Proč a kdy měnit motorový olej.
Životnost motoru je doba, po kterou bude spolehlivě a ekonomicky pracovat a z hlediska mazání nezáleží jen na správné kvalitě oleje, ale i na využití oleje a na jeho výměně. Účelné využití oleje je kompromisem mezi zájmem technickým a ekonomickým a není jednoduché tento optimální kompromis charakterizovat a přesně určit.
Můžeme si říct rovnou, že předepisování výměnného intervalu podle počtu
ujetých kilometrů je jen velmi nepřesnou směrnicí, protože vlivů na
znehodnocení oleje v motoru je mnoho a jsou složité a proměnlivé.
Tyto vlivy můžeme rozdělit na dvě skupiny:
- konstantní
- proměnlivé
Vlivy konstantní jsou dány konstrukcí motoru, tedy především maximální teplotou
mazaných dílů, poměrem výkonu motoru k velikosti olejové náplně, tzv. oběhovým
číslem, což je v podstatě číslo, které hovoří o tom, kolikrát nám přečerpá
mazací soustava olej za minutu, a je to tedy poměr výkonu olejového čerpadla k
náplni oleje v motoru, řešením rozvodů motoru a ještě jinými okolnostmi.
Závažný dopad má čistič oleje (filtrace oleje), tj. zda jde o jemnou (papírový
nebo plstěný filtr) nebo hrubou filtraci (sítko) nebo zda jen při obtoku
nebo při plném průtoku.
Z vlivů proměnlivých je třeba na prvním místě uvést druh provozu skútru a
klimatické podmínky. Není moc známo, že motor, který je dlouhodobě zatěžován a
pracuje trvale při správné pracovní teplotě, namáhá olej méně než motor s
nízkou pracovní teplotou a častými přestávkami. Proto se více znečišťuje olej
při jízdě v hustém městském provozu, při převaze jízd na krátké vzdálenosti a
zvláště při chladném počasí a v zimě, při přestávkách, u kterých je motor podchlazený.
Druhým extrémem, který zvyšuje únavu oleje, je dlouhodobé zatížení motoru na
maximum, jako je jízda po dálnici dlouhodobě na plný plyn a jízda s přetíženým skútrem,
která nutí k častému podřazování na nižší převodový stupeň.
A konečně velmi podstatný, ale těžko charakterizovateľný vliv má mechanický
stav motoru a příslušenství. Špatný stav elektrického příslušenství a
zapalovacích svíček značně zvyšuje znečištění oleje. Velká spotřeba oleje
vznikající opotřebením pístních kroužků, taky pronikáním oleje z rozvodu
(vodítka ventilů) do spalovacího prostoru, nutí k častému dolévání a z toho
plyne představa, že se olej „oživuje“ čerstvým a nemusí se tak často měnit.
Tato představa nezvažuje skutečnost, že zbytky spáleného oleje v motoru
zůstávají a je jich tím víc, čím častěji je potřebné doplnění oleje.
Z toho můžeme vidět, že při větší spotřebě oleje není důvod k prodlužování
výměnné lhůty pouze za předpokladu, že uvažujeme nad brzkou generálkou a
přestali jsme o stav motoru dbát.
Vzhledem k těmto složitým podmínkám je třeba považovat výměnné lhůty,
doporučené zpravidla výrobcem motoru ve spolupráci s výrobcem oleje, za
směrodatné a stanovené ze zřejmých důvodů a s velkou rezervou bezpečnosti.
Ale je důležité vědět, že nadměrné prodlužování výměnných lhůt oleje má malý
ekonomický účinek, tím menší, čím je větší spotřeba oleje, tedy jeho dolévání
do motoru.
Při stanovení lhůty pro výměnu oleje v praxi by byl potřebný parametr, který by
závisel na provozních podmínkách.
Jedním z takových je výměna oleje po spotřebování určitého množství benzínu. To
se zdá být velmi účelné a rozhodně lepší, než měnit olej podle ujetých
kilometrů, i s ohledem na korekci podle druhu provozu, protože ve většině
případů je velmi těžké odhadnout, jaká část provozu proběhla a v jakých
podmínkách.
Měrná spotřeba paliva charakterizuje provozní podmínky a je větší v těch
podmínkách, které jsou příčinou rychlejšího opotřebení oleje a vyžadují
zkrácení výměnného intervalu oleje. Podle této metody by tedy motocykl s
ekonomickou spotřebou 6,8 l/100 km spotřeboval při použití oleje XY 544 l
benzínu na 8.000 km, kterou doporučuje výrobce jako ekonomickou výměnnou lhůtu
oleje. Pokud bude provedena výměna probíhat při spotřebování asi 550 l benzínu,
bude tím automaticky provedena korekce na druh provozu, protože při všech
podmínkách ukazujících zkrácení lhůty, tedy např. při jízdě na dálnici na
maximální rychlost, s přetíženým motocyklem, při jízdě v kopcovitém terénu na
plný plyn, bude automaticky měrná spotřeba větší a výměna bude tedy automaticky
převedena v kratším výměnném intervalu.
Kromě tohoto uvedeného sledování výměny oleje podle spotřeby paliva se používá
i sledování podle odpracovaných motohodin motoru, ale na to je nejlepší přesný
přístroj, který je napojen na motor, takže můžeme přesně sledovat, kolik nám
motor odpracoval. Dále jsou ještě i jiné metody stavu opotřebení oleje, a to je
tzv. rozborem oleje, existují už i malé přenosné přístroje, které jsou schopny
provést analýzu oleje, ale tyto se využívají většinou u nákladních
automobilů, kde je olejová náplň motoru objemnější a má to větší ekonomický
význam. Ale i tak mohou být přínosem při nedostatku zkušeností, protože mohou
přinejmenším odkrývat případy neúnosného překračování výměnných intervalů, ke
kterým dochází z nedbalosti nebo z přehnané snahy po úspoře, ale vždy na úkor
spolehlivosti a životnosti motoru.
Související články
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh Prémiová značka koncernu Loncin prezentuje hned čtyři nové modely. Motocyklová značka VOGE vstupuje premiérově na český trh a to hned se čtveřicí modelů. Importérem je v bavorském Weidenu sídlící firma MSA GmbH, dobře známá coby importér etablovaného...
BeRider – sdílené elektrické skútry
Spěcháte na schůzku, potřebujete si něco vyřídit v centru nebo se prostě jen tak chcete projet a vyčistit si hlavu? Přesně proto tu jsou sdílené elektrické skútry BeRider.
Garáže skrývají majetek za statisíce, zabezpečení ale chybí
S podzimem definitivně končí letošní sezona a do garáží se kromě nepotřebného nářadí a sportovního vybavení stěhují i silné stroje, které zvolna zazimovávají také motorkáři. Garáže se tak plní cennými věcmi a stávají se oblíbeným cílem zlodějů, kteří počítají s jejich chabým či zcela chybějícím...
BONMOTO - když nákup, tak se slevou!
Na základě spolupráce našeho portálu se společností BONMOTO, nabízíme všem našim čtenářům možnost zařadit se do věrnostního programu a čerpat, tak slevy na vaše nákupy.
Nákup skútru za pár kaček?
Uvažujete o koupi skútra a nechcete za něj dát "majlant"? Pojďte se spolu s námi podívat na ty nejlevnější skútry, které lze na našem trhu najít. Cena startuje už hluboko pod 20 000,- Kč!
Bleskovky
Honda spolu s dalšími (Yamaha, KTM, Piaggio) podepsala prohlášení o společném záměru vytvořit...
2.3.2021
Registrace motocyklů za rok 2020
3.2.2021
Komu chybí skútr?
1.12.2020
BMW představilo nový koncept elektroskútru
12.11.2020
Podcasty
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)
21.8.2018
Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. |
15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21. |
22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. | 28. |
29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi