Scooter-Tuning

Zvyšování výkonu u čtyřtaktního skútru

3.1.2011

Pavel Augustín

V tomto článku se pokusím poradit, jak si můžete u svého čtyřtaktního skútříka zvýšit výkon a maximální rychlost. Nebudeme se zde bavit o motorové brzdě, o propočtu cesty odporu dodávaného vzduchu nebo o snižování hlavy... Pouze si řekneme, co se dá udělat se skútrem tzv. "na koleni".

Je několik možností, jak dodat motoru šťávu. Vezmeme to tak trochu popořádku.

Palivo

Pokud možno dodržujte předepsané palivo určené výrobcem! Tudy cesta nevede.

Variátor

Je hodně výrobců variátorů na skútry. Z několika výrobců vyjmenuji třeba tyto: Malossi, Polini, J.Costa, Dr.Pulley. Doporučuji si vždy vybrat variátor podle toho, jak chceme, aby skútr jezdil, jakou si představujeme spotřebu stroje a hlavně jestli svého skútříka budeme využívat na cestování nebo do města.

Pokud chcete sportovní jízdu, volte variátory s vyšší akcelerační křivkou, máte u nich jistotu razantnějších rozjezdů a lepší odezvu řazení na plyn. Pokud chcete cestovat, doporučuji sáhnout např. po variátorech Malossi, které se mi osobně jeví jako optimální volba. Montáž sportovního variátoru není prakticky u nízkoobsahového motoru nijak náročná záležitost. U motoru nad 125 ccm svěřte raději montáž odbornému servisu. Pokud si vezmeme variátorové klece z obou variátorů, zjistíme pouhým okem, že každá klec je tak trochu jiná. Sportovní klec variátoru má oproti sérii dvě základní odlišnosti. Za prvé je její dosedací plocha pro řemen vyrobena v jiném úhlu a maximální průměr je o něco větší. A za druhé vnitřní klec, kde jsou válečky, je vyrobena v jiném rádiusu. Tyto dvě věci se navzájem doplňují a výrobce přesně propočítá tyto dráhy, aby docílil sportovního řazení a přitom motor nepřetáčel a nezkracoval mu tímto životnost.

Válečky jsou většinou přibaleny v každé variátorové sadě. Součástí sportovního variátoru bývá i kontrastní pružina (pokud tak výrobce určí). Jelikož se změní režim řazení, je občas zapotřebí přizpůsobit i zadní mechanismus (říkejme tomu zadní variátor). Ten má za funkci vytvářet dostatečný protitlak na řemen a tím zajišťovat i správnou funkci celého variátoru. Pokud by tato pružina zůstala standardní, ve většině případů nebude variátor fungovat správně. Tyto variátory nebývají univerzální a jsou tedy vyrobeny přímo pro požadovaný model skútru. Montáží variátoru získáte lepší akceleraci a možnost o něco větší maximální rychlosti. K variátoru se ještě budeme vracet.

Primární a sekundární převod

Větší maximální rychlosti dosáhnete montáží primárního nebo sekundárního převodu. Ve většině případech je u maxiskútrů doporučeno měnit sekundární převod. Je to soukolí, které není součástí zadní hřídele kola. Tento převod se nachází v odděleném prostoru variátoru, ale přístup k němu bývá i od uložení zadního kola. Výměna tohoto soukolí není nikterak technicky náročná, občas je ale zapotřebí kvalitní lis a jak nám udává fyzika, i využití roztažnosti materiálů. Pokud se tedy rozhodnete namontovat sekundární či primární převod, musíte ve většině případech přizpůsobit i variátor a zachovat tím požadovanou akceleraci. Převod doporučujeme spolu s variátorem a výfukem.

Výfuk

Montáží výfuku zaručeně zvednete výkon motoru. Originální výfuky bývají zpravidla vyrobeny tak, aby výkon a emisní normy nepřesahovaly požadovanou úroveň. Výfuk tedy musí pryč, aby mohl motor lépe dýchat. Tím, že namontujeme kdejakou trubku, toho moc nezískáme, musíme zpravidla na brzdu, aby se motor odborně seřídil a tím, že "trubka" stejně nemá homologaci, vystavujeme se zbytečným postihům od policie.

Pokud se jednou rozhodnete pro montáž takového výfuku, vyberte si výfuk, který má EU homologaci a je přímo vyroben pro váš model. Tím si zaručíte bezproblémový chod motoru, hlukovou hladinu v povolené normě a odpadnou vám dolaďovací práce na bzdě. Výfuk nemusí vždy řvát, aby byl motorkář frajer, frajeřina je ale vyrobit výfuk, který splňuje požadovaná kritéria a má mohutný basový zvuk - a to vše s homologací. U moderních skútrů se vstřikováním paliva je montáž výfuku zpravidla jen z audiovizuálního důvodu. Ne snad, že by nepřidal na výkonu... Přidá, ale pouze to, co mu složitá elektronika vybavená spoustou čidel a vah dovolí. Druhá stránka věci je i hmotnost. Montáží výfuku totiž snížíte váhu i o několik kilogramů, a to už se vyplatí... Výfuk doporučujeme spolu s variátorem.

Vzduchový filtr

Můžete si vybrat modrý, červený, drátěný, pratelný a tak by se dalo jmenovat do aleluja. Pokud možno se otevřenému sportovnímu filtru vyhněte! Tedy pokud si motor nepřipravujete někam na závody. Pokud chcete vyměnit vzduchový filtr za sportovní, můžete sáhnout třeba po náhradní vložce od KN nebo po vzduchové vložce Malossi. Mnohdy vám ale nezbyde nic jiného, než ponechat ten originální, protože se prostě sportovní filtr pro váš typ skútru nevyrábí. Braňte se ale použití přímého vzduchového filtru nasazeného přímo na karburátor. Filtr prostě nenaučíte fungovat konstantně a budete riskovat nekonečný boj s dolaďováním směsi, což u podtlakového karburátoru není žádná sranda.

U originálního filtrboxu máte nastavenou určitou dráhu na optimalizaci průtoku vzduchu, jelikož motor potřebuje v nízkých a vysokých otáčkách konstantní přísun vzduchu úměrný otáčkám a je velice těžké docílit tohoto přísunu otevřeným filtrem. Mnohdy je totiž velice složité nastavit i originální filtrbox. Tuto problematiku zde ale nebudu rozebírat, to by zasloužilo samostatný článek...

Takže filtr ano, ale pouze vložku k tomu určenou. Zajistíte tím větší přísun kyslíku do směsi a tím i lepší spalování. Vzduchový filtr také doporučuji, ovšem na ty přímé.

Válec

Zpravidla by to měla být poslední štace. K válci patří i hlava válce a ostřejší vačka. Montáží kitové sady s větším objemem získáte asi největší zvýšení výkonu z toho, co jsem v tomto článku uvedl. Kitové sady válce můžete pořídit za často i levnější peníz než válec originální. Základní sada válce se dá namontovat i bez použití většího karburátoru, hlavy a vačky. Montáž je o hodně složitější než u variátoru nebo výfuku. Zde už musíte být tak trochu odborník nebo musíte mít alespoň částečné zkušenosti s demontáží a montáží motoru.

Montáž takového válce je samozřejmě nehomologovaná, ale prozatím i tak trochu v našich podmínkách nezjistitelná. Takto kitovaných motorů u nás moc nebývá, je to u čtyrtaktu poměrně finančně náročná operace a tím pádem se většinou končí na výfuku. Montáž hlavy a sportovní vačky zaručí větší plnění  válce a tím i přidá na výkonu.

Závěr

Pokud se přece jen rozhodnete tunit vašeho miláčka, nechejte všechny komponenty namontovat najednou, ušetříte si tím spoustu zlaťáčků. Každá úprava se totiž musí vždy sladit s ostatními komponenty...

A nakonec malá rada: pokud to bude jen trochu možné, ponechte si všechny originální díly. Možná se budou hodit!


Foto: malossi.com, polini.com, leovince.com, benzina.cz, jcostacompetition.com

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

BONMOTO - na vlastní kůži!

BONMOTO - na vlastní kůži!

Ostatní

24.7.2020

Redakce SP.cz

0

Na první a možná i druhý pohled by se mohlo zdát, že se jedná o klasický PR článek, kterých najdete na netu plno. Tady se o PR, ale skutečně nejedná a jedná se jen a jen o naši osobní zkušenost, s kterou jsme se rozhodli se s vámi podělit a to i přesto, že poodhalíme něco z toho co pro vás v...

Více

Motorkářská sezona je v plném proudu: Pozor na krádeže motorek

Motorkářská sezona je v plném proudu: Pozor na krádeže motorek

Ostatní

1.7.2020

TZ - www.tokoz.cz

0

Začátek letošní motorkářské sezony neohrozila ani koronavirová epidemie. Se slunečnými dny na silnice vyrazily silné stroje, jejichž majitelé si užívají teplé počasí. Pokud i vy patříte mezi příznivce jednostopých vozidel, neměli byste zapomínat také na jejich zabezpečení.Škody, které zloději...

Více

Jak zabezpečit garáž na zimu

Jak zabezpečit garáž na zimu

Ostatní

16.12.2019

Martin Thoř

0

Zima se hlásí o slovo a většina z nás už uložila zahradní vybavení, nářadí i sezónní věci do bezpečí garáže. Své silné stroje po sezóně zazimovali také motorkáři. Jak ale zajistit, aby se do garáže nedostal nikdo nepovolaný?

Více

Zloději ročně odcizí motorky za 18 milionů, dopadena je pouze čtvrtina z nich

Zloději ročně odcizí motorky za 18 milionů, dopadena je pouze čtvrtina z nich

Ostatní

2.11.2019

Martin Thoř

0

Letošní motoristická sezona se pomalu, ale jistě blíží ke svému a i letos se bohužel neobešla bez krádeží motorek. V loňském roce napáchali zloději motorek škody ve výši 18 milionů, přičemž dopadnout se podaří pouze každého čtvrtého pachatele. Majitelé silných strojů navíc zbytečně zvyšují...

Více

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Ostatní

10.12.2017

Viktor Hrachovec

1

Vánoce jsou takříkajíc za dveřmi a my pro vás máme horké tipy na bezva Vánoční dárky nejen pro nás skútraře, ale i pro naše drahé polovičky a v neposlední řadě pro naše děti!

Více

Bleskovky

Oberdan Bezzi a jeho BMW C400GS

19.7.2020

Oberdan Bezzi a jeho BMW C400GSKdo by neznal jméno Oberdan Bezzi? Z pera tohoto italského návrháře, už jsme měli možnost vidět nejeden prototyp skútru. Vzpomeňme si například na Mercedes AMG XTR-1. Tentokrát se...

Více

Intermot a Eicma - letos bez výstav!

14.7.2020

Intermot a Eicma - letos bez výstav!Letošní rok poznamenaný pandemií Covid-19 zasáhla vcelku očekávaná, ale přesto bolestná zpráva. Nejprve byla zrušena mezinárodní výstava motocyklů, skútrů čtyřkolek a příslušenství...

Více

Registrace motocyklů za první pololetí roku 2020 jsou tu!

12.7.2020

Registrace motocyklů za první pololetí roku 2020 jsou tu!Coronavirus necoronavirus, registrace nových motocyklů za prvního půl roku se meziročně zvýšila o bezmála 4,5%. Celkem se i během pandemie prodalo 11 290 strojů, což je o 485 kusů...

Více

Král je mrtev ať žije král!

9.7.2020

Král je mrtev ať žije král!Suzuki Burgman 650 skončil! Byl to právě "legendární" Burgman, který naučil skútry cestovat. Koráb na 2 kolech se po našich (a nejen našich) silnicích proháněl už pěknou řádku let a...

Více

Piaggio Group a Covid 19 = 60 000 000 eur!!!

6.7.2020

Piaggio Group a Covid 19 = 60 000 000 eur!!!Piaggio Group pod jejichž křídla patří takové značky jako Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi, Vespa, Gilera či Derbi si v souvoslosti s pandemií viru Covid 19 rozhodla vzít půčku ve výši...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)

21.8.2018

Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz