Vespa Primavera 125
Hned na začátku musím přiznat, že na test Vespy alias "Vosy" se vždy těším. Vespa si zkrátka na nic nehraje a každý její další model je propracovanější a dokonalejší. Nejinak tomu bylo i teď, když nám ke krátkému seznámení byla zapůjčena Vespa Primavera o objemu 125 ccm.
V den zapůjčky jsem se do sídla společnosti A-Spirit, která nám skútr zapůjčila, dostavil s notným předstihem. Primavera v černé "metle", naleštěná a natankovaná až po okraj už čekala venku a mě stačil jediný pohled, abych se přesvědčil, že tahle klasika mi nikdy, ale opravdu nikdy nezevšední. Formality v podobě sepsání předávacího protokolu atd. nezabraly ani 5 minut a já mohl vyrážet vstříc svým prvním zkušebním kilometrům.
Popisovat Vespu Primaveru snad ani není třeba, vždyť první skútr s tímto označením se objevil už v roce 1968! Elegantní retro tvary, výrazný přední světlomet, široká chromová zrcátka poskytující snad až dokonalý přehled o dění za vámi, přehledná přístrojovka v kombinaci klasického tachometru a digitálního displeje, pohodlné sedlo, nezaměnitelný výfuk či zavěšení předního kola, originální nášlapy a to vše v jednom celku. Taková je Vespa. Originální, svá a hlavně nezaměnitelná. Za zmínku určitě stojí i využití LED technologie při denním svícení a u směrových ukazatelů.
Z pohledu řidiče snad ani není co vytknout. Modře podsvícená přístrojovka poskytuje všemožné informace a její čitelnost lze hodnotit jedině na výbornou. Zrcátka jsou přesně tam, kde mají být a nějaké vibrace v nich budte hledat opravdu marně. Uzamykatelný kastlík před koleny pojme nejen vaši peněženku, ale i dálkový ovladač od garáže a pár dalších drobností. Díky váze 130 kg je manipulace s Primaverou snadná i pro řidičky, které si tak mohou stěžovat jen na absenci bočního stojanu, jenž popravdě chyběl i mě.
Nepostradatelný háček pod řídítky na zavěšení nákupu či helmy je tu samozřejmě také, ale nebyla by to Vespa, aby i tento detail nebyl dotažen až takřka k dokonalosti. Háček nenajdete pod řídítky, ale výsuvný ve špičce sedla. Řešení víc než elegantní a praktické zároveň. Pro uložení většího nákupu dobře poslouží i úložný prostor pod sedlem, který je na skútr velikosti Primavery až nezvykle prostorný. Stisknutím tlačítka pod řídítky odemknete sedlo, které stačí jen vyklopit a voalá, několik litrů volného prostoru je vám plně k dispozici. Zde bych ale přece jen jednu malou výtku měl. Pokud nezamknete řídítka, když od skútru odcházíte třeba jen do pekárny pro rohlíky, je tlačítko funkční i bez klíčku v zapalování a do kufru se tak dostane kdejaký lapka, co bude stát zrovna opodál.
Motor a brzdy
K pohonu využívá Primavera to nejlepší a nejmodernější, co lze. Jedná se o 4-taktní vzduchem chlazený jednoválec se 3 ventily, který díky nižšímu zdvihu a menšímu vrtání nabízí vyšší točivý moment. Další devizou motoru je jeho úspornost. Průměrná spotřeba paliva se totiž pohybuje okolo 2,5 l na 100 km a věřte nevěřte, tato výrobcem avizovaná spotřeba se potvrdila i během našeho testu, kdy Primavera ukázala spotřebu 2,49 až 2,53 l na 100 km. Na jednu 8l nádrž tak lze ujet necelých 400 km, což na městské přibližovadlo rozhodně není málo. Díky novému uchycení motoru jsou navíc výrazně sníženy vibrace do karoserie. Samotnou kapitolou je i přístup k motoru, kdy po otevření sedla bez jakéhokoliv odmontovávání či šroubování vyjmete podsedadlový prostor (kufr) a je hotovo. Jednoduše, rychle, elegantně a prakticky.
O včasné zastavení Primavery se velmi dobře starají brzdy v kombinaci kotouče o průměru 200 mm na předním kole a bubnu na kole zadním. I přes dobré brzdné vlastnosti mi to nedá, abych si nepoložil otázku: Vespa Primavera 2014 s bubnem na zadním kole? Dva kotouče jsou dnes už skoro samozřejmostí a upřímně, očekával bych je i zde.
Jízda a podvozek
Po nastartování se ozve příjemný a kultivovaný chod 4-taktního jednoválce, který alespoň podle zvuku nedává tušit, jaká s ním je zábava. Po otočení rukojeti plynu nevyráží skútr kupředu, ale dává si tak trochu načas. Sice se nejedná o nějakou 10minutovou pauzu na sváču, ale jistá prodleva tam prostě je. I přesto ale od semaforů vyráží Primavera daleko rychleji než řidiči se svými 4-kolovými plechovkami :-) Pro proplétání kolonami je Vespa Primavera jako stvořená. Díky svým rozměrům (délka 1 860 mm x šířka 735 mm x rozvor 1 340 mm) a motorizaci je Primavera v městském provozu jako ryba ve vodě.
Problém nemá Primavera ani na kočičích hlavách, retardérech, přechodech nebo třeba kolejích. Zásluhu na tom má kompletně nové odpružení ESS (Enhanced Sliding Suspension), které přineslo snížení třecích sil, zvýšení ovladatelnosti a zvýšení komfortu a bezpečnosti. V překladu spolu s dobře naladěným podvozkem a tlumičem, který je nově fixován pomocí kotvícího čepu, je jízda po nerovnostech velmi komfortní záležitostí. Vaše sedací partie a záda tak můžou zůstat úplně v klidu.
Plusy a mínusy
+ Jedinečný vzhled
+ Zpracování
+ Jízdní vlastnosti
+ Moderní a úsporný motor
+ Dostačně velké úložné prostory
+ Snadný přístup k motoru
- Cena
- Bubnová brzda na zadním kole
- Otevření sedla bez uzamčených řídítek
- Chybějící boční stojan
Závěrem
Vespa Primavera 125 nabízí notnou dávku originality ať už svým vzhledem, zpracováním nebo použitou technologií. Výborné jízdní vlastnosti a nezaměnitelný design dělají z Primavery horkého kandidáta do městského a příměstského provozu na straně jedné. Na straně druhé je tu cena 95 990,- Kč, která pro mnohé může být výrazně limitujícím faktorem.
Technická data | |
---|---|
Motor | jednoválec , 4T/3V |
Objem | 124 ccm |
Maximální výkon | 7,9 kW při 7 700 ot/min. |
Maximální moment | 10,4 Nm při 6 000 ot/min. |
Palivový systém | elektronické vstřikování |
Chlazení | vzduchem |
Startování | elektrické |
Přední brzda | kotoučová, 1x O 200 mm |
Zadní brzda | bubnová, O 140 mm |
Přední pneu | 110/70 - 11´´ |
Zadní pneu | 120/70 - 11´´ |
Délka | 1 860 mm |
Šířka | 735 mm |
Rozvor | 1 340 mm |
Výška sedla řidiče | 780 mm |
Objem nádrže | 8,0 l |
Provozní hmotnost |
130 kg |
Související články
Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola
Už víc jak 2 roky brázdíme silnice na našem redakčním skútru značky Keeway. Máme za sebou tisíce kilometrů, jednu drobnou nehodu a hlavně spousty a spousty zážitků v sedle tohoto čínského stroje. Nyní nadešel čas, abychom napsali závěrečnou kapitolu. Závěrečnou proto, protože skútr jsme se po...
Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru
Snad o žádném jiném skútru se nevedou tak bouřlivé diskuze, jako o modelu CityBlade. Námi doposud vychvalovaný model ukázal své první a nikoliv bezvýznamné slabiny. Pojďte se tedy spolu s námi podívat, jak si vede Keeway CityBlade 125 v našem dlouhodobém testu po najetí bezmála 4000...
Honda Vision 110 - modelový rok 2017
Když v roce 2011 přišla Honda s nízkorozpočtovým skútrem jménem Vision, spadla nám v redakci doslova brada. Nejinak tomu bylo o dva roky později, kdy jsme Visiona otestovali znovu. Píše se rok 2017 a Vision dostal do vínku systém start/stop a pár dalších vylepšení. Povedl se Hondě facelift i...
Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší
Nejlevnější skútr v nabídce japonské Yamahy se jmenuje D'elight. Malý skútr postavený na malých kolech s nádechem klasiky, tak nějak by se dal D'elight charakterizovat v krátkosti. Tenhle prcek toho ale nabízí daleko, daleko víc ...
HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech
První dubnový víkend jsme měli tu čest setkat se osobně s již osmou generací populární malé Hondy SH. Nové modelové provedení nejprodávanějšího skútru v Evropě se pro rok 2017 chlubí řadou milých změn a novinek, z nichž jmenujme například vyšší výkon motoru, led světla vpředu a vzadu, zvětšená...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. |
||||||
2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. |
9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. | 15. |
16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21. | 22. |
23. | 24. | 25. | 26. | 27. | 28. | 29. |
30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi