Skútry v Evropě

Skútry v Evropě

27.6.2011

Redakce SP.cz

Jednostopá vozidla (PTW) jsou rozvíjejícím se trhem ať už na Západě, kde doplňují silnější stroje, nebo v rozvojovém světě, kde jsou často jediným dopravním prostředkem. V posledních letech se EU snaží ekonomicky podpořit produkci PTW zejména pro zvýšení bezpečnosti v dopravě, ale kvůli silné spolupráci mezi výrobci a regionálními dodavateli je tento průmysl méně konkurenceschopný, než by mohl být.

Světová poptávka po všech typech PTW (motocyklech, skútrech, mopedech a motokolech) se pro rok 2011 odhaduje na 55,7 milionů kusů, na rozdíl od 14 milionů vozidel v roce 1995. Evropa bývala lídrem v produkci PTW. Ducati (Itálie), Triumph (V.Británie) a BMW (Německo) byly vždy slavné značky. Dalšími významnými výrobci jsou Piaggio Vespa, Aprilia (oba Itálie), Derbi (Španělsko), Peugeot (Francie) a KTM (Rakousko). Dnes je podíl evropských produktů na zahraničních trzích velmi malý, např. 2,6 % v USA a pouze 0,5 % v Japonsku. V Evropě mají výrobci z EU vedoucí pozici, přičemž ale 30 % trhu patří japonským značkám. Vysoký kurz japonské měny v posledních letech zlepšil konkurenceschopnost evropských producentů, to je však pouze dočasný stav.

Výsledkem rozdělení evropského trhu je koexistence zhruba 30 výrobců, mezi kterými funguje několik montoven. Největšími evropskými producenty PTW jsou The Piaggio Group, Peugeot MTC a MBK. V roce 1990 vytvářela tato trojice více než 60 % evropské produkce, ale mezi lety 1995 a 1998 kleslo toto číslo o více než 30 %. Francie a Španělsko se zaměřily především na stroje s malými motory, Rakousko, Německo a Velká Británie na větší kubatury a Itálie na sportbiky a skútry.

Po mnoho let se zdála být nevýhodou malá velikost firem vyrábějících součástky. V roce 1995 bylo v Evropě téměř 2000 dodavatelů s průměrným obratem 370.000 eur (necelých 11 milionů korun). Ačkoliv se toto číslo výrazně snížilo, stále zde bylo několik společných dodavatelů dokonce i strategických komponent. Většina z nich byly rodinné podniky s jedinou továrnou.

Decentralizace a nedostatek kompletně sestavovaných systémů přinesla několik negativních dopadů: nízkou standardizaci technických řešení, fragmentaci zdrojů a absenci celkových úspor. Jediné, co zbylo evropskému PTW průmyslu, bylo dědictví krásy a technické kvality.

Byla nutná celková restrukturalizace, a tak se v roce 1995 většina zástupců dodavatelů a výrobců shodla na redukci nákladů, větší flexibilitě a zvýšení kvality. Asociace evropských výrobců motocyklů (ACEM) spustila pilotní program, který se měl zaměřit na upřednostnění výroby skútrů. Ukázalo se, že k docílení konkurenceschopnosti Evropy by bylo zapotřebí zamezit regionálním vládám chránit svoje domácí výrobce. Silou trhu došlo ke sjednocení několika tradičních nezávislých značek (Aprilia, Derbi, Guzzi) pod vlajkovou loď Piaggio Group.

Evropská komise vydala v roce 2001 Bílou knihu s podtitulem „Evropská dopravní politika pro rok 2010: čas rozhodnout“. Federace evropských motocyklových asociací (FEMA) i ACEM se zúčastnily konference ohledně Bílé knihy v Bruselu v roce 2005. V její konečné verzi jsou motocyklisté zmíněni třikrát: dvakrát ve spojitosti s riziky na silnicích a jednou v kontextu malé snahy regionálních autorit přehodnotit upřednostňované silniční komunikace. PTW průmysl není zmíněn ani jednou, jelikož ho zastínily otázky železniční infrastruktury a přeplněných letišť. Evropská komise v současnosti prosazuje „zelenou politiku“ v oblasti motorových vozidel, která přináší změny i do sektoru PTW.


Zdroj:
www.euc2c.com
Foto: www.leftbankscooters.com, www.scooteringusa.com, wheels.blogs.nytimes.com

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Soubory ke stažení (1 soubor)

Bílá kniha

5.03 MB

Související články

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Ostatní

10.12.2017

Viktor Hrachovec

0

Vánoce jsou takříkajíc za dveřmi a my pro vás máme horké tipy na bezva Vánoční dárky nejen pro nás skútraře, ale i pro naše drahé polovičky a v neposlední řadě pro naše děti!

Více

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Ostatní

11.5.2017

František Hadt

0

Výkon a kapacita současných auto-moto baterií je několikanásobně vyšší než u prvních olověných akumulátorů, ale podstata jejich funkce zůstává. Jsou to konzervy energie, kterou je třeba jim neustále zpětně dodávat. Proto vám přinášíme pár rad a informací, které se můžou hodit, pokud chcete, aby...

Více

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Ostatní

18.4.2017

PR

Na jaře vyšla aplikace do chytrých telefonů, s níž si můžete naplánovat jakýkoliv výlet po České republice. A pokud vám bude chybět parťák, tak díky GoBikers ho jednoduše najdete. Aplikace je zdarma! Ke stažení je od 1. 3. 2017.

Více

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Ostatní

15.2.2017

PR

O nadcházejícím víkendu, konkrétně již tuto sobotu, se bude konat akce, jež by neměla uniknout žádnému příznivci jedné stopy. Na Proseku, v Praze 9, nedaleko stanice metra C - Prosek otevírá nejrychleji rozvíjející se dealer Kymco své nové, větší prodejní prostory pro prezentaci a prodej...

Více

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Ostatní

3.2.2017

TZ - www.honda.cz

0

Společnosti GM a Honda uvedou v Michiganu do provozu první společný podnik na výrobu palivových článků Fuel Cell System Manufacturing, který bude první v daném oboru!

Více

Bleskovky

MAXSYM TL

dnes

MAXSYM TLO tchajwanských skútrech toho bylo v poslední době napsáno víc než dost, a to především díky Kymcu a jeho novým modelům. Pozadu ale nezůstal ani další tchajwanský výrobce SYM, který...

Více

SYM odhalí v Miláně nový Maxiskútr

27.10.2017

SYM odhalí v Miláně nový MaxiskútrO tchajwanských skútrech jsme toho napsali víc než dost. Kymco letos zabodovalo svým modelem AK 550i, který je tchajwanskou odpovědí na Yamahu TMax. Nový koncept s označením Kymco...

Více

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufry

23.10.2017

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufryNovinka letošního léta, model KYMCO AK 550i, obdržel zákazníky dlouho očekávané příslušenství ve formě kompletního transportního systému od španělského výrobce SHAD. Tento...

Více

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super Cub

22.10.2017

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super CubSpolečnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila, že celková celosvětová výroba motocyklů Honda řady Super Cub dosáhla milníku 100 milionů kusů. V závodě Kumamoto v Japonsku, kde se...

Více

Peugeot Belville - od každého trochu

10.10.2017

Peugeot Belville - od každého trochuPeugeot Belville není žádnou novinkou. Veřejnosti byl představen v prosinci loňského roku a popravdě žádnou velkou díru do světa neudělal. Přesto nebo právě proto jsme se rozhodli...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Suchý dingo u protinožců (Kodo118)

18.10.2017

Pavel už je zase na cestě. Tentokrát vyrazil až k protinožcům a jak jinak než opět na Jawě      

Více

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz