Honda Forza 125 - Luxusní záležitost na 2 kolech
Skútrů o obsahu 125 ccm díky novele zákona, která umožňuje jejich řízení s klasickým "Béčkem", čili řidičákem na automobil, rapidně přibývá. Většina z nich je určena pro rychlou a snadnou přepravu z bodu A do bodu B. Nejinak je tomu u Hondy, která ale s představením nové Forzy 125 vytáhla z rukávu nejedno eso. Honda Forza 125 byla takřka ihned po představení v ČR vyhlášena vítězem v prestižní anketě "Motocykl roku", kde obsadila 1. místo v kategorii skútrů do 125 ccm. Nám byl skútr zapůjčen na týdenní testování v bílomodrém provedení. Vzhledem k tomu, že test probíhal současně s celorepublikovým srazem všech skútrů bez omezení kubatury, legendární SKÚTRŠŇŮROU, dostal do těla víc, než je zdrávo. Krátké popojíždění po hlavním městě střídaly rychlé přesuny po okresních silnicích a dálnicích a chybět Forza nemohla ani na spanilé jízdě centrem Prahy.
Design
Honda se jako jedna z mála značek nebála v poslední době riskovat a z její dílny přicházely jak modely klasické (CB 1100 EX), tak zcela extravagantní (DN-01, Vultus). Jedna část motoristické veřejnosti byla z novinek nadšena, druhá část pobouřena. Honda Forza sice nevzbudila tolik rozruchu, jako tomu bylo v případě Vultuse, ale nadchla doslova celou motoristickou či chcete-li skútrařskou veřejnost. Její moderní vzhled je propracován do posledního detailu, a tak se nová Forza 125 může směle označit za vlajkovou loď skútrů do 125 ccm této tradiční japonské značky.
Přední masce dominuje dvojitý přední světlomet s LED denním svícením, nad kterým je umístěno stavitelné plexi. O nastavení požadované výšky se sice nestará elektronika, což by mohl někdo díky ceně skútru (124 900,- Kč - v případě modelu s ABS) předpokládat, ale i tak je manuální vysunutí či zasunutí plexi velmi snadnou záležitostí. Zrcátka s integrovanými směrovkami nejsou po vzoru S-Winga uchycena na řídítkách, ale přímo v přední kapotáži. Při jízdě poskytují dokonalý přehled o dění za vámi bez sebemenších vibrací. Pravdou ale je, že jejich ideální nastavení mi dalo chvilku zabrat.
V sedle
Po usednutí do velkého a pohodlného sedla, které si bude pochvalovat i případný spolujezdec, se vám otevře pohled na přehledný a propracovaný přístrojový panel. Ten je kombinací 2 klasických, čili analogových budíků, a středového plně digitálního displeje. Informováni jste tak nejen o rychlosti a otáčkách motoru, ale i o aktuálním čase, teplotě motoru, zůstatku paliva či nutnosti výměny oleje. Přístrojovka je dobře čitelná v případě ostrého slunce, nikoliv však při dešti, kdy plynulému odtoku vody z ní brání její zvýšený "ozdobný" okraj. Celkově ji však lze hodnotit jako velmi povedenou.
Před levým kolenem je Forza opatřena neuzamykatelným kastlíkem s integrovanou 12V zásuvkou. Pro otevření schránky stačí mírně zatlačit a dvířka se odklopí. Kastlík pojme nejen mobilní telefon či navigaci, ale problém nebudete mít ani s moto rukavicemi či krabičkou cigaret. Uprostřed pod řídítky pak nenajdete klasický háček na přilbu či nákupní tašku, který by díky středovému tunelu, ve kterém je navíc umístěno hrdlo nádrže, stejně nedával smysl, ale najdete zde multifunkční skříňku zapalování známou již z modelu PCX.
Za vydařenou lze označit celou přední kapotáž, která nejenže jezdce velmi dobře chrání před špatným počasím, ale zároveň mu umožňuje měnit polohu nohou, což ocení nejeden skútrař či skútrařka.
Kapitolou samu pro sebe je pak víc než velkoryse pojatý podsedadlový prostor. Ten nejenže bez problémů pojme 2 integrální helmy, ale ještě v něm dost místa zbude na povinnou výbavu a nějaký ten zámek. Po straně kufru je navíc umístěna praktická schránka na nářadí. Celý podsedadlový prostor je pak možné si rozdělit pomocí přiložených plastových dělítek. Zkrátka a dobře je vidět, že tady se při výrobě přemýšlelo. Osobně bych ale před posuvným plastovým dělítkem dal přednost druhé 12V zásuvce či osvětlení, které mi u skútrů této cenové kategorie prostě a jednoduše chybí.
Jízda
Otočit klíčkem doprava, zmáčknout páčku zadní brzdy a stisknout tlačítko start. Motor reaguje okamžitě. Pokud ale čekáte "klasiku" v podobě točení startéru, jste na omylu. Forza se probouzí zcela tiše a plynule bez jakéhokoliv zaváhání či škubání. Teď už stačí jediné, vzít za plyn a z Forzy se v tu ránu stává bez pardónu raketa! Za takřka "raketovým" zrychlením stojí zbrusu nový a úsporný čtyřventilový motor s elektronickým vstřikováním paliva PGM-FI, který nabízí maximální výkon 10,5 kW a maximální točivý moment 12 Nm. Necelých 15 koní si se 161 kg těžkým skútrem hravě poradí. Od semaforu jsme odjížděli vždy jako jedni z prvních a za pár metrů nám už tachometr ukazoval 80 km/h. Nejedná se však o konečné číslo, protože maximálka, které jsme dosáhli na dálnici, překvapila i nás. Skútr o objemu 125 ccm si to totiž dokáže upalovat rychlostí až 110 km/h! Bát se nemusíte ani táhlých stoupání, kde neklesnete pod 90 km/h. Forza zvládá s naprostým přehledem i jízdu ve dvou, kdy rychlost klesne jen nepatrně. Bezpečné zastavení garantují kotoučové brzdy ve spolupráci s ABS, pakliže nesáhnete po verzi bez ABS, která je o 5000,- Kč levnější.
Jen o rychlosti to ale není. Díky nízko položenému těžišti a dokonale propracované aerodynamice se skútr i přes svoje větší rozměry (DxŠxV - 2134 x 748 x 1452) velmi snadno ovládá. "Klasické" vlnění v zatáčkách, což je mimochodem slabina nejednoho skútru, jsme u Forzy za celou dobu našeho testu nezaznamenali. Forza se do zatáček pokladá tak nějak sama, přičemž si pevně drží svou stopu. Zadní dvojice nastavitelných tlumičů a kola o rozměrech 15 palců vepředu a 14 palců vzadu pohltí nejednu nerovnost. Jízda přes koleje, retardéry, kostky či výmoly tak není žádným utrpením ani pro řidiče a ani pro spolujezdce, který ale přecejen tu a tam přejezd přes nějaký ten výmol pocítí.
Spotřeba
Další samostatnou kapitolou je po podsedadlovém prostoru spotřeba. Právě spotřeba nás v redakci doslova šokovala. Se skútrem jsme nezacházeli zrovna v rukavičkách a přesto nám vyšla celková spotřeba 2,3 l/100 km! Na jednu nádrž o objemu 11,5 l tak lze s Forzou najet až okolo 500 km!!! Za minimální spotřebou stojí nejen nový úsporný motor, o kterém tu už byla řeč, ale i vypínatelný systém START/STOP, který Honda začala u svých skútrů používat jako vůbec první na světě. Celý systém funguje stejně jako u automobilů, tzn. při delším stání např. na červené se skútr vypne a na přístrojovce se rozbliká zelená kontrolka upozorňující na aktivaci tohoto systému. Jakmile padne zelená, stačí jen lehce pootočit plynem a skútr opět ožije. Prodleva je takřka nulová. V případě, že by vám z nějakého důvodu systém nevyhovoval, lze ho na rozdíl od většiny automobilů prostě a jednoduše vypnout a nepoužívat.
Závěrem
Honda Forza 125 nás v redakci velmi příjemně překvapila. Asi tu nemusíme příliš zdůrazňovat kvalitní zpracování, na to jsme ostatně u Hondy zvyklí, ale rádi bychom tu "vypíchli" ty největší plusy, protože těch má Forza opravdu víc než dost. Pár mínusů se ale také najde, a i když můžete oponovat, že to, co Forze vytýkáme, tak u jiných skútrů necháváme bez povšimnutí, tak věřte, že za necelých 130 000,- Kč neodpustíme Forze ani Ň! I přesto od nás dostává Forza jedno z nejvyšších hodnocení v historii! Ptáte se proč? Jednoduše proto, protože ona si to zaslouží!
+ Vzhled
+ Zpracování
+ Posuvné plexi
+ Účinná kapotáž
+ Motor
+ Spotřeba
+ Úložný prostor
+ Ovladatelnost
- Cena
- Chybějící osvětlení podsedadlového prostoru
- Chybějící zámek kastlíku
Technické údaje
Motor
Vrtání × zdvih (mm): 52,4 x 57,9
Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Kompresní poměr: 11:5:1
Zdvihový objem motoru (cm3): 124,9
Motor: Kapalinou chlazený čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec SOHC
Max. výkon: 10,5 kW/8750 ot/min
Max. točivý moment: 12 Nm/8250 ot/min
Startér: Elektrický ACG
Kola
Přední brzdy: 256mm kotoučem
Zadní brzdy: Kotouč 240mm
Přední zavěšení: Teleskopická přední vidlice
Zadní zavěšení: Kyvná vidlice s dvěma tlumiči
Velikost přední pneumatiky: 120/70-15
Velikost zadní pneumatiky: 140/70-14
Přední kola: Hliníková litá
Zadní kola: Hliníková litá
Rozměry a hmotnost
Rozměry (D × Š × V) (mm): 2134 x 748 x 1452
Typ rámu: Ocelový
Objem palivové nádrže (litry): 11,5
Spotřeba paliva - udávaná spotřeba podle WMTC: 2,3 l / 100 km
Světlá výška (mm): 148
Pohotovostní hmotnost (kg): 161
Výška sedla (mm): 780
Rozvor (mm): 1490
Převodovka
Spojka: Automatická odstředivá suchá spojka
Stálý převod: Klínový řemen
Převodovka: Bez řazení – klínový řemen
Typ převodovky: CVT
Naše hodnocení: 98%
Související články
Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola
Už víc jak 2 roky brázdíme silnice na našem redakčním skútru značky Keeway. Máme za sebou tisíce kilometrů, jednu drobnou nehodu a hlavně spousty a spousty zážitků v sedle tohoto čínského stroje. Nyní nadešel čas, abychom napsali závěrečnou kapitolu. Závěrečnou proto, protože skútr jsme se po...
Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru
Snad o žádném jiném skútru se nevedou tak bouřlivé diskuze, jako o modelu CityBlade. Námi doposud vychvalovaný model ukázal své první a nikoliv bezvýznamné slabiny. Pojďte se tedy spolu s námi podívat, jak si vede Keeway CityBlade 125 v našem dlouhodobém testu po najetí bezmála 4000...
Honda Vision 110 - modelový rok 2017
Když v roce 2011 přišla Honda s nízkorozpočtovým skútrem jménem Vision, spadla nám v redakci doslova brada. Nejinak tomu bylo o dva roky později, kdy jsme Visiona otestovali znovu. Píše se rok 2017 a Vision dostal do vínku systém start/stop a pár dalších vylepšení. Povedl se Hondě facelift i...
Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší
Nejlevnější skútr v nabídce japonské Yamahy se jmenuje D'elight. Malý skútr postavený na malých kolech s nádechem klasiky, tak nějak by se dal D'elight charakterizovat v krátkosti. Tenhle prcek toho ale nabízí daleko, daleko víc ...
HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech
První dubnový víkend jsme měli tu čest setkat se osobně s již osmou generací populární malé Hondy SH. Nové modelové provedení nejprodávanějšího skútru v Evropě se pro rok 2017 chlubí řadou milých změn a novinek, z nichž jmenujme například vyšší výkon motoru, led světla vpředu a vzadu, zvětšená...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
|
7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. |
14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. |
21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. |
28. | 29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (3 komentáře)
eSafa, 2.7.2015 v 08:55
Sám jsem vyzkoušel, jede to parádně
kerim7, 25.6.2015 v 16:38
Zkusil jsem si ji na letošní Skútršňůře. Jede pěkně, plynule, to bylo asi jediné, co jsem za tu chvilku a na omezené ploše pocítil. Ale překvapil mne ten systém start/stop, o prodlevě při rozjezdu bych tam vůbec nemluvil. Jede to prostě hned, nevědět to, nepoznal bych.
Mirus1, 25.6.2015 v 05:18
Tato pěkná Honda se mě taky velice líbí, nicméně, velmi by mě zajímala recenze a následné srovnání s velmi podobným strojem, myšleno technické parametry a výbava s tímhle sůtrem "GTS Joymax 125i SPORT ABS + Start & Stop". Cenově je ale o celých 13.000,- levnější. Nebylo by na škodu ten Sym taky zrecenzovat, jen tak pro porovnání..
Otevřít diskuzi