Skútry v Evropě
Jednostopá vozidla (PTW) jsou rozvíjejícím se trhem ať už na Západě, kde doplňují silnější stroje, nebo v rozvojovém světě, kde jsou často jediným dopravním prostředkem. V posledních letech se EU snaží ekonomicky podpořit produkci PTW zejména pro zvýšení bezpečnosti v dopravě, ale kvůli silné spolupráci mezi výrobci a regionálními dodavateli je tento průmysl méně konkurenceschopný, než by mohl být.
Světová poptávka po všech typech PTW (motocyklech, skútrech, mopedech a motokolech) se pro rok 2011 odhaduje na 55,7 milionů kusů, na rozdíl od 14 milionů vozidel v roce 1995. Evropa bývala lídrem v produkci PTW. Ducati (Itálie), Triumph (V.Británie) a BMW (Německo) byly vždy slavné značky. Dalšími významnými výrobci jsou Piaggio Vespa, Aprilia (oba Itálie), Derbi (Španělsko), Peugeot (Francie) a KTM (Rakousko). Dnes je podíl evropských produktů na zahraničních trzích velmi malý, např. 2,6 % v USA a pouze 0,5 % v Japonsku. V Evropě mají výrobci z EU vedoucí pozici, přičemž ale 30 % trhu patří japonským značkám. Vysoký kurz japonské měny v posledních letech zlepšil konkurenceschopnost evropských producentů, to je však pouze dočasný stav.
Výsledkem rozdělení evropského trhu je koexistence zhruba 30 výrobců, mezi kterými funguje několik montoven. Největšími evropskými producenty PTW jsou The Piaggio Group, Peugeot MTC a MBK. V roce 1990 vytvářela tato trojice více než 60 % evropské produkce, ale mezi lety 1995 a 1998 kleslo toto číslo o více než 30 %. Francie a Španělsko se zaměřily především na stroje s malými motory, Rakousko, Německo a Velká Británie na větší kubatury a Itálie na sportbiky a skútry.
Po mnoho let se zdála být nevýhodou malá velikost firem vyrábějících součástky. V roce 1995 bylo v Evropě téměř 2000 dodavatelů s průměrným obratem 370.000 eur (necelých 11 milionů korun). Ačkoliv se toto číslo výrazně snížilo, stále zde bylo několik společných dodavatelů dokonce i strategických komponent. Většina z nich byly rodinné podniky s jedinou továrnou.
Decentralizace a nedostatek kompletně sestavovaných systémů přinesla několik negativních dopadů: nízkou standardizaci technických řešení, fragmentaci zdrojů a absenci celkových úspor. Jediné, co zbylo evropskému PTW průmyslu, bylo dědictví krásy a technické kvality.
Byla nutná celková restrukturalizace, a tak se v roce 1995 většina zástupců dodavatelů a výrobců shodla na redukci nákladů, větší flexibilitě a zvýšení kvality. Asociace evropských výrobců motocyklů (ACEM) spustila pilotní program, který se měl zaměřit na upřednostnění výroby skútrů. Ukázalo se, že k docílení konkurenceschopnosti Evropy by bylo zapotřebí zamezit regionálním vládám chránit svoje domácí výrobce. Silou trhu došlo ke sjednocení několika tradičních nezávislých značek (Aprilia, Derbi, Guzzi) pod vlajkovou loď Piaggio Group.
Evropská komise vydala v roce 2001 Bílou knihu s podtitulem „Evropská dopravní politika pro rok 2010: čas rozhodnout“. Federace evropských motocyklových asociací (FEMA) i ACEM se zúčastnily konference ohledně Bílé knihy v Bruselu v roce 2005. V její konečné verzi jsou motocyklisté zmíněni třikrát: dvakrát ve spojitosti s riziky na silnicích a jednou v kontextu malé snahy regionálních autorit přehodnotit upřednostňované silniční komunikace. PTW průmysl není zmíněn ani jednou, jelikož ho zastínily otázky železniční infrastruktury a přeplněných letišť. Evropská komise v současnosti prosazuje „zelenou politiku“ v oblasti motorových vozidel, která přináší změny i do sektoru PTW.
Zdroj: www.euc2c.com
Foto: www.leftbankscooters.com, www.scooteringusa.com, wheels.blogs.nytimes.com
Soubory ke stažení (1 soubor)
5.03 MB
Související články
BeRider – sdílené elektrické skútry
Spěcháte na schůzku, potřebujete si něco vyřídit v centru nebo se prostě jen tak chcete projet a vyčistit si hlavu? Přesně proto tu jsou sdílené elektrické skútry BeRider.
Garáže skrývají majetek za statisíce, zabezpečení ale chybí
S podzimem definitivně končí letošní sezona a do garáží se kromě nepotřebného nářadí a sportovního vybavení stěhují i silné stroje, které zvolna zazimovávají také motorkáři. Garáže se tak plní cennými věcmi a stávají se oblíbeným cílem zlodějů, kteří počítají s jejich chabým či zcela chybějícím...
BONMOTO - když nákup, tak se slevou!
Na základě spolupráce našeho portálu se společností BONMOTO, nabízíme všem našim čtenářům možnost zařadit se do věrnostního programu a čerpat, tak slevy na vaše nákupy.
Nákup skútru za pár kaček?
Uvažujete o koupi skútra a nechcete za něj dát "majlant"? Pojďte se spolu s námi podívat na ty nejlevnější skútry, které lze na našem trhu najít. Cena startuje už hluboko pod 20 000,- Kč!
Tip na výlet nejen pro Pražáky
Slunečné počasí posledních dnů láká nejen k vodě, ale i k nějakému tomu výletu na skútru či motorce. Tip na jeden takový výlet vám právě přinášíme.
Bleskovky
Komu chybí skútr?
1.12.2020
BMW představilo nový koncept elektroskútru
12.11.2020
SEAT MÓ eScooter 125
6.11.2020
Ducati ve světě skútrů?
4.11.2020
Podcasty
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)
21.8.2018
Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi