Piaggio Beverly 500. Hromada kontrastů

Piaggio Beverly 500. Hromada kontrastů

20.2.2003

ČMN

Rozdíl mezi ostatními skútry a modelem Beverly je asi takový, jako mezi klasickými silničními motorkami a pořádným cruiserem. Svůj podíl na tomto mém dojmu má hlavní světlomet, přední blatník a především přední vidlice, jaké jsme zvyklí vídat u cruiserů. V módním retro stylu se nese i perfektně tvarované sedlo. Právě v jeho případě je znát, že každá spára i barevné kontrasty mají svůj podíl na celkovém dojmu. Oceňuji, že se Italové nenechali zlákat historií na více než inspiraci, protože moderní křivky všech dílů kapotáže posouvají dané téma do dnešní doby velmi srozumitelně. Z modelu Beverly sálá dojem pohodlí a pohody. Připočteme-li fakt, že je jeho design velkým osvěžením v segmentu skútrů, cíle bylo zcela jistě dosaženo.

Asi nejtrefnější, co mě napadá, když obcházím horkou italskou novinku, skútr Piaggio Beverly 500, jsou "protiklady". Pohled z tepla prodejny na sluncem zalitou ulici slibuje krásný zážitek, ale nadšení tuhne při pohledu na vystrašený sloupek rtuti venkovního teploměru, jejíž hladinka sotva dostoupala k číslici -7.

Nevadí, v kufru auta je obrovská taška, která obsahuje kupu oblečení a "těsnících" prostředků. Beverly si tiše bublá na centrálním stojánku, protože na bočním mu to elektronika nedovoluje a snaží se nabrat alespoň trochu provozní teplotu. Boj s mrazem nakonec vyhrává a ručička teploměru, umístěného v přístrojové desce, se šplhá vzhůru.

Motor jako hedvábí

Konečně dopínám poslední vnější slupku a jako medvídek nasedám na široké a pohodlné sedlo. Opatrně dolů z obrubníku, ale stejně zůstávám viset za něco kovového, a tak tahám pětistovku dolů násilím. Celkové počítadlo kilometrů po řadě nul končí padesátkou, což značí, že závodit se nebude, protože píst se s válcem teprve seznamuje. Trochu se obávám velkého objemu v kombinaci s jedním pístem, respektive nepříjemného mlácení při velké zátěži, jak už to tak jednoválcová pětikila dělávají. Měl jsem kdysi jednoválcovou osmdesátku a musím říct, že Piaggio se co do vibrací projevuje podobně - tím chci říct, že motúrek běží sametově měkce, bez jakéhokoliv hlasitého nesouhlasu, a to díky vyvažovacímu hřídeli.

Brzdy trochu jinak

Další atypickou součástí stroje je podvozek, poměrně tuhé odpružení je kombinováno s koly ve skútrech takřka nevídanými. Jejich čtrnáct palců má blíže k motocyklům než ke druhům ve zbrani. Beverly tak vládne jízdními vlastnostmi vpravdě vynikajícími a pevné stisknutí řídítek před každou nerovností je jen zvykem z malých skútrů. Trochu překvapením však je stisknutí brzdové páčky předního kola. Popravdě se nic moc neděje až do doby, kdy nervozita přeteče a já skočím po druhém mačkadle jako pes po kosti. Najednou to jde, strojek přidřepne a vesele brzdí, teprve později se dozvídám, že první pokus byl jen jeden kotouč předního kola a po úleku následoval stisk druhého předního a současně zadního kotouče, což je ovládáno páčkou číslo dvě. Z toho jasně plyne, že čtení návodů k obsluze není někdy od věci.

Nejspíš nezestárne

Vraťme se však ještě k designu, protože jde opravdu o mimořádný počin. Přední světlomet je jasným odrazem minulosti a módy šedesátých let, ladné oblé tvary plastových kapot nejde časově nikam zařadit a moderní zadní světlo, nad nímž se vznáší nosič a madlo současně, je prvkem vpravdě současným. Přes tyto historicky rozházené módní směry je Beverly kompaktním a nádherným strojem, který stojí zato si pěkně z blízka prohlédnout. Konstruktérům se opravdu povedl na poli designu husarský kousek, který bude jen těžko podléhat zubu módního času.

text: Ivoš

 

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

Peugeot Belville - od každého trochu

10.10.2017

Peugeot Belville - od každého trochuPeugeot Belville není žádnou novinkou. Veřejnosti byl představen v prosinci loňského roku a popravdě žádnou velkou díru do světa neudělal. Přesto nebo právě proto jsme se rozhodli...

Více

Honda Gold Wing 2018 - tak trochu jiný skútr?

27.9.2017

Honda Gold Wing 2018 - tak trochu jiný skútr?Na světlo světa unikly první fotografie legendárního Gold Winga pro rok 2018. Skútr? To ani náhodou! Jenže to není tak docela pravda. Honda Gold Wing (413 kg těžký stroj) by měl být...

Více

Yamaha X-MAX 125 2018

26.9.2017

Yamaha X-MAX 125 2018Japonská Yamaha se s velkým předstihem rozhodla zveřejnit informace o novém X-MAXU 125. Luxusní skútr, který lze nejen v našich končinách řídit s klasickým "béčkem", je ráznou...

Více

Kymco C Series

15.9.2017

Kymco C SeriesTchajwanské Kymco rozhodně nespí na vavřínech. Po představení modelu AK 550 je tu nový koncept s označením C Series. Už na první pohled je patrné, že prototyp sice vychází z modelu...

Více

Touratech v problémech

16.8.2017

Touratech v problémechCelosvětově známý výrobce motodoplňků a příslušenství Touratech se ocitl v insolvenci! Německá společnost sídlící v Niedereschachu zaměstnává v současné době kolem 400 zaměstnanců....

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz