Test Honda PCX 125 cm3: Sofistikovaná a inovativní.

Test Honda PCX 125 cm3: Sofistikovaná a inovativní.

16.6.2010

Miro

I když Honda PCX je již dobře známá fanouškům po několik měsíců, až nyní přichází s jízdním testem. Na pohled kompaktní a štíhlý vzhled, dynamické a moderní linie, krásné křivky má tento mini-model o váze 124 kg. PCX je v začátku tradice křižování silnic velkých nebo malých měst eco-skútry. Od začátku tento nádherný skútr ukazuje svoje přednosti - fungování na malém prostoru a být rychlou rybou v moři plném žraloků.

Elegantní a prostorné

Je vyroben sice v low-cost prostředí, ale úprava stejně jako výběr chromovaných řídítek vypadá spíše jako čistý produkt z Japonska. Kvalita plastů snese srovnání s S-Wing nebo SW-T 400. Díky jeho zaměření na detaily si někteří ani neuvědomí přítomnost typické produkce z jihovýchodní Asie.

Jak jsme očekávali, nová Honda PCX 125 je malá velikostí a kapacitou, ale velká obsahovou stránkou. Skútr je určen pro mladou klientelu, má moderní design se silným odkazem na vyšší kubatury od Hondy (přední světlo hodně připomíná VFR 1200). Design je vylepšen některými originálními nápady, jako jsou chromová motocyklová řídítka a zužující přední štít, zúžená a elegantní zadní světla s integrovanými směrovkami a zadní část zakončená praktickou rukojetí pro spolujezdce.
Přes svoji štíhlou figuru má docela uspokojivou nosnost. Má dostatečně velkou schránku pod sedadlem, která pojme helmu a pár drobností jako např. bundu do deště. Tím ale výčet prostoru nekončí, protože zde najdeme přihrádku na rukavice, která se nachází na levé straně paluby, umožňuje uložení osobních věcí. V blízké budoucnosti bude Honda nabízet volitelně „top box“ 26 l.

První věc, která vám udeří do očí, je dostatek prostoru pro nohy, jenž zajišťuje zužující tvar předního štítu. Ten je ale trochu omezující při nastupování vzhledem k přítomnosti středního tunelu. Vnímaní kvality plastů na tunelu - jsou nenatřené, ale příjemné na dotek. Okolí přístrojového panelu se nese v duchu elegance lesklého laku, pravděpodobně hodně náchylného na otisky prstů (doporučuji přibalit švédskou utěrku).

Přístrojovka nabízí vše, co potřebujete, nemá digitální hodiny, celkem zbytečné, jelikož nebudete stát v kolonách, zato obsahuje analogový rychloměr, kontrolku dálkového světla, tradičně směrovek a displeje pro stav paliva a km. Dále neméně důležité kontrolky motoru a systému „stop and go“.

Celkový posed pro řidiče je pohodlný, lze malinko upravit polohu řídítek (upevněné klasickými čtyřmi šrouby). Sedadlo je pohodlné a tvarované s výškou 761 mm nad zemí, která umožňuje dotýkat se oběma nohama země a pohodlně se usadit i těm, co nepřesáhnou 160 cm a je neuvěřitelně velkorysé pro ty, kteří překročí výšku 180 cm. Dokonce i spolucestující má příjemný posed a to díky poměrně prostornému sedadlu a sklopným stupačkám.

Startujeme…

Motor je tichý a bez vibrací, poukazuje na to, že je udělán pečlivě a s velkým důrazem na nízké otáčky v kombinaci s plynulým tahem až na 90 km/h. Dobře reaguje při otevírání a zavírání středních režimů, má vynikající hladkost a je vyladěn k dokonalosti.
Dobře vyvážený podvozek s velkými koly, ale úzkými pneumatikami prokazuje lehkost a snadné ovládání při rychle změně náklonu.
Jednoduchost ovládání a manévrování byla jednou z podmínek pro městský skútr.

Na tomto základě očekávejte dobrou stabilitu a bezpečí i při maximální rychlosti (90 km/h). Tlumiče nejsou příliš tuhé a nedokážou absorbovat většinu středních nerovností a nedokonalostí vozovky. Zamrzí i nemožnost nastavení zadního tlumiče, obzvláště v kombinaci s jízdou ve dvou.

Přestože dva kotouče brzd by byly vhodnější, brzdění CBS je to nejlepší, co Honda nabízí i díky kombinaci bubnové brzdy vzadu a kotoučové. Spolehlivě zastaví i v případě nebezpečí. Nejslabším místem PCX je ochrana před povětrnostními vlivy, malá a nízká kapotáž toho moc neochrání a čelní štítek je výlučně estetická záležitost.

Jízda s novým systémem

Určeno pro městský provoz, PCX má funkci "Volnoběh- Stop", který zastaví motor při volnoběhu po třech sekundách stání na semaforech. Ticho je fantastické! Na zelenou není žádný problém, protože při sebemenším otočení plynu se motor automaticky spustí. Díky relativně nízké hmotnosti a vynikajícímu zrychlení s dynamickým PCX získáte krásné starty z křižovatek. Chcete-li používat tento systém, použijte ho, funguje perfektně a je přívětivý k uživateli. Je třeba poznamenat, že Honda pracuje od počátku roku 2000 na přizpůsobení systému automobilů světu motocyklů. Poté, co první pokus na Honda@125 byl tento proces odložen a zapomenut, v detailu nové automatické vypnutí systému nemá nic společného s jeho předchůdcem, včetně začlenění startovací funkce přímo do generátoru - velmi stará technika z 80. let slavného Dynastaru, ale má výhodu snížení počtu pohyblivých částí a pracuje bez mechanického hluku startéru. Naše moderní PCX magicky ožívá pomocí automatického dekomprimátoru a snížuje spotřebu o 5 %. Honda hlásí 2,17 l/100 km.

PCX  jako první  ze skútrů má systém „Stop and Go“. Tento zázrak se aktivuje pilotem prostřednictvím tlačítka na pravé rukojeti. Takže jak to funguje? No, když je systém aktivován a jakmile jste dorazili na červené světlo, motor se po několika sekundách volnoběhu zastaví (mezi 3 a 6 sekundami podle teploty motoru, když je teplota chladicí kapaliny vyšší než 60 stupňů). Svítivost světel klesne asi o 50 % z důvodu ochrany baterie a kontrolka ''Stand By'' na přístrojové desce začne blikat. Chcete-li restartovat, stačí otočit plynem a to díky přítomnosti alternátoru startéru. To nahrazuje startér a ECU posílá zprávu ke spuštění motoru. Nicméně tato operace se kontroluje pomocí přepínačů umístěných na  sedadle. Stručně řečeno, není možné restartovat, pokud nesedíte. Výhodou vypnutí motoru, jak již bylo psáno, je úspora pohonných hmot, což umožňuje dojezd až 285 km. Kromě snížení spotřeby tato „malá revoluce“ ve světě skútrů snižuje emise CO2.

Pohodlnější ve městě než na dálnici

Je pravda, že jízdní test se odehrával většinou na cestách městských, skromná kapacita palivové nádrže 6,2 l postačuje na tuto variantu použití. Motor PCX je navržen speciálně pro tenhle stroj, s moderním vstřikováním a ultra kompaktním chladicím systémem. Kompaktní motor 124.9 cm3 vyvine skromný výkon 11,3 kW při 8000 ot/min a točivém momentu 11,5 Nm při 6.000 ot/min, ve skutečnosti ho to omezuje jen na použití v centru města. Můžete zkusit předjíždění, ale pozor, 105 km/h a ani metr navíc. Při této rychlosti nízké čelní plexi není na závadu, ale pro delší cesty to vadí. A nakonec úzké sedlo, které postrádá pohodlí při výletech.

Podvozek je klasický trubkový ocelovým rám, hliník je použitý pro zadní držáky a nosič, ale i pro 14-palcové ráfky. Přední a zadní tlumiče postrádají možnost nastavení. PCX má instalován brzdový systém CBS. Kombinovaný mechanický systém použitý na PCX má hydraulickou brzdu na předním kotouči ø 220 mm a je spojen lankem k zadnímu brzdovému bubnu o průměru 130 mm. Jinými slovy, když levou páčkou aktivujete zadní brzdu, máte trochu slabší pocit, než buben zareaguje. V případě intenzivního brzdění (testováno a schváleno opravdu), větší tlak na stejnou páčku aktivuje přední kotouč okamžitě. Určitě byste dali přednost kotoučovým brzdám, nemám pravdu?

Závěr a hodnocení

Jak jsme viděl, jednou z mála slabin PCX je aerodynamika a ochrana před živly, v tomto ohledu je dobrá dodatečná instalace originálního čelního plexiskla, řešení, které by mohlo být účinné bez omezení pro případ deště, ale estetický výsledek dramaticky zhoršuje.

Jinak je skútr této kvality za cenu přiměřenou obsahu. Nelze mu vytknout nic zásadního, PCX je opravdu dobrý, téměř dokonalý. Je na zvážení, kolik stojí a co nabízejí ostatní. Je schopný snížit o čtvrtinu náklady na palivo proti těm nejlepším závodníkům konkurence.

Mezi hlavní důvody omezení jeho šíření v naší zemi by mohl patřit jeho design a nedůvěra ve východní produkci, jinak je vítězem v jednoduchosti a dokonalosti.


Text a foto: internet
Upravil: Miroslav Tkáč

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?

16.5.2017

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?Na internet pronikly nákresy nového hybridního skútru od Suzuki, který nápadně připomíná tolik známého Burgmana. Suzuki si nechala skútr "patentovat" u amerického úřadu pro patenty...

Více

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa umění

10.5.2017

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa uměníSpolečnost Honda Motor Europe dnes zveřejnila pět krátkých filmů, které ilustrují co se stane, když je inovativní technický projekt interpretován zrakem umělců působících v širokém...

Více

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SH

4.5.2017

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SHTovárna Atessa společnosti Honda, jež byla v roce 1971 založena v italském regionu Abruzzo, dosáhla historického milníku: 1 miliónu vyrobených kusů stále populárních skútrů řady...

Více

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017

24.4.2017

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017Pokud máte pocit, že na silnicích potkáváte víc motorek než tomu bylo dříve, pak se asi nemýlíte. Za první 3 měsíce letošního roku bylo nově zarigistrováno 3241 motocyklů což je o...

Více

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu...

21.3.2017

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu „GHOST IN THE SHELL“Značka Honda podpořila výrobu celovečerního filmu „GHOST IN THE SHELL“ společností Dreamworks Pictures a Paramount Pictures a jako základ hlavního motocyklu pro film poskytla svůj...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz