Aprilia Sportcity 200. Sport ve městě
Teprve, když se v roce 1995 objevil na trhu Bandit 1200, věděl jsem, že je to ta pravá mašina pro mě. Přesto patřím k vyznavačům skútrů v Čechách. Mají totiž řadu nesporných výhod, pokud se chcete pohybovat po městě. Jejich některé nedostatky se snaží řešit Aprilia 200 s mnohoslibným názvem Sportcity.
Žádné speciální boty, žádná těsná integrálka, žádná omezující kožená kombinéza, v níž se ani nedá normálně chodit, žádné kevlar-karbonové rukavice... Jen lehkou helmičku, košili s krátkým rukávem nebo triko, kraťasy a sandály. Nebo třeba oblek a kravatu. To je výstroj na skútra do města.
Můžou vám pak na skútru vadit dvě věci: buď je malý a levný, ale děsně líný, nebo je luxusní, příliš objemný a hodně drahý. Kde je tedy kompromis? Právě před vámi: Aprilia Sportcity.
Nejnovější model z nabídky Aprilie má moderní a elegantní design, široké sedlo, vzpřímený posez, digitální přístrojovou desku a 15palcová kola. Výkonný čtyřdobý motor s kapalinovým chlazením je nabízen ve verzích 125 a 200 kubíků a umožňuje dosahovat rychlost 100-120 km/h při nízké spotřebě paliva.
Malý, ale sporý
Zapomeňme na reklamní texty z prospektu a podívejme se, co nám Sportcity nabízí. U skútrů s motory o objemech od 200 výše, jsme si trochu zvykli na taková ta dlouhá lehátka s velkým prostorem pod sedlem. Sportcity ale vypadá spíš jako obtloustlá padesátka: velká kola, široké ploché sedlo, velký světlomet, ale krátký rozvor a rovná podlaha pro nohy. Co to v praxi znamená? Třeba to, že vzhledem k velkým patnáctipalcovým kolům a větší nádrži (a i většímu motoru) se pod sedlo nevejde ani otevřená helma typu jet. Přihrádka před koleny jezdce? Velká dvířka, ale za nimi místa tak akorát na doklady a mobil. Ani šrajrofle (peněženka) by se tam už nevešla... Aspoň že ten nosič za sedlem působí bytelně, moc velký předmět se na něj ovšem připevnit nedá. První dojem je tedy spíš zklamáním. Tak to natočme.
Za řídítky
Cítím se jako na padesátce, řídítka mám blízko u těla, ale výš než bych čekal. Startuji. Zvuk čtyřdobého jednoválce zní příjemně a není příliš diskrétní. Později zjistím, že je motor docela hlučný, ale nevidím v tom chybu, spíš to odráží název přibližovadla, v němž se vyskytují písmenka sport. Kladu si jen otázku, jestli měli u Aprilie nejprve vymyšlený název a podle toho vozidlo dotvářeli, nebo jestli je název napadl až když zjistili, co zplodili...
Motor zatahuje moc hezky, překvapilo mě, že skoro stejně dobře zatahoval i při jízdě ve dvou. Je pravda, že zvuk ve vyšších otáčkách je až nečekaně kovový, ale zase si musím připomenout, jak se tahle Aprilka jmenuje. Velká kola jsou nesmírné plus, a tak nejsou pro Sportcity nerovnosti pražských ulic vesměs žádnou překážkou. Snad jen kdyby byl rozvor kol o něco větší, bylo by i pohodlí ještě větší...
O příjemné síle motoru už byla řeč, stejně příjemně silné jsou i brzdy, i ty ve mě evokovaly slůvko sport při každém silnějším zpomalení, a o ta ve velkoměstě není nouze. Účinná teleskopická vidlice a pružné uložení pohonné jednotky dávají skútru velmi dobré jízdní vlastnosti a pocit jistoty za jeho řídítky. Tady pochopíte, že i na skútru může být dobré svezení.
Sportovní design má i přístrojový panel, který je kombinací klasického kruhového analogového a čtvercového displeje. Je to však opačně než u supersportů, takže rychloměr je ručičkový, kdežto na digitálu se dozvím stav nádrže paliva, teplotu (oleje, nikov svoji), stav baterie, počet ujetých km (i denní) a především čas - ten má největší cifry. Navíc jsou na displeji kontrolky dálkového světla, směrovek a rezervy paliva, takže vím všechno, co potřebuju.
Sport je sport
Když to shrnu, nabízí Aprilia svým modelem Sportcity zajímavou variantu přibližovadla do města pro lidi, kteří tuší, že motorka ve velkoměstě je blbost, mají přitom ale rádi svižnou jízdu, kdy to "odsejpá", a nepotřebují s sebou vozit žádná objemná zavazadla. Musí jim stačit schránka pod sedlem, případně věšáček před koleny, nebo zvolí batoh. Pokud se s tímhle smíříme, máme k dispozici elegantní skútr velice dynamických vlastností, s podvozkem schopným spolykat řadu silničních nerovností a s potenciálem uspokojit naše požadavky i mimo město na okresce. A to vše za cenu velice vstřícnou, chtělo by se mi až říct směšnou: stopět litrů za dvoukilo! Co byste chtěli víc? A je to navíc Italka...
Post scriptum: v nabídce je i verze 125 cm3 za cenu ještě o bůra menší.
text: Petr Hájek
foto: Petr Hájek
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Honda spolu s dalšími (Yamaha, KTM, Piaggio) podepsala prohlášení o společném záměru vytvořit...
včera
Registrace motocyklů za rok 2020
3.2.2021
Komu chybí skútr?
1.12.2020
BMW představilo nový koncept elektroskútru
12.11.2020
Podcasty
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)
21.8.2018
Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. |
15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21. |
22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. | 28. |
29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi