Je zima zabiják auto-motobaterií?

Je zima zabiják auto-motobaterií?

11.5.2017

František Hadt

Výkon a kapacita současných auto-moto baterií je několikanásobně vyšší než u prvních olověných akumulátorů, ale podstata jejich funkce zůstává. Jsou to konzervy energie, kterou je třeba jim neustále zpětně dodávat. Proto vám přinášíme pár rad a informací, které se můžou hodit, pokud chcete, aby vám baterie vydržela co nejdéle.

Je přitom omyl domnívat se, že alternátor motocyklu moderní baterii vždy dokonale obslouží. Vyšší elektro-výbava vozidel a sofistikovanější baterie zároveň vyžaduje také sofistikovanější nabíjení! Baterie v telefonech, noteboocích i fotoaparátech se musí pravidelně nabíjet. Proč by tomu mělo být jinak u motocyklů? Dobrá nabíječka by tak měla patřit do povinné výbavy každého řidiče.  Dřív nebo později ji každý motorista bude potřebovat, a jak známo, připraveným štěstí přeje.

04

Hybrid, vápník či AGM?

Mluvíme-li o akumulátorech s volným elektrolytem, máme na mysli buď Ca/Ca, jinak také vápníkové baterie anebo starší typ, takzvané hybridní konstrukce. Pouze v souvislosti se spotřebou vody jsou někdy rozdělovány na bezúdržbové a údržbové. Baterie určené především do nejnovějších aut se systémem Start Stop jsou již plně uzavřené takzvané AGM. U těchto baterií je elektrolyt nasáknut do skelného rouna vyplňujícího prostor mezi deskami. 

05 06

Motocyklové baterie jako „jednoletky“

Nejeden motorkář na jaře přijde ke svému motocyklu a nenastartuje. Důvodem je samozřejmě špatná nebo žádná údržba během chladných měsíců. Motobaterie potřebují více výkonu, ale menší velikost kvůli malému prostoru v konstrukci motocyklu. Klasické „mokré“ akumulátory s volným elektrolytem mnohdy disponují výkonem, který je na samé hranici potřeb motocyklu. Proto bylo nutné přijít s novým řešením. Takovým jsou gelové a AGM akumulátory.  O výhodách a nevýhodách obou zmiňovaných typů se vedou dlouhé diskuze. Faktem však zůstává, že neexistují žádné exaktní srovnávací testy a pokud sečtete všechny plusy a mínusy u obou typů, dospějeme k závěru, že obě technologie jsou velmi vyrovnanými soupeři. Baterie vyrobené oběma technologiemi jsou bezúdržbové, ventilem řízené, hermeticky uzavřené a odolné proti otřesům. Pokud srovnám hlavní přednosti obou typů, tak akumulátory AGM jsou menší a lehčí. Gelové jsou naopak méně citlivé k silným otřesům a také pomaleji ztrácejí kapacitu v případě nečinnosti.

Zima je společný nepřítel!

Obecně lze říci, že minusové teploty působí na všechny typy olověných akumulátorů téměř shodně. Kapacita baterie vyjádřená jejím okamžitým výkonem klesá s každým stupněm o cca 1 %. Bereme-li, že udávaná nominální kapacita je měřena při 20 °C, disponuje baterie při teplotách kolem –20 °C pouze 60 % své deklarované kapacity, a to i při plně nabitém stavu. Akumulátory v horším stavu, které možná celé léto i podzim fungovaly bez problémů, pak v těchto podmínkách již ani nenastartují. Maximální životnost a spolehlivost olověného akumulátoru ovlivníme, budeme-li jej udržovat v pokud možno plně nabitém stavu.

3x „S“, která se během zimy postarají o zkázu akumulátoru:

  • STAGNACE – delším nepoužíváním vozidla či jeho používáním na krátké vzdálenosti se stupeň nabití velmi rapidně snižuje. Navíc baterie „vychlazená“ v teplotách pod nulou či kolem nuly přijímá z alternátoru minimum energie. Je třeba si uvědomit, že skutečné dobíjení v zimě začíná teprve při delší jízdě (cca po 20 kilometrech), kdy se motor i jeho součásti provozem zahřejí. 
  • STRATIFIKACE – jinak nazývaná též vrstvení elektrolytu je proces, kdy se delšími odstávkami vozidla v kombinaci se špatným dobíjením usazuje hustší elektrolyt u dna článku a řidší část (v extrémních případech čistá voda) zůstává u hladiny. Stratifikace výrazně snižuje výkon baterie. Pokud se speciální nabíječkou tento stav neřeší, nastává rychlá koroze (rozpad) spodní části desek a nejhorším důsledkem je zamrznutí. Voda či velmi zředěná kyselina na hladině článku v zimě zamrzne a akumulátor zůstává nevratně poškozený.
  • SULFATACE – je procesem zrychleného stárnutí olověné baterie. Při poklesu napětí pod 12,3 V se zvláště za nízkých teplot začnou na deskách vytvářet drobné krystalky, které defacto  požírají jejich aktivní hmotu. Výkon i životnost baterie tak opět letí dolů. V důsledku nedobíjení může k silné sulfataci dojít již v prvním měsíci používání.

 02 03

Správná péče se bohatě zúročí

Z uvedeného vyplývá, že pojem „bezúdržbová“ je pro olověnou baterii dramaticky zavádějící. Každá baterie vyžaduje čas od času správnou péči v podobě dobíjení či přímo rekondice. K tomuto účelu je nutné zvolit vhodný typ přístroje (nabíječku), který bude splňovat několik zásadních požadavků:

Bezpečnost – pokud se staráte o vozidlo svoje či svých zákazníku, bezpečnost by měla být na prvním místě. Přístroj by měl mít ochranu proti přepólování a zkratu. Takové nabíječky pak lze beze strachu připojit přímo k akumulátoru, aniž byste ho museli odpojit od systému vozu.

Nabíjecí režim – v sobě spojuje dvě základní podmínky. Je to rychlost nabíjení a zároveň šetrnost vůči nabíjené baterii. V současnosti jsou nejprodávanější takzvané „chytré nabíječky“, opatřené mikroprocesorem. Celý proces je automaticky řízen v závislosti na odezvě baterie a špičkové přístroje dokonce zohledňují též teplotu, za které nabíjení probíhá. 

Doplňkové funkce – kvalitní dobití je samozřejmě základ, avšak existují i další možnosti. Špičkové přístroje disponují režimem rekondice a režimem udržování baterie. Rekondiční mód zajistí promíchání rozvrstveného elektrolytu v akumulátoru a dokonce je schopen obnovit částečně sulfatovanou baterii. Udržovací režim je pak velmi výhodný například pro motocyklové baterie, kdy pouze připojíte přístroj na baterii a po dobu v řádu měsíců jej můžete nechat dělat jeho práci. S minimálním požadavkem energie si nabíječka baterii pravidelně kontroluje a v případě potřeby dobije do 100% kapacity.
Jak zjistím, že je baterie v pořádku?

Základní test je jednoduchý, nastartuji vs. nenastartuji. Když nastartujete, je dobré sledovat, jakým způsobem nastartujete. Chytne na první dobrou nebo se zdráhá nastartovat? Nesedíte na svém stroji poprvé, takže asi poznáte, že je něco jinak, pokud se motorka bude zdráhat s nastartováním. Stane-li se tak, je možné, že akumulátor už dojíždí. Doporučuje se tedy akumulátor dobít a opět dát do motorky. Pokud pak bude startovat bez problémů, byl akumulátor pouze vybitý. Jestli baterie bude po několika nastartováních opět protestovat, tak přišel její čas a je potřeba pořídit nový akumulátor.

Pokud vlastníte vy nebo váš kamarád voltmetr, můžete si sami zkontrolovat vaši baterii. V tabulce uvidíte, co nám řekne napětí na akumulátoru:

Nabití
Napětí
Status
100%
< 12.6V
V pořádku
75%
12.4-12.54V
Zvýšená pozornost
50%
12.24-12.4V
Nutné dobít
25%
11.88-12.18V
Nutné dobít
 

Pokud si však už nevíte rady, je dobré najít specializovaného prodejce akumulátorů, nechat si od něj baterii proměřit a rychle vám řekne, jak na tom je.

Často se ale stane, že je porucha v dobíjecí soustavě vašeho stroje. Ta se samozřejmě projeví závadou akumulátoru. V tomto případě ale baterie za nic nemůže a v podstatě jste ji utrápili k „smrti“. Je tedy dobré při častější poruše akumulátoru, když vše děláte správně, nechat překontrolovat dobíjecí soustavu.

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Najdi parťáka pro vyjížďky na motorce díky nové aplikaci GoBikers

Ostatní

18.4.2017

PR

Na jaře vyšla aplikace do chytrých telefonů, s níž si můžete naplánovat jakýkoliv výlet po České republice. A pokud vám bude chybět parťák, tak díky GoBikers ho jednoduše najdete. Aplikace je zdarma! Ke stažení je od 1. 3. 2017.

Více

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Kymco otevírá novou prodejnu na Praze 9

Ostatní

15.2.2017

PR

O nadcházejícím víkendu, konkrétně již tuto sobotu, se bude konat akce, jež by neměla uniknout žádnému příznivci jedné stopy. Na Proseku, v Praze 9, nedaleko stanice metra C - Prosek otevírá nejrychleji rozvíjející se dealer Kymco své nové, větší prodejní prostory pro prezentaci a prodej...

Více

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Motorky na palivové články? Hudba blízké nebo daleké budoucnosti?

Ostatní

3.2.2017

TZ - www.honda.cz

0

Společnosti GM a Honda uvedou v Michiganu do provozu první společný podnik na výrobu palivových článků Fuel Cell System Manufacturing, který bude první v daném oboru!

Více

Motocykl roku 2017

Motocykl roku 2017

Ostatní

2.2.2017

Viktor Hrachovec

0

SDA (Svaz dovozců automobilů) vyhlásil 20. ročník soutěže Motocykl roku v České republice. V letošním roce se soutěž dočkala opět několika změn. Kategorie skútrů již není rozdělena "do 125 ccm" a "nad 125 ccm", ale existuje jen kategorie "skútry", jak tomu v minulosti bývalo. Každý, kdo se...

Více

Prodej nových motocyklů v roce 2016

Prodej nových motocyklů v roce 2016

Ostatní

12.1.2017

František Hadt

1

Svaz dovozců automobilů zveřejnil statistiky prodejů nových motocyklů prodaných v České republice v roce 2016. Českou registrační značku získalo téměř 18 000 motocyklů, skútrů a čtyřkolek.

Více

Bleskovky

SYM odhalí v Miláně nový Maxiskútr

27.10.2017

SYM odhalí v Miláně nový MaxiskútrO tchajwanských skútrech jsme toho napsali víc než dost. Kymco letos zabodovalo svým modelem AK 550i, který je tchajwanskou odpovědí na Yamahu TMax. Nový koncept s označením Kymco...

Více

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufry

23.10.2017

KYMCO AK 550i: Nové příslušenství - držák na topcase a postranní kufryNovinka letošního léta, model KYMCO AK 550i, obdržel zákazníky dlouho očekávané příslušenství ve formě kompletního transportního systému od španělského výrobce SHAD. Tento...

Více

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super Cub

22.10.2017

Společnost Honda slaví milník 100 milionů vyrobených kusů motocyklů řady Super CubSpolečnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila, že celková celosvětová výroba motocyklů Honda řady Super Cub dosáhla milníku 100 milionů kusů. V závodě Kumamoto v Japonsku, kde se...

Více

Peugeot Belville - od každého trochu

10.10.2017

Peugeot Belville - od každého trochuPeugeot Belville není žádnou novinkou. Veřejnosti byl představen v prosinci loňského roku a popravdě žádnou velkou díru do světa neudělal. Přesto nebo právě proto jsme se rozhodli...

Více

Honda Gold Wing 2018 - tak trochu jiný skútr?

27.9.2017

Honda Gold Wing 2018 - tak trochu jiný skútr?Na světlo světa unikly první fotografie legendárního Gold Winga pro rok 2018. Skútr? To ani náhodou! Jenže to není tak docela pravda. Honda Gold Wing (413 kg těžký stroj) by měl být...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Suchý dingo u protinožců (Kodo118)

18.10.2017

Pavel už je zase na cestě. Tentokrát vyrazil až k protinožcům a jak jinak než opět na Jawě      

Více

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz