Aprilia Sportcity CUBE 300

Aprilia Sportcity CUBE 300

18.4.2011

Bahňák

Na test tohoto skútříka od Aprilky jsem se hodně těšil. Líbila se mi, už když stála na dlaždičkách v obchodě a když jsem jí potom viděl na asfaltu, líbila se mi ještě víc.

Seznámení

Červenočerná kombinace barev jen podtrhuje sportovní vzhled skútru a celek působí velmi pěkně, tak by se dal začít asi každý test sportovních Aprilek.
Podsedlový prostor bohužel neukryje integrální přílbu, což je škoda, ale s 15" koly to asi nikdo u skútru očekávat nebude. Běžná otevřená přílba se ale vejde bez problémů. Další odkládací prostor je v předním čele. Je rozdělen na dvě oddělení a v pravém skrývá 12V zásuvku.

Přední odkládací prostor je zamykací, ale jeho dvířka moc dobře nelícují a po zamčení jsou dost volná. Neprojevuje se to sice za jízdy žádnými nepříjemnými zvuky, ale poněkud to kazí dojem z jinak velmi pečlivě zpracovaného skútru. Výhodou je praktická rovná podlaha spolu s instalovaným háčkem na tašku, která samozřejmě umožňuje i přepravu většího a těžšího nákladu.

Zrcátka jsou lehce nastavitelná a při jízdě je z nich dobře vidět. Musíte ale počítat s tím, že přesahují šířku řídítek a tak při proplétání v kolonách je potřebné na to pamatovat.

Bytelně vypadající zadní plotna umožňuje jednoduché připevnění kufru, kterým získáme další prostor.
Posaz na pěkně ušitém sedle z protiskluzového materiálu je příjemný, bez problémů dosáhnu na zem a skútr dobře padne do ruky.

Naměřené hodnoty

  • Mejmenší maximální rychlost naměřená na zkušebním úseku (1 km) byla 86,4 km/hod
  • Největší maximální rychlost na zkušebním úseku byla 104 km/hod
  • Nejvyšší dosažená rychlost na volné a relativně rovné silnici byla 121 km/hod
  • Nejlepší zrychlení z 0-100 km (skutečných) 14s
  • Tachometr vykazoval v celém rozsahu optimistickou odchylku 10-19 km/hod!


Odchylky tachometru
(tachometr / realná rychlost) v km/h:
100 / 84
120 / 104
140 / 121

Průměrná spotřeba během testu byla velmi slušných 3,4 l/100 km

Jízdní vlastnosti

Skútr je svojí koncepcí určen jako městské vozidlo. Tady funguje Sport city na sto procent.

Pérování je dobré a spolu s 15“ koly si poradí s většinou běžných nerovností bez potíží. Také podélné nerovnosti typu tramvajových kolejí a vyježděných struh od kamionů na okruzích zvládne skútr dobře. Rám je pevný, nekroutí se a podvozek skútru jako celek působí za jízdy stabilním a pohodlným dojmem. Není problém zdolat běžně vysoké obrubníky chodníků, snadné je proplétání kolonami a manipulace se skútrem při parkování je jednoduchá.

Velmi příjemná je dynamika motoru, která umožní většinu automobilů při rozjezdu z křižovatek nechat daleko vzadu. Také na městském okruhu má skútr dostatek výkonu a rychlosti, aby bezpečně přizpůsobil rychlost ostatním vozidlům a tím zajistil poměrnou bezpečnost řidiči, to ale platí pouze pro městské obchvaty, kde jsou rychlostní omezení.

S ohledem na pohodlný podvozek a dostatečný výkon by nebyl problém použít Sport city i k delším výletům. Tady už se však začínají projevovat problémy pramenící z minimální ochrany jezdce a relativně malé cestovní rychlosti. Optimální cestovní rychlost se pohybuje někde kolem 90 km/hod a to znamená, že cestování po dálnici nebude to pravé.

Pokud jsem skútr nechtěl hnát stále na plný plyn, rozhodně jsem na dálnici překážel a dojížděly mě i kamiony. Mimo dálnici je ale skútr ve svém živlu. Vemi dobrý podvozek umožňuje i sportovnější svezení s velmi dobrou odezvou a stabilitou.

Sport city má dobré brzdy, ale na jejich účinek jsem si musel nějakou dobu zvykat. Přední brzda je velmi účinná a ovládací síla na páčce je celkem malá, což ocení převážně ženy bez chlapáckého stisku. Zadní brzda má také dobrý účinek, ale ovládací síla na páčce je mnohem větší než u přední brzdy. Prvních pár kilometrů jsem na to při brzdění musel trochu myslet, ale jinak jsou brzdy skutečně výkonné a spolu s použitými pneumatikami Michelin dokázaly skútr krotit na výbornou.

Ná skútru jsem jel v jednom kuse nejdelší trasu asi 200 km, ale ke konci trasy už to žádný požitek nebyl. Sedlo je sice pohodlné, ale bohužel neumožnuje změnu pozice. Pokud jsem si chtěl poposednout, abych měl ruce při řízení natažené, tak mne přechod sedla nepříjemně tlačil. Po delší jízdě jsem měl pocit, že mám váhu na špičkách bot a když jsem zkoušel jet s nohama více pod sebou, tak mi díky zúžení v zadní části několikrát spadly.

Také ochrana před větrem je skutečně minimální. Dokonce bych myslel, že díky nepříjemným turbulencím je horší, než bývá u skútrů této kategorie zvykem. Při první jízdě jsem vichřici a cloumání hlavou za řídítky přisuzoval volnější otevřené přílbě, kterou jsem mě kvůli držáku na kameru. Bohužel ani při použití integrální přílby se situace nezlepšila. Špatné aerodynamice skútru bych přičítal i menší maximální rychlost. Doplňkové plexi by možná tento problém zčásti vyřešilo, i když foukání na nohy i z vnější strany by odstranit určitě nedokázalo.

Výrobce uvádí, že výdechové otvory od chladiče „topí“ v chladnějším počasí na nohy řidiče. Já jsem žádný praktický efekt nezaznamenal. Ve spojení s tzv. thermodekou by ale výdechy teplého vzduchu od chladiče mohly v zimě skutečně příjemně zahřát.

Jízda v noci je na skútru bez problémů. Přístroje jsou rovnoměrně a dobře osvětleny, neoslňují a skútr dobře svítí.

Závěr

Pohodlný, dobře odpružený městský skútr s dostatečným výkonem a velmi dobrou akcelerací. Cestování na větší vzdálenosti je zde ale poněkud omezeno nemožností měnit polohu jezdce a minimální ochranou před větrem. Postrádal jsem pohotovostní stojánek a parkovací brzdu.

Technická data:

Motor

Kapalinou chlazený 4 taktní jednoválec, SOHC 4 ventily
Vrtání a zdvih 75 mm x 63 mm
Zdvihový objem 278 cm3
Kompresní poměr 11:1
Maximální výkon 16,1 kW (21,9 kW) a 7250 ot/min
Maximální točivý moment 23 Nm jedna 6000 ot/min

Brzdy

Přední kotouč Ø 260 mm
Zadní kotouč Ø 220 mm
Palivový systém
Elektronické vstřikování paliva

Kola

Přední 2,75 x 15 "
Zadní 3,00 x 15 "

Ostatní

Startování elektrické
Alternátor 380 W
Výška sedáku 790 mm
Objem nádrže 8,5 l (1,5 l rezerva)

 

Foto: Bahňák
Video: Bahňák

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

Husqvarna chystá pro příští rok elektroskútr E-01

12.9.2020

Husqvarna chystá pro příští rok elektroskútr E-01Kdo nemá "elektro" jako by nebyl ... Husqvarna nejprve oznámila, že už v roce 2022 chce představit svůj první elektrický motocykl, aby vzápětí přišla s další novinkou. Elektroskútr...

Více

Muzeum historických motocyklů

8.9.2020

Muzeum historických motocyklůZáří se pomalu, ale jistě brzy přehoupne do své druhé poloviny, ale dle meterologů nás čekají v nejbližších dnech doslova tropy. Pokud se ještě nechystáte zazimovat a rádi by jste...

Více

Honda oznámila integraci technologie Android AutoTM pro modelovou řadu Gold Wing

25.8.2020

Honda oznámila integraci technologie Android AutoTM pro modelovou řadu Gold WingSpolečnost Honda s potěšením oznamuje, že u současné modelové řady Gold Wing dojde k integraci technologie Android AutoTM. Uživatelé telefonů se systémem AndroidTM budou moci...

Více

Peugeot představí inovovaný Metropolis

23.8.2020

Peugeot představí inovovaný MetropolisPeugeot by ještě letos v září měl představit inovovaný model Metropolis. Tříkolka s tímto označením se vyrábí už 7 let, přičemž poslední modernizace proběhla přesně před 3...

Více

EV-Cub neboli Super Cub v elektrické verzi

10.8.2020

EV-Cub neboli Super Cub v elektrické verziUž v roce 2015 představila Honda prototyp světového bestselleru Super CUB v elektrické verzi s označením EV-Cub. Uplynulo dlouhých 5 let a vypadá to, že EV-Cub se začne prodávat co...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)

21.8.2018

Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz