Suzuki Katana 50R. Požírač dlažebních kostek

Suzuki Katana 50R. Požírač dlažebních kostek

6.4.2006

ČMN

To jsou paradoxy, že? V dnešní záplavě čtyřtaktů a maxiobjemů bychom mohli dvoudobou padesátku vcelku oprávněně považovat za něco téměř až exkluzivního, přitom to není tak dávno, co byla situace naprosto opačná. Jen si na toho krasavce sedněte, natočte sladkou dvoudobou píseň, nakrmte ten nedočkavej válec a za obrovského rozruchu na ně vyražte. Na koho? No přeci na dlažebky!

Pamatujete si doby, kdy jsme proháněli Sépie, Jogy, Bali a jim podobné skútry? Když měl někdo stopětadvacítku, byl prostě machr, nebo řekněme dle poslední módy - "hustej týpek". Jenomže dneska se machruje s "padinama", tedy s něčím, co vypadá, že asi moc nepojede, a to byste měli vidět ty pohledy, když jede. A co si budeme povídat, Katana 50R na machrování prostě je. Stačí se podívat na povedený agresivně vyhlížející sportovní design, nebo jen ten název - Katana. Jen si to přečtěte pořádně nahlas: K-A-T-A-N-A. To musí být hned každému jasné, že budou padat hlavy, protože propůjčení názvu od legendárního stroje z osmdesátých let, který předcházel populární řadě GSX-R, nebude asi jen tak samo sebou.

Vodník s rezervou

Ani si nedokážete představit můj chtíč tohodle malého ďábla "vrknout" a vydat se plašit chodce, přidělávat další vrásky řidičům autobusů a tramvají, zkrátka si vychutnat pražský provoz v plné parádě. Ještě před tím ale několikrát obíhám kolem skútru. Ne snad proto, abych se přesvědčil, že světla svítí, ale abych se trochu pokochal. Naprosto nejvíc sexy je baculatý předek, který vážně nemá chybu. Kromě světla skýtá útočiště také pohledné mřížce, která neplní jen funkci jakéhosi estetického doplňku, ale má své opodstatnění. Za ní je totiž schován chladič kapaliny. Ano, Katana je vodník. Ve srovnání s konkurencí sice nepřináší žádný oslňující výkon, ale motor v porovnání se vzducháči vydrží víc a navíc nebude problém z něj při případném tuningu vyloudit početnější stádo. Pohonnou jednotku tvoří dvoudobý jednoválec o objemu 49 cm3 a výkonu 3,4 koně. Pokud se vám to zdá málo a ptáte se proč, když motor disponuje přímým vstřikem, tak vězte, že ve výfuku je přítomen katalyzátor a díky němu Katana s předstihem splňuje přísnou normu Euro 3. A jak známo, snižování hluku a emisí si se zvyšováním výkonu moc nerozumí.

Na off-road to není

Spíš než nižšího výkonu motoru si všimnete, že se děje něco nekalého na podvozku. Nakonec, kdo by si toho při několikátém chodu tlumičů na dorazy nevšiml? Prahu mám v tomto ohledu docela slušně naučenou a byť nejedu zdaleka nejhorší trasy, tlumiče prostě nestíhají. Asi nikoho v Japonsku nenapadlo, že by Katana mohla vyjet taky někam jinam než na obslužnou komunikaci podél závodního okruhu. V tomhle ohledu sice hezká, ale poněkud nedostačující USD vidlice Showa je trochu problém. Uznávám, že naše silnice nelze brát vážně, a tak bych se raději vydal cestou tvrdších pružin a hustšího oleje než přehnané kritiky na hlavy nic netušících Japonců. Naopak kladně hodnotím vpředu 12" a vzadu 13" kola, která přispívají k dobré stabilitě. Také dostatečně široké gumy jsou předpokladem pro kvalitnější jízdu.

Rozjet se a nepovolit

To už si raději dovolím vznést otázku nad přístrojovkou, zda jde o vtip, nebo o nedotaženou verzi. Údaje o rychlosti a nejdůležitější kontrolky sice obsahuje, ale provedení opravdu pokulhává. Ale neberte mě jako strašného kritika. Motoricky je Katana příjemná, i když z mého pohledu vidím slušné výkonové rezervy, což je na druhou stranu dobře z hlediska výdrže stroje i potenciálního vlastníka. Tenhle model si totiž nepoběží koupit šedesátník, aby s ním jezdil na dědině "pro mlíko do sámošky", ale patnáctiletý rebel, aby mohl před základkou prohánět spolužačky a machrovat, že když na výjezdu z hlavní hned u vchodu do školy dá plný plyn, u tělocvičny ručička tachometru ukazuje 75 km/h (pokud však nemáte 110 kg jako spolužák Vomáčka).
Do budoucna počítám s faktem, že maximální rychlost v žebříčku hodnot u pubescentů klesne alespoň pod točivý moment a celkovou schopnost skútru se z nízkých otáček dostat do pásma, kde motor kromě jekotu také něco předvádí. Je fakt, že přechod z klidu do pohybu není okamžitý, na což je potřeba myslet hlavně při výjezdech z vedlejších ulic na hlavní tahy.

Dopustit nedám na brzdy, které fungují opravdu na jedničku, a tak se na ně dá občas hřešit pozdějším brzděním, což je ve městě kolikrát rozhodující. Chce si to zkrátka jen zvyknout na užší pracovní režim stroje a používat hlavu, zbytek obstarají jedovaté dvoupístky, vpředu kousající do kotouče o průměru 180 mm, vzadu pak 190 mm.

Sport nebo zavazadla

Pro mě je vždy důležité, kolik na skútru uvezu, ale v roli mladého rebela si dokážu představit batoh s pár sešity na zádech a otevřenou přilbu pod sedlem, což je asi maximum, co se dá v rámci bezpečnosti odvézt. A kdyby náhodou vznikla "krizová" situace, jako je například rozbitý playstation, který se musí nutně dostat na druhý konec Prahy do servisu, určitě tahle "prekérka" půjde vyřešit využitím prostoru pro nohy. Případný spolujezdec nepohrdne výklopnými stupačkami a držadly po boku podsedlovky.

V  českém národním sportu - lovení výkonových parametrů - nemá Katana 50R šanci na umístění na předních příčkách. Když přihlédneme k faktu, že je to dvoutakt se vstřikováním plnící normu Euro 3, nemůžeme se divit ani vyšší pořizovací ceně. Byť možná zatím Katana 50R stojí trochu v pozadí, její čas určitě přijde.

text: Jim
foto: Jim

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?

16.5.2017

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?Na internet pronikly nákresy nového hybridního skútru od Suzuki, který nápadně připomíná tolik známého Burgmana. Suzuki si nechala skútr "patentovat" u amerického úřadu pro patenty...

Více

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa umění

10.5.2017

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa uměníSpolečnost Honda Motor Europe dnes zveřejnila pět krátkých filmů, které ilustrují co se stane, když je inovativní technický projekt interpretován zrakem umělců působících v širokém...

Více

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SH

4.5.2017

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SHTovárna Atessa společnosti Honda, jež byla v roce 1971 založena v italském regionu Abruzzo, dosáhla historického milníku: 1 miliónu vyrobených kusů stále populárních skútrů řady...

Více

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017

24.4.2017

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017Pokud máte pocit, že na silnicích potkáváte víc motorek než tomu bylo dříve, pak se asi nemýlíte. Za první 3 měsíce letošního roku bylo nově zarigistrováno 3241 motocyklů což je o...

Více

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu...

21.3.2017

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu „GHOST IN THE SHELL“Značka Honda podpořila výrobu celovečerního filmu „GHOST IN THE SHELL“ společností Dreamworks Pictures a Paramount Pictures a jako základ hlavního motocyklu pro film poskytla svůj...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz