vespa primavera 125

Vespa Primavera 125

18.8.2014

Viktor Hrachovec

Hned na začátku musím přiznat, že na test Vespy alias "Vosy" se vždy těším. Vespa si zkrátka na nic nehraje a každý její další model je propracovanější a dokonalejší. Nejinak tomu bylo i teď, když nám ke krátkému seznámení byla zapůjčena Vespa Primavera o objemu 125 ccm.

V den zapůjčky jsem se do sídla společnosti A-Spirit, která nám skútr zapůjčila, dostavil s notným předstihem. Primavera v černé "metle", naleštěná a natankovaná až po okraj už čekala venku a mě stačil jediný pohled, abych se přesvědčil, že tahle klasika mi nikdy, ale opravdu nikdy nezevšední. Formality v podobě sepsání předávacího protokolu atd. nezabraly ani 5 minut a já mohl vyrážet vstříc svým prvním zkušebním kilometrům.

004: vespa primavera 125 003: vespa primavera 125 005: vespa primavera 125

Popisovat Vespu Primaveru snad ani není třeba, vždyť první skútr s tímto označením se objevil už v roce 1968! Elegantní retro tvary, výrazný přední světlomet, široká chromová zrcátka poskytující snad až dokonalý přehled o dění za vámi, přehledná přístrojovka v kombinaci klasického tachometru a digitálního displeje, pohodlné sedlo, nezaměnitelný výfuk či zavěšení předního kola, originální nášlapy a to vše v jednom celku. Taková je Vespa. Originální, svá a hlavně nezaměnitelná. Za zmínku určitě stojí i využití LED technologie při denním svícení a u směrových ukazatelů.

035: vespa primavera 125

Z pohledu řidiče snad ani není co vytknout. Modře podsvícená přístrojovka poskytuje všemožné informace a její čitelnost lze hodnotit jedině na výbornou. Zrcátka jsou přesně tam, kde mají být a nějaké vibrace v nich budte hledat opravdu marně. Uzamykatelný kastlík před koleny pojme nejen vaši peněženku, ale i dálkový ovladač od garáže a pár dalších drobností. Díky váze 130 kg je manipulace s Primaverou snadná i pro řidičky, které si tak mohou stěžovat jen na absenci bočního stojanu, jenž popravdě chyběl i mě.

009: vespa primavera 125 010: vespa primavera 125

Nepostradatelný háček pod řídítky na zavěšení nákupu či helmy je tu samozřejmě také, ale nebyla by to Vespa, aby i tento detail nebyl dotažen až takřka k dokonalosti. Háček nenajdete pod řídítky, ale výsuvný ve špičce sedla. Řešení víc než elegantní a praktické zároveň. Pro uložení většího nákupu dobře poslouží i úložný prostor pod sedlem, který je na skútr velikosti Primavery až nezvykle prostorný. Stisknutím tlačítka pod řídítky odemknete sedlo, které stačí jen vyklopit a voalá, několik litrů volného prostoru je vám plně k dispozici. Zde bych ale přece jen jednu malou výtku měl. Pokud nezamknete řídítka, když od skútru odcházíte třeba jen do pekárny pro rohlíky, je tlačítko funkční i bez klíčku v zapalování a do kufru se tak dostane kdejaký lapka, co bude stát zrovna opodál.

022: vespa primavera 125 028: vespa primavera 125 029: vespa primavera 125

Motor a brzdy

K pohonu využívá Primavera to nejlepší a nejmodernější, co lze. Jedná se o 4-taktní vzduchem chlazený jednoválec se 3 ventily, který díky nižšímu zdvihu a menšímu vrtání nabízí vyšší točivý moment. Další devizou motoru je jeho úspornost. Průměrná spotřeba paliva se totiž pohybuje okolo 2,5 l na 100 km a věřte nevěřte, tato výrobcem avizovaná spotřeba se potvrdila i během našeho testu, kdy Primavera ukázala spotřebu  2,49 až 2,53 l na 100 km. Na jednu 8l nádrž tak lze ujet necelých 400 km, což na městské přibližovadlo rozhodně není málo. Díky novému uchycení motoru jsou navíc výrazně sníženy vibrace do karoserie. Samotnou kapitolou je i přístup k motoru, kdy po otevření sedla bez jakéhokoliv odmontovávání či šroubování vyjmete podsedadlový prostor (kufr) a je hotovo. Jednoduše, rychle, elegantně a prakticky.

015: vespa primavera 125 018: vespa primavera 125

O včasné zastavení Primavery se velmi dobře starají brzdy v kombinaci kotouče o průměru 200 mm na předním kole a bubnu na kole zadním. I přes dobré brzdné vlastnosti mi to nedá, abych si nepoložil otázku: Vespa Primavera 2014 s bubnem na zadním kole? Dva kotouče jsou dnes už skoro samozřejmostí a upřímně, očekával bych je i zde.

Jízda a podvozek

Po nastartování se ozve příjemný a kultivovaný chod 4-taktního jednoválce, který alespoň podle zvuku nedává tušit, jaká s ním je zábava. Po otočení rukojeti plynu nevyráží skútr kupředu, ale dává si tak trochu načas. Sice se nejedná o nějakou 10minutovou pauzu na sváču, ale jistá prodleva tam prostě je. I přesto ale od semaforů vyráží Primavera daleko rychleji než řidiči se svými 4-kolovými plechovkami :-) Pro proplétání kolonami je Vespa Primavera jako stvořená. Díky svým rozměrům (délka 1 860 mm x šířka 735 mm x rozvor 1 340 mm) a motorizaci je Primavera v městském provozu jako ryba ve vodě.

001: vespa primavera 125 011: vespa primavera 125

Problém nemá Primavera ani na kočičích hlavách, retardérech, přechodech nebo třeba kolejích. Zásluhu na tom má kompletně nové odpružení ESS (Enhanced Sliding Suspension), které přineslo snížení třecích sil, zvýšení ovladatelnosti a zvýšení komfortu a bezpečnosti. V překladu spolu s dobře naladěným podvozkem a tlumičem, který je nově fixován pomocí kotvícího čepu, je jízda po nerovnostech velmi komfortní záležitostí. Vaše sedací partie a záda tak můžou zůstat úplně v klidu.

019: vespa primavera 125 008: vespa primavera 125 026: vespa primavera 125

Plusy a mínusy

+ Jedinečný vzhled

+ Zpracování

+ Jízdní vlastnosti

+ Moderní a úsporný motor

+ Dostačně velké úložné prostory

+ Snadný přístup k motoru

- Cena

- Bubnová brzda na zadním kole

- Otevření sedla bez uzamčených řídítek

- Chybějící boční stojan

 

Závěrem

Vespa Primavera 125 nabízí notnou dávku originality ať už svým vzhledem, zpracováním nebo použitou technologií. Výborné jízdní vlastnosti a nezaměnitelný design dělají z Primavery horkého kandidáta do městského a příměstského provozu na straně jedné. Na straně druhé je tu cena 95 990,- Kč, která pro mnohé může být výrazně limitujícím faktorem.

Technická data
Motor jednoválec , 4T/3V
Objem 124 ccm
Maximální výkon 7,9 kW při 7 700 ot/min.
Maximální moment 10,4 Nm při 6 000 ot/min.
Palivový systém elektronické vstřikování
Chlazení vzduchem
Startování elektrické
Přední brzda kotoučová, 1x O 200 mm
Zadní brzda bubnová, O 140 mm
Přední pneu 110/70 - 11´´
Zadní pneu 120/70 - 11´´
Délka 1 860 mm
Šířka 735 mm
Rozvor 1 340 mm
Výška sedla řidiče 780 mm
Objem nádrže 8,0 l
Provozní hmotnost

130 kg

 

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola

Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola

Recenze a testy

27.3.2019

Redakce SP.cz

4

Už víc jak 2 roky brázdíme silnice na našem redakčním skútru značky Keeway. Máme za sebou tisíce kilometrů, jednu drobnou nehodu a hlavně spousty a spousty zážitků v sedle tohoto čínského stroje. Nyní nadešel čas, abychom napsali závěrečnou kapitolu. Závěrečnou proto, protože skútr jsme se po...

Více

Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru

Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru

Recenze a testy

25.7.2017

Viktor Hrachovec

8

Snad o žádném jiném skútru se nevedou tak bouřlivé diskuze, jako o modelu CityBlade. Námi doposud vychvalovaný model ukázal své první a nikoliv bezvýznamné slabiny. Pojďte se tedy spolu s námi podívat, jak si vede Keeway CityBlade 125 v našem dlouhodobém testu po najetí bezmála 4000...

Více

Honda Vision 110 - modelový rok 2017

Honda Vision 110 - modelový rok 2017

Recenze a testy

6.7.2017

Viktor Hrachovec

5

Když v roce 2011 přišla Honda s nízkorozpočtovým skútrem jménem Vision, spadla nám v redakci doslova brada. Nejinak tomu bylo o dva roky později, kdy jsme Visiona otestovali znovu. Píše se rok 2017 a Vision dostal do vínku systém start/stop a pár dalších vylepšení. Povedl se Hondě facelift i...

Více

Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší

Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší

Recenze a testy

12.5.2017

Viktor Hrachovec

3

Nejlevnější skútr v nabídce japonské Yamahy se jmenuje D'elight. Malý skútr postavený na malých kolech s nádechem klasiky, tak nějak by se dal D'elight charakterizovat v krátkosti. Tenhle prcek toho ale nabízí daleko, daleko víc ...

Více

HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech

HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech

Recenze a testy

9.5.2017

František Hadt

1

První dubnový víkend jsme měli tu čest setkat se osobně s již osmou generací populární malé Hondy SH. Nové modelové provedení nejprodávanějšího skútru v Evropě se pro rok 2017 chlubí řadou milých změn a novinek, z nichž jmenujme například vyšší výkon motoru, led světla vpředu a vzadu, zvětšená...

Více

Bleskovky

Elektrické "prase" na prodej...

23.9.2020

Elektrické "prase" na prodej...Když se v roce 2014 vrátilo legendární "Prase" (rozumějte skútr ČZ typ 506) v elektro verzi, způsobilo to poprask. Nejeden vyznavač jedné stopy si chtěl skútr koupit, jenže skútr se...

Více

Husqvarna chystá pro příští rok elektroskútr E-01

12.9.2020

Husqvarna chystá pro příští rok elektroskútr E-01Kdo nemá "elektro" jako by nebyl ... Husqvarna nejprve oznámila, že už v roce 2022 chce představit svůj první elektrický motocykl, aby vzápětí přišla s další novinkou. Elektroskútr...

Více

Muzeum historických motocyklů

8.9.2020

Muzeum historických motocyklůZáří se pomalu, ale jistě brzy přehoupne do své druhé poloviny, ale dle meterologů nás čekají v nejbližších dnech doslova tropy. Pokud se ještě nechystáte zazimovat a rádi by jste...

Více

Honda oznámila integraci technologie Android AutoTM pro modelovou řadu Gold Wing

25.8.2020

Honda oznámila integraci technologie Android AutoTM pro modelovou řadu Gold WingSpolečnost Honda s potěšením oznamuje, že u současné modelové řady Gold Wing dojde k integraci technologie Android AutoTM. Uživatelé telefonů se systémem AndroidTM budou moci...

Více

Peugeot představí inovovaný Metropolis

23.8.2020

Peugeot představí inovovaný MetropolisPeugeot by ještě letos v září měl představit inovovaný model Metropolis. Tříkolka s tímto označením se vyrábí už 7 let, přičemž poslední modernizace proběhla přesně před 3...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

1000 zatáček s Kamilem Holánem (Kodo119)

21.8.2018

Isle of Man, Hořice, road racing, lety, pády, ale hlavně obrovská radost a nadšení. Kamil Holán po třech letech opět hostem Kolama dolu www.1000zkh.cz

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz