Akumoto A10/70. Tichošlápek

Akumoto A10/70. Tichošlápek

17.7.2009

ČMN

Doba, kdy elektrická vozítka byla raritou, pomalu končí a první sériové stroje se objevují na silnicích. Elektroskútry Akumoto patří k průkopníkům tiché dopravy bez zplodin.

V loňském roce jste si mohli na stránkách ČMN přečíst první testy elektrických motocyklů a skútrů - švýcarské krosky Quantya a velkého amerického skútru Vectrix. Přes jistý despekt ortodoxně benzinových členů redakce oba stroje příjemně překvapily a teď tu máme další exemplář, malý elektroskútr Akumoto. Jeho výroba probíhá v Číně, ale vývoj je záležitostí českou. Stejnojmenná firma nabízí tři verze, lišící se typem a kapacitou akumulátoru. Model A10/70 je cenově i dojezdem ten prostřední a používá křemíkovou baterii. Právě použitá baterie je pro cenu klíčová: základní model A10/40 využívá stejný typ baterie, ale s menší kapacitou a tím i dojezdem (max 40 km). Stojí ale o třetinu méně, necelých 30 tisíc. Pokud byste rádi nabíjeli méně často a jezdíte větší vzdálenosti, je tu ještě verze A10/160 (číslovka za lomítkem udává maximální dojezd), používající vyspělejší lithium-polymerový typ akumulátoru - za něj je ale nutno řádně připlatit, stojí rovných 100 000 korun.

Kilometr za 5 halířů

Druhou stranou mince pořizovacích nákladů jsou ale náklady na provoz a i laici asi tuší, že v tom budou elektriky excelovat. Uším šetřivého našince musí znít údaj o ceně za ujetí 100 km jako rajská hudba: spotřebujete při tom elektrické energie zhruba za pět korun a když dobíjíte na noční proud, tak i méně. Na konto příznivých provozních nákladů je nutno zmínit ještě fakt, že odpadá řada servisních úkonů: různé výměny olejů, filtrů, svíček, řemenů, seřizování motoru atd. Neplatí se ani silniční daň, roční povinné ručení vyjde na necelé tři stovky. Staráte se hlavně o to, abyste měli nabito a pak ještě o brzdy a pneumatiky.

Tvůrci Akumota neskrývají, že tvarovou inspirací pro jejich skútr byla Honda X8R-S, povedený dvoutakt, kterého poslala do firemního muzea právě zpřísňující se emisní omezení. Akumoto se svému vzoru nemůže rovnat v kvalitě zpracování, plasty vypadají ledabyle a příliš nelícují. Výchova čínských dodavatelů je ale kapitolou samou pro sebe, na druhou stranu, přestože se A10 přihřívá na sportovní image X8R-S, svým charakterem je to užitkový skútr bez sportovních ambicí. Na rovině dosáhne rozvážně 60kilometrové rychlosti, přijde-li kopec, podle jeho sklonu zpomalí až zhruba na čtyřicítku.

A10 brzdí o něco hůře než její vzor s excelentními brzdami Grimeca, ale kotoučová brzda charakteru stroje odpovídá. Navíc využívá rekuperace, tedy dobíjení akumulátoru, pokud zmáčknete jakoukoliv brzdovou páčku, což zase prodlužuje dojezd.

Pro špiony

Samotná obsluha A10 je prostinká a dotahuje snadné ovládání skútrů na maximum: otočíte klíčkem a už nic nestartujete - po otočení "plynové" rukojeti můžete rovnou jet. Každého zaskočí nezvyklé ticho. Když napnete uši, uslyšíte slabé vrnění, ale jinak můžete poslouchat, co si lidé kolem povídají v autech, dalo by se říci ideální vozítko pro špiony...

Zdrojem tohoto ticha je třípólový bezuhlíkový pulzní motor s permanentními magnety. Tři datové snímače polohy se starají o hospodárný průběh magnetického pole během jízdy. Tím, že je motor umístěn přímo na zadním kole, odpadají přenosové ztráty a dosahuje vysoké účinnosti, kolem 90 %. Začne-li baterce scházet "šťáva", na přístrojové desce vám to signalizuje rafička v červeném poli. I poté je ale elektroskútr schopen vydržet 5-10 kilometrů k nejbližší zásuvce. Pokud jste ji ale vyjeli do mrtě, počítejte s dostatečným časem na nabití, naplno ji nabijete za 8 hodin, na 60 % kapacity to trvá cca 1,5 hodiny. Nabíječku si vozíte v prostoru pod sedlem a strká se do konektoru vepředu pod sedlem.

V čem jsou tedy hlavní přednosti A10? Jednoznačně jsou ekonomické, po počáteční investici jeho provozování nestojí prakticky nic. Na druhé straně nečekejte nějaké emoční bouře, je to prostě jen přemisťovadlo, které vám šetří nohy, a ne replika Troye Baylisse. Ne všichni ale chtějí být jako Troy a je fajn vědět, že existuje strojek, který vás na nákup, úřady, na ryby nebo malý výlet doveze zadarmiko v době, kdy se spousta lidí se státními úředníky v čele zabývá tím, jak z našich kapes vytáhnout finance na další provoz toho velkého letadla, ve kterém žijeme.

text: Radek Navrátil
foto: Jakub Nič

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

Oberdan Bezzi a jeho BMW C400GS

19.7.2020

Oberdan Bezzi a jeho BMW C400GSKdo by neznal jméno Oberdan Bezzi? Z pera tohoto italského návrháře, už jsme měli možnost vidět nejeden prototyp skútru. Vzpomeňme si například na Mercedes AMG XTR-1. Tentokrát se...

Více

Intermot a Eicma - letos bez výstav!

14.7.2020

Intermot a Eicma - letos bez výstav!Letošní rok poznamenaný pandemií Covid-19 zasáhla vcelku očekávaná, ale přesto bolestná zpráva. Nejprve byla zrušena mezinárodní výstava motocyklů, skútrů čtyřkolek a příslušenství...

Více

Registrace motocyklů za první pololetí roku 2020 jsou tu!

12.7.2020

Registrace motocyklů za první pololetí roku 2020 jsou tu!Coronavirus necoronavirus, registrace nových motocyklů za prvního půl roku se meziročně zvýšila o bezmála 4,5%. Celkem se i během pandemie prodalo 11 290 strojů, což je o 485 kusů...

Více

Král je mrtev ať žije král!

9.7.2020

Král je mrtev ať žije král!Suzuki Burgman 650 skončil! Byl to právě "legendární" Burgman, který naučil skútry cestovat. Koráb na 2 kolech se po našich (a nejen našich) silnicích proháněl už pěknou řádku let a...

Více

Piaggio Group a Covid 19 = 60 000 000 eur!!!

6.7.2020

Piaggio Group a Covid 19 = 60 000 000 eur!!!Piaggio Group pod jejichž křídla patří takové značky jako Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi, Vespa, Gilera či Derbi si v souvoslosti s pandemií viru Covid 19 rozhodla vzít půčku ve výši...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)

21.8.2018

Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz