Jak se obléci v zimě

Jak se obléci v zimě

11.3.2011

Bahňák

Převážná většina skútristů zavře s příchodem zimy svého miláčka do garáže, odkud ho po několikaměsíčním "absťáku" vyndá až na jaře. S těmi, kteří se nehodlají smířit s několikaměsíční pauzou a ručičkou teploměru zbaběle se krčící pod bodem mrazu, bych se chtěl podělit o své zkušenosti se zimním oblékáním.

Hned na začátku si řekněme, že nejlepší izolant pro naší potřebu je vzduch a to nejhorší, co můžeme při oblékání na skútr udělat, je navléci na sebe mnoho vrstev oblečení, které na sebe pevně přiléhají. Kromě toho, že se nebudete moci ani pořádně pohybovat, budete téměř stoprocentně mrznout.

Zimní oblečení na motorku musí být volné, aby se pod něj "vešlo" co nejvíce vzduchu a to pokud možno vzduchu suchého. Bohužel většina motorkářských textilních bund a kompletů je pro zimní provoz z důvodů různých "klima membrán" naprosto nevhodná. Výrobci se totiž snaží vyrobit toto oblečení jako nepromokavé a často dosáhnou hlavně toho, že je neprodyšné. V zimních měsících je to to nejhorší, co na sebe můžeme obléci. Téměř stoprocentně se v podobném kompletu zpotíme, ještě než se nám podaří vyjet a celou cestu pak budeme mrznout v propoceném oblečení. Pokud tedy budete chtít jezdit i v mrazivém počasí, musíte, co se oblečení týče, trochu přezbrojit. Začneme u ochranných a bezpečnostních prvků. Protože oblečení, které budeme používat, nemá žádné ochrané protektory, doporučuji nákup individuálních chráničů. Rozhodně doporučuji chrániče kolen, kvalitní pářeřák a z bezpečnostních důvodů i chrániče loktů. Největší zima bývá na kolena. Zde se výborně osvědčily klasické motokrosové chrániče. Chrání i holeně, jsou pohodlné, pod oblečením nepřekáží a kromě ochrany před ledovým větrem plní velmi dobře i ochranu bezpečnostní. Páteřový chránič kombinovaný s ledvinovým pásem a motokrosové chrániče loktů doplní potřebné bezpečnostní prvky. Nyní se ale věnujme oblečení vrstvu po vrstvě. Pro celodenní ježdění při teplotách až do -15 stupňů mám vyzkoušeno následující:

Jako první vrstvu používám funkční triko s krátkým rukávem (Moira s většími oky), jako druhou vrstvu termo triko s dlouhým rukávem a jako třetí vrstvu nějakou mikinu dobře sající pot. Na bavlněné slipy natahuji termospodky s nohavicemi až ke kolenům (výborně se osvědčily spodky Bluefly, které mají ještě protivětrnou ochranu choulostivých míst) a jako poslední spodní vrstvu dlouhé termospodky. Ponožky používám dvoje. Jedny krátké a přes ně ještě dlouhé podkolenky. Oboje z termomateriálu. Po připnutí kolenních a loketních chráničů mám základní spodní vrstvu.

Jako hlavní oblečení používám obyčejnou lyžařskou kombinézu s dutými vlákny. Je lehká, pohodlná, neprofoukne a hlavně je prodyšná. Musí být dostatečně veliká a musí mít všude "vůli". Páteřák používám až na kombinézu. Pokud ho použijete pod ní budete se pod chráničem potit a nastydnou Vám záda. Jako poslední vrstvu používám zateplenou reflexní vestu s krátkými rukávy.

V mrazech jezdím zásadně v integrální přilbě, do které používám bavlněnou kuklu a krk si chráním nákrčníkem. Pokud použijete otevřenou přilbu, je potřeba použít kuklu pouze s otvory na oči a popř. ještě krycí šátek. Tady totiž hrozí nebezpečí místních omrzlin, kterých si bohužel všimnete až po návratu domů . Dobré je použití nějakého ochranného krému.

Nejhůře se před mrazem chrání ruce. I zde platí, že rukavice nesmí být neprodyšné a prsty v nich musí mít dostatek místa. Vyzkoušel jsem všechno možné, ale nejlépe se osvědčily obyčejné lyžařské rukavice od Lidla. Vynikající jsou tříprsté silné kožešinové rukavice, ale jsou dost nákladné a choulostivé na údržbu. U bot platí také, že důležité je sucho a dostatek prostoru.

Kromě dobrého oblečení můžete ještě skútr dovybavit pro zimní provoz plexištítem, termodekou a návleky na řídítka, které i se slabšími rukavicemi zajistí rukám pohodu i v opravdu nízkých teplotách. Nebojte se, že velký plexi štít bude váš skútr brzdit. Je vyzkoušeno řadou měření, že dobře navržený štít naopak čelní odpor snižuje. Kromě toho na vás nefouká a to je v zimě velké plus. A naprosto geniální vynález jsou termodeky. Osobně používám Tucano Urbano s nafukovatelnými bočnicemi a nedám na ni dopustit.

Takto vybaveni se můžete bez obav pustit i na celodenní výlet a na šumavských zasněžených silnicích děsit vyjevené plechovkáře. Při dobrém vybavení je sezona celý rok.

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Motorkářská sezona je v plném proudu: Pozor na krádeže motorek

Motorkářská sezona je v plném proudu: Pozor na krádeže motorek

Ostatní

1.7.2020

TZ - www.tokoz.cz

0

Začátek letošní motorkářské sezony neohrozila ani koronavirová epidemie. Se slunečnými dny na silnice vyrazily silné stroje, jejichž majitelé si užívají teplé počasí. Pokud i vy patříte mezi příznivce jednostopých vozidel, neměli byste zapomínat také na jejich zabezpečení.Škody, které zloději...

Více

Jak zabezpečit garáž na zimu

Jak zabezpečit garáž na zimu

Ostatní

16.12.2019

Martin Thoř

0

Zima se hlásí o slovo a většina z nás už uložila zahradní vybavení, nářadí i sezónní věci do bezpečí garáže. Své silné stroje po sezóně zazimovali také motorkáři. Jak ale zajistit, aby se do garáže nedostal nikdo nepovolaný?

Více

Zloději ročně odcizí motorky za 18 milionů, dopadena je pouze čtvrtina z nich

Zloději ročně odcizí motorky za 18 milionů, dopadena je pouze čtvrtina z nich

Ostatní

2.11.2019

Martin Thoř

0

Letošní motoristická sezona se pomalu, ale jistě blíží ke svému a i letos se bohužel neobešla bez krádeží motorek. V loňském roce napáchali zloději motorek škody ve výši 18 milionů, přičemž dopadnout se podaří pouze každého čtvrtého pachatele. Majitelé silných strojů navíc zbytečně zvyšují...

Více

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Ostatní

10.12.2017

Viktor Hrachovec

1

Vánoce jsou takříkajíc za dveřmi a my pro vás máme horké tipy na bezva Vánoční dárky nejen pro nás skútraře, ale i pro naše drahé polovičky a v neposlední řadě pro naše děti!

Více

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Ostatní

11.5.2017

František Hadt

0

Výkon a kapacita současných auto-moto baterií je několikanásobně vyšší než u prvních olověných akumulátorů, ale podstata jejich funkce zůstává. Jsou to konzervy energie, kterou je třeba jim neustále zpětně dodávat. Proto vám přinášíme pár rad a informací, které se můžou hodit, pokud chcete, aby...

Více

Bleskovky

Král je mrtev ať žije král!

dnes

Král je mrtev ať žije král!Suzuki Burgman 650 skončil! Byl to právě "legendární" Burgman, který naučil skútry cestovat. Koráb na 2 kolech se po našich (a nejen našich) silnicích proháněl už pěknou řádku let a...

Více

Piaggio Group a Covid 19 = 60 000 000 eur!!!

6.7.2020

Piaggio Group a Covid 19 = 60 000 000 eur!!!Piaggio Group pod jejichž křídla patří takové značky jako Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi, Vespa, Gilera či Derbi si v souvoslosti s pandemií viru Covid 19 rozhodla vzít půčku ve výši...

Více

BMW představilo adaptivní tempomat pro motorky

3.7.2020

BMW představilo adaptivní tempomat pro motorkyBMW představilo adaptivní tempomat pro motorky. Nový systém ACC poskytuje motorkářům maximální pohodlí a zvyšuje bezpečnost naprosto na jiný level! Adaptivní tempomat funguje, tak...

Více

Kentoya na ploše 1800 m2

1.7.2020

Kentoya na ploše 1800 m2Kentoya v lednu 2019 zahájila výstavbu centrálního skladu pro střední a jížní Evropu. Kousek od obce Jesenice na Praze Západ, tak vznikl sklad o velikosti 1800 m2! Součástí skladu...

Více

PF2020

23.12.2019

PF2020Krásné svátky, krátkou zimu a spoustu šťastných km v magickém roce 2020!!!Vám přejeRedakce SP

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)

21.8.2018

Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz