HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech

HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech

9.5.2017

František Hadt

První dubnový víkend jsme měli tu čest setkat se osobně s již osmou generací populární malé Hondy SH. Nové modelové provedení nejprodávanějšího skútru v Evropě se pro rok 2017 chlubí řadou milých změn a novinek, z nichž jmenujme například vyšší výkon motoru, led světla vpředu a vzadu, zvětšená přihrádka s nabíječkou, brzdový systém ABS a nový systém bezklíčkového zapalování, který u Hondy nazývají Smart Key. Samozřejmě stále zůstává možnost řídit tento skútr s řidičským průkazem skupiny B.

Při prvním seznámení nás zaujal krásný červený metalický lak „Splendor“, se kterým skútr vypadá naprosto úžasně elegantně až luxusně. Celkové tvary skútru nám přijdou uhlazenější a jemnější, skútr působí na první pohled velmi hodnotným dojmem. Při usednutí za řídítka SHčka se sedí vzpřímeně, místa pro nohy není nadbytek, ale i jezdec vysoký 190 cm se na motocykl poskládá. Součástí základní výbavy motocyklu jsou LED blinkry a světla vpředu i vzadu. Vypadají velice efektně, avšak jejich svítivost se nám bohužel nepodařilo ověřit. Příjemným zjištěním je také přítomnost standardně dodávaného bočního i centrálního stojanu. Díky úzkým řídítkům nám poměrně dost vadil velice omezený výhled vzad, což je daň za štíhlost celého stroje.

  

 

Panel přístrojů kombinuje klasické analogové ukazatelepalubním počítačem LCD, přičemž obsahuje vše podstatné – rozměrný rychloměr s optimistickou maximální hodnotou 160 km/h, teploměr chladící kapaliny, ukazatel stavu paliva a sadu kontrolních svítilen. LCD panel zobrazuje hodiny, okolní teplotu, okamžitou a průměrnou spotřebu paliva a „tripy“ A, B.  Zde musíme SHčku uštědřit minusové body za ovládání palubního počítače drobnými tlačítky na přístrojovce. V dnešní době mnohá konkurence používá ovládání tlačítkem na řídítkách. Přístroje jsou podsvětleny příjemnou bílou barvou. Navíc je přístrojový panel od tohoto modelového provedení lemován dvojicí plastových panelů lakovaných v barvě motocyklu, což dodává skútru punc luxusu a elegance.

 

Praktičnost skútříku byla u našeho testovacího provedení umocněna příplatkovým horním kufrem, který byl lakován v barvě skútru a navíc byl opatřen integrovanou opěrkou zad spolujezdce.  Další úložné místo nabízí nepříliš objemný podsedlový prostor schopný pojmout jednu menší integrálku, a pro rychlé nákupy se hodí klasický háček mezi koleny řidiče. Vhod může přijít malá schránka umístěná před levým kolenem jezdce, ve které je ukrytá 12V zásuvka. Očekávali jsme tam zdířku na USB, ale marně.

  

Motocykl je poháněn čtyřtaktním, kapalinou chlazeným dvouventilovým motorem o obsahu 125 ccm. Díky upraveným mapám vstřikování jsou lepší reakce skútru v nižším a středním pásmu otáček. Jeho maximální výkon 9 kW při 8500/min. patří ve třídě stopětadvacítek k lepšímu průměru, přičemž maximum točivého momentu 11,5 Nm je k dispozici při 7000/min. V praxi se motor chová vybraným způsobem, tiše a bez vibrací. Motor dokáže lehoučký skútřík rozpohybovat překvapivě svižně a není naprosto žádný problém udržovat stabilně tachometrovou rychlost 80 – 90 km/, takže kromě dálnice rozhodně nebudete brzdou provozu. Vzhledem k tomu, že testovací stroj jsme přebírali s nulou na tachometru, nemohli jsme naplno vyzkoušet maximální výkony, ale přesto při cestování po okresních cestách v okolí Prahy nás naopak spíše brzdily pomalejší automobily. Nejlépe se esháčko cítí samozřejmě v městských uličkách, kde se díky své štíhlé stavbě, malé hmotnosti a slušnému výkonu motoru proplétá s naprostou lehkostí a samozřejmostí. Díky velkým 16-palcovým kolům se malá Honda nebojí ani větších kanálů či výmolů na silnici a ani při delší jízdě nebolí záda. Svou zásluhu na tom má samozřejmě také široké sedlo umístěné ve výšce cca 80 cm, tudíž je malá Honda vhodná i pro něžné pohlaví. Pro nohy spolujezdce jsou k dispozici výklopné rozměrné hliníkové stupačky. Co však musíme vytknout je absence jakéhokoli protivětrného štítku. Obzvlášť, když lze s motocyklem „upalovat“ rychlostmi kolem stovky. Cestování v nepříznivém počasí se pak stává dost nepříjemným.

  

Nově použité bezdušové pneumatiky Michelin City Grip jsou nazuty na 16-palcových hliníkových kolech. Zadní tlumiče umožňují nastavení předpětí v 5 stupních. Podvozek je naladěn spíše na pohodlí jezdce nežli na lámání rychlostních rekordů, avšak při běžné jízdě si Honda perfektně drží stopu a jezdec má díky dobrému odladění stále dostatečný přehled o tom, co se děje pod koly motocyklu.

 

Spotřeba paliva se během testu pohybovala kolem 2,7 l naturalu 95 na 100 km. Nutno však brát v potaz syrovost stroje a ne příliš výletní cestovní tempo. Při klidnější jízdě by neměl být problém stlačit spotřebu paliva na hodnotu přibližující se dvoulitrové hranici. Okamžitá spotřeba při ustálené 80-kilometrové rychlosti dle palubního počítače byla 2 l/100 km. Objem nádrže umístěné pod sedlem činí velmi slušných 7,5 l a zajišťuje tak skútru opravdu velký akční rádius.

Brzdná soustava, vybavená standardně protiblokovacím systémem ABS, bez problémů krotila necelých 140 kg pohotovostní hmotnosti skútru díky dvojici kotoučů o průměru 240 mm vpředu i vzadu, kdy přední brzdový třmen má třípístovou konstrukci, zadní je jednopístový.

 

Nové SH je tak jako starší model vybaveno systémem vypínání motoru, který u Hondy označují Idle Stop. Tento systém při zastavení vypíná motor a při otočení plynovou rukojetí jej bleskovou rychlostí opět nahodí. Motor pak reaguje okamžitě, takže ani při potřebě ostřejšího rozjezdu nedochází k žádné prodlevě. Ve fázi ohřívání a v případě poklesu napětí na baterii je funkce Idle Stop automaticky vyřazena. Pokud by však přesto automatický systém zhášení motoru někomu nevyhovoval, lze jej jednoduše vypnout vypínačem na pravém řídítku.

 

Pro nás asi největší novinkou je bezklíčkový systém zapalování Honda Smart Key. Smart Key System je pohodlný a jednoduchý, ale chvilku nám trvalo, než jsme si na něj zvykli. Na motocyklu se vše ovládá modře podsvíceným ovladačem, umístěným vpravo pod řídítky. Pomocí tohoto otočného ovladače lze skútr zamknout, aniž je nutné vytahovat klíček z kapsy.  Stačí popojít pár metrů a elektrický zámek se automaticky aktivuje. Funguje to samozřejmě i opačně, přiblížíte-li se do blízkosti skútru, zámek se automaticky odemkne. Zajímavá je funkce rozpoznání svého stroje, kdy po stisknutí tlačítka na klíčku skútr blikne všemi blinkry, aby páníček na přeplněném parkovišti svůj stroj rychle našel. Ve zdejších podmínkách tato vychytávka asi nenajde příliš velké opodstatnění, ale v některých jižních zemích se může jednat o užitečnou funkci. Může však nastat případ, který se nám podařilo lehce nasimulovat – chcete odjet, taštičku s doklady a klíčem od motocyklu zapomenete doma v těsné blízkosti skútru a nic netušíce odjedete. Můžete jet například přes celé město a nic se neděje. Ale jen do té doby, než motor vypnete. Pak jej totiž už nenastartujete a nezbude vám, než si pro chytrý klíč dojet městskou hromadnou dopravou. V naší redakci jsme proto z funkce Smart Key Systém nebyli až tak moc unesení a spíše se přikláníme k heslům „v jednoduchosti je síla“ či „kde nic není, nic se nepokazí“.

 

Klady a zápory

+ výkonný motor

+ led osvětlení

+ pohodlné sedlo

+ nízká spotřeba

+ kvalitní zpracování

 

-  ovládání trip computeru tlačítkem na přístrojovce

-  cena

-  chybějící  plexi v základní výbavě

-  špatný výhled v zrcátkách

-  při běžícím motoru nejde otevřít podsedlový prostor

 

Barevné varianty:          

Model Honda SH125i je pro rok 2017 k dispozici v 5 barevných provedeních:

  • Černá perleťová Nightstar
  • Stříbrná metalická Lucent
  • Červená perleťová Splendor
  • Bílá perleťová Cool

 

Technické údaje

Typ motoru                                        čtyřtaktní kapalinou chlazený jednoválec, ventilový rozvod SOHC

Vrtání x Zdvih                                    52,4 x 57,9 mm

Zdvihový objem                                 124,9 mm

Kompresní poměr                               11:1

Max. výkon                                        8,98 kW/8500 ot./min

Max. kroutící moment                         11,5 Nm/6500 ot./min

Převodovka                                       automatická s variátorem

Sekundární převod                             řemen

Rozměry DxŠxV                                 2034x740x1158 mm

Rozvor                                              1340 mm

Výška sedla                                       799 mm

Světlá výška                                      144 mm

Objem nádrže                                    7,5 Lt

Pneu př.                                            100/80–16 (50P)

Pneu zad.                                          120/80–16 (60P)

Odpružení př.                                     teleskopická vidlice 33 mm, zdvih 89 mm

Odpružení zad.                                   jednotka s dvojicí tlumičů a výkyvným ramenem, zdvih 83 mm

Brzdy př.                                            kotoučové, 240 x 4 mm

Brzdy zad.                                          kotoučové, 240 x 5 mm

Provozní hmotnost ABS                       136,9 kg

Spotřeba paliva                                  2.1 Lt

 

Sečteno podtrženo, během týdenního soužití nám modernizovaná HONDA 125 SH dokázala, že ve svém osmigeneračním životě dospěla a pro svého majitele bude příjemnou společnicí pro každodenní život, která mu s velmi nízkými provozními náklady bude sloužit celou věčnost. Není sice dokonalá, má sem tam nějakou chybičku, vše dělá jen tak mimochodem a bez výraznějších emocí, ale ve svém majiteli bude vyvolávat dojem elegance, poctivosti a jistoty. A tak největší problém spatřujeme hlavně v prodejní ceně blížící se devadesátitisícové hranici.

Naše hodnocení: 97%

Poslední komentáře (1 komentář)

Díky za recenzi!
Měl jsem předchozí generaci a musím říct, že v mnoha ohledech nej skútřík, patrně bez jediné podstatné slabiny. Akorát mě časem poněkud omrzel ten vskutku židloidní posed...
Jestli je nová generace naladěna komfortněji, fajn, minulá SH125 byla tvrdá jak prkno :-)
Pokud jde o plexi, jasně že ho většina lidí ocení, ale někdo přeci jen jezdí pouze za tepla a raději bez plexi, a tak si každý si koupí takové, co mu vyhovuje a zrovna na SH je jich spousta. Origo plexi by navíc zvýšilo už tak vysokou cenu, no a někde si přece musí Honda a její prodejci pomoct a kde lépe než u příslušenství za "brutus-ceny" :-)
Jinak by mě zajímalo, zda a jak je cítit drobné navýšení výkonu motoru a změna průběhu kroutícího momentu, a taky zda lze pocítit i posílení přední brzdy, ale to už se asi nedozvím... :-)

Otevřít diskuzi

Související články

Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší

Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší

Recenze a testy

12.5.2017

Viktor Hrachovec

3

Nejlevnější skútr v nabídce japonské Yamahy se jmenuje D'elight. Malý skútr postavený na malých kolech s nádechem klasiky, tak nějak by se dal D'elight charakterizovat v krátkosti. Tenhle prcek toho ale nabízí daleko, daleko víc ...

Více

Keeway CityBlade 125 - dlouhodobý test

Keeway CityBlade 125 - dlouhodobý test

Recenze a testy

29.4.2017

Viktor Hrachovec

5

Když jsme loni v červenci přebírali skútr vyrobený v Číně k dlouhodobému (rozumějte několikaletému) testu, slíbili jsme vám, že skútr bude dostávat pořádně do těla. Popravdě všem je nám CityBlada místy až líto. Kvůli tomu, abychom vyzkoušeli, co skútry čínské výroby vydrží, se k CityBladovi...

Více

Jiajue Viktorie 125 - čína 21. století

Jiajue Viktorie 125 - čína 21. století

Recenze a testy

3.4.2017

Viktor Hrachovec

9

Není tomu tak dlouho, co jsme vám v článku „Nezávislé testování aneb proč netestujeme všechny značky“ vysvětlili, že ne každá značka je ochotna nechat si svůj skútr otestovat. Důvody mohou být všelijaké, od obav o kvalitu skútru po neochotu udělat něco navíc. Jenže jsou tu i značky u nás zcela...

Více

Keeway CityBlade - pokračujeme v testování

Keeway CityBlade - pokračujeme v testování

Recenze a testy

7.10.2016

Viktor Hrachovec

1

Jak je na tom kvalita čínských značek? Tak přesně tuhle otázku jsme si položili i my v redakci. K dlouhodobému (rozumějte několikaletému) testu jsme si zakoupili skútr Keeway CityBlade 125 a rozhodli jsme se tuto otázku vyřešit jednou provždy! Aktuálně máme v sedle přes 2000 km, za sebou první...

Více

Dlouhodobý test – KEEWAY 125 BLADE po 1000 km

Dlouhodobý test – KEEWAY 125 BLADE po 1000 km

Recenze a testy

7.9.2016

František Hadt

4

Před několika týdny jsme převzali k redakčnímu testu nejmenší stopětadvacítku z rodiny čínských skútrů KEEWAY – BLADE 125. Jak jsme vás již v minulé upoutávce informovali, přesně po 100 najetých kilometrech se stroj nečekaně zastavil.

Více

Vyhodnocení soutěže

Dominika NA CESTĚ aneb vyhrajte cestopis od Dominiky Gawliczkové - vyhodnocení

15.5.2017

Dominika NA CESTĚ aneb vyhrajte cestopis od Dominiky Gawliczkové - vyhodnoceníV uplynulém měsíci jsme vyhlásili soutěž o cestopis od Dominiky Gawliczkové. Stačilo správně zodpovědět 3 jednoduché otázky a mít trochu štěstí při následném...

Více

Bleskovky

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?

16.5.2017

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?Na internet pronikly nákresy nového hybridního skútru od Suzuki, který nápadně připomíná tolik známého Burgmana. Suzuki si nechala skútr "patentovat" u amerického úřadu pro patenty...

Více

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa umění

10.5.2017

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa uměníSpolečnost Honda Motor Europe dnes zveřejnila pět krátkých filmů, které ilustrují co se stane, když je inovativní technický projekt interpretován zrakem umělců působících v širokém...

Více

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SH

4.5.2017

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SHTovárna Atessa společnosti Honda, jež byla v roce 1971 založena v italském regionu Abruzzo, dosáhla historického milníku: 1 miliónu vyrobených kusů stále populárních skútrů řady...

Více

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017

24.4.2017

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017Pokud máte pocit, že na silnicích potkáváte víc motorek než tomu bylo dříve, pak se asi nemýlíte. Za první 3 měsíce letošního roku bylo nově zarigistrováno 3241 motocyklů což je o...

Více

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu...

21.3.2017

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu „GHOST IN THE SHELL“Značka Honda podpořila výrobu celovečerního filmu „GHOST IN THE SHELL“ společností Dreamworks Pictures a Paramount Pictures a jako základ hlavního motocyklu pro film poskytla svůj...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

2.6.2017 - 4.6.2017

mezinarodní sraz skůtru

7.7.2017 - 9.7.2017

Copatotuje? - Druhé výročí

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz