Výfuk

Yamaha T-Max 500i - co se dá ještě zlepšit?

13.9.2010

Pavel Augustín

Nastala doba skútrů. To, co je ve světě dlouho známé, v naší republice teprve začíná a není se čemu divit. Ve světě, kde skútry znamenají každodenní chléb, se dějí nevídané věci. Malé skútry se vylepšují, aby byly výkonnější, jezdí se na nich závody a dokonce se z nich dělají i dragstery. Ačkoliv je Čech na tyto aktivity tak trochu lenoch, čas od času si chceme svého skútříka taky řádně vytunit...

V dnešním článku se však vyhneme obligátnímu tunění nízkoobjemových skútrů a skočíme rovnou na vlakovou loď od Yamahy – T-MAXe 500ie.

Málokdo ví, že se s tímto skútrem nejezdí jen po městě, ale můžete ho také vidět ve sportovním kabátku v reflexních barvách Malossi, kterak uhání po závodní trati. A právě o doplňcích, které můžete sehnat na tento stroj, si dnes něco povíme. A pokud si myslíže, že tohle už je fakt moc a sériový T-MAX vám stačí, najdou se tu i vychytávky, které tomuto stroji dodají místo výkonu třeba větší bezpečnost. Ne, o homologaci se jistě bavit nemusíme, ale pojďme na to.

Variátor a rozjezdy

Jako první bod je výměna variátoru. V nabídce je variátor Multivar 2000, kde se nabízí buď sladění ve vyšších otáčkách (sportovní jízda), nebo v nižších otáčkách (natažení maximálky). Toto sladění je ale přímo úměrné dalšímu vylaďování, jako je například montáž výfuku. Pro odhození sériového nastavení ideální volba.

Torque driver – zadní protitlak řemenic

Tento název asi každému moc neřekne, tak si pojďme v kostce říct, na co to vlastně je...

Stejně jako v případě funkce předního variátoru, musí někde fungovat i ten zadní, ale s tím rozdílem, že vpředu je řemen vytlačován po obvodu řemenice a zadní se naopak stará o to, aby se řemen v napnutém stavu vracel zpět. Tento tzv. torgue driver (T.D.) se se svou dvojitě stavitelnou šroubovitou drážkou stará o, laicky řečeno, protitlak plynulosti řazení. V tomto převodu musí být přepočty veškerých tlaků tak precizně spočteny, aby měl celý variátor bezproblémový chod. Prostě nastavení správné funkce variátoru nemůže dělat kdejaký blb :)

T.D. se dá nastavit v závislosti na variátoru, aby jeho sportovní křivka nabíhala razantněji a podřazení bylo ještě efektivnější, než je tomu u série. Tuto úpravu doporučujeme vždy nechat dělat v servisu.

Vnější řemenice variátoru

I tato součástka variátoru má své opodstatnění. Její funkce a nastavený úhel dodává opět sportovnější průběh řazení i z druhé strany řemene. Stará se, aby třecí plocha řemene byla využita co nejefektivněji a odvod tepla z třecí plochy byl co nejrychlejší.

Torsion controller - kluzné ložisko

Jelikož variátor odebírá největší podíl výkonu na celém motoru, musí být jeho nastavení opravdu špičkové. Jedním z pomocníků je i tato vychytávka. Říká se jí „torsion controller“ aneb kluzné ložisko. Samotný název nám napovídá, že se jedná o součástku, která nám něco hlídá nebo něčemu napomáhá.

Představte si vinutou pružinu nebo pouhou pružinku z propisky a zmáčkněte ji - okamžitě poznáte, že aby zachovala svůj průměr, snaží se kroutit. Aby toto nenastalo u kontrastní pružiny, může se namontovat tato vychytávka, sloužící jako kluzné ložisko. Při práci kontrastní pružiny tedy dochází k menšímu pracovnímu odporu a tím pádem i k efektivnější funkčnosti kontrastní pružiny. Toto vše má za následek další úsporu při pracovním vytížení variátoru.

Řemen variátoru

Ano, řemen... Řemen? Ano, řemen! A kevlarovej!

Poloprofík jistě ví, že originální řemen variátoru už kevlarovou složku nebo vlákno obsahuje, jinak by řemen odcházel jak brzdové destičky. Malossi vytváří své řemeny dle svého gusta, tyto řemeny navrhují v souladu se sportovní zatížením, aby pružnost řemenů byla ještě aktivnější a odvod tepla při tření byl rychlejší a řemen mohl pracovat při konstantní teplotě. Pokud proti tomuto snažení pánů z Malossi nic nemáte, úplně bez problému po tomto řemenu sáhněte (klidně i jako náhradu za originál).

Vzduchový filtr

Nestojím si za tím, že tento vzducháč vyžene pavouky z filtrboxu, ale jak už to u sportovních filtrů bývá, motor to nechá pořádně nadechnout...

Stříkačka má počítač a spoustu čidel, které kontrolují průchod vzduchu, výfukové plyny a směs paliva - a i přesto se dá trochu ošálit :-) Tento pratelný filtr přinese alespoň hrstku výkonu a vylepší zvuk motoru. Prostě když už, tak už...

Brzdový kit

Toto není asi ani třeba popisovat - to je prostě brutál, to si nikdo na sérii nedá :-) Sportovní brzdové kotouče? A ještě kit pancéřových hadiček? Wow!

Hydraulický tlumič

Skvost pod zadkem přináší hydraulicko dusíkový tlumič Malossi RS24. Ušlechtilé kovy použité při výrobě tohoto kobaltově modrého skvostu, který vám udělá z výletníka sportovce, nelze popsat. Můžu jen říct, že Taliánci ho mají patentovaný a jeho vlastnosti se nedají tak moc dobře přeložit. Upřímně - o jeho funkčnosti moc nevím, ale prostě se mi moc líbí :-) Hledáčku čumilů už neuniknete.

Výfuk

No a jsme skoro u konce, tedy u skorokonce, ještě tady máme dvě kategorie, jedna jsou výfuky a ta druhá je největší „the best“ z mé hitparády. Máme tu hnedle několik možností.

Výfuk ponecháme sériový – moc velká krása... Nebo namontujeme MAXI WILD LION (homologovaný), příp. MAXI WILD LION DB KILLER pro závody.

Pozn.: Já osobně preferuji LeoVince GP PRO EVO II FULL SYSTÉM a popř. i s odladěnou jednotkou, ale to je holt z jiné vesnice :-)

Válec o obsahu 560

Dvacet dva. Dvacet dva tisíc bez práce - za to máme ajfouna i s trochou kreditu. No ale tohle nikdo nemá!

Malossi přichází s dvouválcovým kitem o obsahu 560 cm3 a to nemluvím o sportovně střižené vačici. Nevím, na závody možná...


Tak jak vidíte, fantazii se meze nekladou. Teď už jen stačí rozbít prasátko a jít do toho!


Foto: www.malossi.com

Poslední komentáře (1 komentář)

A nevíte náhodou někdo, kde je nejlepší si pořídit náhradní díly na skutr??? Zatím jsem našel pouze tento eshop: https://scooter-tuning.cz/ je to ok??

Otevřít diskuzi

Související články

BONMOTO - když nákup, tak se slevou!

BONMOTO - když nákup, tak se slevou!

Ostatní

včera

Redakce SP.cz

0

Na základě spolupráce našeho portálu se společností BONMOTO, nabízíme všem našim čtenářům možnost zařadit se do věrnostního programu a čerpat, tak slevy na vaše nákupy.

Více

Nákup skútru za pár kaček?

Nákup skútru za pár kaček?

Ostatní

15.9.2020

Redakce SP.cz

0

Uvažujete o koupi skútra a nechcete za něj dát "majlant"? Pojďte se spolu s námi podívat na ty nejlevnější skútry, které lze na našem trhu najít. Cena startuje už hluboko pod 20 000,- Kč!

Více

Tip na výlet nejen pro Pražáky

Tip na výlet nejen pro Pražáky

Ostatní

16.8.2020

Redakce SP.cz

0

Slunečné počasí posledních dnů láká nejen k vodě, ale i k nějakému tomu výletu na skútru či motorce. Tip na jeden takový výlet vám právě přinášíme.

Více

BONMOTO - na vlastní kůži!

BONMOTO - na vlastní kůži!

Ostatní

24.7.2020

Redakce SP.cz

0

Na první a možná i druhý pohled by se mohlo zdát, že se jedná o klasický PR článek, kterých najdete na netu plno. Tady se o PR, ale skutečně nejedná a jedná se jen a jen o naši osobní zkušenost, s kterou jsme se rozhodli se s vámi podělit a to i přesto, že poodhalíme něco z toho co pro vás v...

Více

Motorkářská sezona je v plném proudu: Pozor na krádeže motorek

Motorkářská sezona je v plném proudu: Pozor na krádeže motorek

Ostatní

1.7.2020

TZ - www.tokoz.cz

0

Začátek letošní motorkářské sezony neohrozila ani koronavirová epidemie. Se slunečnými dny na silnice vyrazily silné stroje, jejichž majitelé si užívají teplé počasí. Pokud i vy patříte mezi příznivce jednostopých vozidel, neměli byste zapomínat také na jejich zabezpečení.Škody, které zloději...

Více

Bleskovky

Husqvarna chystá pro příští rok elektroskútr E-01

12.9.2020

Husqvarna chystá pro příští rok elektroskútr E-01Kdo nemá "elektro" jako by nebyl ... Husqvarna nejprve oznámila, že už v roce 2022 chce představit svůj první elektrický motocykl, aby vzápětí přišla s další novinkou. Elektroskútr...

Více

Muzeum historických motocyklů

8.9.2020

Muzeum historických motocyklůZáří se pomalu, ale jistě brzy přehoupne do své druhé poloviny, ale dle meterologů nás čekají v nejbližších dnech doslova tropy. Pokud se ještě nechystáte zazimovat a rádi by jste...

Více

Honda oznámila integraci technologie Android AutoTM pro modelovou řadu Gold Wing

25.8.2020

Honda oznámila integraci technologie Android AutoTM pro modelovou řadu Gold WingSpolečnost Honda s potěšením oznamuje, že u současné modelové řady Gold Wing dojde k integraci technologie Android AutoTM. Uživatelé telefonů se systémem AndroidTM budou moci...

Více

Peugeot představí inovovaný Metropolis

23.8.2020

Peugeot představí inovovaný MetropolisPeugeot by ještě letos v září měl představit inovovaný model Metropolis. Tříkolka s tímto označením se vyrábí už 7 let, přičemž poslední modernizace proběhla přesně před 3...

Více

EV-Cub neboli Super Cub v elektrické verzi

10.8.2020

EV-Cub neboli Super Cub v elektrické verziUž v roce 2015 představila Honda prototyp světového bestselleru Super CUB v elektrické verzi s označením EV-Cub. Uplynulo dlouhých 5 let a vypadá to, že EV-Cub se začne prodávat co...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)

21.8.2018

Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz