Je zima zabiják auto-motobaterií?
Výkon a kapacita současných auto-moto baterií je několikanásobně vyšší než u prvních olověných akumulátorů, ale podstata jejich funkce zůstává. Jsou to konzervy energie, kterou je třeba jim neustále zpětně dodávat. Proto vám přinášíme pár rad a informací, které se můžou hodit, pokud chcete, aby vám baterie vydržela co nejdéle.
Je přitom omyl domnívat se, že alternátor motocyklu moderní baterii vždy dokonale obslouží. Vyšší elektro-výbava vozidel a sofistikovanější baterie zároveň vyžaduje také sofistikovanější nabíjení! Baterie v telefonech, noteboocích i fotoaparátech se musí pravidelně nabíjet. Proč by tomu mělo být jinak u motocyklů? Dobrá nabíječka by tak měla patřit do povinné výbavy každého řidiče. Dřív nebo později ji každý motorista bude potřebovat, a jak známo, připraveným štěstí přeje.
Hybrid, vápník či AGM?
Mluvíme-li o akumulátorech s volným elektrolytem, máme na mysli buď Ca/Ca, jinak také vápníkové baterie anebo starší typ, takzvané hybridní konstrukce. Pouze v souvislosti se spotřebou vody jsou někdy rozdělovány na bezúdržbové a údržbové. Baterie určené především do nejnovějších aut se systémem Start Stop jsou již plně uzavřené takzvané AGM. U těchto baterií je elektrolyt nasáknut do skelného rouna vyplňujícího prostor mezi deskami.
Motocyklové baterie jako „jednoletky“
Nejeden motorkář na jaře přijde ke svému motocyklu a nenastartuje. Důvodem je samozřejmě špatná nebo žádná údržba během chladných měsíců. Motobaterie potřebují více výkonu, ale menší velikost kvůli malému prostoru v konstrukci motocyklu. Klasické „mokré“ akumulátory s volným elektrolytem mnohdy disponují výkonem, který je na samé hranici potřeb motocyklu. Proto bylo nutné přijít s novým řešením. Takovým jsou gelové a AGM akumulátory. O výhodách a nevýhodách obou zmiňovaných typů se vedou dlouhé diskuze. Faktem však zůstává, že neexistují žádné exaktní srovnávací testy a pokud sečtete všechny plusy a mínusy u obou typů, dospějeme k závěru, že obě technologie jsou velmi vyrovnanými soupeři. Baterie vyrobené oběma technologiemi jsou bezúdržbové, ventilem řízené, hermeticky uzavřené a odolné proti otřesům. Pokud srovnám hlavní přednosti obou typů, tak akumulátory AGM jsou menší a lehčí. Gelové jsou naopak méně citlivé k silným otřesům a také pomaleji ztrácejí kapacitu v případě nečinnosti.
Zima je společný nepřítel!
Obecně lze říci, že minusové teploty působí na všechny typy olověných akumulátorů téměř shodně. Kapacita baterie vyjádřená jejím okamžitým výkonem klesá s každým stupněm o cca 1 %. Bereme-li, že udávaná nominální kapacita je měřena při 20 °C, disponuje baterie při teplotách kolem –20 °C pouze 60 % své deklarované kapacity, a to i při plně nabitém stavu. Akumulátory v horším stavu, které možná celé léto i podzim fungovaly bez problémů, pak v těchto podmínkách již ani nenastartují. Maximální životnost a spolehlivost olověného akumulátoru ovlivníme, budeme-li jej udržovat v pokud možno plně nabitém stavu.
3x „S“, která se během zimy postarají o zkázu akumulátoru:
- STAGNACE – delším nepoužíváním vozidla či jeho používáním na krátké vzdálenosti se stupeň nabití velmi rapidně snižuje. Navíc baterie „vychlazená“ v teplotách pod nulou či kolem nuly přijímá z alternátoru minimum energie. Je třeba si uvědomit, že skutečné dobíjení v zimě začíná teprve při delší jízdě (cca po 20 kilometrech), kdy se motor i jeho součásti provozem zahřejí.
- STRATIFIKACE – jinak nazývaná též vrstvení elektrolytu je proces, kdy se delšími odstávkami vozidla v kombinaci se špatným dobíjením usazuje hustší elektrolyt u dna článku a řidší část (v extrémních případech čistá voda) zůstává u hladiny. Stratifikace výrazně snižuje výkon baterie. Pokud se speciální nabíječkou tento stav neřeší, nastává rychlá koroze (rozpad) spodní části desek a nejhorším důsledkem je zamrznutí. Voda či velmi zředěná kyselina na hladině článku v zimě zamrzne a akumulátor zůstává nevratně poškozený.
- SULFATACE – je procesem zrychleného stárnutí olověné baterie. Při poklesu napětí pod 12,3 V se zvláště za nízkých teplot začnou na deskách vytvářet drobné krystalky, které defacto požírají jejich aktivní hmotu. Výkon i životnost baterie tak opět letí dolů. V důsledku nedobíjení může k silné sulfataci dojít již v prvním měsíci používání.
Správná péče se bohatě zúročí
Z uvedeného vyplývá, že pojem „bezúdržbová“ je pro olověnou baterii dramaticky zavádějící. Každá baterie vyžaduje čas od času správnou péči v podobě dobíjení či přímo rekondice. K tomuto účelu je nutné zvolit vhodný typ přístroje (nabíječku), který bude splňovat několik zásadních požadavků:
Bezpečnost – pokud se staráte o vozidlo svoje či svých zákazníku, bezpečnost by měla být na prvním místě. Přístroj by měl mít ochranu proti přepólování a zkratu. Takové nabíječky pak lze beze strachu připojit přímo k akumulátoru, aniž byste ho museli odpojit od systému vozu.
Nabíjecí režim – v sobě spojuje dvě základní podmínky. Je to rychlost nabíjení a zároveň šetrnost vůči nabíjené baterii. V současnosti jsou nejprodávanější takzvané „chytré nabíječky“, opatřené mikroprocesorem. Celý proces je automaticky řízen v závislosti na odezvě baterie a špičkové přístroje dokonce zohledňují též teplotu, za které nabíjení probíhá.
Doplňkové funkce – kvalitní dobití je samozřejmě základ, avšak existují i další možnosti. Špičkové přístroje disponují režimem rekondice a režimem udržování baterie. Rekondiční mód zajistí promíchání rozvrstveného elektrolytu v akumulátoru a dokonce je schopen obnovit částečně sulfatovanou baterii. Udržovací režim je pak velmi výhodný například pro motocyklové baterie, kdy pouze připojíte přístroj na baterii a po dobu v řádu měsíců jej můžete nechat dělat jeho práci. S minimálním požadavkem energie si nabíječka baterii pravidelně kontroluje a v případě potřeby dobije do 100% kapacity.
Jak zjistím, že je baterie v pořádku?
Základní test je jednoduchý, nastartuji vs. nenastartuji. Když nastartujete, je dobré sledovat, jakým způsobem nastartujete. Chytne na první dobrou nebo se zdráhá nastartovat? Nesedíte na svém stroji poprvé, takže asi poznáte, že je něco jinak, pokud se motorka bude zdráhat s nastartováním. Stane-li se tak, je možné, že akumulátor už dojíždí. Doporučuje se tedy akumulátor dobít a opět dát do motorky. Pokud pak bude startovat bez problémů, byl akumulátor pouze vybitý. Jestli baterie bude po několika nastartováních opět protestovat, tak přišel její čas a je potřeba pořídit nový akumulátor.
Pokud vlastníte vy nebo váš kamarád voltmetr, můžete si sami zkontrolovat vaši baterii. V tabulce uvidíte, co nám řekne napětí na akumulátoru:
Nabití
Napětí
Status
100%
< 12.6V
V pořádku
75%
12.4-12.54V
Zvýšená pozornost
50%
12.24-12.4V
Nutné dobít
25%
11.88-12.18V
Nutné dobít
Pokud si však už nevíte rady, je dobré najít specializovaného prodejce akumulátorů, nechat si od něj baterii proměřit a rychle vám řekne, jak na tom je.
Často se ale stane, že je porucha v dobíjecí soustavě vašeho stroje. Ta se samozřejmě projeví závadou akumulátoru. V tomto případě ale baterie za nic nemůže a v podstatě jste ji utrápili k „smrti“. Je tedy dobré při častější poruše akumulátoru, když vše děláte správně, nechat překontrolovat dobíjecí soustavu.
Související články
Společnost Honda zahájí v Indii v první polovině roku 2022 službu sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky
Společnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila plány na zahájení služby sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky (tzv. „rikšy“) v Indii v první polovině roku 2022 s využitím zcela nových přenosných a vyměnitelných akumulátorů Mobile Power Pack e: (dále jen „MPP e:“) společnosti...
Vyplatí se motorkářům sezónní povinné ručení? Variantou je pojistka s možností předčasného ukončení
Motorkářská sezóna je sice v plném proudu, přesto není špatný nápad si už nyní udělat jasno v tom, jak se svým strojem naložit, až se ohlásí zima. Motorkáři si totiž mohou vybrat, jestli si budou platit povinné ručení po celý rok, i když jim zrovna motorka stojí v garáži, nebo si ho zaplatí jen...
SPOLEČNOST HONDA ZÍSKALA OCENĚNÍ „RED DOT 2021“
Modely New Jazz a Jazz Crosstar si vysloužily uznání díky vynikající vyváženosti funkčnosti, designu a bezpečnosti. Luxusní skútr Forza 750 v sobě spojuje elegantní linie designu se sportovním výkonem a mimořádnou všestranností. Prestižní mezinárodní soutěž Red Dot Design Awards vzdává hold...
Nenechte si ukrást motorku: Tipy na zabezpečení doma i na cestách
Jaro každoročně vítají nejen zahrádkáři, ale také milovníci jednostopých vozidel. Začátek motorkářské sezony ovšem vyhlížejí také zloději a organizované bandy, které se specializují právě na motorky. Jen v České republice vloni napáchali zloději motorek škodu za více než 23 milionů korun,...
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh Prémiová značka koncernu Loncin prezentuje hned čtyři nové modely. Motocyklová značka VOGE vstupuje premiérově na český trh a to hned se čtveřicí modelů. Importérem je v bavorském Weidenu sídlící firma MSA GmbH, dobře známá coby importér etablovaného...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. |
||||||
2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. |
9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15. |
16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21. | 22. |
23. | 24. | 25. | 26. | 27. | 28. | 29. |
30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi