41 Skútry ze snímku výše z jiného úhlu. I to kolo tam vykukuje.

Vzpomínka na léto - o skútrech v Černé Hoře

8.10.2015

ing.Miroslav Šmejkal

Čas od času se nám v redakci objeví zajímavý článek či cestopis, který se rozhodneme na našich stránkách zveřejnit. Jedním z nich je článek od Miroslava Šmejkala o dovolené v Černé Hoře, který jsme se rozhodli uveřejnit bez jakýchkoliv změn či zásahů. Všem čtenářům přejeme příjemné čtení a panu Šmejkalovi posíláme za jeho článek dárkový balíček :-)

Po krátké úvaze na téma kam letos na dovolenou jsme se se synem rozhodli zopakovat pro velký úspěch předloňské dovolené návštěvu Černé Hory. Věděli jsme tak, do čeho jdeme a těšili se na nové zážitky, kterých se nám na přelomu července a srpna bohatě dostalo. Jeden z nejsilnějších zážitků se týkal motoprovozu, a tak jsem se rozhodl podělit se o něj zde na Skutrportalu a doufám, že to čtenáře také pobaví.

Minule jsme pobývali v městečku Sutomore ležícím zhruba v polovině cca stokilometrového černohorského jaderského pobřeží. Tentokrát jsme se posunuli více na jih, kousek pod městečko Ulcinj. To je poslední větší obec před albánskou hranicí, kterou tvoří 15 km vzdálená řeka Ada. Řekl bych, že právě někde před Ulcinjem začíná opravdový Balkán. To slovo nemyslím jako zeměpisný pojem, ale jako životní styl - přítomnost Islámu a mešit s minarety, všudypřítomný nepořádek, dvojjazyčné dopravní značky s albánštinou a také pro nás řidiče nezvykle svérázné chování vozidel na silnicích, zejména v městském provozu.

Že je na jihu Evropy skútříkářský ráj, je známá věc, která nikoho nepřekvapí. A že to bude na Balkáně divočejší než třeba v civilizované Itálii, to jsem také čekal, ale i tak jsem byl nakonec překvapený. Jednak množstvím jednostopých vozidel, jejich neuvěřitelnou rozmanitostí, i takovým tím koloritem městského provozu, který se jen tak někde nevidí.

Tento článeček vzniknul spontánně, až po návratu domů, když se mi to všechno rozleželo v hlavě. Bylo to takhle: Jednou jsme vyrazili do centra města hned dopoledne. Vedro a chůze při prohlídce místních pozoruhodností nás brzy zmohly, tak jsme si vybrali příjemnou restauraci na hlavní třídě a dali si nějaké pití a nakonec i oběd. Protože skútrů jezdilo hned vedle našeho stolku odhadem tak 2x tolik než aut, bavili jsme se jejich rozpoznáváním a sledováním provozu. Co taky jiného při čekání dělat. Chvilku jsem zkoušel skútry počítat, ale hned se ukázalo, že to nemá smysl. Tak mě napadlo začít je fotit a udělat nějakou statistiku zastoupení značek a modelů, jen tak, pro legraci. Asi jsem už blbnul z nudy při čekání nebo z hladu. Tak jsem přemýšlel, jak to udělat nejlíp. Když nám přinesli jídlo, do kterého jsme se hned pustili, na chvilku mě ta myšlenka opustila. Jenže provoz zesílil a po pár soustech jsem si řekl, že by mne mrzelo, kdybych to nepofotil. Podobná příležitost se mi určitě hned tak nenaskytne a tak než jsme dojedli druhou půlku porce olihní, fotil jsem poctivě všechno, co projelo kolem a mělo dvě kola. Tím se samozřejmě druhá půlka oběda protáhla, což je pro statistickou hodnotu akce dobře. Projíždějící stroje jsem fotil od 11:47 do 12:07, tedy přesně 20 minut, a potom, když jsme z restaurace odešli, ještě pár motocyklů zaparkovaných v nejbližším okolí. Vzniklo dost fotografií, které někdy zachycují jen průjezd, někdy něco zajímavého, možná vtipného, každý může posoudit sám.

Před fotografiemi ještě malé upozornění pro ty, kteří cítí potřebu kritizovat nasvícení, kompozici a estetickou stránku vůbec: Vím, že některé záběry nejsou dokonalé, ale vybírali jsme si restauraci, ne fotografický post. Je to street foto. Fotil jsem všechna projíždějící dvoustopá vozidla, i když občas překáželi chodci a projíždějící auta. Někdy jsem nestíhal, někdy jsem fotil zezadu proto, že se pár řidičů tvářilo tak, že asi zastaví a rozbijí mi hubu. Naštěstí se tak nestalo, ale chápal bych to. V Černé Hoře jsou totiž docela přísné dopravní předpisy, které například nařizují i druh obuvi pro řidiče, což žabky jistě nejsou. Také se například nesmí i v soukromém vozidle, natož v autobusu, jezdit bez trička (z hygienických důvodů, kvůli pocení). Za všechno jsou pokuty od 50€ výše, což je při běžném měsíčním výdělku 350€ dost. Druhá věc je vymáhání dodržování těch předpisů. Policejní auto jsme viděli za celý pobyt třikrát, vždy na hlavní silnici cestou do Podgorice. Policejní skútr jsme ve městě vídali častěji, jenže se mi ho nepodařilo vyfotit, což mě mrzí. To jsem odbočil, ale chápu, že někdo o focení prostě nestojí, ostatně já také ne. Nic dvoukolého mi neuniklo a žádné fotky jsem z prezentace nevyřadil. Přímo jako statistický podklad bych to nebral, ale o místních poměrech to, myslím, vypovídá dost dobře.

001: 1 Bez přilby a v žabkách – to je místní standard, dál to nebudu komentovat. 002: 2 Holčičce jsem zamával, slušela by jí přilbička. 003: 3 Slečně bych taky zamával, ale nepodívala se :-)

004: 4 005: 5 Dvojitý zásah :-) 006: 6

007: 7 008: 8 009: 9

010: 10 011: 11 Nestíhal jsem, skútry byly rychlejší než můj kompakt. 012: 12 A zase. Vpravo za sloupem vykukuje další stroj.

013: 13 Přeci nebudu sesedat! Proč nemohou „drive in“ zavést všude? 014: 14 „Rozhodčí“ mi taky málem ujel, sotva jsem se stačil podívat, jestli nemá brusle. 015: 15 Luxus – slečna i motorka.

016: 16 Tomuto typu přilby se u nás říká kokosák a tenhle toho má za sebou jistě hodně, když je tak obouchaný. 017: 17 A zase mi ujíždí… 018: 18 První terénní.

019: 19 Nema problema, Aprilia uveze sve tri osobe. Helme za djeće? To tady nemamo. 020: 20 Ani nevím, jestli nějaký předpis upravuje přepravu zvířat čtyřnohých na vozidlech jednostopých. Jinak samozřejmě hezké! 021: 21

022: 22 023: 23 Druhá terénní. 024: 24

025: 25 Tohoto krasavce jsem viděl jediného za celý pobyt. Myslím Atlantic, ne řidiče ;-) 026: 26 027: 27 Jezdí opravdu všichni a na všem.

028: 28 Tady je vidět, že než auto popojelo tak o dva metry, byl tam už druhý a třetí skútr. Někdy to byl opravdu fofr. 029: 29 Pán je z pozadí předchozí fotografie, pokaždé se mi sólo snímek nepovedlo stihnout. 030: 30

031: 31 032: 32 033: 33

034: 34 Zase dva v jednom… 035: 35 Helma ze stavby, proč ne? Lepší než kšiltovka. Prodávali je na trhu v různých barvách, ale nepodíval jsem se na cenu netušíc, že je to místní móda vhodná na skútra. Osobně bych bral žlutou. 036: 36 Dojedli jsme, ale nedalo mi to a po 37 strojích v jízdě jsem ještě pofotil pár kousků „na stojánce“. Jen v nejbližším okolí, tak do sta metrů. A závěr - statistika říká, že projelo 1,85 motocyklů za minutu nebo jinak – každých 32,43 sekundy projel

037: 37 038: 38 Původně jsem fotil kvůli sombreru, ale když už mi tam vjel… Bylo to tak rychlé, že jsem to vzal omylem na výšku. 039: 39 První jízdní kolo, komu by se chtělo šlapat v tom vedru.

040: 40 041: 41 Skútry ze snímku výše z jiného úhlu. I to kolo tam vykukuje. 042: 42

043: 43 044: 44 045: 45 Tento moped si zasloužil detail, je ze skupiny výše. Strojů značky Tomos bývala plná stará Jugoslávie, mopedů i lodních motorů různého výkonu. Dnes to těžko pohledat. V Chorvatsku jsem viděl pár lodních motorů na starých bárkách, moped ani jeden.

046: 46 047: 47 Sice bez značky, ale zase předpisově s přilbou :-) 048: 48 Dokud bude jezdit, bude jezdit. Tipuju na albánskou registrační značku (?)

049: 49 050: 50 Tak na tenhle topcase už musí být Extreme motor! (50ccm) 051: 51 Poslední bonusový snímek na závěr, focený při výletu do Boky Kotorské, ve městě Herceg Novi, takže sem z hlediska statistiky nepatří. Hondu jsem ale nemohl nezařadit, zejména, když je to Silver Wing. Honda je podle mého krátkého průzkumu v Černé H

V Černé Hoře jezdí skútrů opravdu hodně, nad moje očekávání. Žádný zásadní závěr nemám, ten si může každý udělat sám. Všimnul jsem si jen, že nad japonskými značkami jednoznačně převládá italská konkurence. Nejvíc asi Piaggio, myslím, že nejčastěji jsem za celý pobyt vídal model Beverly. Je to jen pocit, přesnou statistiku nemám, ta ani nebyla cílem snažení. Chtěli jsme se trochu pobavit, což se povedlo, a jestli se pobavilo i pár čtenářů, splnil tento článek účel.

 

 

Poslední komentáře (1 komentář)

Děkuji redakci za uveřejnění i za dárek. Jen doplním komentář pro poslední snímek, není tam celý, asi je v galerii nějaké omezení.

51 Posledníbonusový snímek na závěr, focený při výletu do Boky Kotorské, ve městě Herceg Novi, takže sem z hlediska statistiky nepatří. Hondu jsem ale nemohl nezařadit, zejména, když je to Silver Wing. Honda je podle mého krátkého průzkumu v Černé Hoře zastoupena minimálně, vlastně Japonci všichni, i když vedle zrovna jeden stojí. Přisvištěl na něm Švýcar. Nebo to vytáhl z karavanu? Kdo ví. Švýcarů, myslím švýcarských turistů, tam bylo hodně.
Jistě by měli na pobyt v dražších destinacích, ale asi je tam něco táhne, jako nás. Jo, a vlevo vykukuje druhé jízdní kolo, těch tam opravdu moc nejezdí.

Otevřít diskuzi

Související články

Vzpomínka na léto – nejen o skútrech v Bosně a Hercegovině 2019 - část 2.

Vzpomínka na léto – nejen o skútrech v Bosně a Hercegovině 2019 - část 2.

Reportáže a cestopisy

7.12.2019

ing. Miroslav Šmejkal

0

Dovolenou zpravidla plánujeme dost pozdě, když ne úplně na poslední chvíli. Letošní dovolená byla z tohoto pohledu výjimkou, ke které dochází maximálně jednou za deset let. Je to úplně neuvěřitelné, ale cíl jsme si naplánovali víc než rok dopředu.... Tak přesně takhle začínal článek nazvaný...

Více

Vzpomínka na léto – nejen o skútrech v Bosně a Hercegovině 2019 - část 1.

Vzpomínka na léto – nejen o skútrech v Bosně a Hercegovině 2019 - část 1.

Reportáže a cestopisy

12.11.2019

ing. Miroslav Šmejkal

0

Dovolenou zpravidla plánujeme dost pozdě, když ne úplně na poslední chvíli. Letošní dovolená byla z tohoto pohledu výjimkou, ke které dochází maximálně jednou za deset let. Je to úplně neuvěřitelné, ale cíl jsme si naplánovali víc než rok dopředu. Došlo k tomu tak, že jsme jedno nedělní...

Více

Vzpomínka na léto - o skútrech na Sardinii 2018

Vzpomínka na léto - o skútrech na Sardinii 2018

Reportáže a cestopisy

8.4.2019

Ing. Miroslav Šmejkal

1

Minulý rok jsem po úspěšné letní dovolené na Hvaru uvažoval o dalším chorvatském ostrově – Pagu. Já mám to Chorvatsko, tenkrát ještě Jugoslávii, tak nějak od dětství v krvi. Jenže se ukázalo, že je všechno jinak. Přítelkyně prohlásila, že cestu autem bude trpět maximálně jednou za dva roky,...

Více

Za vůní hor, moře a borovic - aneb hurá do Chorvatska

Za vůní hor, moře a borovic - aneb hurá do Chorvatska

Reportáže a cestopisy

26.7.2018

Karel

8

Minulý rok se mi nic psát nechtělo a zřejmě bych ani letos o cestě k moři, kterou jsem minulý rok absolvoval, nic nenapsal. Ale jelikož mi při nedávným úklidu spadlo na hlavu několik papírů s pár údaji o naší cestě k Jadranu, překonal jsem lenost a řekl si, že přece jen něco vytvořím. Takže moje...

Více

Vzpomínka na zimu 2018 - tip na lyžování a zajímavost pro skútříkáře

Vzpomínka na zimu 2018 - tip na lyžování a zajímavost pro skútříkáře

Reportáže a cestopisy

22.6.2018

Miroslav Šmejkal

3

Na přelomu ledna a února jsme se vydali na lyžovačku do italských Alp, do části zvané Dolomity. Rozhodli jsme se zopakovat akci, do které nás před dvěma roky uvrtal můj kamarád, slibujíc nejen pěkné lyžování, ale i dvě překvapení po cestě. Nejsem zrovna sportovní typ a skalní lyžař už vůbec ne,...

Více

Bleskovky

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”

23.6.2021

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”Voge se nyní vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Při zakoupení modelu VOGE 300AC, 300R nebo 500R a předložení řidičského průkazu s vyznačením skupiny A2,...

Více

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE

15.6.2021

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONENOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE• PŘEDSTAVUJEME MODEL „ONE“, NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO• ITALSKÝ PŮVOD A ZAMĚŘENÍ NA MLADÉ ZÁKAZNÍKY: „ONE“ JE SPOJENÍM BAREV, FANTAZIE, STYLU,...

Více

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek

19.4.2021

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítekKymco se na startu letošní sezóny vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Od 12. dubna nabízí tento tchajwanský výrobce skvělé ceny na svoje oblíbené skútry...

Více

BMW C1 znovu na scéně?

12.4.2021

BMW C1 znovu na scéně?Kdo by neznal legendární skútr od BMW s označením C1. Skútr vybavený speciálním rámem a bezpečnostními pásy, který umožňoval jízdu bez ochranné přilby byl poprvé veřejnosti...

Více

Suzuki Burgman 400 - 2022

8.4.2021

Suzuki Burgman 400 - 2022Rok 2021 ještě ani pořádně nezačal a Suzuki již představilo nového Burgmana 400 pro rok 2022. A v čem bude Burgman 2022 jiný? Především plní emisní normu Euro5 a může se tak...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Černou Afrikou

17.6.2021

Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie   . . . .   Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...

Více

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz
BE-RIDER.com

Společnost Montplast se specializuje na výrobu a montáž zastřešení bazénů. Zastřešení bazénů se vyrábí ze systémových hliníkových profilů, opatřených povrchovou úpravou.