Jak se obléci v zimě
Převážná většina skútristů zavře s příchodem zimy svého miláčka do garáže, odkud ho po několikaměsíčním "absťáku" vyndá až na jaře. S těmi, kteří se nehodlají smířit s několikaměsíční pauzou a ručičkou teploměru zbaběle se krčící pod bodem mrazu, bych se chtěl podělit o své zkušenosti se zimním oblékáním.
Hned na začátku si řekněme, že nejlepší izolant pro naší potřebu je vzduch a to nejhorší, co můžeme při oblékání na skútr udělat, je navléci na sebe mnoho vrstev oblečení, které na sebe pevně přiléhají. Kromě toho, že se nebudete moci ani pořádně pohybovat, budete téměř stoprocentně mrznout.
Zimní oblečení na motorku musí být volné, aby se pod něj "vešlo" co nejvíce vzduchu a to pokud možno vzduchu suchého. Bohužel většina motorkářských textilních bund a kompletů je pro zimní provoz z důvodů různých "klima membrán" naprosto nevhodná. Výrobci se totiž snaží vyrobit toto oblečení jako nepromokavé a často dosáhnou hlavně toho, že je neprodyšné. V zimních měsících je to to nejhorší, co na sebe můžeme obléci. Téměř stoprocentně se v podobném kompletu zpotíme, ještě než se nám podaří vyjet a celou cestu pak budeme mrznout v propoceném oblečení. Pokud tedy budete chtít jezdit i v mrazivém počasí, musíte, co se oblečení týče, trochu přezbrojit. Začneme u ochranných a bezpečnostních prvků. Protože oblečení, které budeme používat, nemá žádné ochrané protektory, doporučuji nákup individuálních chráničů. Rozhodně doporučuji chrániče kolen, kvalitní pářeřák a z bezpečnostních důvodů i chrániče loktů. Největší zima bývá na kolena. Zde se výborně osvědčily klasické motokrosové chrániče. Chrání i holeně, jsou pohodlné, pod oblečením nepřekáží a kromě ochrany před ledovým větrem plní velmi dobře i ochranu bezpečnostní. Páteřový chránič kombinovaný s ledvinovým pásem a motokrosové chrániče loktů doplní potřebné bezpečnostní prvky. Nyní se ale věnujme oblečení vrstvu po vrstvě. Pro celodenní ježdění při teplotách až do -15 stupňů mám vyzkoušeno následující:
Jako první vrstvu používám funkční triko s krátkým rukávem (Moira s většími oky), jako druhou vrstvu termo triko s dlouhým rukávem a jako třetí vrstvu nějakou mikinu dobře sající pot. Na bavlněné slipy natahuji termospodky s nohavicemi až ke kolenům (výborně se osvědčily spodky Bluefly, které mají ještě protivětrnou ochranu choulostivých míst) a jako poslední spodní vrstvu dlouhé termospodky. Ponožky používám dvoje. Jedny krátké a přes ně ještě dlouhé podkolenky. Oboje z termomateriálu. Po připnutí kolenních a loketních chráničů mám základní spodní vrstvu.
Jako hlavní oblečení používám obyčejnou lyžařskou kombinézu s dutými vlákny. Je lehká, pohodlná, neprofoukne a hlavně je prodyšná. Musí být dostatečně veliká a musí mít všude "vůli". Páteřák používám až na kombinézu. Pokud ho použijete pod ní budete se pod chráničem potit a nastydnou Vám záda. Jako poslední vrstvu používám zateplenou reflexní vestu s krátkými rukávy.
V mrazech jezdím zásadně v integrální přilbě, do které používám bavlněnou kuklu a krk si chráním nákrčníkem. Pokud použijete otevřenou přilbu, je potřeba použít kuklu pouze s otvory na oči a popř. ještě krycí šátek. Tady totiž hrozí nebezpečí místních omrzlin, kterých si bohužel všimnete až po návratu domů . Dobré je použití nějakého ochranného krému.
Nejhůře se před mrazem chrání ruce. I zde platí, že rukavice nesmí být neprodyšné a prsty v nich musí mít dostatek místa. Vyzkoušel jsem všechno možné, ale nejlépe se osvědčily obyčejné lyžařské rukavice od Lidla. Vynikající jsou tříprsté silné kožešinové rukavice, ale jsou dost nákladné a choulostivé na údržbu. U bot platí také, že důležité je sucho a dostatek prostoru.
Kromě dobrého oblečení můžete ještě skútr dovybavit pro zimní provoz plexištítem, termodekou a návleky na řídítka, které i se slabšími rukavicemi zajistí rukám pohodu i v opravdu nízkých teplotách. Nebojte se, že velký plexi štít bude váš skútr brzdit. Je vyzkoušeno řadou měření, že dobře navržený štít naopak čelní odpor snižuje. Kromě toho na vás nefouká a to je v zimě velké plus. A naprosto geniální vynález jsou termodeky. Osobně používám Tucano Urbano s nafukovatelnými bočnicemi a nedám na ni dopustit.
Takto vybaveni se můžete bez obav pustit i na celodenní výlet a na šumavských zasněžených silnicích děsit vyjevené plechovkáře. Při dobrém vybavení je sezona celý rok.
Související články
BeRider – sdílené elektrické skútry
Spěcháte na schůzku, potřebujete si něco vyřídit v centru nebo se prostě jen tak chcete projet a vyčistit si hlavu? Přesně proto tu jsou sdílené elektrické skútry BeRider.
Garáže skrývají majetek za statisíce, zabezpečení ale chybí
S podzimem definitivně končí letošní sezona a do garáží se kromě nepotřebného nářadí a sportovního vybavení stěhují i silné stroje, které zvolna zazimovávají také motorkáři. Garáže se tak plní cennými věcmi a stávají se oblíbeným cílem zlodějů, kteří počítají s jejich chabým či zcela chybějícím...
BONMOTO - když nákup, tak se slevou!
Na základě spolupráce našeho portálu se společností BONMOTO, nabízíme všem našim čtenářům možnost zařadit se do věrnostního programu a čerpat, tak slevy na vaše nákupy.
Nákup skútru za pár kaček?
Uvažujete o koupi skútra a nechcete za něj dát "majlant"? Pojďte se spolu s námi podívat na ty nejlevnější skútry, které lze na našem trhu najít. Cena startuje už hluboko pod 20 000,- Kč!
Tip na výlet nejen pro Pražáky
Slunečné počasí posledních dnů láká nejen k vodě, ale i k nějakému tomu výletu na skútru či motorce. Tip na jeden takový výlet vám právě přinášíme.
Bleskovky
Komu chybí skútr?
1.12.2020
BMW představilo nový koncept elektroskútru
12.11.2020
SEAT MÓ eScooter 125
6.11.2020
Ducati ve světě skútrů?
4.11.2020
Podcasty
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)
21.8.2018
Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi