Jak se obléci v zimě

Jak se obléci v zimě

11.3.2011

Bahňák

Převážná většina skútristů zavře s příchodem zimy svého miláčka do garáže, odkud ho po několikaměsíčním "absťáku" vyndá až na jaře. S těmi, kteří se nehodlají smířit s několikaměsíční pauzou a ručičkou teploměru zbaběle se krčící pod bodem mrazu, bych se chtěl podělit o své zkušenosti se zimním oblékáním.

Hned na začátku si řekněme, že nejlepší izolant pro naší potřebu je vzduch a to nejhorší, co můžeme při oblékání na skútr udělat, je navléci na sebe mnoho vrstev oblečení, které na sebe pevně přiléhají. Kromě toho, že se nebudete moci ani pořádně pohybovat, budete téměř stoprocentně mrznout.

Zimní oblečení na motorku musí být volné, aby se pod něj "vešlo" co nejvíce vzduchu a to pokud možno vzduchu suchého. Bohužel většina motorkářských textilních bund a kompletů je pro zimní provoz z důvodů různých "klima membrán" naprosto nevhodná. Výrobci se totiž snaží vyrobit toto oblečení jako nepromokavé a často dosáhnou hlavně toho, že je neprodyšné. V zimních měsících je to to nejhorší, co na sebe můžeme obléci. Téměř stoprocentně se v podobném kompletu zpotíme, ještě než se nám podaří vyjet a celou cestu pak budeme mrznout v propoceném oblečení. Pokud tedy budete chtít jezdit i v mrazivém počasí, musíte, co se oblečení týče, trochu přezbrojit. Začneme u ochranných a bezpečnostních prvků. Protože oblečení, které budeme používat, nemá žádné ochrané protektory, doporučuji nákup individuálních chráničů. Rozhodně doporučuji chrániče kolen, kvalitní pářeřák a z bezpečnostních důvodů i chrániče loktů. Největší zima bývá na kolena. Zde se výborně osvědčily klasické motokrosové chrániče. Chrání i holeně, jsou pohodlné, pod oblečením nepřekáží a kromě ochrany před ledovým větrem plní velmi dobře i ochranu bezpečnostní. Páteřový chránič kombinovaný s ledvinovým pásem a motokrosové chrániče loktů doplní potřebné bezpečnostní prvky. Nyní se ale věnujme oblečení vrstvu po vrstvě. Pro celodenní ježdění při teplotách až do -15 stupňů mám vyzkoušeno následující:

Jako první vrstvu používám funkční triko s krátkým rukávem (Moira s většími oky), jako druhou vrstvu termo triko s dlouhým rukávem a jako třetí vrstvu nějakou mikinu dobře sající pot. Na bavlněné slipy natahuji termospodky s nohavicemi až ke kolenům (výborně se osvědčily spodky Bluefly, které mají ještě protivětrnou ochranu choulostivých míst) a jako poslední spodní vrstvu dlouhé termospodky. Ponožky používám dvoje. Jedny krátké a přes ně ještě dlouhé podkolenky. Oboje z termomateriálu. Po připnutí kolenních a loketních chráničů mám základní spodní vrstvu.

Jako hlavní oblečení používám obyčejnou lyžařskou kombinézu s dutými vlákny. Je lehká, pohodlná, neprofoukne a hlavně je prodyšná. Musí být dostatečně veliká a musí mít všude "vůli". Páteřák používám až na kombinézu. Pokud ho použijete pod ní budete se pod chráničem potit a nastydnou Vám záda. Jako poslední vrstvu používám zateplenou reflexní vestu s krátkými rukávy.

V mrazech jezdím zásadně v integrální přilbě, do které používám bavlněnou kuklu a krk si chráním nákrčníkem. Pokud použijete otevřenou přilbu, je potřeba použít kuklu pouze s otvory na oči a popř. ještě krycí šátek. Tady totiž hrozí nebezpečí místních omrzlin, kterých si bohužel všimnete až po návratu domů . Dobré je použití nějakého ochranného krému.

Nejhůře se před mrazem chrání ruce. I zde platí, že rukavice nesmí být neprodyšné a prsty v nich musí mít dostatek místa. Vyzkoušel jsem všechno možné, ale nejlépe se osvědčily obyčejné lyžařské rukavice od Lidla. Vynikající jsou tříprsté silné kožešinové rukavice, ale jsou dost nákladné a choulostivé na údržbu. U bot platí také, že důležité je sucho a dostatek prostoru.

Kromě dobrého oblečení můžete ještě skútr dovybavit pro zimní provoz plexištítem, termodekou a návleky na řídítka, které i se slabšími rukavicemi zajistí rukám pohodu i v opravdu nízkých teplotách. Nebojte se, že velký plexi štít bude váš skútr brzdit. Je vyzkoušeno řadou měření, že dobře navržený štít naopak čelní odpor snižuje. Kromě toho na vás nefouká a to je v zimě velké plus. A naprosto geniální vynález jsou termodeky. Osobně používám Tucano Urbano s nafukovatelnými bočnicemi a nedám na ni dopustit.

Takto vybaveni se můžete bez obav pustit i na celodenní výlet a na šumavských zasněžených silnicích děsit vyjevené plechovkáře. Při dobrém vybavení je sezona celý rok.

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Ostatní

10.12.2017

Viktor Hrachovec

0

Vánoce jsou takříkajíc za dveřmi a my pro vás máme horké tipy na bezva Vánoční dárky nejen pro nás skútraře, ale i pro naše drahé polovičky a v neposlední řadě pro naše děti!

Více

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Ostatní

11.5.2017

František Hadt

0

Výkon a kapacita současných auto-moto baterií je několikanásobně vyšší než u prvních olověných akumulátorů, ale podstata jejich funkce zůstává. Jsou to konzervy energie, kterou je třeba jim neustále zpětně dodávat. Proto vám přinášíme pár rad a informací, které se můžou hodit, pokud chcete, aby...

Více

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Ostatní

18.4.2017

PR

Na jaře vyšla aplikace do chytrých telefonů, s níž si můžete naplánovat jakýkoliv výlet po České republice. A pokud vám bude chybět parťák, tak díky GoBikers ho jednoduše najdete. Aplikace je zdarma! Ke stažení je od 1. 3. 2017.

Více

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Ostatní

15.2.2017

PR

O nadcházejícím víkendu, konkrétně již tuto sobotu, se bude konat akce, jež by neměla uniknout žádnému příznivci jedné stopy. Na Proseku, v Praze 9, nedaleko stanice metra C - Prosek otevírá nejrychleji rozvíjející se dealer Kymco své nové, větší prodejní prostory pro prezentaci a prodej...

Více

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Ostatní

3.2.2017

TZ - www.honda.cz

0

Společnosti GM a Honda uvedou v Michiganu do provozu první společný podnik na výrobu palivových článků Fuel Cell System Manufacturing, který bude první v daném oboru!

Více

Bleskovky

MAXSYM TL

12.12.2017

MAXSYM TLO tchajwanských skútrech toho bylo v poslední době napsáno víc než dost, a to především díky Kymcu a jeho novým modelům. Pozadu ale nezůstal ani další tchajwanský výrobce SYM, který...

Více

SYM odhalí v Miláně nový Maxiskútr

27.10.2017

SYM odhalí v Miláně nový MaxiskútrO tchajwanských skútrech jsme toho napsali víc než dost. Kymco letos zabodovalo svým modelem AK 550i, který je tchajwanskou odpovědí na Yamahu TMax. Nový koncept s označením Kymco...

Více

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufry

23.10.2017

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufryNovinka letošního léta, model KYMCO AK 550i, obdržel zákazníky dlouho očekávané příslušenství ve formě kompletního transportního systému od španělského výrobce SHAD. Tento...

Více

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super Cub

22.10.2017

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super CubSpolečnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila, že celková celosvětová výroba motocyklů Honda řady Super Cub dosáhla milníku 100 milionů kusů. V závodě Kumamoto v Japonsku, kde se...

Více

Peugeot Belville - od každého trochu

10.10.2017

Peugeot Belville - od každého trochuPeugeot Belville není žádnou novinkou. Veřejnosti byl představen v prosinci loňského roku a popravdě žádnou velkou díru do světa neudělal. Přesto nebo právě proto jsme se rozhodli...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Suchý dingo u protinožců (Kodo118)

18.10.2017

Pavel už je zase na cestě. Tentokrát vyrazil až k protinožcům a jak jinak než opět na Jawě      

Více

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz