Honda Forza

Honda Forza 2013 - TZ

28.11.2012

Honda.cz/Redakce SP.cz

Honda Forza - nový, plně vybavený sportovní skútr střední velikosti, poháněný motorem poskytujícím dostatek výkonu i pro delší dojíždění, jenž díky svému kompaktnímu rámu nabízí prostor pro uskladnění dvou přileb. Motocykl je standardně vybaven kombinovaným brzdovým systémem (CBS) nebo volitelně kombinovaným systémem s ABS.

1. Úvod  

Krátce po svém založení v roce 1954 představila společnost Honda jednoválcový skútr Juno K se zdvihovým objemem 220 cm3. V roce 1962 se zrodil model Juno M80 s dvouválcovým motorem o objemu 125 cm3; oba stroje byly vybaveny hydromechanickou převodovku typu Badalini a byly ztělesněním snahy značky Honda o vytvoření komfortního, praktického a zábavného skútru.

Na počátku 80. let minulého století v Japonsku prudce vzrostla popularita maloobjemových skútrů. V roce 1984 představila značka Honda 250 cm3 jednoválcový skútr Freeway, který umožnil jízdy vyšší rychlostí a na delší vzdálenosti. V roce 1986 pak přišel na trh model Fusion, jenž přinesl do té doby neobvyklou polohu jezdce v mírném záklonu. 250 cm3 jednoválcový model Foresight, který byl představen v roce 1996, byl označován jako „Sports Scooter“ a nabízel kombinaci agilního výkonu s jízdním komfortem. Verze se 125 cm3 motorem byla v Evropě prodávána pod označením Pantheon.

Na konci 90. let značka Honda pomohla vytvořit trh pro větší skútry, když představila stroje se zdvihovým objemem 250 – 300 cm3. Původní skútr Forza, který byl představen v roce 2000, se vyznačoval sportovními jízdními vlastnostmi, kombinovanou brzdovou soustavou a velkým odkládacím prostorem. Tento model byl velmi dobře přijat zejména na evropském trhu, kde uživatelé ocenili především jeho variabilitu, díky níž byl tento stroj vhodný jak na cesty do zaměstnání či do školy, tak pro jízdy ve volném čase.

Během své dvanáctileté existence se model Forza neustále vyvíjel. V roce 2004 získal elektronicky řízenou převodovku s plynule měnitelným převodem Honda S MATIC CVT (Continuously Variable Transmission), systém Smart key na ochranu proti krádeži, úsporný systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI a schránku pod sedlem s prostorem na dvě integrální helmy. V roce 2005 pak přibyl protiblokovací systém ABS a v roce 2008 luxusní doplňky, jako audiosystém s reproduktory či inovovaná převodovka S MATIC (s režimem fázového automatického řazení) a kombinovaný brzdový systém s ABS.

Od příchodu tohoto modelu se požadavky zákazníků na skútr střední velikosti příliš nezměnily. Stejně jako vyspělejší zákazníci, také mladí jezdci postupně přecházejí ze 125 cm3 strojů na větší a výzkum společnosti Honda ukázal, že vysoko na žebříčku priorit všech potenciálních zákazníků stojí bezpečnost, vynikající kvalita zpracování v kombinaci s hodnotou za vynaložené prostředky, dlouhá životnost plus rozumně dimenzovaný motor, který bude stejně dobře fungovat na dálnici i ve městě. Neméně důležitými hledisky jsou i svěží design a styl.

V reakci na to společnost Honda vyvinula nový model NSS300 Forza, který si klade za cíl všechny výše uvedené požadavky uspokojit.

Pan Kenichi Sueda, vedoucí projektu NSS300 FORZA: 

„Naším cílem je neustále sledovat vývoj doby a podle něj adekvátně upravovat naše produkty. Tento nový skútr NSS300 Forza, který je stejně vhodný pro manévrování v městských ulicích i pro dlouhé jízdy po dálnicích, je určen pro trhy celého světa. Jako člověk, který je osobně odpovědný za vývoj, doufám, že NSS300 Forza – stroj, který staví na třech hlavních zásadách značky Honda, jimiž jsou ‚ekologie, bezpečnost a ZÁBAVA‘ – poskytne co největšímu počtu zákazníků na celém světě příležitost poznat radost z vlastnictví výrobku značky Honda, jenž nabízí výkon a kvalitu za dostupnou cenu.“  

02: Honda Forza 03: Honda Forza

2. Informace o modelu  

 V prvních fázích vývoje nového skútru konstruktéři společnosti Honda dlouze přemýšleli o tom, jak, proč a kde na světě lidé své skútry používají. A to nejen dnes, ale i v budoucnu. Každý aspekt a každý detail byly prozkoumány a výsledek – skútr NSS300 Forza – byl navržen tak, aby zcela zapadal do každodenních životů a potřeb jeho majitelů. To platí nejen pro dojíždění do zaměstnání, ale také pro použití stroje na delší jízdy či ke sportovnějšímu svezení.

Kromě svých rozměrů, které jsou dostatečné pro pohodlné cestování dvou osob, nabízí dynamická kapotáž skútru NSS300 Forza vynikající ochranu před povětrnostními vlivy a prostor pro uložení dvou integrálních přileb, který se nachází pod sedlem. Rozměry skútru přitom nejsou až tak velké, aby jezdci působily problémy při průjezdu úzkými místy. Ačkoliv NSS300 Forza musí umožňovat jízdu dálničními rychlostmi, živý pohyb v městském provozu je u něj stejně důležitý.

010: Honda Forza

Jeho silný, mimořádně robustní, ale přesto lehký ocelový rám zajišťuje skvělou ovladatelnost v hustém provozu i stabilitu při vyšších rychlostech. 35mm teleskopická vidlice, dva zadní tlumiče a oboustranné hliníkové kyvné rameno jsou zárukou komfortní a bezpečné jízdy. Výkonné přední a zadní kotoučové brzdy jsou vybaveny systémem CBS nebo volitelným kombinovaným systémem ABS.

Skútr NSS300 Forza je poháněn jednoválcovým čtyřtaktním motorem se zdvihovým objemem 279 cm3, který se vyznačuje vysokým točivým momentem, nízkou spotřebou, variabilitou a výkonem umožňujícím jízdu vyššími rychlostmi. Koncový převod je zajištěn klínovým řemenem a automatickou převodovkou V-Matic. Tento živý a pružný motor nabízí více než dostatek výkonu pro jízdu po dálnici i okamžitou akceleraci důležitou pro pohyb v městském provozu.

3. Hlavní funkce 

3.1 Podvozek 

Podvozek NSS300 Forza byl navržen s důrazem na maximální variabilitu a komfort, jaké dokáže nabídnout skútr, ale zároveň svému majiteli dokáže poskytnout i určitou míru vzrušení a zábavy typických pro motocykl. Díky tomu tento stroj osloví a uspokojí každého – od nováčka po zkušeného jezdce. Komfortní polohu za řídítky si snadno najdou jezdci všech výšek.

Podvozek upevněný k extrémně pevnému a odolnému trubkovému rámu dodává skútru NSS300 Forza stabilitu a jistou ovladatelnost za všech podmínek. Díky patentované technologii Honda je tvořen dvěma částmi (pevnou a pohyblivou), které byly optimálně vyváženy za pomoci počítačové technologie CAE (Computer Aided Engineering). Pevná část, která spojuje horní trubku vedoucí přímo od hlavového složení se zkoseným zadním rámem, má jednoduchou konstrukci, zatímco pohyblivá část, která zajišťuje pružení, je napojena na svislou trubku v zadní části rámu.

Tuhost rámu se podařilo dále zvýšit díky pohyblivému upevnění motoru v jeho dolní části. Toto řešení jezdci dodává lepší pocit a snižuje vibrace. Díky absenci styčníkových výztužných plechů je celá konstrukce o 10 % lehčí než rám použitý u předchozího modelu. Sklon vidlice a závlek jsou 27°/89 mm, rozvor kol činí 1546 mm. Celkové rozměry jsou 2166 (D) x 753 (Š) x 1189 mm (V); pohotovostní hmotnost je 192 kg.

Ráfky kol z lehkých slitin (14 palců x 3,0 palce vpředu, 13 palců x 4,0 palce vzadu) plus 120/70-14 pneumatika vpředu a 140/70-13 pneumatika vzadu dodávají skútru stabilitu a přilnavost. Brzdová soustava je tvořena jedním předním 256mm kotoučem s dvoupístovým třmenem a zadním 240mm kotoučem s jednopístovým třmenem. Kombinovaná brzdová soustava (CBS) vyvinutá společností Honda je řešení, u kterého páka zadní brzdy působí zároveň i na přední brzdu, zatímco páka přední brzdy působí pouze na přední brzdu. Tento systém pomáhá jezdci co nejrychleji zastavit v nebezpečných situacích. Jako volitelná výbava je navíc nabízen kombinovaný systém ABS.

Nízko umístěné sedlo ve výšce 716 mm usnadňuje ovládání skútru, zatímco kompaktní šířka 580 mm a úzké stupačky usnadňují pohyb v hustém provozu. Sedlo je ergonomicky tvarované, aby na cestách poskytovalo co nejvyšší komfort a aby z něj jezdec snadno dosáhl na zem. Sedlo lze stiskem tlačítka uvolnit a zpřístupnit tak odkládací schránku schopnou pojmout dvě integrální helmy; zadní stupačky jsou sklopné a na zadní části kapotáže je umístěno lité hliníkové madlo.

Upevnění top boxu nebo dalšího příslušenství je možné po snadném sejmutí části krytu zadního spoileru. Dojezd na 11,6litrovou nádrž je vzhledem ke spotřebě 3,25 l/100 km (v režimu WMTC) plných 354 kilometrů. Hrdlo nádrže lze otevřít tlačítkem vedle tlačítka pro uvolnění sedla.

04: Honda Forza 05: Honda Forza

Skvělý vzhled a dobrý pocit při jízdě jsou pro jezdce všech věkových kategorií důležitou součástí vlastnictví skútru. Moderní a výrazný design činí skútr NSS300 Forza nepřehlédnutelným. Aerodynamická kapotáž se vyznačuje atraktivními tvary, které však neomezují její funkčnost; ochrana proti větru a vlivům počasí je vynikající za všech rychlostí, aniž by tomu bylo na úkor hbitosti v městském provozu, která je srovnatelná s menšími skútry. Přední maska je orámována přídavným panelem, který doplňuje dynamické rysy modelu. Při pohledu z boku je zřejmá linie vedoucí od přídě na záď, která stroji dodává jeho charakteristický vzhled.

09: Honda Forza

Ve dvou kapsách v kapotáži je možné uložit menší předměty, které tak zůstanou snadno přístupné; na levé straně se nachází objemná uzavíratelná schránka, kterou lze uzamknout tlačítkem vedle spínací skříňky. V této schránce je umístěna 12 V zásuvka. Rozvodný panel umožňuje snadné zapojení volitelného příslušenství.

Přístrojový panel obsahuje ukazatel rychlosti, hodiny, dvě denní počítadla, ukazatele stavu paliva a teploty chladicí kapaliny a kontrolku upozorňující na nízkou hladinu oleje. Výstražná světla fungují i bez zapnutého zapalování a pro větší pohodlí je stroj standardně vybaven bočním stojanem. Dvě žárovky o výkonu 35/35 W a efektivní optika reflektorů zajišťují vynikající osvětlení při jízdě za tmy. Tvář skútru NSS300 FORZA dotvářejí dvě 5W trvale svítící obrysové žárovky.

06: Honda Forza 07: Honda Forza 01: Honda Forza

Model NSS300 Forza bude k dispozici ve třech barevných provedeních:

černá metalíza Asteroid Black Metallic

bílá perleťová Pearl Himalayas White

stříbrná metalíza Seal Silver Metallic

Skútr je také vybaven systémem Honda HISS (Honda Ignition Security System), který představuje efektivní ochranu proti krádeži. Pokud se identifikační data v čipu zabudovaném v klíči skútru a ID v řídicí jednotce motoru neshodují, motor nenastartuje. Tento elektronický bezpečnostní systém umožní nastartování motoru pouze tehdy, pokud je použit klíč se správným identifikačním čipem. Motor nenastartuje ani v případě přímého spojení drátů zapalování nebo při snaze přemostit spínací skříňku, neboť i v těchto případech má nad motorem kontrolu řídicí jednotka.

3.2 Motor 

08: Honda Forza

Kapalinou chlazený čtyřventilový jednoválec SOHC se zdvihovým objemem 279 cm3, který je u modelu NSS300 FORZA použit, vychází z osvědčené jednotky ze stroje SH300i. Jeho výkonová charakteristika byla upravena s ohledem na vynikající spotřebu paliva a zábavnou jízdu v nízkých, středních i vysokých otáčkách. Motor má vrtání a zdvih 72 mm x 68,5 mm a kompresní poměr 10,5:1. Válečkové vahadlo, radiální kluzná ložiska klikového hřídele a uzavřená kliková skříň jsou zárukou dlouhodobé spolehlivosti. Objem olejové náplně je 1,7 litru.

O 5 mm posunutý válec (k výfukové straně) snižuje vnitřní tření. Pro zlepšení účinnosti chlazení byla využita počítačová technologie CAE. Optimálního proudění směsi a spalin bylo dosaženo tvarem spalovací komory a upraveným profilem střední části sacích i výfukových otvorů. Výsledkem je efektivnější spalování. Tomu bylo přizpůsobeno i časování ventilů a motor je navíc vybaven svíčkou s dlouhým závitem. Automatická odstředivá spojka přenáší sílu motoru na převodovku V-Matic s převodovými poměry zvolenými s ohledem na pružnou reakci v nízkých rychlostech a na dynamickou akceleraci. Koncový převod je zajištěn klínovým řemenem.

Díky vysoce účinnému systému elektronického vstřikování paliva PGM-FI motor splňuje požadavky normy Euro 3 a je vybaven sekundárním přívodem vzduchu (AI) zabudovaným v kyslíkovém čidle plus dvoujádrovým katalyzátorem ve výfuku. Výkon motoru je 17,9 kW při 8250 ot./min. a točivý moment dosahuje hodnoty 25,7 Nm při 6000 ot./min.

4. Příslušenství

Pro skútr NSS300 Forza bude k dispozici následující originální příslušenství:

Štít

45litrový Top Box

35litrový Top Box

Sada pro upevnění Top Boxu

Vyhřívané rukojeti 

Alarm Averto

Krycí plachta

 

 5. Technické parametry  

Motor: Kapalinou chlazený, 4taktní, 4ventilový jednoválec OHC

Zdvihový objem: 279 cm3

Vrtání x zdvih: 72 x 68,5 mm

Kompresní poměr: 10,5:1

Maximální výkon: 17,9 kW při 8250 ot./min.

Maximální točivý moment: 25,7 Nm při 6000 ot./min.

Olejová náplň: 1,5 l

Objem palivové nádrže: 11,6 l

Startér: Elektrický

Typ spojky: Automatická, odstředivá

Rám: Rám z ocelových trubek

Rozměry (DxŠxV): 2166 x 753 x 1189 mm

Rozvor kol: 1546 mm

Výška sedla: 716 mm

Pohotovostní hmotnost: 192 kg (194 kg spolu se systémem ABS)

Foto: www.honda.cz, www.bikescatalog.com

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Navitel G550 Moto GPS - navigace za pár kaček

Navitel G550 Moto GPS - navigace za pár kaček

Představujeme

15.8.2017

Viktor Hrachovec

0

Obyčejnou GPS navigaci lze koupit i za méně než 1000 Kč. Motonavigace se však pohybují v daleko vyšších částkách. I zde ale existuje "zlatá střední cesta". Navigace Navitel G550 Moto GPS nestojí ani 4000 Kč, a přitom toho nabízí víc, než její známější konkurenti, jako např. TomTom Rider či...

Více

BMW X2 City - místo skútru koloběžka

BMW X2 City - místo skútru koloběžka

Představujeme

27.7.2017

Viktor Hrachovec

1

BMW představilo elektrokoloběžku s homologací do běžného provozu! X2 City nabídne dojezd až 35 km na jedno nabití a to při maximální rychlosti 25 km/h. A když se baterie vybijí? Jejich nabití sice trvá 2,5 hodiny, ale koloběžku o váze 20 kg lze použít i klasickým způsobem!

Více

NANOPROTECH – technologie, která funguje

NANOPROTECH – technologie, která funguje

Představujeme

11.4.2017

František Hadt

0

Známé heslo „Kdo maže, ten jede“ platí stále, a v oblasti motocyklů platí dvojnásob. Stačí si motocykl pořádně prohlédnout a každý ihned vidí všechna ta místa, která je nutno ošetřit a promazat. Mazacích přípravků nejrůznějších vlastností všeho druhu je na trhu opravdu mnoho, ale v poslední době...

Více

Honda „Cooperative Mobility Ecosystem“

Honda „Cooperative Mobility Ecosystem“

Představujeme

9.1.2017

TZ - www.honda.cz

1

Společnost Honda představila na veletrhu CES 2017 v Las Vegas vlastní koncept „Cooperative Mobility Ecosystem“. Tato kombinace možností umělé inteligence, robotiky a velkých objemů dat má přinést nové možnosti konektivity pro zákazníky a zkvalitňovat jejich život. Na veletrhu CES prezentuje...

Více

Duch přichází ...

Duch přichází ...

Představujeme

29.12.2016

Viktor Hrachovec

0

Italskou značku helem Caberg určitě nemusíme nijak zvlášť představovat. Pro nadcházející sezónu přichází Caberg se zcela novou JET přilbou pojmenovanou GHOST čili DUCH. Nezaměnitelný vzhled a možnost použití helmy ve 4 konfiguracích dělají z GHOSTA velmi zajímavou alternativu jak pro jízdu ve...

Více

Bleskovky

Peugeot Belville - od každého trochu

10.10.2017

Peugeot Belville - od každého trochuPeugeot Belville není žádnou novinkou. Veřejnosti byl představen v prosinci loňského roku a popravdě žádnou velkou díru do světa neudělal. Přesto nebo právě proto jsme se rozhodli...

Více

Honda Gold Wing 2018 - tak trochu jiný skútr?

27.9.2017

Honda Gold Wing 2018 - tak trochu jiný skútr?Na světlo světa unikly první fotografie legendárního Gold Winga pro rok 2018. Skútr? To ani náhodou! Jenže to není tak docela pravda. Honda Gold Wing (413 kg těžký stroj) by měl být...

Více

Yamaha X-MAX 125 2018

26.9.2017

Yamaha X-MAX 125 2018Japonská Yamaha se s velkým předstihem rozhodla zveřejnit informace o novém X-MAXU 125. Luxusní skútr, který lze nejen v našich končinách řídit s klasickým "béčkem", je ráznou...

Více

Kymco C Series

15.9.2017

Kymco C SeriesTchajwanské Kymco rozhodně nespí na vavřínech. Po představení modelu AK 550 je tu nový koncept s označením C Series. Už na první pohled je patrné, že prototyp sice vychází z modelu...

Více

Touratech v problémech

16.8.2017

Touratech v problémechCelosvětově známý výrobce motodoplňků a příslušenství Touratech se ocitl v insolvenci! Německá společnost sídlící v Niedereschachu zaměstnává v současné době kolem 400 zaměstnanců....

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz