Honda PS 125/150i. Sympaťák s duchem sportovce

Honda PS 125/150i. Sympaťák s duchem sportovce

22.1.2008

ČMN

Podíváte-li se do jakékoliv větší metropole na světě, zjistíte, že více než holubi ničící kulturní památky trápí město přehuštěná kolabující doprava. A protože ne každý chce trávit odpoledne v koloně, používá čím dál více lidí k dopravě skútr. Honda své zákazníky nijak nešetří a nabídka jejích skútrů by vydala klidně na samostatný katalog. A v tom byste nalezli i dvě verze modelu PS lišící se objemem 125 a 150 cm3.

Péesko spatřilo poprvé světlo světa roku 2006 a hned od začátku v obou nabízených motorizacích. To u Hondy není nic neobvyklého, stejně je na tom i S-Wing a málem už kultovní SH. Stejná situace byla i u Dylana, který by se dal označit za předchůdce PS. Jediný rozdíl mezi motory je ve vrtání válce, jinak jsou stopětadvacítka se stopadesátkou do šroubku totožné.

My jsme měli k testu stopadesátku, avšak to bylo v závěru loňského roku; pro rok 2008 už v nabídce českého zastoupení Hondy najdete jen menší sestřičku. Takže pokud budete mermomocí chtít nahnat ty 2,1 koně a 2,5 Nm, tak vám nezbude než si buď koupit nový válec a píst, nebo si pořídit stopadesátku jako ojetinu. Ale tyhle obštrukce se moc nevyplatí, rozdíl při jízdě je mezi oběma variantami minimální.

Dobře naladěný vodník

V propagačním materiálu se dočtete, že Honda přináší na trh motor, jenž svému majiteli nabízí nejen dostatek síly a točivého momentu ve všech jízdních situacích, ale díky elektronickému vstřikování PGM-FI i ekonomický provoz a minimální zátěž na životní prostředí.

Výkon sice mnohým motorkářům zvyklým na velké stroje vykouzlí na rtech usměv, ne-li rovnou smích, jenže tenhle drobeček neváží plně natankovaný ani 140 kg a když si uvědomíte, že nejde o dálkový koráb, ale vozítko do města, pak vám takový výkon musí bohatě stačit. Navíc u skútrů je důležitější točivý moment. Čtrnáct newtonmetrů dokáže na křižovatce zadní kolo parádně roztočit a všem ostatním ukázat, kdo bude na dalších světlech nekompromisně první (a hned za vámi kámoš na stopětadvacítce).

Pokud tedy nejsou až na druhém konci města. Nic naplat, je to skútr a to, co motor dává při rozjezdech, pomalu, ale jistě ztrácí a jakmile se ručička na tachometru přehoupne přes osmdesát kilometrů v hodině, veškerá progrese se ztrácí v nedohlednu. Ručička se nakonec doplazí až ke 120 km/h, ale to už je jen pro vyznavače extrémních sportů. Pokud vás totiž v této rychlosti začne na dálnici (nikde jinde se u nás takovou rychlostí přeci jezdit nesmí...) předjíždět autobus s italskými turisty, zapřete se pořádně do řídítek a čekejte, že až bude před vámi, dostanete facku od tlakové vlny. Takovou facku, jako když se žena dozví, že toužíte po její sestře.

Je jasné, že PS je prostě městské, maximálně příměstské vozítko. A i když jsem si tu dálnici vyzkoušel, větší vzdálenost než z Prahy do Průhonic bych nedoporučoval. Ona pak stejně hrozivě roste spotřeba. Při našem testu se pohybovala v rozmezí 3 až 3,6 litrů. To v přepočtu na peníze dělá přibližně korunu a desetník na jeden kilometr, což už je často levnější než městská hromadná doprava. Tím ale výhody tohoto motoru nekončí. Jak už jsem naznačil, hravě si poradí s normou Euro 3 a Honda se dokonce dušuje nejnižšími hodnotami zplodin ve své třídě.

Malý velký podvozek

Design vychází z mega oblíbeného modelu SH, hlavním rozdílem jsou však průměry kol. Zatímco esháčko se pohybuje na šestnáctipalcových ráfcích, PS roztáčí malá kola o průměru třináct palců. V prospektu se praví: Honda PS 150i v sobě kloubí elegantní vzhled se sportovně laděným duchem. Ani proti tomuto tvrzení se nedá nic namítat. Vzhledově se skútru nedá nic vytknout a ač se zdá hodně malý, věřte, že integrálu pod sedlo uložíte bez mrknutí oka. Stejně tak nohy si při jízdě budou hovět. A to i spolujezdcovy, na které čekají výklopné stupačky. Neznám nic horšího než přesun na skútru, kde místo stupaček je ploška velikosti apartního dámského popelníčku.

A samotná jízda ve městě? PS je přesně tak veliké, aby se protáhlo i tou nejmenší skulinou v zácpě. Zrcátka nikterak nepřečnívají, přesto v nich uvidíte to, co máte. A úzká, elegantní, leč sportovní stavba vám dodá pocit jistoty. Důvěřovat můžete i brzdám. Vzadu je sice jen malý bubínek, ale spárováním s předním kotoučem osazeným dvoupístkem Nissin zabrzdíte vždy a všude. Kombinace přední a zadní brzdy se ovládá levačkou, pravou páčkou pak rozpohybujete pouze brzdič předního kola.

Plusy i mínusy

Ohromným plusem je celková koncepce stroje. Jedná se o relativně malý a lehký skútr, který má dostatek prostoru jak pro jezdce a spolujezdce, tak i pro zavazadla - k dispozici je schránka v přední části, u fichtlů tolik oblíbený háček na brašnu a ještě je tu vzadu masivní madlo coby držák na kufr. Ale má i háčky na síťku... Budoucí majitel určitě také ocení přehlednou přístrojovku se všemi potřebnými informacemi. Nechybí ani kontrolka výměny oleje. Ta je propojena s počítadlem kilometrů a po ujetí jejich předepsaného počtu majitele upozorní, že už je čas...

Trochu rozpačité dojmy jsem měl z parkovací brzdy. U tohohle konkrétního kousku šla hodně ztuha (aktivuje se stlačením levé brzdové páčky a jejím zaaretováním pomocí západky) a nevím, jak by si s ní poradila křehoučká dívčina. A proč tady vlastně parkovací brzda je, když v základu chybí boční výklopný stojánek a dostanete ho jen za příplatek? Při stání na centrálním stojanu ji nepotřebujete...

Tím jsme se plynule dostali k záporům. V určitých chvílích jsem měl dojem, že pružiny a tlumiče nedokáží pobrat to, co matka zima a silničáři na našich cestách připravili. Skútr jako by o díry zakopával. Možná to dělají ty třináctkové ráfky, které by mohly být o chlup, respektive palec větší. Nepříjemný pocit jsem měl i při jízdě z kopců - motor totiž při zavřeném plynu extrémně brzdí a vůbec se chová prapodivně.

Ale končit by se nemělo ošklivě. Musím popravdě uznat, že s PS jsem si po Praze užil hodně zábavy a nemusel jsem kvůli tomu jezdit dvě kila po Jižní Spojce, ani ke křižovatce dojíždět po předním kole.

text: Petí od Pour
foto: Kubík od Ničů

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

Touratech v problémech

včera

Touratech v problémechCelosvětově známý výrobce motodoplňků a příslušenství Touratech se ocitl v insolvenci! Německá společnost sídlící v Niedereschachu zaměstnává v současné době kolem 400 zaměstnanců....

Více

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?

16.5.2017

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?Na internet pronikly nákresy nového hybridního skútru od Suzuki, který nápadně připomíná tolik známého Burgmana. Suzuki si nechala skútr "patentovat" u amerického úřadu pro patenty...

Více

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa umění

10.5.2017

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa uměníSpolečnost Honda Motor Europe dnes zveřejnila pět krátkých filmů, které ilustrují co se stane, když je inovativní technický projekt interpretován zrakem umělců působících v širokém...

Více

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SH

4.5.2017

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SHTovárna Atessa společnosti Honda, jež byla v roce 1971 založena v italském regionu Abruzzo, dosáhla historického milníku: 1 miliónu vyrobených kusů stále populárních skútrů řady...

Více

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017

24.4.2017

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017Pokud máte pocit, že na silnicích potkáváte víc motorek než tomu bylo dříve, pak se asi nemýlíte. Za první 3 měsíce letošního roku bylo nově zarigistrováno 3241 motocyklů což je o...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz