piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

Piaggio MP3 500 LT Business ABS - když dvě kola nestačí

26.8.2014

Viktor Hrachovec

Když vyslovíte "Piaggio", vybaví se našinci 3 věci: skútr, Vespa a Tříkolka neboli Piaggio MP3. V redakci jsme dostali možnost vyzkoušet poslední jmenovaný stroj ve verzi "Business", která nám byla zapůjčena spolu s příplatkovou výbavou čítající velké cestovní plexi a přídavný kufr s víkem v barvě skútru. Normálně před testováním žádnou instruktáž nedostáváme, ale MP3 byla výjimkou a nutno dodat, že bez základních rad bychom se v tomto případě asi neobešli. Náš test tedy začal krátkým školením od pracovníků společnosti A-Spirit, která na našem trhu Piaggio zastupuje.

Po školení, kdy nám bylo vysvětleno jak skútr funguje, co a kdy mačkat a co nemačkat, jsme konečně mohli vyrazit do ostrého provozu. Prvních pár kilometrů jsme se s "empé trojkou" navzájem jen lehce oťukávali, ale protože s jídlem roste chuť, nakonec jsme jí dali pořádně do těla. Piaggio MP3 500 LT Business ABS bylo představeno ve své faceliftové verzi letos v dubnu. Změnou prošla nejen kola či přístrojová deska, ale především celá zádní část, která se nechala inspirovat modelem Piaggio X10.

01: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 02: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

Ačkoliv už není model MP3 žádnou novinkou (na celém světě bylo prodáno přes 150 000 kusů), stále vzbuzuje pozornost všude tam, kde se ukáže. Zaparkovat u nákupního centra nebo zastavit před přechodem pro chodce znamená jediné - nechápavé, tázavé a mnohdy až obdivuhodné pohledy. Při pouštění jednoho staršího páru přes přechod se přesně uprostřed paní zastavila a povídá manželovi: "A tohle ja jako co? Dvě kola vepředu? Auto to není, motorka to není, tak co to tedy je???" Pojďme si tedy Piaggio MP3 ve verzi 500 LT Business ABS představit trochu podrobněji.

06: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 07: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

Kromě největší zvláštnosti, jakou je bezpochyby třetí kolo, je Piaggio MP3 skútr jako každý jiný. Nebo? Přední kapotáž je díky "kolečku navíc" přece jen o nějaký ten centimetr širší. Na druhou stranu nabízí daleko větší ochranu před větrem, deštěm a počasím vůbec, což rozhodně není k zahození. Ve spolupráci s cestovním plexi štítem, který je možné zakoupit v originálním i neoriginálním příslušenství, se z cestování na MP3 stává zcela luxusní záležitost. Déšť nedéšť či poryvy větru vás prostě nijak nerozhází. Rychlost jakou MP3 uhání tak nepoznáte jinak než podle tachometru, který ukazuje naprosto přesně, což rozhodně nebývá zvykem.  

03: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 04: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 05: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

Přístojovka je v kombinaci klasického tachometru a otáčkoměru, mezi nimiž je umístěn digitální displej "palubního" PC.  Digitální displej je díky své velikosti velmi dobře čitelný a poskytuje všechny potřebné informace včetně hodin, okolní teploty, dojezdu apod. I když neexistuje nic nefunkčního, nedá mi, abych nezkritizoval provedení displeje. Ten mi totiž připomíná digitální hodinky koupené za 50,- Kč v tržnici, a to je u skútru, jakým MP3 je, velká škoda.

029: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 030: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 031: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

Abychom ale jen nekritizovali, tak za schránku s USB vstupem umístěnou nahoře nad přístrojovou deskou smekáme. I když je schránka neuzamykatelná, je vcelku nenápadná ... v redakci jsme si jí popravdě všimli až při četbě manuálu, který jsme k empé trojce dostali.

008: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 009: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 010: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

Ovládání je více méně klasické, ale... Piaggio MP3 500 LT je vybaveno jak ruční brzdou v podobě táhla z nerezu, tak tlačítkem aretace. Díky tomuto tlačítku je možné zaaretovat (zablokovat) přední nápravu. Nohy na semaforech tak není nutné sundávat dolů a o stabilitu se naprosto dokonale postará elektronika. Zkrátka a dobře nespadnete, žádný strach. Na druhou stranu ono zaaretování si chce trochu natrénovat. Skútr lze totiž zaaretovat nejen ve vzpřímené, ale i nakloněné poloze. Zkrátka pokud vaše rychlost klesne pod 5 km/h, stačí stisknout tlačítko a ze skútru už nespadnete. Pro odaretování stačí přidat plyn nebo přepnout tlačítko na druhou stranu a voalá, je odblokováno. Cvik dělá mistra a nám v redakci tohle hraní zabralo asi 5 minut času.

011: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

ABS i ASR jsou u MP3 samozřejmostí, přičemž ASR lze pomocí stisku jednoho tlačítka deaktivovat. Aby té bezpečnosti nebylo málo, má Piaggio MP3 i kontrolu zatížení. V překladu to znamená asi tolik: Pokud na skútru nesedíte a vezmete za plyn, skútr se nerozjede. Klobouk dolů! Zrcátka jsou tam, kde mají být, ale například ty u Aprilie SR MAX 300 nabídnou daleko lepší rozhled. Nezbytný háček na zavěšení helmy nebo nákupu nabízí i Piaggio MP3, ale háček je vyklápěcí a skútr nijak nehyzdí. Italská elegance tak dostává další plusové body.

012: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 013: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 014: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

Pokud nás něco opravdu, ale opravdu štvalo, pak to byl pedál nožní brzdy, díky níž je však možné tento skútr řídit s klasickým "béčkem", čili řidičským oprávněním na automobil. Nemožnost změnit polohu nohou však při delší jízdě přináší MP3 dosti záporné body. Další negativní hodnocení pak dostává sedlo. To je sice postorné a na první pohled i pohodlné, ale zdání klame. Stačilo 40 km a pro má záda i pozadí to bylo až až. Nepomohlo ani vrtění se či kroucení. Sedlo v redakci zkrátka hodnotíme velmi negativně. Ale pozor, jen sedlo řidiče! Spolujezdec si posez náramně pochvaloval a to včetně příplatkové opěrky u přídavného kufru. Kladně naopak hodnotíme to, co se ukrývá pod sedlem. Podsedadlový prostor má snad každý skútr, ale žádný, a to opravdu žádný nenabízí tolik prostoru jako Piaggio MP3

015: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 016: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

Potřebujete převézt notebook? Žádný problém! Integrální helmu? Naprosto bez problémů! A co integrální helmu opatřenou držákem kamery? To vše je pro Piaggio naprostou samozřejmostí! Ono označení Business tak není jen bezcenným či bezúčelným nápisem.

017: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 018: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 019: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

Jak už bylo řečeno, zadek skútru se nechal inspirovat Piaggiem X10 a je to vidět na první pohled. Elegantní a moderní tvary nová MP3 prostě nezapře. A jak se chová modernizovaná "empé trojka" v provozu? Začněme tím méně povedeným. Motor o zdvihovém objemu 493 ccm poskytne největší výkon okolo 40 koní. Skútr zrychluje vcelku svižně, ale při předjíždění na dálnici by to pár koníků navíc určitě chtělo. Zda za to může váha, jež čítá bezmála 300 kg, nebo slabší výkon motoru se neodvažujeme posoudit. Jisté však je to, že několikrát jsme se museli při pokusu o předjetí zařadit zpět a vždy to bylo takříkajíc o fous.

020: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 021: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 022: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

Negativně pak hodnotíme i brzdy, které ač kotoučové mají vlažný až líný nástup. Během testu jsme museli několikrát tzv. nouzově brzdit a výsledek? Ano, skútr sice vždy zastavil, ale brzdy bychom si dokázali představit minimálně o třídu lepší. Zajímavé je, že stejným "neduhem" trpěla i Aprilia SR MAX 300.

023: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 024: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

Pokud jsme negativně zhodnotili výkon při předjíždění a brzdy, tak pozitivně hodnotíme podvozek. Je to právě podvozek, který tlumí veškeré nerovnosti až takřka k dokonalosti. Důležité je zmínit i bezpečnost. Tři kola jsou zkrátka tři kola a na kluzkém povrchu je to sakra znát. Zadek sice může ustřelit, ale předek vás prostě a jednoduše podrží na výbornou. I když skútr s označením Business na poli asi trápit nebudete, v redakci jsme si řekli proč ne a Piaggio MP3 500 LT Business ABS jsme tak podrobili testu v lese, na poli i na silnici.

025: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 026: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

Tři kola jsou tři kola a jejich pozitivum se ukázalo na jakémkoliv povrchu. Trocha bahna, brázdy nebo kořeny? Nic nás nedokázalo zastavit! Piaggio MP3 projelo každým terénem. Někde snáze, jinde hůře, ale vždy terén zdolalo. Pro jízdu po silnici jsme vybrali klasiku Slapy - Nová Rabyně - Jílové u Prahy, kde se rovné úseky střídají s táhlým stoupáním, prudkým klesáním či krásnými serpentýnami. Piaggio padá do zatáček s naprostou lehkostí, kterou bych u tříkolky rozhodně nečekal. Zde se neubráním srovnání s konkurenčním Quadrem, se kterým se v zatáčkách trochu "perete". U MP3 je tomu přesně naopak a do zatáček "padá" zcela přirozeně a bez jakéhokoliv odporu.

027: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

O tom, že Piaggio umí uhánět i hodně přes 130 km/h, není třeba pochybovat. V testu dostává každý skútr tak trochu do těla a empé trojka nebyla výjimkou. Jednou je potřeba vyzkoušet maximálku, jednou brzdy, jindy terén nebo jízdu ve dvou a proto údaj o měřené spotřebě není zcela korektní. V případě MP3 jsme byli ale vcelku příjemně překvapeni, když i při stylu naší jízdy byla výsledná spotřeba pod 4 l na 100 km. Na jednu nádrž (12 l) tak lze najet něco přes 300 km.

033: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 034: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí 035: piaggio mp3 500 lt business abs - když dvě kola nestačí

Klady a zápory

+ Originální vzhled

+ Dobré jízdní vlastnosti

+ Podvozek

+ Bezpečnost

+ Spotřeba

- Váha

- Cena

- Nepohodlné sedlo řidiče

- Nemožnost změnit polohu nohou

- Slabé brzdy

Závěrem

Piaggio MP3 500 LT Business ABS není pro každého. Cena 239 900,- Kč v kombinaci s neobvyklým vzhledem skútru spoustu lidí odradí. Těm, co naopak i přes poněkud vyšší cenu učaruje, nabídne vysokou míru bezpečí, dostatečný úložný prostor a dobré jízdní vlastnosti. V námi testované verzi Business je pak cílovou skupinou tohoto skútru manager, kterému MP3 nabídne dostatek komfortu při cestě do práce nebo na schůzku, a to bez nutnosti vlastnit řidičské oprávnění na motocykl. O tom, že díky rozměrům a dobré ovladatelnosti je možné se skútrem kličkovat i kdejakou kolonou, je snad zbytečné se zmiňovat. 

Technická data
Motor jednoválec, 4T/4V
Objem 493 ccm
Maximální výkon 29,5 kW při 7 250 ot/min
Maximální moment 45,5 Nm při 5 250 ot/min
Palivový systém elektronické vstřikování paliva
Chlazení kapalinou
Startování elektrické
Přední brzda kotoučová, 2x O 258 mm
Zadní brzda kotoučová, 1x O 240 mm
Přední pneu 2x 110/70 - 13´´
Zadní pneu 140/70 - 14´´
Délka 2 205 mm
Šířka 775 mm
Rozvor 1 550 mm
Výška sedla řidiče 790 mm
Objem nádrže 12,0 l
Provozní hmotnost 276 kg

 

Naše hodnocení: 87%

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

NEW Downtown 350i ABS - Na vrcholu

NEW Downtown 350i ABS - Na vrcholu

Recenze a testy

19.10.2015

František Hadt

6

Hlavní novinkou tchajwanského Kymca pro letošní rok je skútr NEW Kymco DOWNTOWN 350 i ABS. Nové vydání bestselleru jsme podrobili klasickému redakčnímu testu. Již při prvním seznámení s novým modelem na začátku léta na nás udělal nový Downtown svým ostrým designem a silným motorem velký...

Více

QUADRO 4 - O KOLEČKO VÍC

QUADRO 4 - O KOLEČKO VÍC

Recenze a testy

6.10.2015

František Hadt

0

Koncem května letošního roku naše redakce měla možnost zúčastnit se slavnostního představení horké novinky švýcarské společnosti QUADRO - nového Quadra 4, které se konalo v německém Weidenu. Již tehdy v nás uvedená novinka během několika málo najetých kilometrů zanechala velký dojem. Nyní po...

Více

KYMCO K-XCT 300i – DLOUHODOBÝ TEST

KYMCO K-XCT 300i – DLOUHODOBÝ TEST

Recenze a testy

23.10.2014

František Hadt

8

Náš dlouhodobý maxitest skútru KYMCO K-XCT 300i se pomalu ale jistě přehoupl do druhé poloviny a tento nevšední skútr si v našich službách „odkroutil“ již téměř 7 000 km. Stroj nám k ročnímu testu zapůjčil oficiální zástupce značky KYMCO na českém trhu, společnost MSA. K-XCT jsme blíže...

Více

Kymco Xciting 400i ABS

Kymco Xciting 400i ABS

Recenze a testy

5.8.2014

František Hadt

0

Tchajwanský výrobce skútrů KYMCO přivedl na svět model XCITING v roce 2005 a vstoupil tak hned do královské třídy s objemem 500 cm3. O pár let později následovaly další objemové verze 250 a 300 cm3. Zejména s "třístovkou" slavil XCITING velké prodejní úspěchy, takže když jsme si na loňském...

Více

Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola

Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola

Recenze a testy

27.3.2019

Redakce SP.cz

4

Už víc jak 2 roky brázdíme silnice na našem redakčním skútru značky Keeway. Máme za sebou tisíce kilometrů, jednu drobnou nehodu a hlavně spousty a spousty zážitků v sedle tohoto čínského stroje. Nyní nadešel čas, abychom napsali závěrečnou kapitolu. Závěrečnou proto, protože skútr jsme se po...

Více

Bleskovky

Husqvarna chystá pro příští rok elektroskútr E-01

12.9.2020

Husqvarna chystá pro příští rok elektroskútr E-01Kdo nemá "elektro" jako by nebyl ... Husqvarna nejprve oznámila, že už v roce 2022 chce představit svůj první elektrický motocykl, aby vzápětí přišla s další novinkou. Elektroskútr...

Více

Muzeum historických motocyklů

8.9.2020

Muzeum historických motocyklůZáří se pomalu, ale jistě brzy přehoupne do své druhé poloviny, ale dle meterologů nás čekají v nejbližších dnech doslova tropy. Pokud se ještě nechystáte zazimovat a rádi by jste...

Více

Honda oznámila integraci technologie Android AutoTM pro modelovou řadu Gold Wing

25.8.2020

Honda oznámila integraci technologie Android AutoTM pro modelovou řadu Gold WingSpolečnost Honda s potěšením oznamuje, že u současné modelové řady Gold Wing dojde k integraci technologie Android AutoTM. Uživatelé telefonů se systémem AndroidTM budou moci...

Více

Peugeot představí inovovaný Metropolis

23.8.2020

Peugeot představí inovovaný MetropolisPeugeot by ještě letos v září měl představit inovovaný model Metropolis. Tříkolka s tímto označením se vyrábí už 7 let, přičemž poslední modernizace proběhla přesně před 3...

Více

EV-Cub neboli Super Cub v elektrické verzi

10.8.2020

EV-Cub neboli Super Cub v elektrické verziUž v roce 2015 představila Honda prototyp světového bestselleru Super CUB v elektrické verzi s označením EV-Cub. Uplynulo dlouhých 5 let a vypadá to, že EV-Cub se začne prodávat co...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)

21.8.2018

Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz