Honda SH - modelový rok 2013!
O tom, že Honda představila zbrusu nové SH pro evropský trh, jsme vás už informovali. Nyní vám přinášíme detailní představení nových SHáček s motory o objemech 125 a 150 ccm.
Honda SH 2013! To je zcela nový design od kol až po zpětná zrcátka, vybavený motorem s účinností spalování paliva vyšší o 17 % – včetně funkce Idling Stop pro vypínání motoru po zastavení. Jedná se navíc o první skútr Honda s 16" koly, rovnou plochou pro nohy a zavazadlovým prostorem pod sedadlem, který pojme celoobličejovou helmu. Výbava na přání zahrnuje systém ABS.
Produktová řada skútrů Honda SH, z nichž první model SH50 se poprvé představil v roce 1984, se již stala pojmem, neboť jen v Evropě se jich prodalo přes milion kusů. Původní čtyřtaktní skútr SH150 představený v roce 2001 byl značkou Honda původně určen pro celosvětový prodej; v Evropě (zejména pak v Itálii) zaznamenal okamžitý úspěch díky spojení výkonného motoru, hospodárného provozu s agilním a jistým ovládáním, stejně tak jako stability, kterou zajišťují velká 16" kola.
Srdcem nových modelů SH125i a SH150i je zcela nový motor označovaný „eSP“ (enhanced Smart Power – zdokonalený inteligentní výkon). Motor koncipovaný jako zcela nový vykazuje minimální úroveň tření; je vybaven funkcí Idling Stop pro vypínání motoru po zastavení a nabízí jen těžko uvěřitelné snížení spotřeby paliva v případě SH125i o 25 % a v případě SH150i o 17 % v přímém porovnání s předchozím modelem. Díky přeprogramování vstřikování paliva PGM-FI a lepšímu spalování také přináší velkorysý výkon v reálném provozu a točivý moment v rozpětí otáček nejčastěji používaném v nemilosrdných podmínkách jízdy po městě.
Zcela přepracovaný podvozek, stále však s typickými 16" koly, přináší lepší ovladatelnost a stabilitu. Za příplatek získáte protiblokovací systém ABS namísto běžných brzd CBS (Combined Brake System, kombinovaný systém brzd). Kapotování obou modelů rovněž doznalo změn a působí výrazně, velmi individualisticky a osobitě. Přesto je však stále dostatečně štíhlé, aby se skútry protáhly i nejtěsnějšími skulinami v provozu; pod sedadlem dokonce zbylo dost místa na celoobličejovou helmu.
STYL
Elegantní linie modelů SH doznaly nenápadných, přesto však zásadních změn. Téma, kterému se věnovali návrháři značky Honda, znělo „funkční krása = vstřícnost k lidem a pohodlí“. Jinak řečeno, výsledek musí vypadat hezky, ale také musí fungovat a současně nést výrazné prvky modelu SH.
Zcela přirozený posed a dokonalá ochrana proti vlivům počasí díky vzpřímené čelní části kapotování zaručují spokojenost řidiče, přičemž rovná dolní plocha nabízí širší volný prostor pro nohy. Po městě se často jezdí ve dvou a model SH proto nabízí spoustu místa i pro dvojici cestujících; zasouvací hliníkové stupnice na nohy se podle potřeby snadno odklopí a poskytují stabilní oporu zejména při brzdění v případě, že jedete se spolujezdcem. Ploché sedlo nabízí dostatek opory a místa pro pohyb a pečlivě profilovaný rám ve spojení s novým tvarem plochy pro nohy usnadňuje došlápnutí na zem.
Stylistické provedení celého stroje je jednoduché, nicméně elegantní, a dodává modelu SH jedinečný a velmi charakteristický vzhled. Výrazná nová čelní maska obsahuje neobvyklou kompaktní jednotku světlometů se čtyřmi čočkami. Jelikož chladič je nyní součástí motoru (není již namontován vpředu), týmu designérů se poněkud uvolnily ruce.
Při pohledu z boku si povšimnete dynamických linií, které se směrem dozadu postupně začleňují do vrcholových partií a podkresluje je jasné ryté logo s prostorovým efektem, jež dokonale zvýrazňuje kvalitu a zaměření modelu SH. Středové zadní brzdové světlo s rozděleným koncovým světlem se dvěma plochami zaručuje individualitu a současně lepší viditelnost.
V zadání pro techniky stálo, že ladný tvar musí být současně i funkční; k tomuto účelu velmi výrazně přispěly i všechny drobné detaily usnadňující život. Odkládací přihrádka vlevo vpředu nabízí praktický a snadno přístupný odkládací prostor, přičemž nezbytný háček bezpečně udrží vaše tašky.
Kulatý rychloměr je dostatečně veliký, skvěle přehledný a jeho ručička po zapnutí zapalování projede celou stupnici. Také ukazatele stavu paliva a teploty jsou analogové kvůli rychlejší kontrole.
Po stranách přední části hlavního odkládacího prostoru pod sedadlem jsou dva držáky na helmu; do úložného prostoru se nyní vejde celoobličejová helma. Široký zadní nosič, vyrobený z výjimečně odolné syntetické pryskyřice, je připraven pro montáž volitelného boxu (lze na něj použít i box z předchozího modelu). Palivová nádrž pojme 7,5 litru, což ve spojení s nižší spotřebou nového motoru zaručuje skvělou dojezdovou vzdálenost.
PODVOZEK
Rám modelu SH konstruovaný z vysokopevnostní trubkové oceli využívá středovou výztužnou část, která dokonale propojuje spodní rám se zadním. Zvyšuje se tak objem prostoru na přepravu předmětů, přičemž úložný prostor pojme celoobličejovou helmu, aniž by bylo nutné zvětšovat kapotování motocyklu. Nahrazuje se tak tradiční výztužný plech, který se používal u předchozího modelu, při současném snížení hmotnosti rámu oproti předchozímu řešení o 1 kg.
Rám navržený tak, aby byl co nejpevnější a nejodolnější, doplňují nová odlehčená hliníková kola s deseti ultra-tenkými paprsky (oproti dřívějším pěti) a bezdušové pneumatiky. Zachována zůstala 16" kola, která byla vždy základem jistého ovládání a dokonalé stability modelu SH125i/150i na různých površích; rozvor kol je kompaktní a činí 1340 mm.
Rozsah předpětí zadních tlumičů umožňuje dokonce pět variant namísto dřívějších tří, takže uživatel má větší možnost dolaďování, zejména pokud jede se spolujezdcem. Teleskopická přední vidlice o zdvihu 100 mm zaručuje vynikající držení stopy a je nastavena tak, aby umožňovala pohodlnou jízdu plně pod kontrolou jezdce.
Hlavním novým prvkem tohoto modelu je možnost použití protiblokovacího systému ABS (Antilock Brake System), který je u předních a zadních kotoučových brzd (o průměru 240 mm) volitelnou výbavou modelu SH, zatímco standardně jsou montovány brzdy CBS (Combined Brake System). Tím se zvyšuje bezpečnost a jistota na mokré či kluzké vozovce, což přináší majiteli motocyklu další výhody a reálnou hodnotu.
MOTOR
Vývoj čtyřtaktního kapalinou chlazeného dvouventilového motoru Honda nové generace (označovaného jako „eSP“, zkr. enhanced Smart Power, který se používá i v nejnovějším modelu PCX125i) se soustředil na vytvoření vysoce odolné pohonné jednotky s menšími fyzickými rozměry a s nižšími výrobními náklady, která by však současně nabízela vyšší výkon a díky výrazně nižší spotřebě paliva znamenala i menší zátěž pro životní prostředí. Toto bylo nutné i k zajištění dostatečného výkonu v situacích, kdy jej uživatel skútru nejvíce potřebuje, tedy v pásmu nižších až středních otáček, a rovněž s ohledem na požadavek tiššího provozu.
Klíčovou úlohu sehrálo soustředění hmotnosti. Chladič není upevněn v přední části stroje, ale je zabudován do samotného motoru, což vede k jednoduššímu, lehčímu (úspora hmotnosti téměř 1 kg) a účelnějšímu uspořádání. Elektronicky řízený startér ACG nejen spouští motor, ale též generuje elektřinu, čímž odpadá nutnost používání převodů a elektromotoru jako u tradičních řešení. Další konsolidací v oblasti motoru se dosáhlo čistého snížení počtu dílů o 20 %, což se odrazilo v nižší hmotnosti i výrobních nákladech.
Klíčovou technologií pro úsporu paliva je funkce Idling Stop. Aktivuje se spínačem na pravé rukojeti řídítek a poté automaticky vypíná motor po třech sekundách chodu na volnoběh a okamžitě jej znovu spouští, když otočíte plynem. Použití této funkce je velmi snadné díky systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanizmu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi.
Kompaktní spalovací komora motoru, do níž proudí dokonale vyvážená směs paliva se vzduchem díky upravenému vstřikování PGM FI, odpovídá rychlosti spalování a chlazení a dokonale upravuje parametry točivého momentu podle jízdních podmínek ve městě. Otvor sání vzduchu je extrémně hladký, což ještě více napomáhá proudění vzduchu. Optimalizované časování zapalování je spojeno s účinným chlazením spalovací komory pomocí vodního pláště a chladiče, což vede k lepší odolnosti vůči klepání motoru.
Aby se co nejvíce využilo soustředění hmotnosti motoru, snížení počtu komponent a funkce Idling Stop, byla použita celá škála technologií zaměřených na snížení tření;
- Díky vyosení válce se snižuje tření vyvolané kontaktem mezi pístem a stěnou válce. Hmotnost pístu se snížila díky analýze a návrhu pomocí počítače (CAE – Computer-Aided Engineering).
- Na vnějším povrchu vložky válce se nacházejí miniaturní drážky, které snižují spotřebu oleje a zlepšují chlazení.
- Pro hřídel vahadla slouží jehlové ložisko skořepinového typu, které snižuje tření, zatímco menší a lehčí válečková ložiska fungují v součinnosti s optimalizovaným profilem vačky a odpružením ventilové pružiny.
- Efektivní skříň chladiče má vyšší účinnost a umožňuje používat menší a lehčí chladicí ventilátor v zadní části chladiče, a snižovat tak ztráty vznikající třením.
- Vnitřní úpravy převodové skříně snížily ztráty při víření oleje; oproti aktuálnímu modelu 125/150 ccm bylo možné snížit objem olejové náplně o 36 %.
- Valivý odpor uvnitř převodového ústrojí klesl díky použití tří hlavních ložisek, která jsou speciálně konstruována tak, aby zvládala zátěž přenášenou na každé z nich.
NABÍDKA BAREV
Černá perleťová „Nightstar“
Bílá perleťová „Cool“
Stříbrná metalická „Moondust“
Červená perleťová „Sienna“
PŘÍSLUŠENSTVÍ
Při návrhu modelu SH125i/150i se od začátku braly v úvahu i prvky příslušenství s cílem dosáhnout uceleného vzhledu. Jako příplatková výbava se nabízí horní box se stylovými prvky odvozenými od čelní masky nebo např. čelní štít, který poskytuje dodatečnou ochranu proti nepřízni počasí. Tyto prvky příslušenství dokonale doplňují elegantní siluetu kapotování motocyklu.
TECHNICKÉ PARAMETRY
HONDA SH125i
Motor: Čtyřtaktní kapalinou chlazený jednoválec, ventilový rozvod SOHC
Zdvihový objem: 125 ccm
Vrtání x zdvih: 52,4 x 57,9 mm
Kompresní poměr: 11:1
Max. výkon: 8,7 kW/8500 ot./min
Max. točivý moment: 11 Nm/6500 ot./min
Rozměry (DxŠxV): 2030x740x1150 mm
Rozvor kol: 1340 mm
Výška sedla: 799 mm
Světlá výška: 145 mm
Pohotovostní hmotnost: 134 kg/135 kg (verze s ABS)
TECHNICKÉ PARAMETRY
HONDA SH150i
Motor: Čtyřtaktní kapalinou chlazený jednoválec, ventilový rozvod SOHC
Zdvihový objem: 153 ccm
Vrtání x zdvih: 58 x 57,9 mm
Kompresní poměr: 11:1
Max. výkon: 11,0 kW/8250 ot./min
Max. točivý moment: 14 Nm/6500 ot./min
Rozměry (DxŠxV): 2030x740x1150 mm
Rozvor kol: 1340 mm
Výška sedla: 799 mm
Světlá výška: 145 mm
Pohotovostní hmotnost: 134 kg/135 kg (verze s ABS)
Související články
NOVÉ PIAGGIO 1 PŘIJÍŽDÍ DO ČESKA
PIAGGIO PŘEDSTAVUJE NOVOU GENERACI E-SKÚTRŮ PRO MĚSTSKOU MOBILITU: KVALITA, TECHNOLOGIE, SPOLEHLIVOST A BEZPEČNOST POPRVÉ V JEDNOM JEDNODUCHÉM, SNADNO OVLADATELNÉM A LEHKÉM ELEKTRICKÉM SKÚTRUPIAGGIO 1 SI ZACHOVÁVÁ VEŠKERÉ PRÉMIOVÉ VLASTNOSTI TYPICKÉ PRO SKÚTRY PIAGGIO: DESIGN A CIT PRO DETAIL,...
LS2 FF900 VALIANT II
Sezona už začala a s ní tradiční problém v čem budu letos jezdit? Spousta z nás řeší nákup nového oblečení nebo nové helmy a právě helmu jsme začali řešit i my v redakci. Otevřenou, integrálku, výklopnou? V redakci jsme už měli možnost otestovat pěknou řádku různých značek a provedení, takže pro...
Novinky KYMCO na sezónu 2021
Na světové premiéře představený adventure skútr KYMCO DOWNTOWN 360X ABS (Euro5) startuje v polovině roku 2021. V listopadu 2020 představil CEO firmy KYMCO Allen Ko na online tiskové konferenci„KYMCO International Press Conference“ nejžhavější novinky KYMCO: jako první z nich uvedemena trh v létě...
Zeeho - nová značka ve světě skútrů
Pokud jste o značce Zeeho ještě neslyšeli, pak věřte, že nejste sami. Jedná se o zbrusu novou značku, za kterou ale nestojí nikdo menší než CFMoto. Ano, to CFMoto, které má ve své nabídce cestovní enduro s označením CFMoto 650 MT nebo u nás velmi populární čtyřkolky Gladiátor. Proč tedy nová...
Honda představila systém hlasového ovládání a novou mobilní aplikaci RoadSync
Systém hlasového ovládání „Honda Smartphone Voice Control system“ a aplikace Honda RoadSync pro skútry a motocykly.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
|
7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. |
14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. |
21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. |
28. | 29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi