Aprilia Scarabeo 500. Náladová holka starých mravů

Aprilia Scarabeo 500. Náladová holka starých mravů

28.9.2006

ČMN

Retro hýbe světem. Skoro všechno, co se dnes vyrábí, má svou alternativu s retro designem.

Aprilie tuto vlnu v oblasti skútrů evidentně nezaspala, protože se jimi zabývá několik let. Největší z řady Scarabeo (ještě 50, 100, 125, 250 cm3) je právě jednoválcový čtyřdobý půllitr, který je pro letošek zcela nový a nahradil loňskou retroverzi Light. Vloni bylo Scarabeo nabízeno také v cestovní verzi GT vybavené ABS.

Moderní technika

Vodní chlazení je dnes samozřejmostí, vstřikování a s tím spojené splnění hodnot Euro 3 už skoro taky. Hlava motoru je čtyřventilová, jednovačková, motor je při vrtání a zdvihu 92 x 69 mm hodně točivý. Jeho síla se v kombinaci s dobře naladěným variátorem projevuje velmi efektně. Z nuly na stovku máte pocit úplně kontinuálního zrychlování bez ztráty dynamiky, od stovky výš ručička rychloměru leze nahoru pomaleji, od nějakých stočtyřiceti už trošku zleniví. Mezi stodvaceti a stočtyřiceti je však Scarabeo pořád hodně živé, možná víc, než by kdokoli čekal.

Maximálka je bezmála stoosmdesát solo a tak stopětašedesát ve dvou, a to bez jakéhokoliv zalehávání. Větrný štítek s malým deflektorem totiž plní svou funkci excelentně. Nápor větru odvádí přesně nad helmu, takže i při cestovních stošedesáti s vámi v sedle vítr neklepe.

Klepe však podvozek. Při jízdě solo nad 120 km/h je velmi neklidný, pro nezkušeného řidiče až nebezpečný. Přední kolo je uložené ve vidlici, kterou drží jen jedny brejle (u skútrů se to tak bohužel kvůli místu dělá) a ty nejsou schopny kolo dost dobře udržet. I při snaze držet řídítka vší silou se skútr po přejetí nerovnosti tak rozkýve, že musíte zavřít plyn a po uklidnění se rozjet znovu. Jednou se mi dokonce řídítka na rovném úseku D1 ve stočtyřiceti rozkmitala tak, že jsem se málem ze sedla odporoučel. Trošku pomůže nadlehčit zadek a nohama zatížit přes plošinové stupačky přední kolo, stroj se tak trochu uklidní. Chování rámu je na úrovni Jawy kývačky, která je ovšem díky menší rychlosti o dost bezpečnější. Při zatížení druhou osobou je podvozek kupodivu docela klidný a jen tak něco ho z přímé stopy nevyvede.

Brejle slabinou

Přední vidlice je seřízená velmi natvrdo. Jedete-li přes sebemenší nerovnosti (byť přední kolo není nejmenší), máte pocit, že vám někdo trhá žaludkem sem a tam. Je to jako sedět na staré tatramatce. Drncání je nepříjemné.

Měkké uložení přední vidlice v kombinaci s duálním systémem brzd, u kterého páčkou přední brzdy ovládáte pravý přední kotouč a páčkou zadní brzdy druhý přední a zadní kotouč, mají za následek křivení řídítek. Jakmile brzdíte opravdu natvrdo (musíte hodně silou, moc to nebrzdí) tlak třmenu na pravé šavli (který samozřejmě tlačí silou větší než třmen levý "duální") brejle přemůže. Abyste jeli dál rovně, musíte mít řídítka natočená o několik centimetrů vlevo. Srovnáte si je jako na kole o obrubník, ale při dalším brzdění následuje stejná situace. Brzdy mají přípravu na ABS, u kotoučů najdete natažené kabely a místo pro čidla.

