Jak se obléci v zimě
Převážná většina skútristů zavře s příchodem zimy svého miláčka do garáže, odkud ho po několikaměsíčním "absťáku" vyndá až na jaře. S těmi, kteří se nehodlají smířit s několikaměsíční pauzou a ručičkou teploměru zbaběle se krčící pod bodem mrazu, bych se chtěl podělit o své zkušenosti se zimním oblékáním.
Hned na začátku si řekněme, že nejlepší izolant pro naší potřebu je vzduch a to nejhorší, co můžeme při oblékání na skútr udělat, je navléci na sebe mnoho vrstev oblečení, které na sebe pevně přiléhají. Kromě toho, že se nebudete moci ani pořádně pohybovat, budete téměř stoprocentně mrznout.
Zimní oblečení na motorku musí být volné, aby se pod něj "vešlo" co nejvíce vzduchu a to pokud možno vzduchu suchého. Bohužel většina motorkářských textilních bund a kompletů je pro zimní provoz z důvodů různých "klima membrán" naprosto nevhodná. Výrobci se totiž snaží vyrobit toto oblečení jako nepromokavé a často dosáhnou hlavně toho, že je neprodyšné. V zimních měsících je to to nejhorší, co na sebe můžeme obléci. Téměř stoprocentně se v podobném kompletu zpotíme, ještě než se nám podaří vyjet a celou cestu pak budeme mrznout v propoceném oblečení. Pokud tedy budete chtít jezdit i v mrazivém počasí, musíte, co se oblečení týče, trochu přezbrojit. Začneme u ochranných a bezpečnostních prvků. Protože oblečení, které budeme používat, nemá žádné ochrané protektory, doporučuji nákup individuálních chráničů. Rozhodně doporučuji chrániče kolen, kvalitní pářeřák a z bezpečnostních důvodů i chrániče loktů. Největší zima bývá na kolena. Zde se výborně osvědčily klasické motokrosové chrániče. Chrání i holeně, jsou pohodlné, pod oblečením nepřekáží a kromě ochrany před ledovým větrem plní velmi dobře i ochranu bezpečnostní. Páteřový chránič kombinovaný s ledvinovým pásem a motokrosové chrániče loktů doplní potřebné bezpečnostní prvky. Nyní se ale věnujme oblečení vrstvu po vrstvě. Pro celodenní ježdění při teplotách až do -15 stupňů mám vyzkoušeno následující:
Jako první vrstvu používám funkční triko s krátkým rukávem (Moira s většími oky), jako druhou vrstvu termo triko s dlouhým rukávem a jako třetí vrstvu nějakou mikinu dobře sající pot. Na bavlněné slipy natahuji termospodky s nohavicemi až ke kolenům (výborně se osvědčily spodky Bluefly, které mají ještě protivětrnou ochranu choulostivých míst) a jako poslední spodní vrstvu dlouhé termospodky. Ponožky používám dvoje. Jedny krátké a přes ně ještě dlouhé podkolenky. Oboje z termomateriálu. Po připnutí kolenních a loketních chráničů mám základní spodní vrstvu.
Jako hlavní oblečení používám obyčejnou lyžařskou kombinézu s dutými vlákny. Je lehká, pohodlná, neprofoukne a hlavně je prodyšná. Musí být dostatečně veliká a musí mít všude "vůli". Páteřák používám až na kombinézu. Pokud ho použijete pod ní budete se pod chráničem potit a nastydnou Vám záda. Jako poslední vrstvu používám zateplenou reflexní vestu s krátkými rukávy.
V mrazech jezdím zásadně v integrální přilbě, do které používám bavlněnou kuklu a krk si chráním nákrčníkem. Pokud použijete otevřenou přilbu, je potřeba použít kuklu pouze s otvory na oči a popř. ještě krycí šátek. Tady totiž hrozí nebezpečí místních omrzlin, kterých si bohužel všimnete až po návratu domů . Dobré je použití nějakého ochranného krému.
Nejhůře se před mrazem chrání ruce. I zde platí, že rukavice nesmí být neprodyšné a prsty v nich musí mít dostatek místa. Vyzkoušel jsem všechno možné, ale nejlépe se osvědčily obyčejné lyžařské rukavice od Lidla. Vynikající jsou tříprsté silné kožešinové rukavice, ale jsou dost nákladné a choulostivé na údržbu. U bot platí také, že důležité je sucho a dostatek prostoru.
Kromě dobrého oblečení můžete ještě skútr dovybavit pro zimní provoz plexištítem, termodekou a návleky na řídítka, které i se slabšími rukavicemi zajistí rukám pohodu i v opravdu nízkých teplotách. Nebojte se, že velký plexi štít bude váš skútr brzdit. Je vyzkoušeno řadou měření, že dobře navržený štít naopak čelní odpor snižuje. Kromě toho na vás nefouká a to je v zimě velké plus. A naprosto geniální vynález jsou termodeky. Osobně používám Tucano Urbano s nafukovatelnými bočnicemi a nedám na ni dopustit.
Takto vybaveni se můžete bez obav pustit i na celodenní výlet a na šumavských zasněžených silnicích děsit vyjevené plechovkáře. Při dobrém vybavení je sezona celý rok.
Související články
Společnost Honda zahájí v Indii v první polovině roku 2022 službu sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky
Společnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila plány na zahájení služby sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky (tzv. „rikšy“) v Indii v první polovině roku 2022 s využitím zcela nových přenosných a vyměnitelných akumulátorů Mobile Power Pack e: (dále jen „MPP e:“) společnosti...
Vyplatí se motorkářům sezónní povinné ručení? Variantou je pojistka s možností předčasného ukončení
Motorkářská sezóna je sice v plném proudu, přesto není špatný nápad si už nyní udělat jasno v tom, jak se svým strojem naložit, až se ohlásí zima. Motorkáři si totiž mohou vybrat, jestli si budou platit povinné ručení po celý rok, i když jim zrovna motorka stojí v garáži, nebo si ho zaplatí jen...
SPOLEČNOST HONDA ZÍSKALA OCENĚNÍ „RED DOT 2021“
Modely New Jazz a Jazz Crosstar si vysloužily uznání díky vynikající vyváženosti funkčnosti, designu a bezpečnosti. Luxusní skútr Forza 750 v sobě spojuje elegantní linie designu se sportovním výkonem a mimořádnou všestranností. Prestižní mezinárodní soutěž Red Dot Design Awards vzdává hold...
Nenechte si ukrást motorku: Tipy na zabezpečení doma i na cestách
Jaro každoročně vítají nejen zahrádkáři, ale také milovníci jednostopých vozidel. Začátek motorkářské sezony ovšem vyhlížejí také zloději a organizované bandy, které se specializují právě na motorky. Jen v České republice vloni napáchali zloději motorek škodu za více než 23 milionů korun,...
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh Prémiová značka koncernu Loncin prezentuje hned čtyři nové modely. Motocyklová značka VOGE vstupuje premiérově na český trh a to hned se čtveřicí modelů. Importérem je v bavorském Weidenu sídlící firma MSA GmbH, dobře známá coby importér etablovaného...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
|
7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. |
14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. |
21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. |
28. | 29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi