Skútry v Evropě

Skútry v Evropě

27.6.2011

Redakce SP.cz

Jednostopá vozidla (PTW) jsou rozvíjejícím se trhem ať už na Západě, kde doplňují silnější stroje, nebo v rozvojovém světě, kde jsou často jediným dopravním prostředkem. V posledních letech se EU snaží ekonomicky podpořit produkci PTW zejména pro zvýšení bezpečnosti v dopravě, ale kvůli silné spolupráci mezi výrobci a regionálními dodavateli je tento průmysl méně konkurenceschopný, než by mohl být.

Světová poptávka po všech typech PTW (motocyklech, skútrech, mopedech a motokolech) se pro rok 2011 odhaduje na 55,7 milionů kusů, na rozdíl od 14 milionů vozidel v roce 1995. Evropa bývala lídrem v produkci PTW. Ducati (Itálie), Triumph (V.Británie) a BMW (Německo) byly vždy slavné značky. Dalšími významnými výrobci jsou Piaggio Vespa, Aprilia (oba Itálie), Derbi (Španělsko), Peugeot (Francie) a KTM (Rakousko). Dnes je podíl evropských produktů na zahraničních trzích velmi malý, např. 2,6 % v USA a pouze 0,5 % v Japonsku. V Evropě mají výrobci z EU vedoucí pozici, přičemž ale 30 % trhu patří japonským značkám. Vysoký kurz japonské měny v posledních letech zlepšil konkurenceschopnost evropských producentů, to je však pouze dočasný stav.

Výsledkem rozdělení evropského trhu je koexistence zhruba 30 výrobců, mezi kterými funguje několik montoven. Největšími evropskými producenty PTW jsou The Piaggio Group, Peugeot MTC a MBK. V roce 1990 vytvářela tato trojice více než 60 % evropské produkce, ale mezi lety 1995 a 1998 kleslo toto číslo o více než 30 %. Francie a Španělsko se zaměřily především na stroje s malými motory, Rakousko, Německo a Velká Británie na větší kubatury a Itálie na sportbiky a skútry.

Po mnoho let se zdála být nevýhodou malá velikost firem vyrábějících součástky. V roce 1995 bylo v Evropě téměř 2000 dodavatelů s průměrným obratem 370.000 eur (necelých 11 milionů korun). Ačkoliv se toto číslo výrazně snížilo, stále zde bylo několik společných dodavatelů dokonce i strategických komponent. Většina z nich byly rodinné podniky s jedinou továrnou.

Decentralizace a nedostatek kompletně sestavovaných systémů přinesla několik negativních dopadů: nízkou standardizaci technických řešení, fragmentaci zdrojů a absenci celkových úspor. Jediné, co zbylo evropskému PTW průmyslu, bylo dědictví krásy a technické kvality.

Byla nutná celková restrukturalizace, a tak se v roce 1995 většina zástupců dodavatelů a výrobců shodla na redukci nákladů, větší flexibilitě a zvýšení kvality. Asociace evropských výrobců motocyklů (ACEM) spustila pilotní program, který se měl zaměřit na upřednostnění výroby skútrů. Ukázalo se, že k docílení konkurenceschopnosti Evropy by bylo zapotřebí zamezit regionálním vládám chránit svoje domácí výrobce. Silou trhu došlo ke sjednocení několika tradičních nezávislých značek (Aprilia, Derbi, Guzzi) pod vlajkovou loď Piaggio Group.

Evropská komise vydala v roce 2001 Bílou knihu s podtitulem „Evropská dopravní politika pro rok 2010: čas rozhodnout“. Federace evropských motocyklových asociací (FEMA) i ACEM se zúčastnily konference ohledně Bílé knihy v Bruselu v roce 2005. V její konečné verzi jsou motocyklisté zmíněni třikrát: dvakrát ve spojitosti s riziky na silnicích a jednou v kontextu malé snahy regionálních autorit přehodnotit upřednostňované silniční komunikace. PTW průmysl není zmíněn ani jednou, jelikož ho zastínily otázky železniční infrastruktury a přeplněných letišť. Evropská komise v současnosti prosazuje „zelenou politiku“ v oblasti motorových vozidel, která přináší změny i do sektoru PTW.


Zdroj:
www.euc2c.com
Foto: www.leftbankscooters.com, www.scooteringusa.com, wheels.blogs.nytimes.com

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Soubory ke stažení (1 soubor)

Bílá kniha

5.03 MB

Související články

BONMOTO - na vlastní kůži!

BONMOTO - na vlastní kůži!

Ostatní

24.7.2020

Redakce SP.cz

0

Na první a možná i druhý pohled by se mohlo zdát, že se jedná o klasický PR článek, kterých najdete na netu plno. Tady se o PR, ale skutečně nejedná a jedná se jen a jen o naši osobní zkušenost, s kterou jsme se rozhodli se s vámi podělit a to i přesto, že poodhalíme něco z toho co pro vás v...

Více

Motorkářská sezona je v plném proudu: Pozor na krádeže motorek

Motorkářská sezona je v plném proudu: Pozor na krádeže motorek

Ostatní

1.7.2020

TZ - www.tokoz.cz

0

Začátek letošní motorkářské sezony neohrozila ani koronavirová epidemie. Se slunečnými dny na silnice vyrazily silné stroje, jejichž majitelé si užívají teplé počasí. Pokud i vy patříte mezi příznivce jednostopých vozidel, neměli byste zapomínat také na jejich zabezpečení.Škody, které zloději...

Více

Jak zabezpečit garáž na zimu

Jak zabezpečit garáž na zimu

Ostatní

16.12.2019

Martin Thoř

0

Zima se hlásí o slovo a většina z nás už uložila zahradní vybavení, nářadí i sezónní věci do bezpečí garáže. Své silné stroje po sezóně zazimovali také motorkáři. Jak ale zajistit, aby se do garáže nedostal nikdo nepovolaný?

Více

Zloději ročně odcizí motorky za 18 milionů, dopadena je pouze čtvrtina z nich

Zloději ročně odcizí motorky za 18 milionů, dopadena je pouze čtvrtina z nich

Ostatní

2.11.2019

Martin Thoř

0

Letošní motoristická sezona se pomalu, ale jistě blíží ke svému a i letos se bohužel neobešla bez krádeží motorek. V loňském roce napáchali zloději motorek škody ve výši 18 milionů, přičemž dopadnout se podaří pouze každého čtvrtého pachatele. Majitelé silných strojů navíc zbytečně zvyšují...

Více

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Ostatní

10.12.2017

Viktor Hrachovec

1

Vánoce jsou takříkajíc za dveřmi a my pro vás máme horké tipy na bezva Vánoční dárky nejen pro nás skútraře, ale i pro naše drahé polovičky a v neposlední řadě pro naše děti!

Více

Bleskovky

Oberdan Bezzi a jeho BMW C400GS

19.7.2020

Oberdan Bezzi a jeho BMW C400GSKdo by neznal jméno Oberdan Bezzi? Z pera tohoto italského návrháře, už jsme měli možnost vidět nejeden prototyp skútru. Vzpomeňme si například na Mercedes AMG XTR-1. Tentokrát se...

Více

Intermot a Eicma - letos bez výstav!

14.7.2020

Intermot a Eicma - letos bez výstav!Letošní rok poznamenaný pandemií Covid-19 zasáhla vcelku očekávaná, ale přesto bolestná zpráva. Nejprve byla zrušena mezinárodní výstava motocyklů, skútrů čtyřkolek a příslušenství...

Více

Registrace motocyklů za první pololetí roku 2020 jsou tu!

12.7.2020

Registrace motocyklů za první pololetí roku 2020 jsou tu!Coronavirus necoronavirus, registrace nových motocyklů za prvního půl roku se meziročně zvýšila o bezmála 4,5%. Celkem se i během pandemie prodalo 11 290 strojů, což je o 485 kusů...

Více

Král je mrtev ať žije král!

9.7.2020

Král je mrtev ať žije král!Suzuki Burgman 650 skončil! Byl to právě "legendární" Burgman, který naučil skútry cestovat. Koráb na 2 kolech se po našich (a nejen našich) silnicích proháněl už pěknou řádku let a...

Více

Piaggio Group a Covid 19 = 60 000 000 eur!!!

6.7.2020

Piaggio Group a Covid 19 = 60 000 000 eur!!!Piaggio Group pod jejichž křídla patří takové značky jako Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi, Vespa, Gilera či Derbi si v souvoslosti s pandemií viru Covid 19 rozhodla vzít půčku ve výši...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)

21.8.2018

Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz