Motorový olej

Proč a kdy měnit motorový olej.

28.10.2011

Tomáš Győry

Životnost motoru je doba, po kterou bude spolehlivě a ekonomicky pracovat a z hlediska mazání nezáleží jen na správné kvalitě oleje, ale i na využití oleje a na jeho výměně. Účelné využití oleje je kompromisem mezi zájmem technickým a ekonomickým a není jednoduché tento optimální kompromis charakterizovat a přesně určit.

Můžeme si říct rovnou, že předepisování výměnného intervalu podle počtu ujetých kilometrů je jen velmi nepřesnou směrnicí, protože vlivů na znehodnocení oleje v motoru je mnoho a jsou složité a proměnlivé.

Tyto vlivy můžeme rozdělit na dvě skupiny:

   - konstantní
   - proměnlivé

Vlivy konstantní jsou dány konstrukcí motoru, tedy především maximální teplotou mazaných dílů, poměrem výkonu motoru k velikosti olejové náplně, tzv. oběhovým číslem, což je v podstatě číslo, které hovoří o tom, kolikrát nám přečerpá mazací soustava olej za minutu, a je to tedy poměr výkonu olejového čerpadla k náplni oleje v motoru, řešením rozvodů motoru a ještě jinými okolnostmi. Závažný dopad má čistič oleje (filtrace oleje), tj. zda jde o jemnou (papírový nebo plstěný filtr) nebo hrubou filtraci (sítko) nebo zda jen při obtoku nebo při plném průtoku.

Z vlivů proměnlivých je třeba na prvním místě uvést druh provozu skútru a klimatické podmínky. Není moc známo, že motor, který je dlouhodobě zatěžován a pracuje trvale při správné pracovní teplotě, namáhá olej méně než motor s nízkou pracovní teplotou a častými přestávkami. Proto se více znečišťuje olej při jízdě v hustém městském provozu, při převaze jízd na krátké vzdálenosti a zvláště při chladném počasí a v zimě, při přestávkách, u kterých je motor podchlazený.
Druhým extrémem, který zvyšuje únavu oleje, je dlouhodobé zatížení motoru na maximum, jako je jízda po dálnici dlouhodobě na plný plyn a jízda s přetíženým skútrem, která nutí k častému podřazování na nižší převodový stupeň.
A konečně velmi podstatný, ale těžko charakterizovateľný vliv má mechanický stav motoru a příslušenství. Špatný stav elektrického příslušenství a zapalovacích svíček značně zvyšuje znečištění oleje. Velká spotřeba oleje vznikající opotřebením pístních kroužků, taky pronikáním oleje z rozvodu (vodítka ventilů) do spalovacího prostoru, nutí k častému dolévání a z toho plyne představa, že se olej „oživuje“ čerstvým a nemusí se tak často měnit. Tato představa nezvažuje skutečnost, že zbytky spáleného oleje v motoru zůstávají a je jich tím víc, čím častěji je potřebné doplnění oleje.

Z toho můžeme vidět, že při větší spotřebě oleje není důvod k prodlužování výměnné lhůty pouze za předpokladu, že uvažujeme nad brzkou generálkou a přestali jsme o stav motoru dbát.
Vzhledem k těmto složitým podmínkám je třeba považovat výměnné lhůty, doporučené zpravidla výrobcem motoru ve spolupráci s výrobcem oleje, za směrodatné a stanovené ze zřejmých důvodů a s velkou rezervou bezpečnosti.
Ale je důležité vědět, že nadměrné prodlužování výměnných lhůt oleje má malý ekonomický účinek, tím menší, čím je větší spotřeba oleje, tedy jeho dolévání do motoru.
Při stanovení lhůty pro výměnu oleje v praxi by byl potřebný parametr, který by závisel na provozních podmínkách.
Jedním z takových je výměna oleje po spotřebování určitého množství benzínu. To se zdá být velmi účelné a rozhodně lepší, než měnit olej podle ujetých kilometrů, i s ohledem na korekci podle druhu provozu, protože ve většině případů je velmi těžké odhadnout, jaká část provozu proběhla a v jakých podmínkách.

Měrná spotřeba paliva charakterizuje provozní podmínky a je větší v těch podmínkách, které jsou příčinou rychlejšího opotřebení oleje a vyžadují zkrácení výměnného intervalu oleje. Podle této metody by tedy motocykl s ekonomickou spotřebou 6,8 l/100 km spotřeboval při použití oleje XY 544 l benzínu na 8.000 km, kterou doporučuje výrobce jako ekonomickou výměnnou lhůtu oleje. Pokud bude provedena výměna probíhat při spotřebování asi 550 l benzínu, bude tím automaticky provedena korekce na druh provozu, protože při všech podmínkách ukazujících zkrácení lhůty, tedy např. při jízdě na dálnici na maximální rychlost, s přetíženým motocyklem, při jízdě v kopcovitém terénu na plný plyn, bude automaticky měrná spotřeba větší a výměna bude tedy automaticky převedena v kratším výměnném intervalu.

Kromě tohoto uvedeného sledování výměny oleje podle spotřeby paliva se používá i sledování podle odpracovaných motohodin motoru, ale na to je nejlepší přesný přístroj, který je napojen na motor, takže můžeme přesně sledovat, kolik nám motor odpracoval. Dále jsou ještě i jiné metody stavu opotřebení oleje, a to je tzv. rozborem oleje, existují už i malé přenosné přístroje, které jsou schopny provést analýzu oleje, ale tyto se využívají většinou u nákladních automobilů, kde je olejová náplň motoru objemnější a má to větší ekonomický význam. Ale i tak mohou být přínosem při nedostatku zkušeností, protože mohou přinejmenším odkrývat případy neúnosného překračování výměnných intervalů, ke kterým dochází z nedbalosti nebo z přehnané snahy po úspoře, ale vždy na úkor spolehlivosti a životnosti motoru.

Zdroj: internet a odorná literatura
Upravil: Tomáš Győry

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Ostatní

10.12.2017

Viktor Hrachovec

1

Vánoce jsou takříkajíc za dveřmi a my pro vás máme horké tipy na bezva Vánoční dárky nejen pro nás skútraře, ale i pro naše drahé polovičky a v neposlední řadě pro naše děti!

Více

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Ostatní

11.5.2017

František Hadt

0

Výkon a kapacita současných auto-moto baterií je několikanásobně vyšší než u prvních olověných akumulátorů, ale podstata jejich funkce zůstává. Jsou to konzervy energie, kterou je třeba jim neustále zpětně dodávat. Proto vám přinášíme pár rad a informací, které se můžou hodit, pokud chcete, aby...

Více

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Ostatní

18.4.2017

PR

Na jaře vyšla aplikace do chytrých telefonů, s níž si můžete naplánovat jakýkoliv výlet po České republice. A pokud vám bude chybět parťák, tak díky GoBikers ho jednoduše najdete. Aplikace je zdarma! Ke stažení je od 1. 3. 2017.

Více

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Ostatní

15.2.2017

PR

O nadcházejícím víkendu, konkrétně již tuto sobotu, se bude konat akce, jež by neměla uniknout žádnému příznivci jedné stopy. Na Proseku, v Praze 9, nedaleko stanice metra C - Prosek otevírá nejrychleji rozvíjející se dealer Kymco své nové, větší prodejní prostory pro prezentaci a prodej...

Více

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Ostatní

3.2.2017

TZ - www.honda.cz

0

Společnosti GM a Honda uvedou v Michiganu do provozu první společný podnik na výrobu palivových článků Fuel Cell System Manufacturing, který bude první v daném oboru!

Více

Bleskovky

Honda ve Vrbovce

12.3.2018

Honda ve VrbovceV pražské Vrbovce se po několika letech objevila Honda! Tradiční japonskou značku zde zastupuje společnost K2 moto. Na ploše bývalého Aspiritu naleznete luxusně vybavený showroom a...

Více

Motocykl roku 2018

15.2.2018

Motocykl roku 2018SDA (Svaz dovozců automobilů) vyhlásil již 22. ročník ankety Motocykl roku v České republice. Do ankety bylo nominováno 38 motocyklů, které byly rozděleny do následujících...

Více

PCX ve verzi elektro

12.2.2018

PCX ve verzi elektroFenomén PCX se dočkal i své elektrické verze. Na autosalonu v Tokiu představila Honda svou vlajkovou (nejprodávanější) loď do 150 ccm v provedení elektro. Vše má své pro a proti....

Více

PF 2018

24.12.2017

PF 2018Krásné svátky, krátkou zimu a spoustu šťastných km v roce 2018!!!To vám přejeRedakce SP

Více

MAXSYM TL

12.12.2017

MAXSYM TLO tchajwanských skútrech toho bylo v poslední době napsáno víc než dost, a to především díky Kymcu a jeho novým modelům. Pozadu ale nezůstal ani další tchajwanský výrobce SYM, který...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Suchý dingo u protinožců (Kodo118)

18.10.2017

Pavel už je zase na cestě. Tentokrát vyrazil až k protinožcům a jak jinak než opět na Jawě      

Více

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

1.6.2018 - 3.6.2018

Po Valašsku na skútru 2018

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz