Aprilia Sportcity 200. Sport ve městě

Aprilia Sportcity 200. Sport ve městě

23.6.2005

ČMN

Teprve, když se v roce 1995 objevil na trhu Bandit 1200, věděl jsem, že je to ta pravá mašina pro mě. Přesto patřím k vyznavačům skútrů v Čechách. Mají totiž řadu nesporných výhod, pokud se chcete pohybovat po městě. Jejich některé nedostatky se snaží řešit Aprilia 200 s mnohoslibným názvem Sportcity.

Žádné speciální boty, žádná těsná integrálka, žádná omezující kožená kombinéza, v níž se ani nedá normálně chodit, žádné kevlar-karbonové rukavice... Jen lehkou helmičku, košili s krátkým rukávem nebo triko, kraťasy a sandály. Nebo třeba oblek a kravatu. To je výstroj na skútra do města.
Můžou vám pak na skútru vadit dvě věci: buď je malý a levný, ale děsně líný, nebo je luxusní, příliš objemný a hodně drahý. Kde je tedy kompromis? Právě před vámi: Aprilia Sportcity.

Nejnovější model z nabídky Aprilie má moderní a elegantní design, široké sedlo, vzpřímený posez, digitální přístrojovou desku a 15palcová kola. Výkonný čtyřdobý motor s kapalinovým chlazením je nabízen ve verzích 125 a 200 kubíků a umožňuje dosahovat rychlost 100-120 km/h při nízké spotřebě paliva.

Malý, ale sporý

Zapomeňme na reklamní texty z prospektu a podívejme se, co nám Sportcity nabízí. U skútrů s motory o objemech od 200 výše, jsme si trochu zvykli na taková ta dlouhá lehátka s velkým prostorem pod sedlem. Sportcity ale vypadá spíš jako obtloustlá padesátka: velká kola, široké ploché sedlo, velký světlomet, ale krátký rozvor a rovná podlaha pro nohy. Co to v praxi znamená? Třeba to, že vzhledem k velkým patnáctipalcovým kolům a větší nádrži (a i většímu motoru) se pod sedlo nevejde ani otevřená helma typu jet. Přihrádka před koleny jezdce? Velká dvířka, ale za nimi místa tak akorát na doklady a mobil. Ani šrajrofle (peněženka) by se tam už nevešla... Aspoň že ten nosič za sedlem působí bytelně, moc velký předmět se na něj ovšem připevnit nedá. První dojem je tedy spíš zklamáním. Tak to natočme.

Za řídítky

Cítím se jako na padesátce, řídítka mám blízko u těla, ale výš než bych čekal. Startuji. Zvuk čtyřdobého jednoválce zní příjemně a není příliš diskrétní. Později zjistím, že je motor docela hlučný, ale nevidím v tom chybu, spíš to odráží název přibližovadla, v němž se vyskytují písmenka sport. Kladu si jen otázku, jestli měli u Aprilie nejprve vymyšlený název a podle toho vozidlo dotvářeli, nebo jestli je název napadl až když zjistili, co zplodili...

Motor zatahuje moc hezky, překvapilo mě, že skoro stejně dobře zatahoval i při jízdě ve dvou. Je pravda, že zvuk ve vyšších otáčkách je až nečekaně kovový, ale zase si musím připomenout, jak se tahle Aprilka jmenuje. Velká kola jsou nesmírné plus, a tak nejsou pro Sportcity nerovnosti pražských ulic vesměs žádnou překážkou. Snad jen kdyby byl rozvor kol o něco větší, bylo by i pohodlí ještě větší...

O příjemné síle motoru už byla řeč, stejně příjemně silné jsou i brzdy, i ty ve mě evokovaly slůvko sport při každém silnějším zpomalení, a o ta ve velkoměstě není nouze. Účinná teleskopická vidlice a pružné uložení pohonné jednotky dávají skútru velmi dobré jízdní vlastnosti a pocit jistoty za jeho řídítky. Tady pochopíte, že i na skútru může být dobré svezení.

Sportovní design má i přístrojový panel, který je kombinací klasického kruhového analogového a čtvercového displeje. Je to však opačně než u supersportů, takže rychloměr je ručičkový, kdežto na digitálu se dozvím stav nádrže paliva, teplotu (oleje, nikov svoji), stav baterie, počet ujetých km (i denní) a především čas - ten má největší cifry. Navíc jsou na displeji kontrolky dálkového světla, směrovek a rezervy paliva, takže vím všechno, co potřebuju.

Sport je sport

Když to shrnu, nabízí Aprilia svým modelem Sportcity zajímavou variantu přibližovadla do města pro lidi, kteří tuší, že motorka ve velkoměstě je blbost, mají přitom ale rádi svižnou jízdu, kdy to "odsejpá", a nepotřebují s sebou vozit žádná objemná zavazadla. Musí jim stačit schránka pod sedlem, případně věšáček před koleny, nebo zvolí batoh. Pokud se s tímhle smíříme, máme k dispozici elegantní skútr velice dynamických vlastností, s podvozkem schopným spolykat řadu silničních nerovností a s potenciálem uspokojit naše požadavky i mimo město na okresce. A to vše za cenu velice vstřícnou, chtělo by se mi až říct směšnou: stopět litrů za dvoukilo! Co byste chtěli víc? A je to navíc Italka...

Post scriptum: v nabídce je i verze 125 cm3 za cenu ještě o bůra menší.

text: Petr Hájek
foto: Petr Hájek

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

Touratech v problémech

16.8.2017

Touratech v problémechCelosvětově známý výrobce motodoplňků a příslušenství Touratech se ocitl v insolvenci! Německá společnost sídlící v Niedereschachu zaměstnává v současné době kolem 400 zaměstnanců....

Více

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?

16.5.2017

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?Na internet pronikly nákresy nového hybridního skútru od Suzuki, který nápadně připomíná tolik známého Burgmana. Suzuki si nechala skútr "patentovat" u amerického úřadu pro patenty...

Více

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa umění

10.5.2017

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa uměníSpolečnost Honda Motor Europe dnes zveřejnila pět krátkých filmů, které ilustrují co se stane, když je inovativní technický projekt interpretován zrakem umělců působících v širokém...

Více

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SH

4.5.2017

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SHTovárna Atessa společnosti Honda, jež byla v roce 1971 založena v italském regionu Abruzzo, dosáhla historického milníku: 1 miliónu vyrobených kusů stále populárních skútrů řady...

Více

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017

24.4.2017

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017Pokud máte pocit, že na silnicích potkáváte víc motorek než tomu bylo dříve, pak se asi nemýlíte. Za první 3 měsíce letošního roku bylo nově zarigistrováno 3241 motocyklů což je o...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz