Piaggio MP3 Hybrid. Technologie nového tisíciletí.

Piaggio MP3 Hybrid. Technologie nového tisíciletí.

18.6.2010

Miro

Piaggio minulý rok představilo svůj první hybridní skútr na světě, vozidlo předurčené vyvolat revoluci v oblasti městské mobility. Není to obyčejný skútr s dvěma motory, ale zcela nové moderní vozidlo, které spojuje tradiční spalovací pohon s elektrickým, výsledkem čehož je nízký dopad na životní prostředí s důrazem na minimální emise.

Díky své exkluzivní technologii je prvním vozem v celém automobilovém průmyslu, který využívá lithium-iontové baterie s možností nabíjení ze sítě a také dobíjení při jízdě zpětnou energií motoru spalovacího a to s více než 50% nižší spotřebou benzínu a emisemi CO2  a zároveň s vlastnostmi high-tech bezpečné jízdy a zábavy.

Technologie MP3 Hybrid je nyní přístupná všem, tomuto skútru je předpovídána velká budoucnost jako ideálnímu způsobu dopravy v přetížených metropolích, ale i také jako úniku na příjemný víkend.

V posledních letech snaha snížit množství znečišťujících látek v ovzduší má za následek omezení dopravy v některých oblastech měst a to se týká i skútrů. Díky elektrickému pohonu s nulovými emisemi se může přesouvat kamkoliv. Oba motory mají své silné i slabé stránky, které se mohou jevit jako podstatné. Zážehový má svou samostatnost, ale produkuje zplodiny, i když s normou Euro 3. Druhá strana s nulou sice zazáří, ale je omezena autonomií nabití baterie a maximální rychlostí.

MP3 Hybrid si nemusí vybírat mezi výkonem a ekologií, mezi cestou do práce v centru se zákazem vjezdu vozidel s emisemi a delší cestou v příměstských oblastech. Právě jeho revoluční pohon kombinuje výhody benzínového motoru s elektromotorem.
Hybridní řešení není omezeno nabízet dvě různé možnosti pohonu, ale tyto jsou integrovány do sofistikovaného systému, který umožňuje kombinovat výkon motoru a elektřiny s jedinečným přínosem pro životní prostředí. Dva skútry v jednom, bezpečné cestování, hospodárné a zároveň tak zábavné. Připravte se na 3. tisíciletí.

Dva v jednom

Tak si přiblížíme ten zázrak moderní techniky. Dva motory, elektrický a zážehový, jsou vzájemně elektronicky a mechanicky integrovány v jediný paralelní systém a jsou schopny fungovat společně, výsledkem čehož je energie dodávaná pro potřeby hnací síly.
V této společné symfonii klasický 4-taktní benzínový motor funguje s vynikajícím výkonem, nízkými emisemi, spotřebou a vysokým stupněm autonomie. Automatická převodovka a elektrický systém je spojen elektronickým akcelerátorem „Ride-by-Wire“, poprvé použitým na skútru, tím je zajištěna obvyklá živost jak ve městě, tak i mimo město. Samozřejmě při běžném použití spalovacího motoru se dobíjejí baterie, jak již bylo zmíněno. Tímto ale spolupráce nekončí. Elektrický motor se dostává do akce již při prvních metrech startu a poskytuje až 85 % k podpoře spalovacího motoru. Prostřednictvím „Ride by Wire“ (bezdrátový elektronický akcelerátor) a VMS (management systému jízdy) se rozhodne a to na základě skutečných podmínek, kolik využije přenosu energie ze spalovacího motoru a kolik z elektrického, aby optimalizoval výkon a spotřebu.

Zde se pozastavím, matematici a odborníci na výkon určitě přepočítávají, co by se z toho ještě dalo dostat, že, kolegové? No, zanechte teorií a myšlení nechte na jiné, co už to za vás vymysleli. Součinnost mezi těmito motory řídí elektronika a to přispívá nejen k lepšímu využití výkonu, ale i ke snížení spotřeby a o to nám přece jde, jezdit za méně a samozřejmě rychleji (tam někde vzadu slyším souhlas...). S Hybrid MP3 můžete jezdit za 1,6 l/100 km, pokud jsem to dobře počítal, píšou, že 60 km/l to tak asi vychází. V porovnání k 26 km/l, což je 3,8 l/100 km, kdyžtak mě opravte na skutrforumu, kdybych se mýlil. Emise padají na 40 g/km v porovnání s 90 g/km tradičního spalovacího motoru skútru. Tyto hodnoty jsou spočítány na Hybrid MP3 při využití 65 % normál a 35 % elektřina.
Hybridní není jen společné, je to propracovaný systém s jednoduchým výběrem. Pomocí tlačítka na řídítkách vypnete motor spalovací a přeměníte na skútr s nulovými emisemi, který se může pohybovat v zónách s vysokým omezením provozu. Jiným tlačítkem zase nastartujete zpět klasický spalovací motor na hlavní pohon a dobíjení baterií, který použijete pro oblast s normální provozem. E-režim můžete přepínat z elektriky a naopak a to i během jízdy, stačí zvolit režim stiskem „Hy Tech“ a chvíli podržet.
V garáži můžete zvolit dobíjení přes klasickou elektrickou přípojku kabelem, který je schovaný pod sedadlem a na palubě je integrovaná nabíječka. Díky elektrickému motoru je MP3 Hybrid vybaven reverzním tahem užitečným při manévrování a parkování, známý z Hondy Goldwing, jenom s jednou malou změnou, zde nemusíte dát nohy na zem.

Tolik technologie na dosah ruky

Ovládání je velmi jednoduché a intuitivní pomocí speciálních přepínačů na různé provozní režimy. Technologie existuje, i když není vidět. Modul akumulátoru a integrovaná kontrola elektroniky jsou schovány pod sedadlem, vzadu také naleznete místo pro přilbu a další drobnosti. Sice to přineslo zvýšení hmotnosti, ale akumulátor se vyznačuje vysokou spolehlivostí a dlouhou životností. Úroveň stavu nabití se zobrazuje na palubní desce, při dobíjení přes standardní elektrickou síť je plný stav přibližně za 3 hodiny, ale 85 % dosáhne už za 2 hod.

Unikátní a estetické pohodlí

Z estetického hlediska se hybridní MP3 liší od konvenčních modelů jen povrchovou úpravou, která zahrnuje bílou perleť, dvoubarevné čalounění sedadla a nastříkání některých plastů. Doplněny jsou kontrolky ovladačů na řídítkách a změněná přístrojová deska, kde se otáčkoměr změnil na kontrolu stavu paliva a baterie - velmi pěkně vyřešeno. U palubního počítače je kontrolka připojení do el. sítě, a na displeji mimo ostatní nezbytné informace i ta o reverzním režimu. Na levé straně řídítek je spínač tichého elektrického režimu, vpravo zase „Hy-Tech“, s nímž pilot vytočí 4 druhy provozu a uprostřed jsou varovné směrovky a odemykání zavazadlového prostoru. Jinak zůstala funkce uzamčení předních kol, která umožňuje zastavit, aniž byste museli dát nohy na zem a parkovat bez použití hlavního stojanu, toto funguje při všech režimech jízdy, ať jste v elektrice nebo hybridní.

Technická data

Motor: 4-takt o obsahu 124 ccm, vodou chlazený s výkonem 11 kW při 8500 ot/min, točivý moment 16 Nm při 3000 ot/min.
Elektromotor: Synchronní s permanentními magnety, napětí 3-fázové střídavé, řízené digitální, vzduchem chlazený o výkonu 2,6 kW, točivý moment 15 Nm.
Provozní režimy: 4 režimy - hybridní typ 2 a elektrický typ 2 včetně reverzního.
Nabíjení Lithium-Ion baterie: Na cestě brzděním a zpomalováním a připojením do elektrické sítě po odstavení.
Ostatní parametry jako výška, délka, rozvor a kola jsou shodné s klasickým Piaggio MP3 125.

Hodnocení a pohled do příštích let

Piaggio MP3 Hybrid nám přináší nový pohled na dopravu ve městě a určitě nezkazí požitek z jízdy, právě naopak stane se zábavnější a to s vynikajícími dynamickými vlastnostmi, které z něj dělají skútr budoucnosti.

Bohužel nesplnil očekávání, jenom 70 kusů našlo své kupce od zavedení do prodeje v říjnu 2009. Předpoklad byl alespoň 400 kusů, tak je velké zklamání. Ale Piaggio nadále věří, že si najde své místo v segmentu skútrů. Na jeho obhajobu je třeba říct, že provoz a promyšlená technologie je na špičkové úrovni.

Podle posledních zpráv snížil cenu modelu 125 ccm a v přípravě je představení obsahu 300 ccm. Díky hybridní technologii Piaggio navýšil výkon na 16,7 kW. MP3 300 LT Hybrid je schopen stejného zrychlení jako 400 LT, ale s menší spotřebou a emisemi. V každém případě tento nový skútr zachovavá stejné technické vlastnosti jako jeho předchůdce 125 ccm, i podvozek rodiny MP3, dobíjení baterie přes zásuvku (Plug and Play), ale také stejný typ baterií. Nabídne srovnatelnou cenu k modelu 400 LT a samozřejmě i požadavek řidického oprávnění pro skupinu B (osobní automobil). Počkejte si na podrobnější informace a test, takže zůstaňte online!

Oficiální video naleznete v naší videogalerii.


Oficiální stránky MP3 Hybrid: http://www.piaggiomp3.com/new/main.html
Text a foto: internet
Upravil: Miroslav Tkáč

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Soutěž

Vyhrajte jednu ze 3 motobaterií dle vašeho výběru

10.7.2017

Vyhrajte jednu ze 3 motobaterií dle vašeho výběruZahrajte si s námi a společností Honoris o jednu ze 3 motobaterií Motobatt dle vlastního výběru!

Více

Bleskovky

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?

16.5.2017

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?Na internet pronikly nákresy nového hybridního skútru od Suzuki, který nápadně připomíná tolik známého Burgmana. Suzuki si nechala skútr "patentovat" u amerického úřadu pro patenty...

Více

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa umění

10.5.2017

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa uměníSpolečnost Honda Motor Europe dnes zveřejnila pět krátkých filmů, které ilustrují co se stane, když je inovativní technický projekt interpretován zrakem umělců působících v širokém...

Více

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SH

4.5.2017

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SHTovárna Atessa společnosti Honda, jež byla v roce 1971 založena v italském regionu Abruzzo, dosáhla historického milníku: 1 miliónu vyrobených kusů stále populárních skútrů řady...

Více

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017

24.4.2017

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017Pokud máte pocit, že na silnicích potkáváte víc motorek než tomu bylo dříve, pak se asi nemýlíte. Za první 3 měsíce letošního roku bylo nově zarigistrováno 3241 motocyklů což je o...

Více

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu...

21.3.2017

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu „GHOST IN THE SHELL“Značka Honda podpořila výrobu celovečerního filmu „GHOST IN THE SHELL“ společností Dreamworks Pictures a Paramount Pictures a jako základ hlavního motocyklu pro film poskytla svůj...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz