Yamaha vs Honda3

Test Honda SW T-400 vs. Yamaha T-Max 500

10.5.2010

Miro

Možnost výběru ze dvou rivalů roku 2009 vznesl otázku KDO s KOHO? Bude lepší ambiciózní Honda SW T 400 jako novinka proti zavedenému a osvědčenému modelu Yamaze T-Max 500?

Faktem zůstává, že zejména v zemích s vysokou mírou podílu na trhu, jako je Francie a Itálie, má T-Max navrch. Stal se ikonou podle hesla „nebudeme si kupovat maxiskútr, koupíme si T-Max“, přesně jak si přáli prodejci značky. Tato hegemonie hvězdy Yamahy by měla skončit v tomto roce. Svůj příchod již ohlásila a s oprávněnými ambicemi přichází nová Honda SW T-400. V sázce je mnoho... být tím nejlepším na trhu.

Pozn.: Toto se netýká českého trhu, tady kraluje B 650 a jak to vypadá, ještě dlouho bude. Tento test je o králi v evropském měřítku.

A tak tu „tváří v tvář“ stojí Honda SW T-400 a Yamaha T-Max 500.

Technické údaje

Nejprve si trochu porovnáme svaly... přesně tak jako před boxerskym zápasem, abychom věděli do čeho jdeme.

 Yamaha T-Max 500Honda SV T 400
Typ motoru4-taktní řadový dvouválec DOHC, 4 ventily na válec4-taktní řadový dvouválec DOHC, 4 ventily na válec
Vrtání x zdvih66 X 73 mm64 x 62 mm
Zdvihový objem499 ccm399 ccm
Kompresní poměr11:110,8:1
Max. výkon32.0 kW (43.5 k) @ 7500 ot/min28,7 kW (8000 ot/min)
Max. kroutící moment45.0 Nm (4.6 kg-m) @ 6500 ot/min37,8 Nm (6500 ot/min)
Spouštění motoruelektrickéelektrické
Převodovkaautomatická s variátoremautomatická s variátorem
Rozměry (D x Š x V)2195 x 775 x 1445 mm2285x770x1430 mm
Rozvor1580 mm1600 mm
Výška sedla800 mm
740 mm
Světla výška125 mm
135 mm
Objem nádrž15 l16 l
Pneumatiky - přední120/70-15120/80 14 M/C 58S
Pneumatiky - zadní160/60-15150/70 14 M /C 64S
Odpružení - předníteleskopická vidliceteleskopická vidlice (41 mm)
Odpružení - zadníkyvná vidlicedva klasické tlumiče, 5 stupňové předpětí pružiny
Brzdy - přednídvojitá kotoučová, Ø 267 mmdvojitá kotoučová, Ø 256 mm, tří-pístková, CBS ABS
Brzdy - zadníkotoučová, Ø 267 mmkotoučová, Ø 246 mm
Provozní hmotnost203 / 208 (s ABS) kg247 kg

 

Malé seznámení a předmluva

Mnoho lidí tyto modely používá místo dalšího vozidla v rodině. Úroveň pohodlí a zpracování je u těchto modelů uchvacující. Plasty i lak jsou vynikající kvality - jako u aut střední a vyšší třídy. Je nepopiratelné, že Yamaha má styl. Na druhou stranu Honda nabízí řadu novinek, jako palubní počítač nebo pěkně navrženou ruční brzdu, i když je nám na druhou stranu líto nedostatků, jako nemožnost nastavení brzdových páček nebo nepřítomnost varovných směrovek. Léty osvědčená Yamaha se drží původní linie. V roce 2008 u tohoto modelu došlo k vylepšení. Sedadlo složité konstrukce by mohlo být dílem italského módního návrháře, přístrojová deska je luxusní, i když u ní můžete mít problémy s přehledností, ale je to otázka zvyku. Zadní část a podlaha překypuje sportovními prvky – například vysoce zvednutá koncovka výfuku a hliníkové plechy jako pedály u závodního vozu. Výhodou oproti svému konkurentovi je možnost nastavení brzdových páček a přítomnost varovných směrovek - avšak tím výčet nekončí.

No, dost vyprávění, není nad zkušební jízdy a porovnání v praxi při každodenní činnosti - ať už je to jízda do práce, za nákupy nebo za zábavou. Stručně řečeno: "Nahoďte motory a vyrážíme..."

Honda SW T-400: Šampión všestrannosti

Procházka po palubě napovídá... Honda nabízí bezchybnou ergonomii. Nízké sedadlo (740 mm) vám umožní být oběma nohama na zemi i za předpokladu, že měříte jen 170 cm. Ovládání na řídítkách je intuitivní, k dispozici máte pohodlné opěradlo, nohy natáhnete dopředu pod kapotu a po prvních metrech a kilometrech cítíte, že v Hondě na vás myslí. S nízko umístěným těžištěm se ve městě SW T mění v šelmu stíhající provoz. Rozumná rovnováha mezi manévrováním a stabilitou umožňuje pomalou jízdu stejně jako přechod do rychlého režimu s dostatečnou rezervou výkonu díky 2-válcovému motoru s příjemným dávkováním plynu. Jízdou vás navíc bude doprovázet příjemný zvuk elegantního výfuku.

V porovnání s T-Maxem, který již brázdí silnice pár let, má nová SW T velmi dobrý ohlas. Yamaha se za celou dobu neodchýlila od sportovního ducha. Honda nemá za cíl vymazat konkurenci z cest. Má své malé nevýhody, například hmotnost 250 kg s ABS proti 225 kg T-Maxu, ale výsledky rychlostního testu jsou impozantní - od 50 km/h, 80 km/h nebo 120 km/h jsou téměř stejné. Vzhledem k tomu, že má navíc i o 100 ccm méně, je to opravdu skvělý výsledek. Jistě, „sportovci“ budou přikládat význam tomu, že má nižší výkon pro běžné používání. Honda poskytuje plynulý průběh výkonu v prvních dvou třetinách rozsahu otáček s pěkným nárůstem vitality v 7000 ot/min. Je schopná dosáhnout vysokých rychlostí 150 km/h a maximální rychlost 165 km/h je až nepříjemná. Stručně řečeno, budete jezdit pomalu, pokud nechcete zanedbávat pohodlí nebo bezpečnost. Tlumiče SHOWA pohlcují nerovnosti bez problému a pokud byste chtěli zastavit, můžete se spolehnout na kombinaci známého CBS-ABS - zázračné zkratky zaručující progresivní účinek. V porovnání s T-Maxem ABS na Yamaze začíná někdy předčasně, což způsobuje známé „klepání“ do páčky brzd. Zatím nám průměr klesá zhruba na 4 z 5 a hra na všestrannost končí. Posouzení a zhodnocení si nechme až na konec.

YAMAHA T-MAX 500: Sportovec

Pohodlí na palubě T-Maxu vyžaduje trochu více úsilí. Řidítka jsou rovnější, tak trochu v rozporu s liniemi skútru. T-Max sportovního ducha nezapře. Má rovné, ploché a pevné sedadlo a kvůli jeho výši budete mít nohy na špičkách. V ergonomii jsou ve srovnání s SW T-400 nápadné rozdíly. Jeho sportovní duch zaburácel hned po nastartování. Po otevření plynu je skútr velmi silný. Je potěšením užívat si na Yamaze střídání rychlé a pomalé jízdy. Na dlouhých silnicích skútr doslova ukusuje každý metr a právě to ho výrazně odlišuje od „klidné a uvážlivé“ Hondy.

Nový model od roku 2008 s hliníkovým rámem a na 15" ráfcích má větší stabilitu při vyšších rychlostech a umožňuje pilotovi cítit přesně to, co se děje pod pneumatikami. Nicméně T-Max není motocykl a občas se zavlní při náhlé změně režimu jízdy nebo rychlé změně směru, ale většinu času drží stopu jako chirurg svůj řez a mnoho jezdců si myslí, že by si podvozek zasloužil větší obsah a výkon. Naopak kritiku si zaslouží práce tlumičů při jízdě na dlažebních kostkách a přechodech nerovností či chodníků. Jednoduše řečeno - Yamaze se nepodařilo odstranit vady a tvrdost tlumičů přizpůsobit každodennímu použití - jak jsme si zvykli u SW T. Má mnohem tvrdší rázy a tlumení je méně účinné než u Hondy. Pravda, T-Max je sportovec a jeho sedlo je bez výraznější bederní opory, kdežto Honda má opěrky integrované i pro spolujezdce a boční držadla nabídnou spolu s výklopnými stupačkami mnohem lepší oporu než lisované plasty jako opora nohou na T-Maxu. Zde je výhoda Hondy nesporná.

Bilance: Benefit... Honda

T-Max má styl a z jízdy na něm máte skvělý pocit. Pokud bychom měřili dynamiku, tak T-Max vede. Radost kazí „příliš“ vysoká cena a provozní náklady. Od roku výroby 2008 má tendenci svým sportovním stylem jízdy „žrát“ pneumatiky a brzdové destičky. Ale pokud přemýšlíte pragmatičtěji v kontextu každodenního použití, je třeba brát SW T-400 bez zaváhání. Je pohodlnější a praktičtější (bezpečnější, prostorný a osobnější), i když pomalejší. A přesto, že nemůže konkurovat T-Maxu svou váhou, těží ze svého brzdného účinku. Také stojí méně a je co do provozních nákladů úspornější. Design T-Maxu hraje určitě v jeho prospěch, nároční zákazníci už nyní ale nemohou SW T lhostejně přehlížet.

Takže žádné překvapení - T-Max zůstává měřítkem pro výkon, zatímco SW T-400 pro každodenní využití, především s ohledem na cenu. Počet bodů pro nový Silver Wing T se zvyšuje. Stane se snad Honda budoucím nejprodávanějším maxiskútrem v Evropě?


Zdroj: Scooter-station.com
text upravil: Miroslav Tkáč

T-Max má styl a z jízdy na něm máte skvělý pocit. Pokud bychom měřili dynamiku, tak T-Max vede. Radost kazí „příliš“ vysoká cena a provozní náklady. Od roku výroby 2008 má tendenci svým sportovním stylem jízdy „žrát“ pneumatiky a brzdové destičky. Ale pokud přemýšlíte pragmatičtěji v kontextu každodenního použití, je třeba brát SW T-400 bez zaváhání. Je pohodlnější a praktičtější (bezpečnější, prostorný a osobnější), i když pomalejší. A přesto, že nemůže konkurovat T-Maxu svou váhou, těží ze svého brzdného účinku. Také stojí méně a je co do provozních nákladů úspornější. Design T-Maxu hraje určitě v jeho prospěch, nároční zákazníci už nyní ale nemohou SW T lhostejně přehlížet.

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?

16.5.2017

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?Na internet pronikly nákresy nového hybridního skútru od Suzuki, který nápadně připomíná tolik známého Burgmana. Suzuki si nechala skútr "patentovat" u amerického úřadu pro patenty...

Více

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa umění

10.5.2017

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa uměníSpolečnost Honda Motor Europe dnes zveřejnila pět krátkých filmů, které ilustrují co se stane, když je inovativní technický projekt interpretován zrakem umělců působících v širokém...

Více

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SH

4.5.2017

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SHTovárna Atessa společnosti Honda, jež byla v roce 1971 založena v italském regionu Abruzzo, dosáhla historického milníku: 1 miliónu vyrobených kusů stále populárních skútrů řady...

Více

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017

24.4.2017

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017Pokud máte pocit, že na silnicích potkáváte víc motorek než tomu bylo dříve, pak se asi nemýlíte. Za první 3 měsíce letošního roku bylo nově zarigistrováno 3241 motocyklů což je o...

Více

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu...

21.3.2017

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu „GHOST IN THE SHELL“Značka Honda podpořila výrobu celovečerního filmu „GHOST IN THE SHELL“ společností Dreamworks Pictures a Paramount Pictures a jako základ hlavního motocyklu pro film poskytla svůj...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz