Kentoya XOR 50. Válka uniformitě

Kentoya XOR 50. Válka uniformitě

8.6.2005

ČMN

Kentoya se do změn začala opírat statečně, zejména novou řadou Generic by Kentoya. Z ní se nám pod ruce dostala dvoudobá padesátka XOR, která již na první pohled zaujme extravagantním vzhledem a ostrými rysy. Zdání ale může klamat a tak jsme si tohoto krasavce vzali s klukama z redakce pěkně do parády.

Takový skútr, to je skvělá věc. Moc toho nesežere, odvede hodně práce a skoro všude se protlačí. Číňani dokonce od Japonců okoukali jak na to, a tak chrlí do celého světa spoustu levných vozítek pro práci i zábavu. Lidé je kupují a mají z nich radost, ulice se naplňují jednostopými pracanty. Má to ale jednu drobnou vadu na kráse. Všichni kopírují od všech, a tak v těch ulicích stojí zástupy identických strojů. Na oko se liší snad jen samolepkou výrobce. A to se musí změnit!

Kentoya se do změn začala opírat statečně, zejména novou řadou Generic by Kentoya. Z ní se nám pod ruce dostala dvoudobá padesátka XOR, která již na první pohled zaujme extravagantním vzhledem a ostrými rysy. Zdání ale může klamat a tak jsme si tohoto krasavce vzali s klukama z redakce pěkně do parády.

Je to ostrý hoch

Než jsem se vydal na strastiplný šedesátikilometrový výlet pražskými ulicemi, několik minut jsem pobíhal kolem dokola. Jako kdybych pořád nemohl uvěřit, že se jedná o skútr, který byl vyroben v Číně. V porovnání třeba s 2T Zoomem mě nenapadlo lepší přirovnání než "nebe a dudy". Design XOR je opravdu nápaditý, lehce provokativní, ale čistý. Vpředu zaujmou dělená světla, která jako by se inspirovala u konkurenčního Peugeota. Ve stejných tvarech je vyveden i zbytek stroje, včetně zadní svítilny a třeba i budíků.

Pohonnou jednotkou je dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec o objemu 49,2 cm3 disponující výkonem 3,1 koně a točivým momentem 2,34 Nm. O přenos výkonu na zadní kolo se stará variátor, startovat lze jak elektronicky, tak mechanicky. Za zmínku rozhodně stojí také letmo uložené zadní kolo s jednou klasickou stavitelnou pružicí jednotkou.

Nic pro dlouhány

Možná z nostalgie jsem se rozhodl nastartovat nakopávačkou, která je atypického a masivnějšího tvaru. Ten je bohužel vyveden na úkor funkčnosti a tak jsem raději zvolil pohodlnější variantu v podobě elektrického startéru. Ze čtyřdobě vyhlížející koncovky se začala linout známá dvoudobá písnička okořeněná vůní kvalitního oleje. Dlouho jsem neváhal a vydal se na pouť Prahou.

První metry v sedle XOR jsem si opravdu vychutnával, agregát táhl pěkně odspodu, přesně tak, jak bych u dvoutaktu čekal. Byl jsem naprosto spokojený. Tedy až do chvíle, kdy jsem si začal uvědomovat poněkud stížené podmínky pro nohy. Je to způsobeno plastovými trojúhelníky, které sice tvoří zajímavý designový prvek, ale opět na úkor funkčnosti. Při postavě necelých 180 cm rozhodně nepatřím k velikánům a tak jasné, že vyšším postavám bude, po mých problémech, jízda víceméně zapovězena.

S prvními nerovnostmi jsem začínal čím dál více přicházet na chuť podvozku. Nerovnosti zvládal s přehledem. Jak dlouho však bude na našich tankodromech odolávat? Naopak naprosto jasno je v brzdách. Přední kotoučovka s červeně lakovaným třmenem jakoby slibovala velký brzdný účinek, který se kupodivu dostavoval. Zadní buben je spíš doplňkovým brzdným náčiním patřícím k všeobecnému standardu.

Underground scoot

Smíchovský Carrefour je odjakživa naším poutním místem. Má moc libové podzemní garáže, do kterých čas od času zajedeme pro nějaký ten smyk. Pod záminkou nákupu nezbytných drobností jsem proto zajel poškádlit podvozek. Tomu se to očividně líbilo, a tak jediným pocitovým škraloupem zůstala poněkud slabá světla. Vypadají krásně, bohužel moc nesvítí. Hlavně, že jsme oba zůstali celí, nerudný vrátný opět utřel a já mohl upalovat dál. Z Anděla směrem do centra se mi snad ještě nikdy nestalo, že by se neutvořila kolona - jelo se testovat "průchodnost terénem". Řídítka se držela moc příjemně a když jsem se naučil pracovat s jejich šířkou, jízda kolonou se proměnila v zábavnou hru. I mezi auty se dalo celkem v pohodě držet "městských" 55 km/h, což je také maximální rychlost. Po jistém zásahu prý lze z padíka vytáhnout i 75 km/h, což je běžně dosahovaná rychlost v dané kategorii.

Ve městské spleti by se mi bývala hodila zrcátka. XOR má namontováno pouze jedno vlevo a to ještě takového prapodivného oválného na šikmo položeného tvaru. Moc v něm vidět není. Alespoň, že ovládací prvky jsou standardní, stejně jako tachometr.

A jak si tedy ve finále Kentoya XOR 50 vedla? Až na pár drobných vad spíše kosmetického rázu jde o velmi kvalitě zpracovaný skútr, který osloví zejména mladé motorkáře. Jeho extravagantní vzhled spolu s funkčností z něj činí mrštnou štiku nasazenou coby vhozenou rukavici do ringu vymírajícího rybníka městských skútrů. A uvažte sami, za necelých čtyřicet tisíc korun, to už pomalu stojí za uváženou, ne?

text: Jim
foto: Jim

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufry

dnes

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufryNovinka letošního léta, model KYMCO AK 550i, obdržel zákazníky dlouho očekávané příslušenství ve formě kompletního transportního systému od španělského výrobce SHAD. Tento...

Více

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super Cub

včera

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super CubSpolečnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila, že celková celosvětová výroba motocyklů Honda řady Super Cub dosáhla milníku 100 milionů kusů, a v závodě Kumamoto v Japonsku, kde se...

Více

Peugeot Belville - od každého trochu

10.10.2017

Peugeot Belville - od každého trochuPeugeot Belville není žádnou novinkou. Veřejnosti byl představen v prosinci loňského roku a popravdě žádnou velkou díru do světa neudělal. Přesto nebo právě proto jsme se rozhodli...

Více

Honda Gold Wing 2018 - tak trochu jiný skútr?

27.9.2017

Honda Gold Wing 2018 - tak trochu jiný skútr?Na světlo světa unikly první fotografie legendárního Gold Winga pro rok 2018. Skútr? To ani náhodou! Jenže to není tak docela pravda. Honda Gold Wing (413 kg těžký stroj) by měl být...

Více

Yamaha X-MAX 125 2018

26.9.2017

Yamaha X-MAX 125 2018Japonská Yamaha se s velkým předstihem rozhodla zveřejnit informace o novém X-MAXU 125. Luxusní skútr, který lze nejen v našich končinách řídit s klasickým "béčkem", je ráznou...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz