Scooter-Tuning

Zvyšování výkonu u čtyřtaktního skútru

3.1.2011

Pavel Augustín

V tomto článku se pokusím poradit, jak si můžete u svého čtyřtaktního skútříka zvýšit výkon a maximální rychlost. Nebudeme se zde bavit o motorové brzdě, o propočtu cesty odporu dodávaného vzduchu nebo o snižování hlavy... Pouze si řekneme, co se dá udělat se skútrem tzv. "na koleni".

Je několik možností, jak dodat motoru šťávu. Vezmeme to tak trochu popořádku.

Palivo

Pokud možno dodržujte předepsané palivo určené výrobcem! Tudy cesta nevede.

Variátor

Je hodně výrobců variátorů na skútry. Z několika výrobců vyjmenuji třeba tyto: Malossi, Polini, J.Costa, Dr.Pulley. Doporučuji si vždy vybrat variátor podle toho, jak chceme, aby skútr jezdil, jakou si představujeme spotřebu stroje a hlavně jestli svého skútříka budeme využívat na cestování nebo do města.

Pokud chcete sportovní jízdu, volte variátory s vyšší akcelerační křivkou, máte u nich jistotu razantnějších rozjezdů a lepší odezvu řazení na plyn. Pokud chcete cestovat, doporučuji sáhnout např. po variátorech Malossi, které se mi osobně jeví jako optimální volba. Montáž sportovního variátoru není prakticky u nízkoobsahového motoru nijak náročná záležitost. U motoru nad 125 ccm svěřte raději montáž odbornému servisu. Pokud si vezmeme variátorové klece z obou variátorů, zjistíme pouhým okem, že každá klec je tak trochu jiná. Sportovní klec variátoru má oproti sérii dvě základní odlišnosti. Za prvé je její dosedací plocha pro řemen vyrobena v jiném úhlu a maximální průměr je o něco větší. A za druhé vnitřní klec, kde jsou válečky, je vyrobena v jiném rádiusu. Tyto dvě věci se navzájem doplňují a výrobce přesně propočítá tyto dráhy, aby docílil sportovního řazení a přitom motor nepřetáčel a nezkracoval mu tímto životnost.

Válečky jsou většinou přibaleny v každé variátorové sadě. Součástí sportovního variátoru bývá i kontrastní pružina (pokud tak výrobce určí). Jelikož se změní režim řazení, je občas zapotřebí přizpůsobit i zadní mechanismus (říkejme tomu zadní variátor). Ten má za funkci vytvářet dostatečný protitlak na řemen a tím zajišťovat i správnou funkci celého variátoru. Pokud by tato pružina zůstala standardní, ve většině případů nebude variátor fungovat správně. Tyto variátory nebývají univerzální a jsou tedy vyrobeny přímo pro požadovaný model skútru. Montáží variátoru získáte lepší akceleraci a možnost o něco větší maximální rychlosti. K variátoru se ještě budeme vracet.

Primární a sekundární převod

Větší maximální rychlosti dosáhnete montáží primárního nebo sekundárního převodu. Ve většině případech je u maxiskútrů doporučeno měnit sekundární převod. Je to soukolí, které není součástí zadní hřídele kola. Tento převod se nachází v odděleném prostoru variátoru, ale přístup k němu bývá i od uložení zadního kola. Výměna tohoto soukolí není nikterak technicky náročná, občas je ale zapotřebí kvalitní lis a jak nám udává fyzika, i využití roztažnosti materiálů. Pokud se tedy rozhodnete namontovat sekundární či primární převod, musíte ve většině případech přizpůsobit i variátor a zachovat tím požadovanou akceleraci. Převod doporučujeme spolu s variátorem a výfukem.

Výfuk

Montáží výfuku zaručeně zvednete výkon motoru. Originální výfuky bývají zpravidla vyrobeny tak, aby výkon a emisní normy nepřesahovaly požadovanou úroveň. Výfuk tedy musí pryč, aby mohl motor lépe dýchat. Tím, že namontujeme kdejakou trubku, toho moc nezískáme, musíme zpravidla na brzdu, aby se motor odborně seřídil a tím, že "trubka" stejně nemá homologaci, vystavujeme se zbytečným postihům od policie.

Pokud se jednou rozhodnete pro montáž takového výfuku, vyberte si výfuk, který má EU homologaci a je přímo vyroben pro váš model. Tím si zaručíte bezproblémový chod motoru, hlukovou hladinu v povolené normě a odpadnou vám dolaďovací práce na bzdě. Výfuk nemusí vždy řvát, aby byl motorkář frajer, frajeřina je ale vyrobit výfuk, který splňuje požadovaná kritéria a má mohutný basový zvuk - a to vše s homologací. U moderních skútrů se vstřikováním paliva je montáž výfuku zpravidla jen z audiovizuálního důvodu. Ne snad, že by nepřidal na výkonu... Přidá, ale pouze to, co mu složitá elektronika vybavená spoustou čidel a vah dovolí. Druhá stránka věci je i hmotnost. Montáží výfuku totiž snížíte váhu i o několik kilogramů, a to už se vyplatí... Výfuk doporučujeme spolu s variátorem.

Vzduchový filtr

Můžete si vybrat modrý, červený, drátěný, pratelný a tak by se dalo jmenovat do aleluja. Pokud možno se otevřenému sportovnímu filtru vyhněte! Tedy pokud si motor nepřipravujete někam na závody. Pokud chcete vyměnit vzduchový filtr za sportovní, můžete sáhnout třeba po náhradní vložce od KN nebo po vzduchové vložce Malossi. Mnohdy vám ale nezbyde nic jiného, než ponechat ten originální, protože se prostě sportovní filtr pro váš typ skútru nevyrábí. Braňte se ale použití přímého vzduchového filtru nasazeného přímo na karburátor. Filtr prostě nenaučíte fungovat konstantně a budete riskovat nekonečný boj s dolaďováním směsi, což u podtlakového karburátoru není žádná sranda.

U originálního filtrboxu máte nastavenou určitou dráhu na optimalizaci průtoku vzduchu, jelikož motor potřebuje v nízkých a vysokých otáčkách konstantní přísun vzduchu úměrný otáčkám a je velice těžké docílit tohoto přísunu otevřeným filtrem. Mnohdy je totiž velice složité nastavit i originální filtrbox. Tuto problematiku zde ale nebudu rozebírat, to by zasloužilo samostatný článek...

Takže filtr ano, ale pouze vložku k tomu určenou. Zajistíte tím větší přísun kyslíku do směsi a tím i lepší spalování. Vzduchový filtr také doporučuji, ovšem na ty přímé.

Válec

Zpravidla by to měla být poslední štace. K válci patří i hlava válce a ostřejší vačka. Montáží kitové sady s větším objemem získáte asi největší zvýšení výkonu z toho, co jsem v tomto článku uvedl. Kitové sady válce můžete pořídit za často i levnější peníz než válec originální. Základní sada válce se dá namontovat i bez použití většího karburátoru, hlavy a vačky. Montáž je o hodně složitější než u variátoru nebo výfuku. Zde už musíte být tak trochu odborník nebo musíte mít alespoň částečné zkušenosti s demontáží a montáží motoru.

Montáž takového válce je samozřejmě nehomologovaná, ale prozatím i tak trochu v našich podmínkách nezjistitelná. Takto kitovaných motorů u nás moc nebývá, je to u čtyrtaktu poměrně finančně náročná operace a tím pádem se většinou končí na výfuku. Montáž hlavy a sportovní vačky zaručí větší plnění  válce a tím i přidá na výkonu.

Závěr

Pokud se přece jen rozhodnete tunit vašeho miláčka, nechejte všechny komponenty namontovat najednou, ušetříte si tím spoustu zlaťáčků. Každá úprava se totiž musí vždy sladit s ostatními komponenty...

A nakonec malá rada: pokud to bude jen trochu možné, ponechte si všechny originální díly. Možná se budou hodit!


Foto: malossi.com, polini.com, leovince.com, benzina.cz, jcostacompetition.com

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Ostatní

11.5.2017

František Hadt

0

Výkon a kapacita současných auto-moto baterií je několikanásobně vyšší než u prvních olověných akumulátorů, ale podstata jejich funkce zůstává. Jsou to konzervy energie, kterou je třeba jim neustále zpětně dodávat. Proto vám přinášíme pár rad a informací, které se můžou hodit, pokud chcete, aby...

Více

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Ostatní

18.4.2017

PR

Na jaře vyšla aplikace do chytrých telefonů, s níž si můžete naplánovat jakýkoliv výlet po České republice. A pokud vám bude chybět parťák, tak díky GoBikers ho jednoduše najdete. Aplikace je zdarma! Ke stažení je od 1. 3. 2017.

Více

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Ostatní

15.2.2017

PR

O nadcházejícím víkendu, konkrétně již tuto sobotu, se bude konat akce, jež by neměla uniknout žádnému příznivci jedné stopy. Na Proseku, v Praze 9, nedaleko stanice metra C - Prosek otevírá nejrychleji rozvíjející se dealer Kymco své nové, větší prodejní prostory pro prezentaci a prodej...

Více

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Ostatní

3.2.2017

TZ - www.honda.cz

0

Společnosti GM a Honda uvedou v Michiganu do provozu první společný podnik na výrobu palivových článků Fuel Cell System Manufacturing, který bude první v daném oboru!

Více

Motocykl roku 2017

Motocykl roku 2017

Ostatní

2.2.2017

Viktor Hrachovec

0

SDA (Svaz dovozců automobilů) vyhlásil 20. ročník soutěže Motocykl roku v České republice. V letošním roce se soutěž dočkala opět několika změn. Kategorie skútrů již není rozdělena "do 125 ccm" a "nad 125 ccm", ale existuje jen kategorie "skútry", jak tomu v minulosti bývalo. Každý, kdo se...

Více

Bleskovky

Touratech v problémech

včera

Touratech v problémechCelosvětově známý výrobce motodoplňků a příslušenství Touratech se ocitl v insolvenci! Německá společnost sídlící v Niedereschachu zaměstnává v současné době kolem 400 zaměstnanců....

Více

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?

16.5.2017

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?Na internet pronikly nákresy nového hybridního skútru od Suzuki, který nápadně připomíná tolik známého Burgmana. Suzuki si nechala skútr "patentovat" u amerického úřadu pro patenty...

Více

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa umění

10.5.2017

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa uměníSpolečnost Honda Motor Europe dnes zveřejnila pět krátkých filmů, které ilustrují co se stane, když je inovativní technický projekt interpretován zrakem umělců působících v širokém...

Více

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SH

4.5.2017

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SHTovárna Atessa společnosti Honda, jež byla v roce 1971 založena v italském regionu Abruzzo, dosáhla historického milníku: 1 miliónu vyrobených kusů stále populárních skútrů řady...

Více

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017

24.4.2017

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017Pokud máte pocit, že na silnicích potkáváte víc motorek než tomu bylo dříve, pak se asi nemýlíte. Za první 3 měsíce letošního roku bylo nově zarigistrováno 3241 motocyklů což je o...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz