Akumoto A10/70. Tichošlápek

Akumoto A10/70. Tichošlápek

17.7.2009

ČMN

Doba, kdy elektrická vozítka byla raritou, pomalu končí a první sériové stroje se objevují na silnicích. Elektroskútry Akumoto patří k průkopníkům tiché dopravy bez zplodin.

V loňském roce jste si mohli na stránkách ČMN přečíst první testy elektrických motocyklů a skútrů - švýcarské krosky Quantya a velkého amerického skútru Vectrix. Přes jistý despekt ortodoxně benzinových členů redakce oba stroje příjemně překvapily a teď tu máme další exemplář, malý elektroskútr Akumoto. Jeho výroba probíhá v Číně, ale vývoj je záležitostí českou. Stejnojmenná firma nabízí tři verze, lišící se typem a kapacitou akumulátoru. Model A10/70 je cenově i dojezdem ten prostřední a používá křemíkovou baterii. Právě použitá baterie je pro cenu klíčová: základní model A10/40 využívá stejný typ baterie, ale s menší kapacitou a tím i dojezdem (max 40 km). Stojí ale o třetinu méně, necelých 30 tisíc. Pokud byste rádi nabíjeli méně často a jezdíte větší vzdálenosti, je tu ještě verze A10/160 (číslovka za lomítkem udává maximální dojezd), používající vyspělejší lithium-polymerový typ akumulátoru - za něj je ale nutno řádně připlatit, stojí rovných 100 000 korun.

Kilometr za 5 halířů

Druhou stranou mince pořizovacích nákladů jsou ale náklady na provoz a i laici asi tuší, že v tom budou elektriky excelovat. Uším šetřivého našince musí znít údaj o ceně za ujetí 100 km jako rajská hudba: spotřebujete při tom elektrické energie zhruba za pět korun a když dobíjíte na noční proud, tak i méně. Na konto příznivých provozních nákladů je nutno zmínit ještě fakt, že odpadá řada servisních úkonů: různé výměny olejů, filtrů, svíček, řemenů, seřizování motoru atd. Neplatí se ani silniční daň, roční povinné ručení vyjde na necelé tři stovky. Staráte se hlavně o to, abyste měli nabito a pak ještě o brzdy a pneumatiky.

Tvůrci Akumota neskrývají, že tvarovou inspirací pro jejich skútr byla Honda X8R-S, povedený dvoutakt, kterého poslala do firemního muzea právě zpřísňující se emisní omezení. Akumoto se svému vzoru nemůže rovnat v kvalitě zpracování, plasty vypadají ledabyle a příliš nelícují. Výchova čínských dodavatelů je ale kapitolou samou pro sebe, na druhou stranu, přestože se A10 přihřívá na sportovní image X8R-S, svým charakterem je to užitkový skútr bez sportovních ambicí. Na rovině dosáhne rozvážně 60kilometrové rychlosti, přijde-li kopec, podle jeho sklonu zpomalí až zhruba na čtyřicítku.

A10 brzdí o něco hůře než její vzor s excelentními brzdami Grimeca, ale kotoučová brzda charakteru stroje odpovídá. Navíc využívá rekuperace, tedy dobíjení akumulátoru, pokud zmáčknete jakoukoliv brzdovou páčku, což zase prodlužuje dojezd.

Pro špiony

Samotná obsluha A10 je prostinká a dotahuje snadné ovládání skútrů na maximum: otočíte klíčkem a už nic nestartujete - po otočení "plynové" rukojeti můžete rovnou jet. Každého zaskočí nezvyklé ticho. Když napnete uši, uslyšíte slabé vrnění, ale jinak můžete poslouchat, co si lidé kolem povídají v autech, dalo by se říci ideální vozítko pro špiony...

Zdrojem tohoto ticha je třípólový bezuhlíkový pulzní motor s permanentními magnety. Tři datové snímače polohy se starají o hospodárný průběh magnetického pole během jízdy. Tím, že je motor umístěn přímo na zadním kole, odpadají přenosové ztráty a dosahuje vysoké účinnosti, kolem 90 %. Začne-li baterce scházet "šťáva", na přístrojové desce vám to signalizuje rafička v červeném poli. I poté je ale elektroskútr schopen vydržet 5-10 kilometrů k nejbližší zásuvce. Pokud jste ji ale vyjeli do mrtě, počítejte s dostatečným časem na nabití, naplno ji nabijete za 8 hodin, na 60 % kapacity to trvá cca 1,5 hodiny. Nabíječku si vozíte v prostoru pod sedlem a strká se do konektoru vepředu pod sedlem.

V čem jsou tedy hlavní přednosti A10? Jednoznačně jsou ekonomické, po počáteční investici jeho provozování nestojí prakticky nic. Na druhé straně nečekejte nějaké emoční bouře, je to prostě jen přemisťovadlo, které vám šetří nohy, a ne replika Troye Baylisse. Ne všichni ale chtějí být jako Troy a je fajn vědět, že existuje strojek, který vás na nákup, úřady, na ryby nebo malý výlet doveze zadarmiko v době, kdy se spousta lidí se státními úředníky v čele zabývá tím, jak z našich kapes vytáhnout finance na další provoz toho velkého letadla, ve kterém žijeme.

text: Radek Navrátil
foto: Jakub Nič

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Soutěž

Vyhrajte jednu ze 3 motobaterií dle vašeho výběru

10.7.2017

Vyhrajte jednu ze 3 motobaterií dle vašeho výběruZahrajte si s námi a společností Honoris o jednu ze 3 motobaterií Motobatt dle vlastního výběru!

Více

Bleskovky

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?

16.5.2017

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?Na internet pronikly nákresy nového hybridního skútru od Suzuki, který nápadně připomíná tolik známého Burgmana. Suzuki si nechala skútr "patentovat" u amerického úřadu pro patenty...

Více

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa umění

10.5.2017

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa uměníSpolečnost Honda Motor Europe dnes zveřejnila pět krátkých filmů, které ilustrují co se stane, když je inovativní technický projekt interpretován zrakem umělců působících v širokém...

Více

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SH

4.5.2017

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SHTovárna Atessa společnosti Honda, jež byla v roce 1971 založena v italském regionu Abruzzo, dosáhla historického milníku: 1 miliónu vyrobených kusů stále populárních skútrů řady...

Více

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017

24.4.2017

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017Pokud máte pocit, že na silnicích potkáváte víc motorek než tomu bylo dříve, pak se asi nemýlíte. Za první 3 měsíce letošního roku bylo nově zarigistrováno 3241 motocyklů což je o...

Více

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu...

21.3.2017

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu „GHOST IN THE SHELL“Značka Honda podpořila výrobu celovečerního filmu „GHOST IN THE SHELL“ společností Dreamworks Pictures a Paramount Pictures a jako základ hlavního motocyklu pro film poskytla svůj...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz