Honda SH 300i. Z města ne

Honda SH 300i. Z města ne

18.11.2008

ČMN

Zkratka SH je v oddělení skútrů Honda synonymem úspěchu. Platí to i pro dvouročáka v třístovkovém vydání?

Skútry s nepříliš výrazným názvem SH hrají ve skútrovém dějepisu paradoxně dost výraznou roli. Padesátku s tímto označením uvedla Honda v roce 1984 – už tehdy zaujala velkými ráfky a rozměrnou podlahou, kde mají nohy dost místa. Sázka na komfort se vyplatila a SH začal dokonce dobývat domovinu skútrů, Itálii, kam byla přesunuta výroba v roce 1996. V další zlomový rok – 2001 – se objevuje nová generace SH 125 se čtyřdobým motorem. A prodejní úspěchy pokračují: stává se nejprodávanějším skútrem nejen v Itálii, ale i Velké Británii a dalších evropských zemích.

Testovaná třístovková verze přijela v roce 2007 jako logické pokračování receptu na šlágr ve výkonnějším balení, my jsme dostali do rukou verzi ve sportovním barevném provedení, šedé metalíze s černými koly a jinými doplňky a rudým logem a šití na sedle.

Větší

SH300i se konstrukčně drží úspěšné bestsellerové šablony. Technicky to ale neznamená, že by se dvakrát větší motor, než má SH150, posadil do stejného podvozku a hotovo. Větší třístovka se odlišuje jak rozměrově (centimetry přibyly na délku, šířku i výšku, rozvor se natáhl o 8,5 cm, nádrž se zvětšila o 1,5 l), tak použitými komponenty. Silnější přední vidlice, podstatně výkonnější brzdy (dva 256mm kotouče, stopadina má dokonce vzadu buben) a také o 35 kg navíc. Charakter jednoduchého a ovladatelného městského skútru však neztratila.

Dlouhá ryba na čtyři

Obratnost ve městě je díky geometrii a relativně subtilním rozměrům výborná a splňuje to, co si představíte pod klišé “mrštný jako úhoř“.Také manipulace v malých rychlostech, otáčení, couvání, asi nikoho nezklame. Sedlo je snad jen subjektivně trochu výš než udávaných 785 mm, ale to lze přičítat tužšímu odpružení, které se hned neprosedne.

Tím jsme se dostali podle mě k nejlepší stránce SH, jízdnímu komfortu. Naladění podvozku je sice tužší, ale opravdu přesně tak, abyste ladně přežehlili nerovnosti do střední úrovně v rychlostech kolem osmdesátky bez toho, že by jízda byla nějak nepohodlná nebo únavná. Díky tomu SH300 drží stopu jistě i v zatáčkách a celek podvozku působí nesmírně důvěryhodně.

Jedeme na výlet

Právě kvality podvozku a vědomí skoro tří stovek kubíků v motoru člověka zákonitě ponouknou k tomu, aby vyrazil za hranice výsostného území SH, městských ulic, a pustil se na menší výlet za hranice, třeba na nějaký countryside piknik. V případě, že vás tato myšlénka osloví, zapomeňte na nějaké vzdálené krajiny. SH300i se k tomu nehodí, a to z několika důvodů. Nejvyšší dosažitelná cestovní rychlost, třebas 120 km/h, je sice nižší než u některých dvěstěpadesátek, to však není jádro pudlika. Ochrana před větrem je opravdu mizerná, na SH sedíte rovně a absence jakéhokoli plexiskla zbytečně brzy unaví ruce i záda. Honda nabízí vysoké plexisklo, ale jen za příplatek. Další věc, která znepříjemňuje delší cestování, jsou nechráněné nohy. Přece jen při stovce už dost fouká na kolena a úzká kapotáž nenabízí závětří ani svým tvarováním. SH zkrátka patří do města. Nějaké poletování po dálnici nebo na silničkách mezi poli zvládne, ale daleko líp se na to samé hodí už slušná řádka konkurenčních povozů.

A ještě tu máme ten problém s dojezdem. Taková třístovka při ostřejším zacházení papá kolem pěti litrů, takže s 9litrovou nádrží si to spočítejte… Ne, SH300i prostě za hranice měst může jen v nouzových případech.

Po zdrcující kritice antivenkovského charakteru se ale vraťme k tomu, v čem SH300i exceluje: spolehlivé propojené brzdy, snadná obsluha i ovládání a také pečlivé zpracování, u Hondy bráno tak nějak samozřejmě. A znovu vypichuji skvěle vyvážené vlastnosti podvozku, jezdit na něm je fakt jedna radost.

Proč 300?

Po tom, co jsme si řekli, kde mu to jde a kde ne, se nabízí jedna otázka: proč Honda do SH dávala tak velký motor, když jeho potenciál mimo město nelze uplatnit? Podle mě je odpověď takováto: dnešní velká města, to nejsou jen přeplněné ulice a uličky, ale také městské obchvaty nebo zrychlené víceproudé komunikace, kde nikdo nikoho nešetří. Šmidlat si to tam pod 80 km/h může být někdy dost o ústa, a tam se koníci a newtonmetři navíc určitě hodí. Ve městě však zase po takovýchto typech silnic jedete jen pár kilometrů, a tak se kvůli tomu nevyplatí dělat z SH cesťák. Stejně bych se ale přimlouval za plexištít v základní výbavě, na třístovku to opravdu smysl má. Závěrečné hodnocení bude krátké: v městě první liga, na výlety si vezměte motorku.

Skútr do testu zapůjčila Honda ČR.

text: Radek Navrátil
foto: David M. Bodlák, Honda

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?

16.5.2017

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?Na internet pronikly nákresy nového hybridního skútru od Suzuki, který nápadně připomíná tolik známého Burgmana. Suzuki si nechala skútr "patentovat" u amerického úřadu pro patenty...

Více

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa umění

10.5.2017

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa uměníSpolečnost Honda Motor Europe dnes zveřejnila pět krátkých filmů, které ilustrují co se stane, když je inovativní technický projekt interpretován zrakem umělců působících v širokém...

Více

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SH

4.5.2017

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SHTovárna Atessa společnosti Honda, jež byla v roce 1971 založena v italském regionu Abruzzo, dosáhla historického milníku: 1 miliónu vyrobených kusů stále populárních skútrů řady...

Více

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017

24.4.2017

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017Pokud máte pocit, že na silnicích potkáváte víc motorek než tomu bylo dříve, pak se asi nemýlíte. Za první 3 měsíce letošního roku bylo nově zarigistrováno 3241 motocyklů což je o...

Více

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu...

21.3.2017

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu „GHOST IN THE SHELL“Značka Honda podpořila výrobu celovečerního filmu „GHOST IN THE SHELL“ společností Dreamworks Pictures a Paramount Pictures a jako základ hlavního motocyklu pro film poskytla svůj...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz