné vedení i dostatek výkonu a díky své velikosti i schopnostem by se dal postavit téměř jako rovnocenný partner sportovnímu stroji. Přecpané město trochu svádí ke skotačení mezi auty, nicméně je potřeba mít na zřeteli délku stroje. Konstruktéři sice počítali s ochranou míst, která by mohla být "na ráně", nicméně majitel odřeného auta na jejich seznamu nebyl...

text: Jim, Ivoš
foto: Jim, Ivoš

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

Peugeot Belville - od každého trochu

10.10.2017

Peugeot Belville - od každého trochuPeugeot Belville není žádnou novinkou. Veřejnosti byl představen v prosinci loňského roku a popravdě žádnou velkou díru do světa neudělal. Přesto nebo právě proto jsme se rozhodli...

Více

Honda Gold Wing 2018 - tak trochu jiný skútr?

27.9.2017

Honda Gold Wing 2018 - tak trochu jiný skútr?Na světlo světa unikly první fotografie legendárního Gold Winga pro rok 2018. Skútr? To ani náhodou! Jenže to není tak docela pravda. Honda Gold Wing (413 kg těžký stroj) by měl být...

Více

Yamaha X-MAX 125 2018

26.9.2017

Yamaha X-MAX 125 2018Japonská Yamaha se s velkým předstihem rozhodla zveřejnit informace o novém X-MAXU 125. Luxusní skútr, který lze nejen v našich končinách řídit s klasickým "béčkem", je ráznou...

Více

Kymco C Series

15.9.2017

Kymco C SeriesTchajwanské Kymco rozhodně nespí na vavřínech. Po představení modelu AK 550 je tu nový koncept s označením C Series. Už na první pohled je patrné, že prototyp sice vychází z modelu...

Více

Touratech v problémech

16.8.2017

Touratech v problémechCelosvětově známý výrobce motodoplňků a příslušenství Touratech se ocitl v insolvenci! Německá společnost sídlící v Niedereschachu zaměstnává v současné době kolem 400 zaměstnanců....

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz