HONDA Forza 125, modelový rok 2015
Zcela nový výkonný skútr s motorem o objemu 125 cm3, který nabízí více než ostatní: větší variabilitu, 4-ventilový motor, který patří mezi nejvýkonnější v dané třídě, či lehký podvozek navržený s důrazem na co nejvyváženější vlastnosti při jízdách ve městě i mimo něj; přitažlivější vzhled díky modernímu stylu a prémiovému osvětlení výhradně z LED diod; více praktičnosti s komfortem pro dva, nastavitelný štítek a velké úložné prostory. K tomu motor s nízkým třením, funkcí Idling Stop pro nižší spotřebu paliva a volitelný systém ABS.
1. Úvod
Nový skútr Forza 125 byl navržen pro ty evropské zákazníky, kteří od 125cm3 skútru požadují více: vyšší výkon, lepší agilitu a větší praktičnost. Rozhodující jsou pro ně styl, kvalita a výkon; od svého života očekávají co nejvíce a každý zážitek chtějí prožít naplno.
Jejich stroj jim musí nabídnout to nejlepší, co 125 cm3 dokáže poskytnout, a navíc přitom musí dobře vypadat. Zároveň musí kombinovat to nejlepší ze dvou světů: schopnost jízdy po dálnicích a komfort výkonnějších skútrů kategorie „GT“ (Grand Touring) s bezkonkurenční sportovní akcelerací a snadnou ovladatelností menších a lehčích strojů, což jsou vlastnosti důležité pro jízdu ve městě.
Nová Honda Forza 125 pro modelový rok 2015 všechny tyto požadavky plní beze zbytku a představuje novou volbu pro ty, kdo od 125cm3 skútru očekávají pouze to nejlepší.
Pan Nagura, vedoucí projektu Forza 125, k tomu uvádí:
„Záměrem týmu konstruktérů, kteří na vývoji modelu Forza 125 pracovali, bylo vytvořit špičkový 125cm3 skútr, jenž by ve všech ohledech nabízel to nejlepší. Tento stroj nabízí jak skvělé výkony pro jízdu na dálnicích, jež jsou zárukou příjemného a snadného dojíždění do zaměstnání, tak prvotřídní akceleraci pro jízdu ve městě. A to vše na úrovni, s prémiovým vzhledem a se silným důrazem na praktičnost a komfort.“
2. Informace o modelu
Zcela nový, elegantní a štíhlý zevnějšek modelu Forza 125 vyzařuje agresivní, sportovní charakter kombinovaný s moderním a dynamickým designem a uspořádáním. Ergonomie pro jezdce i spolujezdce je na prvotřídní úrovni. Přední štítek je výškově nastavitelný pro maximální pohodlí na dálnici i ve městě. Stroj disponuje velkou schránkou (48 litrů, což postačuje pro dvě integrální přilby) pod sedlem, je vybaven 12V zásuvkou v malé schránce a jeho prémiový charakter zdůrazňují přední i zadní světla z LED diod.
Nový, kapalinou chlazený motor o objemu 125 cm3 je čtyřventilový agregát, jehož sací i výfukový systém byl navržen s důrazem na silný zátah ve středních otáčkách a na co největší maximální výkon. Nabízí rychlý rozjezd z klidu, ve své třídě bezkonkurenční dynamickou akceleraci z 90 km/h a špičkový výkon při vysokých rychlostech. Díky technologiím s nízkým třením se tento motocykl vyznačuje působivou spotřebou pouhých 2,3 l/100 km (v režimu WMTC).
Pro snadné manévrování v městských ulicích i pro jízdu na otevřených silnicích je ocelový rám s pečlivě optimalizovaným rozvorem kol a geometrií řízení osazen měkkou 33mm teleskopickou vidlicí a dvěma zadními tlumiči. 15palcové přední kolo spolu se 14palcovým zadním kolem jsou zárukou stability a jistoty ovládání. Brzdová soustava s velkými kotouči (po jednom na předním i zadním kole) může být volitelně vybavena systémem ABS.
Pro model Forza 125 je připravena široká nabídka příslušenství vyrobeného na míru, jež vhodně doplní životní styl jeho majitele. Jako příklad lze uvést vyhřívané rukojeti, zadní nosič či 35litrový horní kufr lakovaný v barvě stroje.
3. Hlavní funkce
3.1 Vzhled a výbava
Snadná mobilita se u modelu Forza 125 snoubí se vzhledem a funkčností – moderní design stroje je stvořen pro aktivní život ve městě i mimo něj. Vnější lichoběžníkové proporce zdůrazňují originální koncepci s hmotou posunutou vpřed, která kromě odlehčeného a sportovního vzhledu zároveň zlepšuje ochranu jezdce před větrem.
Vzhledem ke vzpřímené poloze s nohama vpředu je jezdec dobře kryt. Díky plexi štítu, který lze snadno přestavit do jedné ze šesti poloh v rozmezí 120 mm, se stroj dokáže přizpůsobit všem typům jezdců i různým druhům provozu. Pečlivě tvarované sedlo nabízí dostatek prostoru pro dvě dospělé osoby a pod ním se nachází odkládací schránka schopná pojmout dvě integrální přilby. V přední příruční schránce je umístěna 12V zásuvka pro nabíjení elektronických zařízení, která je zároveň dost velká na to, aby se do ní vešla plastová láhev s vodou. Výška sedla činí pohodlných 780 mm.
U tohoto modelu je použita prémiová technologie osvětlení využívající LED diod; zdvojené světlomety s LED diodami doplňují ukazatele směru, které přídi stroje Forza 125 dodávají jedinečný charakter. Ukazatele směru jsou umístěny vysoko v tělech zpětných zrcátek a stereoskopické zadní světlo z LED diod doplňuje osvětlení registrační značky, které rovněž využívá LED technologii.
Stereoskopické téma konstruktéři použili také na přístrojovém panelu. Vysoko umístěné přístroje, které byly navrženy s důrazem na snadnou přehlednost, zahrnují inverzní podsvícený LCD displej. Otáčkoměr a ukazatel rychlosti s výrazným barevným podsvícením se vyznačují elegantními křivkami. Na centrálním LCD displeji se nacházejí hodiny (s velkými čísly), ukazatel množství paliva, údaj o průměrné spotřebě, údaj o spotřebě paliva za zvolený úsek, dvě denní počítadla ujetých kilometrů (A a B), tachometr a ukazatel teploty chladicí kapaliny.
Model Forza 125 pro rok 2015 bude k dispozici v pěti barevných provedeních:
Matná šedá metalíza Matt Cynos Grey Metallic
Kombinace bílé matné perleťové Matt Pearl Cool White a černé barvy
Stříbrná metalíza Moondust Silver Metallic kombinovaná s matnou šedou metalízou Matt Cynos Grey Metallic
Bílá matná perleťová barva Matt Pearl Cool White kombinovaná s matnou modrou perleťovou barvou Matt Pearl Pacific Blue
Černá perleťová barva Pearl Nightstar Black kombinovaná s hnědou Castagna Brown
3.2 Podvozek
Ocelový rám, který je hlavní součástí podvozku modelu Forza 125, zajišťuje potřebnou tuhost a pevnost pro všechny jízdní podmínky, se kterými se tento skútr může setkat. Robustní 33mm teleskopická vidlice je doplněna dvěma zadními tlumiči se sedmiúrovňovým nastavením předpětí, jež jsou spojeny s jednodílným hliníkovým kyvným ramenem.
Nízká hmotnost stroje, pouhých 162 kg (s ABS), přispívá nejen k lepším výkonům, ale Forza 125 se díky tomu také lépe ovládá při nízkých rychlostech a při parkování. Konstrukce podvozku zajišťuje stejně dobrou stabilitu na dálnici i agilitu v městském provozu. Ke stabilitě přispívá i rozvor kol 1 490 mm; za skvělou ovladatelnost stroj vděčí geometrii řízení – sklonu přední vidlice 26,5° a závleku 89 mm.
15palcové přední kolo z hliníkové slitiny je obuto do pneumatiky o rozměru 120/70-15, zatímco 14palcové zadní kolo používá pneumatiku o rozměru 140/70-14, nabízející maximální trakci a jízdní komfort. Přední kolo je opatřeno jedním brzdovým kotoučem o průměru 256 mm, kterému sekunduje 240mm kotouč na zadním kole. Pro lepší kontrolu při brzdění na kluzkém povrchu může být stroj vybaven systémem ABS.
3.3 Motor
Nový čtyřventilový, kapalinou chlazený motor SOHC v modelu Forza 125 disponuje výkonem 10,5 kW při 8 750 ot./min. a maximem točivého momentu 12 Nm při 8 250 ot./min. Vrtání a zdvih činí 52,4 x 57,9 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,5:1. Zrychlení z klidu je na velmi dobré úrovni a díky vyššímu výkonu ve středních otáčkách se zlepšila dynamická akcelerace při typických městských rychlostech mezi 40 a 60 km/h. Díky bezkonkurenčnímu maximálnímu výkonu dokáže stroj rychle akcelerovat i při rychlostech nad 90 km/h.
Celý motor byl zkonstruován s využitím technologií pro snížení tření eSP vyvinutých společností Honda; k co nejnižší spotřebě paliva přispívá mimo jiné i důmyslné prostorové uspořádání jednotlivých položek, jako je palivové čerpadlo zabudované do klikového hřídele. Kompaktní spalovací komora a systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI – který je spojen s inovovanou 4,7litrovou vzduchovou komorou a 28mm sacím potrubím – optimalizují rychlost spalování a účinnost chlazení. Nový tříkomorový výfuk je vybaven 400článkovým katalyzátorem pro odstraňování škodlivých zplodin.
Posunutý válec snižuje tření způsobené kontaktem mezi pístem a stěnou válce, čímž přispívá k efektivnímu přenosu energie spalovacího procesu na klikový hřídel. „Zubatá“ litinová vložka s drobnými povrchovými výstupky eliminuje případné deformace a změny průměru vrtání válce. Toto řešení snižuje napětí v pístních kroužcích, čímž dochází ke zmenšení tření.
Kompaktní chladič s vysokou účinností, který je integrován do vnější pravé strany klikové skříně, využívá malý a lehký ventilátor, zmenšující ztráty třením a snižující aerodynamický odpor. Valivý odpor uvnitř převodového ústrojí klesl díky použití tří hlavních ložisek s nízkým třením, která jsou konstruována tak, aby zvládala zátěž přenášenou na každé z nich. Hnací řemenice má žebrovitou konstrukci, jež snižuje aerodynamický odpor, zatímco poháněná řemenice omezuje tlak na hnací řemen, čímž se snižují přenosové ztráty.
Elektronicky řízený bezkartáčový startér je integrován přímo na konec klikového hřídele a slouží jako startér i jako alternátor. Vzhledem k tomu, že motor roztáčí přímo, odpadá veškerý hluk daný zapojením převodů či ozubených kol.
Pokud skútr stojí a je stisknutá brzda, funkce Idling Stop motor po třech sekundách chodu na volnoběh automaticky vypne a po otočení rukojetí plynu znovu ihned nastartuje. Použití této funkce je velmi snadné díky alternátoru s integrovaným startérem a systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanizmu, potlačujícímu odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Systém disponuje funkcí sledování stavu baterie, jež umožní vypnutí systému s cílem předejít jejímu nadměrnému vybíjení. Motocykl je vybaven baterií YTZ8V s dlouhou životností.
Jedním z cílů týmu konstruktérů bylo, aby průměrný uživatel musel k čerpací stanici zajíždět nanejvýš jednou týdně; toho se podařilo dosáhnout díky úspornému motoru se spotřebou 2,3 l/100 km (v režimu WMTC) a 11,5litrové nádrži.
4. Příslušenství
Pro model Forza 125 bude k dispozici následující originální příslušenství Honda:
· Zadní nosič
· 35litrový horní kufr lakovaný v barvě stroje
· Vyhřívané rukojeti
· Barevně sladěné ozdobné prvky
· Vnitřní taška
· Alarm
· Venkovní plachta
· U-zámek
5. Technické parametry
MOTOR
Typ: Kapalinou chlazený, 4taktní, 4ventilový jednoválec SOHC
Zdvihový objem: 124,9 cm3
Vrtání / zdvih: 52,4 mm / 57,9 mm
Kompresní poměr: 11,5 : 1
Maximální výkon: 10,5 kW při 8 750 ot./min.
Max. točivý moment: 12 Nm při 8 250 ot./min.
Olejová náplň: 0,9 l
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže: 11,5 l
Spotřeba paliva: ~2,3 l/100 km (dle WMTC)
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Startér: Alternátor kombinovaný se startérem
Kapacita baterie: 12 V-7 AH
Výkon alternátoru: 290 W
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky: Suchá
Typ převodovky: CVT
Stálý převod: Klínový řemen
RÁM
Typ: Rám z ocelových trubek
PODVOZEK
Rozměry (D´Š´V): 2 134 mm x 748 mm x 1 452 mm
Rozvor kol: 1 490 mm
Úhel přední vidlice: 26°5
Závlek: 89 mm
Výška sedla: 780 mm
Světlá výška: 148 mm
Pohotovostní hmotnost: 161 kg/162 kg (ABS)
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ Přední: Teleskopická vidlice
Typ Zadní: Dvojité
KOLA
Typ Přední: Hliníkové, lité
Typ Zadní: Hliníkové, lité
Velikost ráfku Přední: 15M/CXMT3,50
Velikost ráfku Zadní: 14M/CXMT4,00
Pneumatika vpředu: 120/70-15
Pneumatika vzadu: 140/70-14
BRZDY
Systém ABS, Typ: Systém ABS jako volitelná výbava (2kanálový)
Typ Přední: 256mm kotouč
Typ Zadní: 240mm kotouč
PŘÍSTROJE A ELEKTRICKÁ VÝBAVA
Přístrojový panel: Ukazatel množství paliva, ukazatel teploty chladicí kapaliny, ukazatel rychlosti, dvě denní počítadla ujetých kilometrů (A a B), průměrná spotřeba paliva, spotřeba paliva za zvolený úsek
Světlomet: Napříč umístěný, trojdílný, s LED diodami (dálkové světlo: 2, tlumené světlo: 4)
Zadní světlo: Kombinované, LED (brzda: 4, zadní světlo: 4)
Související články
NOVÉ PIAGGIO 1 PŘIJÍŽDÍ DO ČESKA
PIAGGIO PŘEDSTAVUJE NOVOU GENERACI E-SKÚTRŮ PRO MĚSTSKOU MOBILITU: KVALITA, TECHNOLOGIE, SPOLEHLIVOST A BEZPEČNOST POPRVÉ V JEDNOM JEDNODUCHÉM, SNADNO OVLADATELNÉM A LEHKÉM ELEKTRICKÉM SKÚTRUPIAGGIO 1 SI ZACHOVÁVÁ VEŠKERÉ PRÉMIOVÉ VLASTNOSTI TYPICKÉ PRO SKÚTRY PIAGGIO: DESIGN A CIT PRO DETAIL,...
LS2 FF900 VALIANT II
Sezona už začala a s ní tradiční problém v čem budu letos jezdit? Spousta z nás řeší nákup nového oblečení nebo nové helmy a právě helmu jsme začali řešit i my v redakci. Otevřenou, integrálku, výklopnou? V redakci jsme už měli možnost otestovat pěknou řádku různých značek a provedení, takže pro...
Novinky KYMCO na sezónu 2021
Na světové premiéře představený adventure skútr KYMCO DOWNTOWN 360X ABS (Euro5) startuje v polovině roku 2021. V listopadu 2020 představil CEO firmy KYMCO Allen Ko na online tiskové konferenci„KYMCO International Press Conference“ nejžhavější novinky KYMCO: jako první z nich uvedemena trh v létě...
Zeeho - nová značka ve světě skútrů
Pokud jste o značce Zeeho ještě neslyšeli, pak věřte, že nejste sami. Jedná se o zbrusu novou značku, za kterou ale nestojí nikdo menší než CFMoto. Ano, to CFMoto, které má ve své nabídce cestovní enduro s označením CFMoto 650 MT nebo u nás velmi populární čtyřkolky Gladiátor. Proč tedy nová...
Honda představila systém hlasového ovládání a novou mobilní aplikaci RoadSync
Systém hlasového ovládání „Honda Smartphone Voice Control system“ a aplikace Honda RoadSync pro skútry a motocykly.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
|
7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. |
14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. |
21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. |
28. | 29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (4 komentáře)
SKUTRPORTAL.cz, 24.10.2014 v 21:33
Pokud tomu tak bude máte u nás dárkový balíček z naší kolekce za první TIP ;-)
matti, 23.10.2014 v 18:27
Můj tip je 104900kč bez abs a s abs 114900kč
SKUTRPORTAL.cz, 20.10.2014 v 22:47
Je pravdou, že XMAX tu už nějaký ten pátek je, ale jeho podobnost s Forzou? To se nám moc nezdá ... Každopádně co člověk to názor :-) Nás by v redakci určitě zajímala cena. Nějaký tipy?
Otevřít diskuzi