Když skútr nejede – aneb voda v nádrži

Když skútr nejede – aneb voda v nádrži

11.6.2015

František Hadt

Přestože skútříkářská sezóna je v plném proudu, je mezi námi mnoho majitelů skútrů, kterým se nepodařilo jejich stroj po zimním období zprovoznit. Motoservisy se tak velmi rychle plní nepojízdnými motocykly, jejichž majitelé jsou často zbytečně nuceni z peněženek vytahovat nemalé finanční částky. A přitom příčina poruchy je mnohdy velice jednoduchá…

Na základě zkušeností zavedeného servisního střediska pro skútry všech značek http://www.adventure-biker.cz/skutr-servis.html vám nyní ukážeme, co může zapříčinit závadu, díky které se váš skútr prostě nerozjede. Ano, tušíte správně, tímto velmi častým důvodem je úplně obyčejný benzín. Tedy lépe řečeno starý či nekvalitní benzín. A že si rozhodně nevymýšlíme, jasně dokazují fotografie obsahů nádrží nepojízdných skútrů.

Po vypuštění nádrží mechanici často žasnou nad tím, co všechno majitelé motocyklů v útrobách svých mazlíčků na dvou kolech skladují. Na těchto fotografiích je možné krásně odlišit dvě složky - vodu a benzín. Že skútr v takovém případě nemůže jet, je více než jasné. Pokud se ptáte, kde že se tam vzalo tolik vody, odpověď je jednoduchá.

Jsou dva možné způsoby, jakými lze vodu v benzínu získat. Prvním z nich je nekvalitní benzín již přímo načepovaný u čerpací stanice. Že to v dnešní době není zase takový problém, jsme se přesvědčili na vlastní kůži. Druhou možností je způsob a délka skladování benzínu. Přitom ani tak nezáleží na tom, jak dlouho motocykl stojí, ale spíše na podmínkách jeho uskladnění. Ideální pro tvorbu vody je situace, kdy je vysoká vlhkost vzduchu, veliký rozdíl teplot ve dne a v noci a k tomu všemu malé množství paliva v nádrži. V takovém případě na stěnách nádrže kondenzuje voda, která pak steče na dno a lehce se pak dostane do systému. Není ani potřeba dlouhé doby například zazimování, ale stačí nechat auto s prázdnou nádrží v létě stát přes noc a máte zaděláno na problém.

04 02 05

Proto doporučujeme pro minimalizaci všech problémů s palivem:

  • Mít v nádrži co nejvíce paliva (čím více paliva v nádrži, tím méně se tam dostane vlhkého vzduchu, a tím je menší pravděpodobnost kondenzace vody na stěnách nádrže).
  • Používat čerstvý benzín - právě zakoupený u čerpací stanice.
  • Po 14 dnech při běžném skladování již dochází ke změnám, polymerizaci některých složek. Může dojít k odpaření prchavých složek.
  • Benzín zakoupený v určitém období roku má svoji kvalitu (zimní, letní, přechodný) a v tomto ročním období by se měl používat.
  • Pokud palivo naléváte z kanystru do nádrže, vždy jej předem pro jistotu znovu protřepejte.
  • Používejte jen kanystry určené pro skladování pohonných hmot!
  • Použití aditiva nebo podobného přípravku, který zamezuje usazování vody obsažené v benzínu a tvorbě mikrokrystalů ledu.

 

Poslední komentáře (3 komentáře)

souhlas obecne je doporucovano nechavat nadrz co nejvice plnou, totez kanistry apod., kondenzujici pary pri snizeni teploty obsah degraduji to je bez debat, otazka je jen jak moc, v zime je zase vyssi riziko zamrznuti..... na vojne kdysi jsme vozili letecky petrolej jako palivo do proudovych motoru, tam se cisterny tankovaly vrchem a nasledny ukon byl vzdy dusledne odlouceni vody, ktera klesla ke dnu ve forme bublinek, bylo to krasne videt na kontrolnich odberech do flasky, muselo se odkalit ca 50-100 litru nez byla cisterna cista. 
Jinak na zimu bud nechat plnou nadrz po vicko plnou anebo lepe benzin kompletne vyjet az do schcipnuti, a zaroven nejpozdeji po dvou mesicich i v zime motor na 15 minut nastartovat a nechat jej uplne zahrat a vse "vypalit", pomuze to i oleji atd....

A ještě ke třetí fotce, kde je zjevně asi tak 6-7 deci vody vyčerpané z nádrže. Jasně, že to nemohlo startovat a jet. Pokud chce někdo tvrdit, že tam postupně zkondenzovala, to to jako jelo, když jí tam byl půllitr??? To tam prostě někdo musel nalít. Napadají mě řešení jako:
- Synek potají vyjel půlku benzínu z kanystru a aby nebyl malér, dolil to vodou.
- Závistivý soused se vyčůral ze vzteku do nádrže (je to žluté, kondenzovaná voda je čirá, pokud není rezavá nádrž).
- Zapomenutý otevřený kanystr na zahradě při sekání a v noci přišla bouřka apod.

Tohle kondenzace v nádrži skůtru není.

Osobně nevěřím tomu, že se dá natankovat benzín s vodou. Spojit to dohromady, aby se obě složky udržely promíchané a voda nespadla na dno, je tak technologicky náročné, že se to kvůli pochybnému a nejistému výdělku zkrátka nevyplatí takhle šidit. Navíc na benzínce je benzín v tanku jakou dobu a stihnulo by se to prostě oddělit, takže někdo by tankoval jen vodu, což je IMHO blbost.
A teď věcně - kondenzace v nádrži (na pumpě i v dopravním prostředku) je samozřejmě ta pravá příčina, takže se nabízí myšlenka, že nejvíc trpí ten, kdo často jezdí "na benzínové výpary". Ale ne tak úplně. Natankuje se plná a při vyjetí nádrže se do ní dostane stejné množství vlhkého vzduchu. Voda z něj zkondenzuje třeba během studené noci a pod zbytkem benzínu se nemůže znovu vypařit (nehledě k tomu, že vzduch v nádrži je nasycen parami benzínu a další odpar neumožňuje). Ale další vlhký vzduch se do nádrže nedostane, takže čas na množství zkondenzované vody takový vliv nemá. Navíc to může být podle podmínek a velikosti nádrže max. pár kapek, které spadnou ke dnu a jsou hned při dalším startu nasáty do motoru, takže se v nádrži nemohou významně nehromadit.
Táta to u W353 řešil tak, že občas do nádrže šplíchnul deci denaturovaného lihu. Ten vodu, pokud tam trocha je, absorbuje, naředí se, ale když ho motor nasaje, shoří a není problém. Já to už nedělám a u auta ani skútru problém s vodou ani tak nemám. Jistě taky záleží, kde se tankuje, pochybným malým pumpám bych se vyhnul, spíš pro jistotu. Jinak tankuji z 50% u Alberta, zbytek Herst, RobinOil a Shell. Nikdy žádný problém s vodou ani jiný.
Mnohem významnější množství vody musí kondenzovat ve vychlazených velkých podzemních tancích na pumpách. Také v cisterně po vyprázdnění kondenzuje voda ze vzduchu, při příštím doplňování na pumpě by se jí prodala v ceně benzínu;-) Nevíte někdo, jak a jestli vůbec je to technologicky ošetřené? Předpokládám, že nějak asi ano, podle mě se musí cisterny i tanky na pumpách odkalovat. A věřím tomu, že právě tohle může být zdroj problémů: Hele, Karle, odkalil jsi už tu jímku? Jasně, šéfe... (to víš, vole, to zrovna, za ty prachy, co tu beru...) A pak má třeba někdo zrovna smůlu a opravdu si vodu natankuje, myslím ale jednotlivé případy, kdy je to prostě pešek :-(

Otevřít diskuzi

Související články

Společnost Honda zahájí v Indii v první polovině roku 2022 službu sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky

Společnost Honda zahájí v Indii v první polovině roku 2022 službu sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky

Ostatní

9.11.2021

TZ - www.honda.cz

0

Společnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila plány na zahájení služby sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky (tzv. „rikšy“) v Indii v první polovině roku 2022 s využitím zcela nových přenosných a vyměnitelných akumulátorů Mobile Power Pack e: (dále jen „MPP e:“) společnosti...

Více

Vyplatí se motorkářům sezónní povinné ručení? Variantou je pojistka s možností předčasného ukončení

Vyplatí se motorkářům sezónní povinné ručení? Variantou je pojistka s možností předčasného ukončení

Ostatní

9.7.2021

TZ - www.lesensky.cz

0

Motorkářská sezóna je sice v plném proudu, přesto není špatný nápad si už nyní udělat jasno v tom, jak se svým strojem naložit, až se ohlásí zima. Motorkáři si totiž mohou vybrat, jestli si budou platit povinné ručení po celý rok, i když jim zrovna motorka stojí v garáži, nebo si ho zaplatí jen...

Více

SPOLEČNOST HONDA ZÍSKALA OCENĚNÍ „RED DOT 2021“

SPOLEČNOST HONDA ZÍSKALA OCENĚNÍ „RED DOT 2021“

Ostatní

1.4.2021

TZ - www.honda.cz

0

Modely New Jazz a Jazz Crosstar si vysloužily uznání díky vynikající vyváženosti funkčnosti, designu a bezpečnosti. Luxusní skútr Forza 750 v sobě spojuje elegantní linie designu se sportovním výkonem a mimořádnou všestranností. Prestižní mezinárodní soutěž Red Dot Design Awards vzdává hold...

Více

Nenechte si ukrást motorku: Tipy na zabezpečení doma i na cestách

Nenechte si ukrást motorku: Tipy na zabezpečení doma i na cestách

Ostatní

24.3.2021

TZ - www.tokoz.cz

0

Jaro každoročně vítají nejen zahrádkáři, ale také milovníci jednostopých vozidel. Začátek motorkářské sezony ovšem vyhlížejí také zloději a organizované bandy, které se specializují právě na motorky. Jen v České republice vloni napáchali zloději motorek škodu za více než 23 milionů korun,...

Více

Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh

Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh

Ostatní

1.3.2021

TZ - www.msa.germany.de

0

Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh Prémiová značka koncernu Loncin prezentuje hned čtyři nové modely. Motocyklová značka VOGE vstupuje premiérově na český trh a to hned se čtveřicí modelů. Importérem je v bavorském Weidenu sídlící firma MSA GmbH, dobře známá coby importér etablovaného...

Více

Bleskovky

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli

29.10.2021

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateliPIAGGIO GROUP VYHRÁVÁ SOUD PRVNÍ INSTANCE O PORUŠENÍ EVROPSKÉHO PATENTU PROTI SPOLEČNOSTI PEUGEOT MOTOCYCLES V PAŘÍŽI A MILÁNĚPO NÁZVU VESPA JE UZNÁNA TAKÉ JEDINEČNOST SKÚTRU...

Více

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”

23.6.2021

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”Voge se nyní vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Při zakoupení modelu VOGE 300AC, 300R nebo 500R a předložení řidičského průkazu s vyznačením skupiny A2,...

Více

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE

15.6.2021

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONENOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE• PŘEDSTAVUJEME MODEL „ONE“, NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO• ITALSKÝ PŮVOD A ZAMĚŘENÍ NA MLADÉ ZÁKAZNÍKY: „ONE“ JE SPOJENÍM BAREV, FANTAZIE, STYLU,...

Více

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek

19.4.2021

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítekKymco se na startu letošní sezóny vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Od 12. dubna nabízí tento tchajwanský výrobce skvělé ceny na svoje oblíbené skútry...

Více

BMW C1 znovu na scéně?

12.4.2021

BMW C1 znovu na scéně?Kdo by neznal legendární skútr od BMW s označením C1. Skútr vybavený speciálním rámem a bezpečnostními pásy, který umožňoval jízdu bez ochranné přilby byl poprvé veřejnosti...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Černou Afrikou

17.6.2021

Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie   . . . .   Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...

Více

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz
BE-RIDER.com

Společnost Montplast se specializuje na výrobu a montáž zastřešení bazénů. Zastřešení bazénů se vyrábí ze systémových hliníkových profilů, opatřených povrchovou úpravou.