Kufr jako u kombíku

Vynikající je podsedlový prostor, který je nezvykle ve tvaru kvádru s podstavou o rozměru A3, takže tam nacpete docela hodně velký batoh nebo kufřík. V sedle je zespodu probrání, takže integrálku uzamknete taky. Otevírání sedla je elektronické, na visačce imobilizéru zmáčknete tlačítko a servo vám sedlo odemkne. Myslelo se i na nouzové otevírání lankem v přední přihrádce, lanovod se ale později zasekl. Problémy jsme měli také s vyjímáním klíčku ze spínací skříňky.

Sedlo je velmi pohodlné, i když dost vysoké a široké, to trochu brání dosáhnout chodidly na zem.

Motor, motor, motor

Hodně nedostatků ve zpracování vám vynahradí motor. Nevadí-li vám drncání a vlnění rámu, motor vás dostane do extáze. Jeho síla a poslušnost vstřikování je opravdu na vysoké úrovni, motorka vůbec nebrní (míň než leckterá padesátka) a navíc s ní po městě i na dálnici dáváte za uši o dost silnějším soupeřům.

Byť je Scarabeo stavbou dlouhé, je poměrně štíhlé, takže se hodí i do města, což se o širokých cestovních skútrech konkurence vždycky říci nedá. Dynamika od semaforu je úžasná, výfuk, jaký nemají ani litrové supersporty, nedělá zbytečný rámus. Kladem je i neoblomná stabilita při pomalé jízdě. Suchých 189 kg položených proklatě nízko děla s rovnováhou své.

Pohodlí si užije i spolujezdec, který má neklouzavého sedla dostatek, navíc si nohy pohodlně opře o hodně masivní a pěkné výklopné stupačky s aretací cvakající jako při nabíjení revolveru. Madla jsou v pohodě.

Noční jízdy patří k příjemnostem, přední dělené světlo, byť poměrně malé, ukazuje svou sílu. Škoda jen, že se k tlumenému dálkové nepřipíná, ale že se pouze přepne. Buď tedy vidíte do dálky, nebo před sebe.

text: QuB
foto: Jim

Poslední komentáře (1 komentář)

Pěkné fotky, zajímavé čtení. Pro mne (nejen) by byl ale zajímavější podobný článek o v úvodu zmíněné cestovní modifikaci GT / RT, již mj. vlastním (r. 2007). Nejen vizáží je docela odlišná. Mám naději, že časem přibude?

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

MAXSYM TL

12.12.2017

MAXSYM TLO tchajwanských skútrech toho bylo v poslední době napsáno víc než dost, a to především díky Kymcu a jeho novým modelům. Pozadu ale nezůstal ani další tchajwanský výrobce SYM, který...

Více

SYM odhalí v Miláně nový Maxiskútr

27.10.2017

SYM odhalí v Miláně nový MaxiskútrO tchajwanských skútrech jsme toho napsali víc než dost. Kymco letos zabodovalo svým modelem AK 550i, který je tchajwanskou odpovědí na Yamahu TMax. Nový koncept s označením Kymco...

Více

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufry

23.10.2017

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufryNovinka letošního léta, model KYMCO AK 550i, obdržel zákazníky dlouho očekávané příslušenství ve formě kompletního transportního systému od španělského výrobce SHAD. Tento...

Více

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super Cub

22.10.2017

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super CubSpolečnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila, že celková celosvětová výroba motocyklů Honda řady Super Cub dosáhla milníku 100 milionů kusů. V závodě Kumamoto v Japonsku, kde se...

Více

Peugeot Belville - od každého trochu

10.10.2017

Peugeot Belville - od každého trochuPeugeot Belville není žádnou novinkou. Veřejnosti byl představen v prosinci loňského roku a popravdě žádnou velkou díru do světa neudělal. Přesto nebo právě proto jsme se rozhodli...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Suchý dingo u protinožců (Kodo118)

18.10.2017

Pavel už je zase na cestě. Tentokrát vyrazil až k protinožcům a jak jinak než opět na Jawě      

Více

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz