Aprilia Atlantic 250. Mazlík pro každý den

Aprilia Atlantic 250. Mazlík pro každý den

23.3.2005

ČMN

Poté, co Aprilia představila svého maxiskútra - Atlantic 500, si kdosi u rýsovacího prkna vzpomněl na mnoho lidí, kteří se nepotřebují kolem sebe ohánět technickými daty a jsou rádi, že za opravdu lákavé peníze pořídí stroj pro každodenní užití. Plán se však lehce zvrhnul a tak krom toho Atlantic 250 nabízí příjemné cestování, stabilní podvozek a nízké provozní náklady.

Moc rád bych poznal někoho, komu by takové zvrhnutí vadilo. Snad jen konkurenti mohou cenit zuby, protože od uvedení Atlanticu 250 na trh mají nelehké spaní a především dobrý důvod k zamyšlení. Aprilia jim totiž poněkud "přidrzle" vhodila rukavici a za cenu jejich stopětadvacítek nabízí pěkně nabroušenou dvěpade.

Motor se nezdá

Pohonná jednotka nepoužívá žádné kosmické technologie, ale vsází spíš na ověřený standard. Jedná se o čtyřdobý čtyřventilový kapalinou chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 244 cm3. Agregát disponuje 23 koňskými silami a kroutícím momentem 20 Nm. O co nejlepší využití drahocenného benzinu se stará elektronické vstřikování paliva, díky kterému skútr i při trhání jeho rychlostních rekordů nesežere mnoho. Průběh výkonu je velmi podobný jako u ostatních velkých skútrů. Při rozjezdu je proto zpočátku trochu línější, ale po dosažení zhruba 30 km/h dokáže využít plného potenciálu.
Rozhodně jsem za řídítka tohodle elegána neusedal s pocitem, že musím zakomplexovaným majitelům dražších plechovek vytřít zrak zrychlením. Na druhou stranu jsem nikdy nenabyl pocitu, že bych se měl za co stydět. Až do stovky ručička tachometru stoupá velmi ochotně, pak trochu poleví a zastavuje se u cifry 140, což mě velmi příjemně překvapuje. Je pravda, že se objem nedá ničím nahradit a tak při delším stoupání Atlanticu trochu dochází dech. To však není důvod k nakoupení pochybných žvýkaček. Zpomalení o deset až patnáct kilometrů je při velikosti stroje naprosto zanedbatelné.

Stylově a účelně

Na pohled působí skútr jakýmsi vyváženým dojmem, což je, koneckonců, u Italů takřka samozřejmostí. Větší zadní partii opticky vyvažuje velký přední štítek, který by však mohl být o pár centimetrů vyšší, aby nedocházelo k turbulenčním útokům na hlavu jezdce. Řidiči menší postavy nebudou mít problémy, ale takový 185 cm urostlý jedinec si to zřejmě pěkně vychutná...  Posez je velmi pohodlný, a to především díky velkému sedlu a do ruky příjemně padnoucím řídítkům. Ovládacích prvků není mnoho a navíc jsou umístěny přesně podle "světového" standardu, tedy není zaměněno tlačítko klaksonu s blinkry. Přístrojovka je vyvedena sice trochu v autařském stylu, ale je díky tomu decentní a přehledná. Navíc poskytuje všechny potřebné informace. Obrovskou radost mi přinesla zrcátka, která byla nejen pěkná, ale kupodivu i funkční. Neklepala se a dostatečně zabírala situaci za zády.

Převezeš i cirkus

Úložný prostor je dle mého názoru jedním z několika důležitých parametrů. Atlantic má úctyhodný podsedlový prostor, ve kterém je kromě osvětlení a nářadíčka také příjemná 12V zásuvka pro drobné spotřebiče do příkonu 180W. To se hodí třeba pro nabití telefonu či baterky do digitálního foťáku v případě, že vypoví službu daleko od domova. Pod řídítky je velká kapsa, do které bez problémů odložíš mobilní telefon, klíče či peněženku a jako poslední a skoro nejlepší je plastový kufr. Ten není součástí základní výbavy, ale za drobný příplatek si rozšíříš zavazadlový prostor o příjemných 46 litrů.
Zajímavé a současně příjemné bylo zjištění, že i s plným kufrem a při poměrně velkém rozvoru stroje není problém s podvozkem. Funguje opravdu bravurně a není třeba se obávat boje s řídítky či neplánovaných výletů mimo silnici. Trochu jiné pocity mohou nastat při použití přední brzdy, která se sama o sobě může zdát jako velmi slabá. Je to dáno použitím kombinovaného brzdového systému, kdy levá páčka ovládá jeden pístek vpředu a zároveň zadní kotouč, pravá páčka pak obsluhuje zbylé dva pístky vpředu. Není to nic neobvyklého a podobný systém využívá mnoho výrobců, a to i u větších motorek. Abych stále jen nechválil, musím si trochu rýpnout do zapalování. Klíček je schován hodně pod řídítky, což může přinést drobné problémy při zamykání řízení či ve spěchu. Ale spíš jde jen o pocit a zvyk, podobně jako s použitím bočního stojánku. Ten je dostatečně dlouhý a Atlantic na něm zaujímá velmi stabilní polohu.

Skoro bych těch pár dní v sedle Atlanticu nazval jako třešničku na pomyslném dortu loňského testování, tedy alespoň co se skútrů týče. Za opravdu přívětivý peníz Aprilia nabízí skvělého společníka nejen pro práci, ale i zábavu, a to je právě to, co spousta lidí vyhledává.

text: Jim
foto: Jim

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

MAXSYM TL

12.12.2017

MAXSYM TLO tchajwanských skútrech toho bylo v poslední době napsáno víc než dost, a to především díky Kymcu a jeho novým modelům. Pozadu ale nezůstal ani další tchajwanský výrobce SYM, který...

Více

SYM odhalí v Miláně nový Maxiskútr

27.10.2017

SYM odhalí v Miláně nový MaxiskútrO tchajwanských skútrech jsme toho napsali víc než dost. Kymco letos zabodovalo svým modelem AK 550i, který je tchajwanskou odpovědí na Yamahu TMax. Nový koncept s označením Kymco...

Více

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufry

23.10.2017

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufryNovinka letošního léta, model KYMCO AK 550i, obdržel zákazníky dlouho očekávané příslušenství ve formě kompletního transportního systému od španělského výrobce SHAD. Tento...

Více

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super Cub

22.10.2017

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super CubSpolečnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila, že celková celosvětová výroba motocyklů Honda řady Super Cub dosáhla milníku 100 milionů kusů. V závodě Kumamoto v Japonsku, kde se...

Více

Peugeot Belville - od každého trochu

10.10.2017

Peugeot Belville - od každého trochuPeugeot Belville není žádnou novinkou. Veřejnosti byl představen v prosinci loňského roku a popravdě žádnou velkou díru do světa neudělal. Přesto nebo právě proto jsme se rozhodli...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Suchý dingo u protinožců (Kodo118)

18.10.2017

Pavel už je zase na cestě. Tentokrát vyrazil až k protinožcům a jak jinak než opět na Jawě      

Více

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz