Když skútr nejede – aneb voda v nádrži
Přestože skútříkářská sezóna je v plném proudu, je mezi námi mnoho majitelů skútrů, kterým se nepodařilo jejich stroj po zimním období zprovoznit. Motoservisy se tak velmi rychle plní nepojízdnými motocykly, jejichž majitelé jsou často zbytečně nuceni z peněženek vytahovat nemalé finanční částky. A přitom příčina poruchy je mnohdy velice jednoduchá…
Na základě zkušeností zavedeného servisního střediska pro skútry všech značek http://www.adventure-biker.cz/skutr-servis.html vám nyní ukážeme, co může zapříčinit závadu, díky které se váš skútr prostě nerozjede. Ano, tušíte správně, tímto velmi častým důvodem je úplně obyčejný benzín. Tedy lépe řečeno starý či nekvalitní benzín. A že si rozhodně nevymýšlíme, jasně dokazují fotografie obsahů nádrží nepojízdných skútrů.
Po vypuštění nádrží mechanici často žasnou nad tím, co všechno majitelé motocyklů v útrobách svých mazlíčků na dvou kolech skladují. Na těchto fotografiích je možné krásně odlišit dvě složky - vodu a benzín. Že skútr v takovém případě nemůže jet, je více než jasné. Pokud se ptáte, kde že se tam vzalo tolik vody, odpověď je jednoduchá.
Jsou dva možné způsoby, jakými lze vodu v benzínu získat. Prvním z nich je nekvalitní benzín již přímo načepovaný u čerpací stanice. Že to v dnešní době není zase takový problém, jsme se přesvědčili na vlastní kůži. Druhou možností je způsob a délka skladování benzínu. Přitom ani tak nezáleží na tom, jak dlouho motocykl stojí, ale spíše na podmínkách jeho uskladnění. Ideální pro tvorbu vody je situace, kdy je vysoká vlhkost vzduchu, veliký rozdíl teplot ve dne a v noci a k tomu všemu malé množství paliva v nádrži. V takovém případě na stěnách nádrže kondenzuje voda, která pak steče na dno a lehce se pak dostane do systému. Není ani potřeba dlouhé doby například zazimování, ale stačí nechat auto s prázdnou nádrží v létě stát přes noc a máte zaděláno na problém.
Proto doporučujeme pro minimalizaci všech problémů s palivem:
- Mít v nádrži co nejvíce paliva (čím více paliva v nádrži, tím méně se tam dostane vlhkého vzduchu, a tím je menší pravděpodobnost kondenzace vody na stěnách nádrže).
- Používat čerstvý benzín - právě zakoupený u čerpací stanice.
- Po 14 dnech při běžném skladování již dochází ke změnám, polymerizaci některých složek. Může dojít k odpaření prchavých složek.
- Benzín zakoupený v určitém období roku má svoji kvalitu (zimní, letní, přechodný) a v tomto ročním období by se měl používat.
- Pokud palivo naléváte z kanystru do nádrže, vždy jej předem pro jistotu znovu protřepejte.
- Používejte jen kanystry určené pro skladování pohonných hmot!
- Použití aditiva nebo podobného přípravku, který zamezuje usazování vody obsažené v benzínu a tvorbě mikrokrystalů ledu.
Související články
BeRider – sdílené elektrické skútry
Spěcháte na schůzku, potřebujete si něco vyřídit v centru nebo se prostě jen tak chcete projet a vyčistit si hlavu? Přesně proto tu jsou sdílené elektrické skútry BeRider.
Garáže skrývají majetek za statisíce, zabezpečení ale chybí
S podzimem definitivně končí letošní sezona a do garáží se kromě nepotřebného nářadí a sportovního vybavení stěhují i silné stroje, které zvolna zazimovávají také motorkáři. Garáže se tak plní cennými věcmi a stávají se oblíbeným cílem zlodějů, kteří počítají s jejich chabým či zcela chybějícím...
BONMOTO - když nákup, tak se slevou!
Na základě spolupráce našeho portálu se společností BONMOTO, nabízíme všem našim čtenářům možnost zařadit se do věrnostního programu a čerpat, tak slevy na vaše nákupy.
Nákup skútru za pár kaček?
Uvažujete o koupi skútra a nechcete za něj dát "majlant"? Pojďte se spolu s námi podívat na ty nejlevnější skútry, které lze na našem trhu najít. Cena startuje už hluboko pod 20 000,- Kč!
Tip na výlet nejen pro Pražáky
Slunečné počasí posledních dnů láká nejen k vodě, ale i k nějakému tomu výletu na skútru či motorce. Tip na jeden takový výlet vám právě přinášíme.
Bleskovky
Registrace motocyklů za rok 2020
3.2.2021
Komu chybí skútr?
1.12.2020
BMW představilo nový koncept elektroskútru
12.11.2020
SEAT MÓ eScooter 125
6.11.2020
Podcasty
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)
21.8.2018
Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. |
15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. | 21. |
22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. | 28. |
29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (3 komentáře)
lulinak, 22.6.2015 v 09:09
souhlas obecne je doporucovano nechavat nadrz co nejvice plnou, totez kanistry apod., kondenzujici pary pri snizeni teploty obsah degraduji to je bez debat, otazka je jen jak moc, v zime je zase vyssi riziko zamrznuti..... na vojne kdysi jsme vozili letecky petrolej jako palivo do proudovych motoru, tam se cisterny tankovaly vrchem a nasledny ukon byl vzdy dusledne odlouceni vody, ktera klesla ke dnu ve forme bublinek, bylo to krasne videt na kontrolnich odberech do flasky, muselo se odkalit ca 50-100 litru nez byla cisterna cista.
Jinak na zimu bud nechat plnou nadrz po vicko plnou anebo lepe benzin kompletne vyjet az do schcipnuti, a zaroven nejpozdeji po dvou mesicich i v zime motor na 15 minut nastartovat a nechat jej uplne zahrat a vse "vypalit", pomuze to i oleji atd....
kerim7, 11.6.2015 v 09:43
A ještě ke třetí fotce, kde je zjevně asi tak 6-7 deci vody vyčerpané z nádrže. Jasně, že to nemohlo startovat a jet. Pokud chce někdo tvrdit, že tam postupně zkondenzovala, to to jako jelo, když jí tam byl půllitr??? To tam prostě někdo musel nalít. Napadají mě řešení jako:
- Synek potají vyjel půlku benzínu z kanystru a aby nebyl malér, dolil to vodou.
- Závistivý soused se vyčůral ze vzteku do nádrže (je to žluté, kondenzovaná voda je čirá, pokud není rezavá nádrž).
- Zapomenutý otevřený kanystr na zahradě při sekání a v noci přišla bouřka apod.
Tohle kondenzace v nádrži skůtru není.
kerim7, 11.6.2015 v 09:32
Osobně nevěřím tomu, že se dá natankovat benzín s vodou. Spojit to dohromady, aby se obě složky udržely promíchané a voda nespadla na dno, je tak technologicky náročné, že se to kvůli pochybnému a nejistému výdělku zkrátka nevyplatí takhle šidit. Navíc na benzínce je benzín v tanku jakou dobu a stihnulo by se to prostě oddělit, takže někdo by tankoval jen vodu, což je IMHO blbost.
A teď věcně - kondenzace v nádrži (na pumpě i v dopravním prostředku) je samozřejmě ta pravá příčina, takže se nabízí myšlenka, že nejvíc trpí ten, kdo často jezdí "na benzínové výpary". Ale ne tak úplně. Natankuje se plná a při vyjetí nádrže se do ní dostane stejné množství vlhkého vzduchu. Voda z něj zkondenzuje třeba během studené noci a pod zbytkem benzínu se nemůže znovu vypařit (nehledě k tomu, že vzduch v nádrži je nasycen parami benzínu a další odpar neumožňuje). Ale další vlhký vzduch se do nádrže nedostane, takže čas na množství zkondenzované vody takový vliv nemá. Navíc to může být podle podmínek a velikosti nádrže max. pár kapek, které spadnou ke dnu a jsou hned při dalším startu nasáty do motoru, takže se v nádrži nemohou významně nehromadit.
Táta to u W353 řešil tak, že občas do nádrže šplíchnul deci denaturovaného lihu. Ten vodu, pokud tam trocha je, absorbuje, naředí se, ale když ho motor nasaje, shoří a není problém. Já to už nedělám a u auta ani skútru problém s vodou ani tak nemám. Jistě taky záleží, kde se tankuje, pochybným malým pumpám bych se vyhnul, spíš pro jistotu. Jinak tankuji z 50% u Alberta, zbytek Herst, RobinOil a Shell. Nikdy žádný problém s vodou ani jiný.
Mnohem významnější množství vody musí kondenzovat ve vychlazených velkých podzemních tancích na pumpách. Také v cisterně po vyprázdnění kondenzuje voda ze vzduchu, při příštím doplňování na pumpě by se jí prodala v ceně benzínu;-) Nevíte někdo, jak a jestli vůbec je to technologicky ošetřené? Předpokládám, že nějak asi ano, podle mě se musí cisterny i tanky na pumpách odkalovat. A věřím tomu, že právě tohle může být zdroj problémů: Hele, Karle, odkalil jsi už tu jímku? Jasně, šéfe... (to víš, vole, to zrovna, za ty prachy, co tu beru...) A pak má třeba někdo zrovna smůlu a opravdu si vodu natankuje, myslím ale jednotlivé případy, kdy je to prostě pešek :-(
Otevřít diskuzi