Výfuk

Yamaha T-Max 500i - co se dá ještě zlepšit?

13.9.2010

Pavel Augustín

Nastala doba skútrů. To, co je ve světě dlouho známé, v naší republice teprve začíná a není se čemu divit. Ve světě, kde skútry znamenají každodenní chléb, se dějí nevídané věci. Malé skútry se vylepšují, aby byly výkonnější, jezdí se na nich závody a dokonce se z nich dělají i dragstery. Ačkoliv je Čech na tyto aktivity tak trochu lenoch, čas od času si chceme svého skútříka taky řádně vytunit...

V dnešním článku se však vyhneme obligátnímu tunění nízkoobjemových skútrů a skočíme rovnou na vlakovou loď od Yamahy – T-MAXe 500ie.

Málokdo ví, že se s tímto skútrem nejezdí jen po městě, ale můžete ho také vidět ve sportovním kabátku v reflexních barvách Malossi, kterak uhání po závodní trati. A právě o doplňcích, které můžete sehnat na tento stroj, si dnes něco povíme. A pokud si myslíže, že tohle už je fakt moc a sériový T-MAX vám stačí, najdou se tu i vychytávky, které tomuto stroji dodají místo výkonu třeba větší bezpečnost. Ne, o homologaci se jistě bavit nemusíme, ale pojďme na to.

Variátor a rozjezdy

Jako první bod je výměna variátoru. V nabídce je variátor Multivar 2000, kde se nabízí buď sladění ve vyšších otáčkách (sportovní jízda), nebo v nižších otáčkách (natažení maximálky). Toto sladění je ale přímo úměrné dalšímu vylaďování, jako je například montáž výfuku. Pro odhození sériového nastavení ideální volba.

Torque driver – zadní protitlak řemenic

Tento název asi každému moc neřekne, tak si pojďme v kostce říct, na co to vlastně je...

Stejně jako v případě funkce předního variátoru, musí někde fungovat i ten zadní, ale s tím rozdílem, že vpředu je řemen vytlačován po obvodu řemenice a zadní se naopak stará o to, aby se řemen v napnutém stavu vracel zpět. Tento tzv. torgue driver (T.D.) se se svou dvojitě stavitelnou šroubovitou drážkou stará o, laicky řečeno, protitlak plynulosti řazení. V tomto převodu musí být přepočty veškerých tlaků tak precizně spočteny, aby měl celý variátor bezproblémový chod. Prostě nastavení správné funkce variátoru nemůže dělat kdejaký blb :)

T.D. se dá nastavit v závislosti na variátoru, aby jeho sportovní křivka nabíhala razantněji a podřazení bylo ještě efektivnější, než je tomu u série. Tuto úpravu doporučujeme vždy nechat dělat v servisu.

Vnější řemenice variátoru

I tato součástka variátoru má své opodstatnění. Její funkce a nastavený úhel dodává opět sportovnější průběh řazení i z druhé strany řemene. Stará se, aby třecí plocha řemene byla využita co nejefektivněji a odvod tepla z třecí plochy byl co nejrychlejší.

Torsion controller - kluzné ložisko

Jelikož variátor odebírá největší podíl výkonu na celém motoru, musí být jeho nastavení opravdu špičkové. Jedním z pomocníků je i tato vychytávka. Říká se jí „torsion controller“ aneb kluzné ložisko. Samotný název nám napovídá, že se jedná o součástku, která nám něco hlídá nebo něčemu napomáhá.

Představte si vinutou pružinu nebo pouhou pružinku z propisky a zmáčkněte ji - okamžitě poznáte, že aby zachovala svůj průměr, snaží se kroutit. Aby toto nenastalo u kontrastní pružiny, může se namontovat tato vychytávka, sloužící jako kluzné ložisko. Při práci kontrastní pružiny tedy dochází k menšímu pracovnímu odporu a tím pádem i k efektivnější funkčnosti kontrastní pružiny. Toto vše má za následek další úsporu při pracovním vytížení variátoru.

Řemen variátoru

Ano, řemen... Řemen? Ano, řemen! A kevlarovej!

Poloprofík jistě ví, že originální řemen variátoru už kevlarovou složku nebo vlákno obsahuje, jinak by řemen odcházel jak brzdové destičky. Malossi vytváří své řemeny dle svého gusta, tyto řemeny navrhují v souladu se sportovní zatížením, aby pružnost řemenů byla ještě aktivnější a odvod tepla při tření byl rychlejší a řemen mohl pracovat při konstantní teplotě. Pokud proti tomuto snažení pánů z Malossi nic nemáte, úplně bez problému po tomto řemenu sáhněte (klidně i jako náhradu za originál).

Vzduchový filtr

Nestojím si za tím, že tento vzducháč vyžene pavouky z filtrboxu, ale jak už to u sportovních filtrů bývá, motor to nechá pořádně nadechnout...

Stříkačka má počítač a spoustu čidel, které kontrolují průchod vzduchu, výfukové plyny a směs paliva - a i přesto se dá trochu ošálit :-) Tento pratelný filtr přinese alespoň hrstku výkonu a vylepší zvuk motoru. Prostě když už, tak už...

Brzdový kit

Toto není asi ani třeba popisovat - to je prostě brutál, to si nikdo na sérii nedá :-) Sportovní brzdové kotouče? A ještě kit pancéřových hadiček? Wow!

Hydraulický tlumič

Skvost pod zadkem přináší hydraulicko dusíkový tlumič Malossi RS24. Ušlechtilé kovy použité při výrobě tohoto kobaltově modrého skvostu, který vám udělá z výletníka sportovce, nelze popsat. Můžu jen říct, že Taliánci ho mají patentovaný a jeho vlastnosti se nedají tak moc dobře přeložit. Upřímně - o jeho funkčnosti moc nevím, ale prostě se mi moc líbí :-) Hledáčku čumilů už neuniknete.

Výfuk

No a jsme skoro u konce, tedy u skorokonce, ještě tady máme dvě kategorie, jedna jsou výfuky a ta druhá je největší „the best“ z mé hitparády. Máme tu hnedle několik možností.

Výfuk ponecháme sériový – moc velká krása... Nebo namontujeme MAXI WILD LION (homologovaný), příp. MAXI WILD LION DB KILLER pro závody.

Pozn.: Já osobně preferuji LeoVince GP PRO EVO II FULL SYSTÉM a popř. i s odladěnou jednotkou, ale to je holt z jiné vesnice :-)

Válec o obsahu 560

Dvacet dva. Dvacet dva tisíc bez práce - za to máme ajfouna i s trochou kreditu. No ale tohle nikdo nemá!

Malossi přichází s dvouválcovým kitem o obsahu 560 cm3 a to nemluvím o sportovně střižené vačici. Nevím, na závody možná...


Tak jak vidíte, fantazii se meze nekladou. Teď už jen stačí rozbít prasátko a jít do toho!


Foto: www.malossi.com

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Dárky pro naše nejbližší aneb Vánoce jsou za dveřmi

Ostatní

10.12.2017

Viktor Hrachovec

0

Vánoce jsou takříkajíc za dveřmi a my pro vás máme horké tipy na bezva Vánoční dárky nejen pro nás skútraře, ale i pro naše drahé polovičky a v neposlední řadě pro naše děti!

Více

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Je zima zabiják auto-motobaterií?

Ostatní

11.5.2017

František Hadt

0

Výkon a kapacita současných auto-moto baterií je několikanásobně vyšší než u prvních olověných akumulátorů, ale podstata jejich funkce zůstává. Jsou to konzervy energie, kterou je třeba jim neustále zpětně dodávat. Proto vám přinášíme pár rad a informací, které se můžou hodit, pokud chcete, aby...

Více

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Ostatní

18.4.2017

PR

Na jaře vyšla aplikace do chytrých telefonů, s níž si můžete naplánovat jakýkoliv výlet po České republice. A pokud vám bude chybět parťák, tak díky GoBikers ho jednoduše najdete. Aplikace je zdarma! Ke stažení je od 1. 3. 2017.

Více

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Ostatní

15.2.2017

PR

O nadcházejícím víkendu, konkrétně již tuto sobotu, se bude konat akce, jež by neměla uniknout žádnému příznivci jedné stopy. Na Proseku, v Praze 9, nedaleko stanice metra C - Prosek otevírá nejrychleji rozvíjející se dealer Kymco své nové, větší prodejní prostory pro prezentaci a prodej...

Více

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Ostatní

3.2.2017

TZ - www.honda.cz

0

Společnosti GM a Honda uvedou v Michiganu do provozu první společný podnik na výrobu palivových článků Fuel Cell System Manufacturing, který bude první v daném oboru!

Více

Bleskovky

MAXSYM TL

12.12.2017

MAXSYM TLO tchajwanských skútrech toho bylo v poslední době napsáno víc než dost, a to především díky Kymcu a jeho novým modelům. Pozadu ale nezůstal ani další tchajwanský výrobce SYM, který...

Více

SYM odhalí v Miláně nový Maxiskútr

27.10.2017

SYM odhalí v Miláně nový MaxiskútrO tchajwanských skútrech jsme toho napsali víc než dost. Kymco letos zabodovalo svým modelem AK 550i, který je tchajwanskou odpovědí na Yamahu TMax. Nový koncept s označením Kymco...

Více

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufry

23.10.2017

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufryNovinka letošního léta, model KYMCO AK 550i, obdržel zákazníky dlouho očekávané příslušenství ve formě kompletního transportního systému od španělského výrobce SHAD. Tento...

Více

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super Cub

22.10.2017

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super CubSpolečnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila, že celková celosvětová výroba motocyklů Honda řady Super Cub dosáhla milníku 100 milionů kusů. V závodě Kumamoto v Japonsku, kde se...

Více

Peugeot Belville - od každého trochu

10.10.2017

Peugeot Belville - od každého trochuPeugeot Belville není žádnou novinkou. Veřejnosti byl představen v prosinci loňského roku a popravdě žádnou velkou díru do světa neudělal. Přesto nebo právě proto jsme se rozhodli...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Suchý dingo u protinožců (Kodo118)

18.10.2017

Pavel už je zase na cestě. Tentokrát vyrazil až k protinožcům a jak jinak než opět na Jawě      

Více

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz