Yamaha X-City 250. Elegán na vysoké noze

Yamaha X-City 250. Elegán na vysoké noze

9.4.2008

ČMN

Nabídka Yamahy v oblasti velkých skútrů je hodně solidní. Seženete vše, od čistých pracantů, jako je nový Vity a starý osvědčený CygnusX, přes komfortní sportovce X-Max a Tmax po luxusní koráby typu Majesty. Aby ovšem byl výběr dokonalý, přibyl v minulém roce model X-City: elegantní skútr na velkých kolech. Navíc hned ve dvou objemových variantách, 125 a 250 cm3. Nám se do rukou dostala silnější varianta.

X-City není typ dělníka, kterého si budou pořizovat messengeři a bude jim jedno, že za půl roku bude skútr jako kopka hnoje. Ne, X-City je fešácký stroj pro fešáky, kteří mají rádi styl a sami mají styl. A samozřejmě mají rádi funkční věci, protože stylových, ovšem jinak totálně nepraktických blbin, které jim manželka tahá domů z všemožných krámků v patrech nákupních center, už mají plné zuby.

Na barvě záleží

My jsme X-City dostali v bledě modré metalíze a vážně mu to v ní ohromně sekne. Jak strašně záleží právě na barevném provedení. Dovedete si tohohle skútra představit v tmavé šedivé, s černým sedlem? Nic moc, co? Ale kombinace hliníku (kola, vidlice, panely uprostřed) a krásného hnědého koženého sedla, to je prostě chic.

A co mě úplně dostalo, to bylo rozkošné modré zabarvení předních světlometů. Nejsou to žádné xenony a svítí úplně stejně jako všechny ostatní přední světlomety, ale vypadají parádně. Když vykonáváte nudnou (ehm…) práci testovacího jezdce a během sezony sedíte na několika desítkách motorek, vítáte pak každou drobnost, každé malé zpestření, kterým se ten který stroj odliší z té záplavy jiných. A u X-City mě prostě bavilo se na něj i jenom dívat. Pro mě tenhle model asi jednou provždy zůstane v paměti jako „bleděmodrý elegán se světle hnědým sedlem a modrými kukadly“.

Náš kousek dostal od dovozce „do peřinky“ ještě pár dárečků z katalogu originálních doplňků, jako byl třeba hliníkový nosič, kufr (trochu drnčel na nerovnostech) nebo jakési plastové rozšíření přední kapotáže. Tyhle matně černé, jen pár centimetrů široké lišty dokáží v dešti pro ochranu pilota před vodou udělat až nečekaně velký kus práce.

Velká kola bodují

No ale na barvy skútry nejezdí, takže: jak se na X-City vlastně jezdí? Základní charakteristiku jste si mohli přečíst už v nadpisu a vidíte to i na obrázcích – je to skútr na velkých kolech. Na opět parádních ráfcích rozdílných průměrů (vpředu 16, vzadu 15 palců) a se zdvojenými loukotěmi jsou obuté chlapácky široké gumice, takže stabilita je příkladná a filtrace nerovností taktéž, a to jsem X-City protáhl nejen naší matičkou stověžatou a tisícidíratou, ale i příměstskými oblastmi - a že se na některých periferiích najdou úseky, kam se bojí i majitelé Hummerů H2… Přední vidlice mají solidní průměr a zadek je odpružen hned dvojicí tlumičů, jež mají navíc nastavitelné předpětí progresivně vinutých pružin. Jejich základní nastavení je celkem sportovní, takže vás občas česká silnice trochu vyškolí v poskakování.

Brzdové kotouče na obou kolech mají dostatečný průměr a oba jsou osazeny dvoupístkovými plovoucími třmeny. Brzdný účinek je slušný, jen páčka přední brzdy na našem kousku byla nepříjemně tvrdá a nepříliš citlivá.

Výkon 250, spotřeba 125

Jako pohonná jednotka slouží „dvěpade vodník“, krmená vstřikováním se solidními 21 koníky a zhruba stejným počtem newtonmetrů, dosahovaných už při 5800 otáčkách. Tenhle motor se 165 kg těžkým skútrem (bez náplní) celkem solidně cvičí a moc si za to nežádá. Je to legrační, jak se v absolutních hodnotách jen málo liší stopětadvacítky od objemově dvojnásobných strojů. Maximálka 130 km/h je jen o málo vyšší než u „osminek“ a spotřeba 3,5 l/100 km jakbysmet. Rozdíl je ovšem v tom, že na rozdíl od stopětadvacítek dokáže tahle dvěpade svištět kilčo dvacet prakticky neustále, i do kopečka, a pružná akcelerace je také někde jinde.

Styl i na budících

U posazu Yamaha zdůrazňuje nízké sedlo, a přestože 790 mm nevypadá jako něco hodného zvláštní pozornosti, tak v praxi se vám se skútrem na místě manipuluje překvapivě dobře. Asi je to sedlo dobře tvarované. Tedy určitě je to sedlo dobře tvarované, pohodlí vás nemine. A dobře se bude mít i spolujezdec, který kromě citlivé péče o pozadí ocení i velké sklopné stupačky. Pilot se za jízdy místo nezáživného okolního provozu může kochat pěknými budíky – teploměr, palivoměr i tachometr mají na pozadí rozkošnou pavučinku. Digitální displej pod budíky ukazuje kromě ujetých kilometrů i čas a teplotu vzduchu. To aby vás na podzim a na jaře při ranní či naopak večerní cestě mezi domovem a zaměstnáním nezaskočilo, že v tom lesíku za městem už je pod nulou a mohlo by to klouzat… My jsme jezdili v opačném extrému a hodnotu 33 *C proklínali z úplně jiných důvodů.

Plexi štítek je účinný, ale jako každý téhle velikosti vás při rychlé jízdě bude trochu přitahovat dopředu (on sám ne, to ty turbulence, co se za ním tvoří) a ani od podsedláku nemůžete vzhledem k velkým kolům čekat zázraky. Je sice dlouhý a relativně prostorný, ale není hluboký, takže integrálu do něj nedostanete. Ale už jsme se zmínili o kufru z originálního příslušenství Yamaha, že? Na drobnosti je potom určena velikánská schránka před koleny pilota.

Neklame tělem

Yamaha X-City 250 v našem testu jen potvrdila, že splňuje přesně to, na co vypadá. Je to moderní pohodlný stylový skútr, s velmi dobrými jízdními (velká kola) i motorickými (vstřikovací vodník) vlastnostmi, díky nimž se neztratí ani při cestování periferie - město, ani při pohybu v ucpaném centru jakékoli metropole.

Verdikt

Motor: 6/10
Podvozek: 6/10
Brzdy: 5/10
Ovladatelnost: 7/10
Město: 8/10
Cestování: 6/10
Sport: 5/10
Spolujezdec: 7/10
Zpracování: 6/10

text: Honzis
foto: Kuba

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

SYM odhalí v Miláně nový Maxiskútr

27.10.2017

SYM odhalí v Miláně nový MaxiskútrO tchajwanských skútrech jsme toho napsali víc než dost. Kymco letos zabodovalo svým modelem AK 550i, který je tchajwanskou odpovědí na Yamahu TMax. Nový koncept s označením Kymco...

Více

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufry

23.10.2017

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufryNovinka letošního léta, model KYMCO AK 550i, obdržel zákazníky dlouho očekávané příslušenství ve formě kompletního transportního systému od španělského výrobce SHAD. Tento...

Více

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super Cub

22.10.2017

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super CubSpolečnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila, že celková celosvětová výroba motocyklů Honda řady Super Cub dosáhla milníku 100 milionů kusů. V závodě Kumamoto v Japonsku, kde se...

Více

Peugeot Belville - od každého trochu

10.10.2017

Peugeot Belville - od každého trochuPeugeot Belville není žádnou novinkou. Veřejnosti byl představen v prosinci loňského roku a popravdě žádnou velkou díru do světa neudělal. Přesto nebo právě proto jsme se rozhodli...

Více

Honda Gold Wing 2018 - tak trochu jiný skútr?

27.9.2017

Honda Gold Wing 2018 - tak trochu jiný skútr?Na světlo světa unikly první fotografie legendárního Gold Winga pro rok 2018. Skútr? To ani náhodou! Jenže to není tak docela pravda. Honda Gold Wing (413 kg těžký stroj) by měl být...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Suchý dingo u protinožců (Kodo118)

18.10.2017

Pavel už je zase na cestě. Tentokrát vyrazil až k protinožcům a jak jinak než opět na Jawě      

Více

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz