Scooter-Tuning

Zvyšování výkonu u čtyřtaktního skútru

3.1.2011

Pavel Augustín

V tomto článku se pokusím poradit, jak si můžete u svého čtyřtaktního skútříka zvýšit výkon a maximální rychlost. Nebudeme se zde bavit o motorové brzdě, o propočtu cesty odporu dodávaného vzduchu nebo o snižování hlavy... Pouze si řekneme, co se dá udělat se skútrem tzv. "na koleni".

Je několik možností, jak dodat motoru šťávu. Vezmeme to tak trochu popořádku.

Palivo

Pokud možno dodržujte předepsané palivo určené výrobcem! Tudy cesta nevede.

Variátor

Je hodně výrobců variátorů na skútry. Z několika výrobců vyjmenuji třeba tyto: Malossi, Polini, J.Costa, Dr.Pulley. Doporučuji si vždy vybrat variátor podle toho, jak chceme, aby skútr jezdil, jakou si představujeme spotřebu stroje a hlavně jestli svého skútříka budeme využívat na cestování nebo do města.

Pokud chcete sportovní jízdu, volte variátory s vyšší akcelerační křivkou, máte u nich jistotu razantnějších rozjezdů a lepší odezvu řazení na plyn. Pokud chcete cestovat, doporučuji sáhnout např. po variátorech Malossi, které se mi osobně jeví jako optimální volba. Montáž sportovního variátoru není prakticky u nízkoobsahového motoru nijak náročná záležitost. U motoru nad 125 ccm svěřte raději montáž odbornému servisu. Pokud si vezmeme variátorové klece z obou variátorů, zjistíme pouhým okem, že každá klec je tak trochu jiná. Sportovní klec variátoru má oproti sérii dvě základní odlišnosti. Za prvé je její dosedací plocha pro řemen vyrobena v jiném úhlu a maximální průměr je o něco větší. A za druhé vnitřní klec, kde jsou válečky, je vyrobena v jiném rádiusu. Tyto dvě věci se navzájem doplňují a výrobce přesně propočítá tyto dráhy, aby docílil sportovního řazení a přitom motor nepřetáčel a nezkracoval mu tímto životnost.

Válečky jsou většinou přibaleny v každé variátorové sadě. Součástí sportovního variátoru bývá i kontrastní pružina (pokud tak výrobce určí). Jelikož se změní režim řazení, je občas zapotřebí přizpůsobit i zadní mechanismus (říkejme tomu zadní variátor). Ten má za funkci vytvářet dostatečný protitlak na řemen a tím zajišťovat i správnou funkci celého variátoru. Pokud by tato pružina zůstala standardní, ve většině případů nebude variátor fungovat správně. Tyto variátory nebývají univerzální a jsou tedy vyrobeny přímo pro požadovaný model skútru. Montáží variátoru získáte lepší akceleraci a možnost o něco větší maximální rychlosti. K variátoru se ještě budeme vracet.

Primární a sekundární převod

Větší maximální rychlosti dosáhnete montáží primárního nebo sekundárního převodu. Ve většině případech je u maxiskútrů doporučeno měnit sekundární převod. Je to soukolí, které není součástí zadní hřídele kola. Tento převod se nachází v odděleném prostoru variátoru, ale přístup k němu bývá i od uložení zadního kola. Výměna tohoto soukolí není nikterak technicky náročná, občas je ale zapotřebí kvalitní lis a jak nám udává fyzika, i využití roztažnosti materiálů. Pokud se tedy rozhodnete namontovat sekundární či primární převod, musíte ve většině případech přizpůsobit i variátor a zachovat tím požadovanou akceleraci. Převod doporučujeme spolu s variátorem a výfukem.

Výfuk

Montáží výfuku zaručeně zvednete výkon motoru. Originální výfuky bývají zpravidla vyrobeny tak, aby výkon a emisní normy nepřesahovaly požadovanou úroveň. Výfuk tedy musí pryč, aby mohl motor lépe dýchat. Tím, že namontujeme kdejakou trubku, toho moc nezískáme, musíme zpravidla na brzdu, aby se motor odborně seřídil a tím, že "trubka" stejně nemá homologaci, vystavujeme se zbytečným postihům od policie.

Pokud se jednou rozhodnete pro montáž takového výfuku, vyberte si výfuk, který má EU homologaci a je přímo vyroben pro váš model. Tím si zaručíte bezproblémový chod motoru, hlukovou hladinu v povolené normě a odpadnou vám dolaďovací práce na bzdě. Výfuk nemusí vždy řvát, aby byl motorkář frajer, frajeřina je ale vyrobit výfuk, který splňuje požadovaná kritéria a má mohutný basový zvuk - a to vše s homologací. U moderních skútrů se vstřikováním paliva je montáž výfuku zpravidla jen z audiovizuálního důvodu. Ne snad, že by nepřidal na výkonu... Přidá, ale pouze to, co mu složitá elektronika vybavená spoustou čidel a vah dovolí. Druhá stránka věci je i hmotnost. Montáží výfuku totiž snížíte váhu i o několik kilogramů, a to už se vyplatí... Výfuk doporučujeme spolu s variátorem.

Vzduchový filtr

Můžete si vybrat modrý, červený, drátěný, pratelný a tak by se dalo jmenovat do aleluja. Pokud možno se otevřenému sportovnímu filtru vyhněte! Tedy pokud si motor nepřipravujete někam na závody. Pokud chcete vyměnit vzduchový filtr za sportovní, můžete sáhnout třeba po náhradní vložce od KN nebo po vzduchové vložce Malossi. Mnohdy vám ale nezbyde nic jiného, než ponechat ten originální, protože se prostě sportovní filtr pro váš typ skútru nevyrábí. Braňte se ale použití přímého vzduchového filtru nasazeného přímo na karburátor. Filtr prostě nenaučíte fungovat konstantně a budete riskovat nekonečný boj s dolaďováním směsi, což u podtlakového karburátoru není žádná sranda.

U originálního filtrboxu máte nastavenou určitou dráhu na optimalizaci průtoku vzduchu, jelikož motor potřebuje v nízkých a vysokých otáčkách konstantní přísun vzduchu úměrný otáčkám a je velice těžké docílit tohoto přísunu otevřeným filtrem. Mnohdy je totiž velice složité nastavit i originální filtrbox. Tuto problematiku zde ale nebudu rozebírat, to by zasloužilo samostatný článek...

Takže filtr ano, ale pouze vložku k tomu určenou. Zajistíte tím větší přísun kyslíku do směsi a tím i lepší spalování. Vzduchový filtr také doporučuji, ovšem na ty přímé.

Válec

Zpravidla by to měla být poslední štace. K válci patří i hlava válce a ostřejší vačka. Montáží kitové sady s větším objemem získáte asi největší zvýšení výkonu z toho, co jsem v tomto článku uvedl. Kitové sady válce můžete pořídit za často i levnější peníz než válec originální. Základní sada válce se dá namontovat i bez použití většího karburátoru, hlavy a vačky. Montáž je o hodně složitější než u variátoru nebo výfuku. Zde už musíte být tak trochu odborník nebo musíte mít alespoň částečné zkušenosti s demontáží a montáží motoru.

Montáž takového válce je samozřejmě nehomologovaná, ale prozatím i tak trochu v našich podmínkách nezjistitelná. Takto kitovaných motorů u nás moc nebývá, je to u čtyrtaktu poměrně finančně náročná operace a tím pádem se většinou končí na výfuku. Montáž hlavy a sportovní vačky zaručí větší plnění  válce a tím i přidá na výkonu.

Závěr

Pokud se přece jen rozhodnete tunit vašeho miláčka, nechejte všechny komponenty namontovat najednou, ušetříte si tím spoustu zlaťáčků. Každá úprava se totiž musí vždy sladit s ostatními komponenty...

A nakonec malá rada: pokud to bude jen trochu možné, ponechte si všechny originální díly. Možná se budou hodit!


Foto: malossi.com, polini.com, leovince.com, benzina.cz, jcostacompetition.com

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

BeRider – sdílené elektrické skútry

BeRider – sdílené elektrické skútry

Ostatní

19.10.2020

Redakce SP.cz

0

Spěcháte na schůzku, potřebujete si něco vyřídit v centru nebo se prostě jen tak chcete projet a vyčistit si hlavu? Přesně proto tu jsou sdílené elektrické skútry BeRider.

Více

Garáže skrývají majetek za statisíce, zabezpečení ale chybí

Garáže skrývají majetek za statisíce, zabezpečení ale chybí

Ostatní

22.9.2020

Martin Thoř

0

S podzimem definitivně končí letošní sezona a do garáží se kromě nepotřebného nářadí a sportovního vybavení stěhují i silné stroje, které zvolna zazimovávají také motorkáři. Garáže se tak plní cennými věcmi a stávají se oblíbeným cílem zlodějů, kteří počítají s jejich chabým či zcela chybějícím...

Více

BONMOTO - když nákup, tak se slevou!

BONMOTO - když nákup, tak se slevou!

Ostatní

17.9.2020

Redakce SP.cz

1

Na základě spolupráce našeho portálu se společností BONMOTO, nabízíme všem našim čtenářům možnost zařadit se do věrnostního programu a čerpat, tak slevy na vaše nákupy.

Více

Nákup skútru za pár kaček?

Nákup skútru za pár kaček?

Ostatní

15.9.2020

Redakce SP.cz

0

Uvažujete o koupi skútra a nechcete za něj dát "majlant"? Pojďte se spolu s námi podívat na ty nejlevnější skútry, které lze na našem trhu najít. Cena startuje už hluboko pod 20 000,- Kč!

Více

Tip na výlet nejen pro Pražáky

Tip na výlet nejen pro Pražáky

Ostatní

16.8.2020

Redakce SP.cz

0

Slunečné počasí posledních dnů láká nejen k vodě, ale i k nějakému tomu výletu na skútru či motorce. Tip na jeden takový výlet vám právě přinášíme.

Více

Bleskovky

PF2021

21.12.2020

PF2021Krásné svátky, krátkou zimu a spoustu šťastných km v roce 2021!!!

Více

Komu chybí skútr?

1.12.2020

Komu chybí skútr?Už to bude několik měsíců, kdy někdo kousek za Prahou odstavil skútr. Sice nevíme jak to je s kvalitou skútrů značky Peugeot, ale i tak nám přijde škoda nechat skútr jen tak stát....

Více

BMW představilo nový koncept elektroskútru

12.11.2020

BMW představilo nový koncept elektroskútruNěmecké BMW představilo nový koncept elektroskútru s označením CE 04. O modelu nejsou zatím žádné technické informace, ale i přesto vám přinášíme první fotografie, s kterých je...

Více

SEAT MÓ eScooter 125

6.11.2020

SEAT MÓ eScooter 125Když jsme vás loni informovali o tom, že automobilka Seat představila prototyp elektro skútru, ani nás nenapadlo, že skútr si budete moci zakoupit ještě letos! Pravda, prozatím jen...

Více

Ducati ve světě skútrů?

4.11.2020

Ducati ve světě skútrů?Tak tohle téma se probírá už minimálně od roku 2013 a výsledek? Ducati s variátorem či automatickou převodovkou ještě nikdo nikde neviděl a popravdě podle nás v redakci ještě dlouho...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)

21.8.2018

Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz
BE-RIDER.com

Máte problém s odpady? Naše společnost ABC instalatéři Praha nabízí odborné strojní čištění odpadů včetně revize kanalizace kamerou. Montované rodinné domy a dřevostavby na klíč za rozumnou cenu. Široký sortiment společnosti Omnipuls: střešní nosiče a boxy Thule, Hakr, Jetbag, sněhové řetězy.