Scooter-Tuning

Zvyšování výkonu u čtyřtaktního skútru

3.1.2011

Pavel Augustín

V tomto článku se pokusím poradit, jak si můžete u svého čtyřtaktního skútříka zvýšit výkon a maximální rychlost. Nebudeme se zde bavit o motorové brzdě, o propočtu cesty odporu dodávaného vzduchu nebo o snižování hlavy... Pouze si řekneme, co se dá udělat se skútrem tzv. "na koleni".

Je několik možností, jak dodat motoru šťávu. Vezmeme to tak trochu popořádku.

Palivo

Pokud možno dodržujte předepsané palivo určené výrobcem! Tudy cesta nevede.

Variátor

Je hodně výrobců variátorů na skútry. Z několika výrobců vyjmenuji třeba tyto: Malossi, Polini, J.Costa, Dr.Pulley. Doporučuji si vždy vybrat variátor podle toho, jak chceme, aby skútr jezdil, jakou si představujeme spotřebu stroje a hlavně jestli svého skútříka budeme využívat na cestování nebo do města.

Pokud chcete sportovní jízdu, volte variátory s vyšší akcelerační křivkou, máte u nich jistotu razantnějších rozjezdů a lepší odezvu řazení na plyn. Pokud chcete cestovat, doporučuji sáhnout např. po variátorech Malossi, které se mi osobně jeví jako optimální volba. Montáž sportovního variátoru není prakticky u nízkoobsahového motoru nijak náročná záležitost. U motoru nad 125 ccm svěřte raději montáž odbornému servisu. Pokud si vezmeme variátorové klece z obou variátorů, zjistíme pouhým okem, že každá klec je tak trochu jiná. Sportovní klec variátoru má oproti sérii dvě základní odlišnosti. Za prvé je její dosedací plocha pro řemen vyrobena v jiném úhlu a maximální průměr je o něco větší. A za druhé vnitřní klec, kde jsou válečky, je vyrobena v jiném rádiusu. Tyto dvě věci se navzájem doplňují a výrobce přesně propočítá tyto dráhy, aby docílil sportovního řazení a přitom motor nepřetáčel a nezkracoval mu tímto životnost.

Válečky jsou většinou přibaleny v každé variátorové sadě. Součástí sportovního variátoru bývá i kontrastní pružina (pokud tak výrobce určí). Jelikož se změní režim řazení, je občas zapotřebí přizpůsobit i zadní mechanismus (říkejme tomu zadní variátor). Ten má za funkci vytvářet dostatečný protitlak na řemen a tím zajišťovat i správnou funkci celého variátoru. Pokud by tato pružina zůstala standardní, ve většině případů nebude variátor fungovat správně. Tyto variátory nebývají univerzální a jsou tedy vyrobeny přímo pro požadovaný model skútru. Montáží variátoru získáte lepší akceleraci a možnost o něco větší maximální rychlosti. K variátoru se ještě budeme vracet.

Primární a sekundární převod

Větší maximální rychlosti dosáhnete montáží primárního nebo sekundárního převodu. Ve většině případech je u maxiskútrů doporučeno měnit sekundární převod. Je to soukolí, které není součástí zadní hřídele kola. Tento převod se nachází v odděleném prostoru variátoru, ale přístup k němu bývá i od uložení zadního kola. Výměna tohoto soukolí není nikterak technicky náročná, občas je ale zapotřebí kvalitní lis a jak nám udává fyzika, i využití roztažnosti materiálů. Pokud se tedy rozhodnete namontovat sekundární či primární převod, musíte ve většině případech přizpůsobit i variátor a zachovat tím požadovanou akceleraci. Převod doporučujeme spolu s variátorem a výfukem.

Výfuk

Montáží výfuku zaručeně zvednete výkon motoru. Originální výfuky bývají zpravidla vyrobeny tak, aby výkon a emisní normy nepřesahovaly požadovanou úroveň. Výfuk tedy musí pryč, aby mohl motor lépe dýchat. Tím, že namontujeme kdejakou trubku, toho moc nezískáme, musíme zpravidla na brzdu, aby se motor odborně seřídil a tím, že "trubka" stejně nemá homologaci, vystavujeme se zbytečným postihům od policie.

Pokud se jednou rozhodnete pro montáž takového výfuku, vyberte si výfuk, který má EU homologaci a je přímo vyroben pro váš model. Tím si zaručíte bezproblémový chod motoru, hlukovou hladinu v povolené normě a odpadnou vám dolaďovací práce na bzdě. Výfuk nemusí vždy řvát, aby byl motorkář frajer, frajeřina je ale vyrobit výfuk, který splňuje požadovaná kritéria a má mohutný basový zvuk - a to vše s homologací. U moderních skútrů se vstřikováním paliva je montáž výfuku zpravidla jen z audiovizuálního důvodu. Ne snad, že by nepřidal na výkonu... Přidá, ale pouze to, co mu složitá elektronika vybavená spoustou čidel a vah dovolí. Druhá stránka věci je i hmotnost. Montáží výfuku totiž snížíte váhu i o několik kilogramů, a to už se vyplatí... Výfuk doporučujeme spolu s variátorem.

Vzduchový filtr

Můžete si vybrat modrý, červený, drátěný, pratelný a tak by se dalo jmenovat do aleluja. Pokud možno se otevřenému sportovnímu filtru vyhněte! Tedy pokud si motor nepřipravujete někam na závody. Pokud chcete vyměnit vzduchový filtr za sportovní, můžete sáhnout třeba po náhradní vložce od KN nebo po vzduchové vložce Malossi. Mnohdy vám ale nezbyde nic jiného, než ponechat ten originální, protože se prostě sportovní filtr pro váš typ skútru nevyrábí. Braňte se ale použití přímého vzduchového filtru nasazeného přímo na karburátor. Filtr prostě nenaučíte fungovat konstantně a budete riskovat nekonečný boj s dolaďováním směsi, což u podtlakového karburátoru není žádná sranda.

U originálního filtrboxu máte nastavenou určitou dráhu na optimalizaci průtoku vzduchu, jelikož motor potřebuje v nízkých a vysokých otáčkách konstantní přísun vzduchu úměrný otáčkám a je velice těžké docílit tohoto přísunu otevřeným filtrem. Mnohdy je totiž velice složité nastavit i originální filtrbox. Tuto problematiku zde ale nebudu rozebírat, to by zasloužilo samostatný článek...

Takže filtr ano, ale pouze vložku k tomu určenou. Zajistíte tím větší přísun kyslíku do směsi a tím i lepší spalování. Vzduchový filtr také doporučuji, ovšem na ty přímé.

Válec

Zpravidla by to měla být poslední štace. K válci patří i hlava válce a ostřejší vačka. Montáží kitové sady s větším objemem získáte asi největší zvýšení výkonu z toho, co jsem v tomto článku uvedl. Kitové sady válce můžete pořídit za často i levnější peníz než válec originální. Základní sada válce se dá namontovat i bez použití většího karburátoru, hlavy a vačky. Montáž je o hodně složitější než u variátoru nebo výfuku. Zde už musíte být tak trochu odborník nebo musíte mít alespoň částečné zkušenosti s demontáží a montáží motoru.

Montáž takového válce je samozřejmě nehomologovaná, ale prozatím i tak trochu v našich podmínkách nezjistitelná. Takto kitovaných motorů u nás moc nebývá, je to u čtyrtaktu poměrně finančně náročná operace a tím pádem se většinou končí na výfuku. Montáž hlavy a sportovní vačky zaručí větší plnění  válce a tím i přidá na výkonu.

Závěr

Pokud se přece jen rozhodnete tunit vašeho miláčka, nechejte všechny komponenty namontovat najednou, ušetříte si tím spoustu zlaťáčků. Každá úprava se totiž musí vždy sladit s ostatními komponenty...

A nakonec malá rada: pokud to bude jen trochu možné, ponechte si všechny originální díly. Možná se budou hodit!


Foto: malossi.com, polini.com, leovince.com, benzina.cz, jcostacompetition.com

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Ostatní

10.12.2017

Viktor Hrachovec

0

Vánoce jsou takříkajíc za dveřmi a my pro vás máme horké tipy na bezva Vánoční dárky nejen pro nás skútraře, ale i pro naše drahé polovičky a v neposlední řadě pro naše děti!

Více

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Ostatní

11.5.2017

František Hadt

0

Výkon a kapacita současných auto-moto baterií je několikanásobně vyšší než u prvních olověných akumulátorů, ale podstata jejich funkce zůstává. Jsou to konzervy energie, kterou je třeba jim neustále zpětně dodávat. Proto vám přinášíme pár rad a informací, které se můžou hodit, pokud chcete, aby...

Více

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Ostatní

18.4.2017

PR

Na jaře vyšla aplikace do chytrých telefonů, s níž si můžete naplánovat jakýkoliv výlet po České republice. A pokud vám bude chybět parťák, tak díky GoBikers ho jednoduše najdete. Aplikace je zdarma! Ke stažení je od 1. 3. 2017.

Více

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Ostatní

15.2.2017

PR

O nadcházejícím víkendu, konkrétně již tuto sobotu, se bude konat akce, jež by neměla uniknout žádnému příznivci jedné stopy. Na Proseku, v Praze 9, nedaleko stanice metra C - Prosek otevírá nejrychleji rozvíjející se dealer Kymco své nové, větší prodejní prostory pro prezentaci a prodej...

Více

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Ostatní

3.2.2017

TZ - www.honda.cz

0

Společnosti GM a Honda uvedou v Michiganu do provozu první společný podnik na výrobu palivových článků Fuel Cell System Manufacturing, který bude první v daném oboru!

Více

Bleskovky

MAXSYM TL

dnes

MAXSYM TLO tchajwanských skútrech toho bylo v poslední době napsáno víc než dost, a to především díky Kymcu a jeho novým modelům. Pozadu ale nezůstal ani další tchajwanský výrobce SYM, který...

Více

SYM odhalí v Miláně nový Maxiskútr

27.10.2017

SYM odhalí v Miláně nový MaxiskútrO tchajwanských skútrech jsme toho napsali víc než dost. Kymco letos zabodovalo svým modelem AK 550i, který je tchajwanskou odpovědí na Yamahu TMax. Nový koncept s označením Kymco...

Více

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufry

23.10.2017

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufryNovinka letošního léta, model KYMCO AK 550i, obdržel zákazníky dlouho očekávané příslušenství ve formě kompletního transportního systému od španělského výrobce SHAD. Tento...

Více

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super Cub

22.10.2017

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super CubSpolečnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila, že celková celosvětová výroba motocyklů Honda řady Super Cub dosáhla milníku 100 milionů kusů. V závodě Kumamoto v Japonsku, kde se...

Více

Peugeot Belville - od každého trochu

10.10.2017

Peugeot Belville - od každého trochuPeugeot Belville není žádnou novinkou. Veřejnosti byl představen v prosinci loňského roku a popravdě žádnou velkou díru do světa neudělal. Přesto nebo právě proto jsme se rozhodli...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Suchý dingo u protinožců (Kodo118)

18.10.2017

Pavel už je zase na cestě. Tentokrát vyrazil až k protinožcům a jak jinak než opět na Jawě      

Více

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz