Problematika startovacích akumulátorů a jejich nabíjení
S pomalu ale jistě se blížícím ukončením sezóny bude opět v kurzu diskuze o motonabíječkách a jejich následná sháňka. S osvětlením této problematiky a získáním zajímavých informací by vám mohl pomoci dnešní článek. Kombinací PR článku a živého rozhovoru ho pro vás připravil Pavel Augustín, prodejce výrobků značky CTEK, a na jeho otázky odpovídal jménem firmy Honoris a.s., distributora této značky, pan Jiří Kohoutek.
Poměrně často jsem nucen k nákupu nové startovací baterie do svého skútru. Neměla by ta baterka vydržet déle než jeden rok?
Ptáte se správně, běžná startovací baterie je za správných provozních podmínek schopna vydržet podstatně déle, než uvádíte. Naprostá většina selhání a předčasných výměn baterií je způsobena nedostatečným nabíjením, nikoli jejich výrobními závadami. Nedostatečná návratnost vydávané energie je bohužel stále běžným důvodem strádání jak moto-, tak auto-baterií. Na vině bývá stále náročnější elektropříslušenství i fakt, že jízda do vzdálenosti 10 až 15 km nestačí k dostatečnému dobití baterie. Také porucha nastavení dobíjecího napětí může být příčinou dlouhodobě nedobitého stavu baterie. Následkem je sulfatace - nežádoucí chemický proces, jež baterii nevratně ničí.
Vyplatí se tedy investovat do dražší baterie, o které její výrobce tvrdí, že snese více a vydrží déle?
Dražší, odolnější a modernější verze konstrukce skutečně může snést více a vydržet déle oproti, řekněme, obyčejné baterii. Může jistě nabízet i další přednosti. Nákup dražší baterie je však zpravidla pouze oddálením předčasné výměny, není to řešení výše zmíněných problémů.
Takže se mám smířit s opakovanými nákupy baterií a jejich nahodilým selháváním, nebo tomu lze nějak předcházet? Z doslechu vím něco málo o nabíječích a udržovačkách, taky jsem slyšel, že je dobré odpojit baterii, když se nejezdí. Co je nejlepší prevence?
Zabránit předčasnému „výpadku" baterie není složité. Stačí baterii pravidelně, alesp. jednou měsíčně zkontrolovat a dle potřeby dobít kvalitním externím nabíječem. Během odstavení vozidla je pak nejpohodlnější i nejefektivnější zapojit na plně nabitou baterii udržovací nabíječ. Jde o to zamezit samovybíjení baterie pod 12,4 V. Díky velkému pokroku ve vývoji technologií péče o akumulátory jsou dnes k dispozici uživatelsky velmi nenáročné nabíječe, řešící péči o baterie komplexně a efektivně. Z vlastní zkušenosti vám doporučuji švédskou značku Ctek, která se na nabíječe specializuje a má mezi konkurencí v mnohém navrch. Nejen, že jsou její modely plně automatické a sdružují v sobě analyzátor, nabíječ i udržovací nabiječ v jednom kompaktním balení, jejich sofistikovaná nabíjecí křivka a kvalita vyhlazení výstupního proudu i napětí zaručují mimořádné využití aktuálního potenciálu připojené baterie. Během nabíjení akumulátor na rozdíl od primitivně konstruovaných nabíječů nestárne.
To zní zajímavě. Když říkáte „plně automatické", myslíte tím možnost nechat nabíječ bez odpočítávání nabíjecího času a dalších obav zapojený libovolně dlouho?
Přesně tak. Nabíječ stačí buď pomocí klasických kroko-svorek nebo snadněji s pomocí dodávaného konektoru připojit k baterii a pomocí jediného tlačítka zvolit, zda nabíjíte motocyklovou nebo větší automobilovou baterii. Nejmenší model dokonce stačí pouze připojit, víc není třeba. Zvažování jaký typ baterie nabíjíte, zda klasickou s volným elektrolytem, gelovou nebo AGM, je s nabíječem Ctek též minulostí. Každý model sám pozná, o jaký typ baterie jde. Jakmile je dokončeno nabíjení, přístroj přepne do udržovací fáze, během níž je dle potřeby schopen přepnout zpět do režimu nabíjení a baterii tak držet stále připravenou pro další provoz. Nabíječ Ctek může zůstat připojen prakticky trvale, baterii si „hlídá" a vy máte klid.
Kolega mi ale říkal o své nemilé zklušenosti. Nabil si svou starší baterii v motocyklu nejakým laciným malým nabíječem. S baterií pak sice bez potíží nastartoval, po pár dalších zastávkách a opětovných startech ale znovu selhala. Není přece jen lepší použít pořádný výkonný nabíječ? Ty maličké adaptéry a všelijaké krabičky ve mně nevzbuzují důvěru a kolegova zkušenost tomu určitě nepřidala.
Děkuji za exemplární případ z praxe. To, co se stalo vašemu kolegovi, bohužel není výjimečné. Na trhu je nemalé množství podobných produktů, nicméně pouze malé procento vám bude skutečně k užitku. Je snadné napodobit určitou konstrukci a jejím zjednodušením a zlevněním stavebních součástek dosáhnout na oko stejného výsledku za překvapivě nízkou cenu. Zkušení ovšem ví, že velmi nízká pořizovací částka může být tím posledním potěšením, co vám napodobenina přináší. Netřeba zmiňovat výrobky prezentované pochybným způsobem a bez zmínky o záruce. Vrátíme-li se k mnoha důvěryhodnými testy prověřeným nabíječům Ctek, můžeme být klidní. Samozřejmě s výjimkou imitací, přístroje této značky dokážou určit, zda se dá na připojenou baterii stále spolehnout, jinými slovy má-li smysl danou baterii nabíjet a dále provozovat. Tím lze pak snadno předejít tomu, že vás baterie nečekaně nechá „ve štychu" poté, co se vše zdálo být plně nabito a v pořádku.
Prozraďte mi ještě něco víc o druzích baterií, které jste zmínil, moc se v těch zkratkách a názvech nevyznám. Jaký druh baterie je nejlepší pořídit do motocyklu a do skútru?
Nejen, že dnes máte na výběr z bezpočtu různých značek, lze si též vybírat z minimálně čtyř rozšířených druhů konstrukcí „startovaček". První nejstarší koncepci k mání zastupuje poměrně nesložitá koncepce s volným elektrolytem, kterou lze podle horního víka rozlišovat na typy s otevíratelnými zátkami článků - s možností kontroly a údržby. Jde o tzv. „údržbové" baterie. Jednou provždy uzavřené baterie jsou zpravidla nazývány jako „bezúdržbové". Bezúdržbovostí se v tomto případě rozumí absence potřeby (i možnosti) kontrolovat a dolévat elektrolyt. Dále nelze vynechat ve své době velmi popularizované „gelové" baterie, u nichž se mezi deskami článků v uzavřených nádobách nachází elektrolyt gelové konzistence. V poslední době se s „gel" konstrukcí setkávám v moto branži čím dál méně, pravděpodobně proto, že se až na vyjímky více osvědčila v jiných než startovacích aplikacích. Často je její označení mylně zaměňováno s novějším a stále více se rozšiřujícím typem startovacích baterií s názvem „AGM". Prostor mezi elektrodovými deskami je u těchto aku vyplněn speciálním materiálem, do něhož je všechen elektrolyt absorbován. Každý z uvedených typů konstrukce má samozřejmě svá pro i proti, nelze prvoplánově vyřadit např. údržbové baterie. Správnou volbu je třeba založit na individuáních podmínkách a nárocích provozu. Zjistěte nejprve, jakou kapacitu a rozměr stanovil pro váš motocykl či skútr jeho výrobce. Následně se pokuste stanovit, jaká je celková dodatečná zátěž vaší baterie krom vlastního startování motoru a jaký je charakter vašich jízd. Zda jezdíte často a delší trasy nebo naopak jen občas na krátké vzdálenosti v městském provozu, mimo město apod.
Co konkrétně myslíte dodatečnou zátěží? Pro kterou baterii se mám rozhodnout, pokud jezdím poměrně nepravidelně často a délka tras je též vemi různá? Nejčastěji využívám skútr, stává se ale, že i během sezóny zůstane třeba 14 dní v garáži a jezdím jenom autem a víkendově na delší trasy na motocyklu. Takže si nejsem úplně jistý. Samosebou preferuji co nejlepší poměr výkon/cena, hlavně už ale nechci každé jaro kupovat nové baterie.
Dodatečnou zátěží je zpravidla dodatečné elektropříslušenství, jako např. vyhřívání, navigace, alarm, využití baterie k nabíjení mobilů apod. Z dlouhodobé zkušenosti s bateriemi víme, že pro dosažení ideálního poměru „výkon/cena" je nejdůležitější co nejkvalitnější a co nejčastější externí dobíjení. Je to důležitější volba než výběr typu baterie a lze tím do velké míry eliminovat téměř všechny neduhy provozu jako nepravidelné a krátké jízdy, dodatečné zátěže, slabší dobíjení atd. Odolnější, výkonnější a dražší baterie vám vydrží déle, měly by snést hrubší provozní podmínky a hlubší vybíjení, nicméně skutečné využití schopností a životnosti zvláště nabízí teprve kombinace baterie a „inteligentního" nabíječe. I sebedokonalejší „startovačka" zklame bez dostatečné návratnosti energie. Zhodnoťte, jak odolnou baterii potřebujete a kolik jste ochoten investovat. Rovnou však kalkulujte s kombinací baterie/nabíječ. Životnost je totiž v tomto případě přímo úměrná. „Údržbové", potažmo i „bezúdržbové" baterie jsou zpravidla dostupnější, nelze od nich ovšem očekávat takovou houževnatost při frekventovaném startování, ani nadprůměrnou flexibilitu při napájení příslušenství. I tak vám však může údržbová baterie velmi dobře vyhovět, ovšem jen za výše uvedeného předpokladu „inteligentního" nabíjení. Jde-li o námi důkladně prověřenou značku Ctek, nabíječ stačí po připojení aktivovat stiskem jediného tlačítka. Letmým pohledem lze kdykoliv zjistit, jak na tom dotyčná baterie je a ve které fázi nabíjecího procesu se nachází.
Nezbývá než doufat, že vámi doporučený nabíječ bude k dostání u důvěryhodného zdroje a za příznivou cenu. Díky za doporučení.
Rádo se stalo. Potíže s bateriemi v důsledcích znamenají zpravidla podstatně vyšší výdaje a starosti v porovnání s jednorázovou investicí do kvalitní údržby a prevence. Přeji vám šťastné cestování a co nejméně potíží se startováním.
Související články
Společnost Honda zahájí v Indii v první polovině roku 2022 službu sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky
Společnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila plány na zahájení služby sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky (tzv. „rikšy“) v Indii v první polovině roku 2022 s využitím zcela nových přenosných a vyměnitelných akumulátorů Mobile Power Pack e: (dále jen „MPP e:“) společnosti...
Vyplatí se motorkářům sezónní povinné ručení? Variantou je pojistka s možností předčasného ukončení
Motorkářská sezóna je sice v plném proudu, přesto není špatný nápad si už nyní udělat jasno v tom, jak se svým strojem naložit, až se ohlásí zima. Motorkáři si totiž mohou vybrat, jestli si budou platit povinné ručení po celý rok, i když jim zrovna motorka stojí v garáži, nebo si ho zaplatí jen...
SPOLEČNOST HONDA ZÍSKALA OCENĚNÍ „RED DOT 2021“
Modely New Jazz a Jazz Crosstar si vysloužily uznání díky vynikající vyváženosti funkčnosti, designu a bezpečnosti. Luxusní skútr Forza 750 v sobě spojuje elegantní linie designu se sportovním výkonem a mimořádnou všestranností. Prestižní mezinárodní soutěž Red Dot Design Awards vzdává hold...
Nenechte si ukrást motorku: Tipy na zabezpečení doma i na cestách
Jaro každoročně vítají nejen zahrádkáři, ale také milovníci jednostopých vozidel. Začátek motorkářské sezony ovšem vyhlížejí také zloději a organizované bandy, které se specializují právě na motorky. Jen v České republice vloni napáchali zloději motorek škodu za více než 23 milionů korun,...
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh Prémiová značka koncernu Loncin prezentuje hned čtyři nové modely. Motocyklová značka VOGE vstupuje premiérově na český trh a to hned se čtveřicí modelů. Importérem je v bavorském Weidenu sídlící firma MSA GmbH, dobře známá coby importér etablovaného...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
|
7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. |
14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. |
21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. |
28. | 29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi