„Stopětadvacítka“ skútr s řidičákem na osobák

„Stopětadvacítka“ skútr s řidičákem na osobák

23.1.2013

Redakce SP.cz / iBesip.cz

Až dosud mohli držitelé řidičského oprávnění pro osobní automobil řídit pouze malý motocykl s objemem válců do 50 cm3. Od soboty 19. ledna 2013 mohou osedlat i skútr o objemu 125 cm3. V tento den totiž nabývá účinnosti velká novela zákona o silničním provozu, která je obsažená v zákoně č. 297/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Změny navazují zejména na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES ze dne 20. prosince 2006 o řidičských průkazech, v platném znění.

Přesednutí na skútr o objemu 125 cm3 však není zcela bez omezení – pro skupinu B řidičského oprávnění (zjednodušeně pro osobní automobil) musí být skútr vybaven automatickou převodovkou a výkon je omezen na 11 kW. Takto nově nastavená legislativa by podle přání EU měla přispět v jednotlivých zemích ke zrychlení a také zklidnění dopravy. Předpokladem je, že pokud obyvatelé přesednou z automobilů na skútry, tak se uleví především zahuštěné městské dopravě. Menší a také obratnější skútry by mohly být pro městské aglomerace a jejich dopravu určitě přínosem. A podle vyjádření jednotlivých prodejců motocyklů začíná být o tuto skupinu vozidel výrazně zvýšený zájem. Takže musíme počítat s tím, že s prvními teplejšími dny vyrazí na naše silnice i větší množství skútrů.

 

Pozor na nebezpečí!

Na automobilisty, kteří se rozhodnou přesednout ze svých vozů na skútry, však čeká několik úskalí. Jedním z nich je to, že jejich kolegové za volanty nejsou v našich zeměpisných šířkách tolik zvyklí na pohyb svižných motocyklů a skútrů v provozu. A tak je mohou jednoduše přehlédnout, protože nepočítají s tím, že se vůbec něco takového, jako je skútr, na silnici pohybuje. Vše je to o toleranci a o tom, že si prostě všichni budou muset na tento fakt zvyknout, a doufejme, že to bude poměrně rychle a bez větších karambolů.

Dalším závažným problémem pak je to, že řada těch, kteří se rozhodnou pro jízdu na skútru, nemá v tomto oboru žádnou praxi. Jízda na skútru je něco jiného než ta na kole a také je to něco jiného než jízda s automobilem. Je opravdu vhodné vyzkoušet si nejdříve manipulaci se skútrem i jízdu na něm někde na vhodném místě s volným prostranstvím. Ještě lepší varianta je, pokud si zajistíme pár lekcí v některé z osvědčených autoškol. Zde vám připomenou a předvedou základní postupy bezpečné jízdy s takovýmto vozidlem, vyzkoušíte si třeba krizové brzdění, odhad vzdáleností apod. Prostě vše, co se vám bude při jízdě na skútru hodit. Všechny tyto návyky se vám pak musí dostat doslova pod kůži, aby vaše bezpečná jízda na skútru byla každodenní samozřejmostí.

 

Bezpečnost především!!

Co platí pro automobily, neplatí pro řidiče skútrů. Velkým rozdílem je počet kol a způsob ochrany řidiče. Spolu s nutnou přípravou je potřebné si uvědomit, jaký dopad na okolí může mít počin nezkušeného a nepřipraveného jezdce. V prvé řadě je ochrana zdraví, posléze i ochrana majetku. Jezdec skútru by měl být i pečlivě seznámen a uvědomit si možná bezpečnostní rizika. Zajistit si řádnou ochranu svého zdraví, zamyslet se nad důsledky svého jednání. Pečlivou rozvahou nad svými schopnostmi může předejít velice nepříjemným situacím a vyhnout se bolestivým následkům. Vždy je zapotřebí vzít v potaz, že není jediným účastníkem silničního provozu a že i malá investice do osvěty a výbavy může zachránit život.

 

Nezapomínejte na správné oblečení

Na rozdíl od automobilistů, kteří jsou v případě čelního nárazu chráněni deformační zónou, která může být dlouhá třeba až přes jeden metr, je třeba si uvědomit, že "deformační zónu jezdce na skútru či motocyklu" činí pouze několik milimetrů oblečení, které má na sobě, a také jeho přilba. Z toho vyplývá dobrá rada: používejte opravdu kvalitní oblečení, boty i přilbu a vše hodně pestré – to aby vás bylo co nejvíce vidět.

 

Jak to může vypadat, pokud si na skútr sedne málo zkušený jezdec, se v trochu nadsazené formě můžete podívat na našem videu.

Pro stávající držitele řidičského oprávnění, které bylo uděleno ještě před účinností novely, je podstatné, že jeho rozsah se v žádném případě nezužuje, novelou se však může rozšířit. Podle přechodného ustanovení čl. II bodu 1 zákona č. 297/2011 Sb. totiž platí, že řidičská oprávnění jednotlivých skupin a podskupin udělená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona zůstávají zachována v rozsahu, jaký měla podle zákona č. 361/2000 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona; tato řidičská oprávnění opravňují ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona rovněž k řízení motorových vozidel, která jsou do skupin vozidel se shodným označením nově zařazena tímto zákonem, pokud tomu nebrání omezení nebo podmínění řidičského oprávnění.

Tento článek vznikl ve spolupráci s www.ibesip.cz

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

EFA PŘIJALA CHARTU POŽADUJÍCÍ KVALITNÍ PŘÍPRAVU ŘIDIČŮ

EFA PŘIJALA CHARTU POŽADUJÍCÍ KVALITNÍ PŘÍPRAVU ŘIDIČŮ

Bezpečná jízda

5.5.2017

TZ - EFA

0

Praha ve dnech 26. – 27. dubna hostila důležité zasedání Evropské asociace autoškol EFA, kterého se účastnili zástupci řady evropských zemí. Kromě běžné agendy byla pozornost věnována i kvalitní přípravě mladých a začínajících řidičů. Na tomto zasedání byl také přijat a vydán strategický...

Více

Učme se přežít 2017

Učme se přežít 2017

Bezpečná jízda

19.4.2017

Viktor Hrachovec

1

O projektu "Učme se přežít" jsme vás poprvé informovali loni v březnu. Od té doby proběhlo už několik kol, z nichž některých jste se zúčastnili i vy, naši čtenáři. Projekt pokračuje i v tomto roce a my pro vás máme aktuální termíny!

Více

Brzdové světlo přímo na helmě aneb bezpečnost především

Brzdové světlo přímo na helmě aneb bezpečnost především

Bezpečná jízda

5.4.2017

Viktor Hrachovec

0

Reflexní helma či reflexní vesta už je více či méně zažitým standardem. Teď je tu novinka v podobě integrální helmy s integrovaným brzdovým světlem, které vydrží až 10 hodin na jedno nabití!!!

Více

Dopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠ

Dopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠ

Bezpečná jízda

5.7.2016

Viktor Hrachovec

0

Víte, jak se zachovat při dopravní nehodě? Ani ne sedmiminutové video vám poradí, jak se zachovat v každém okamžiku. A těm, kterým by i toto bylo málo, doporučujeme navštívit internetové stránky www.tytozvadnes.cz

Více

Zákon platí pro všechny aneb ujíždět se nevyplácí!

Zákon platí pro všechny aneb ujíždět se nevyplácí!

Bezpečná jízda

4.7.2016

Viktor Hrachovec, PČR

0

Známe to všichni, stačí zapnout zprávy a jednou z hlavních informací je fakt, že ten či onen "blbec" se rozhodl nezastavit hlídce PČR a začal ujíždět, popř. že řidič, který způsobil dopravní nehodu, z místa ujel. Zastavit a přijmout zodpovědnost za své chování vám přitom může ušetřit nemalé...

Více

Soutěž

Vyhrajte jednu ze 3 motobaterií dle vašeho výběru

10.7.2017

Vyhrajte jednu ze 3 motobaterií dle vašeho výběruZahrajte si s námi a společností Honoris o jednu ze 3 motobaterií Motobatt dle vlastního výběru!

Více

Bleskovky

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?

16.5.2017

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?Na internet pronikly nákresy nového hybridního skútru od Suzuki, který nápadně připomíná tolik známého Burgmana. Suzuki si nechala skútr "patentovat" u amerického úřadu pro patenty...

Více

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa umění

10.5.2017

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa uměníSpolečnost Honda Motor Europe dnes zveřejnila pět krátkých filmů, které ilustrují co se stane, když je inovativní technický projekt interpretován zrakem umělců působících v širokém...

Více

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SH

4.5.2017

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SHTovárna Atessa společnosti Honda, jež byla v roce 1971 založena v italském regionu Abruzzo, dosáhla historického milníku: 1 miliónu vyrobených kusů stále populárních skútrů řady...

Více

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017

24.4.2017

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017Pokud máte pocit, že na silnicích potkáváte víc motorek než tomu bylo dříve, pak se asi nemýlíte. Za první 3 měsíce letošního roku bylo nově zarigistrováno 3241 motocyklů což je o...

Více

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu...

21.3.2017

Futuristický motocykl Honda vycházející z modelu NM4 Vultus se představí v celovečerním filmu „GHOST IN THE SHELL“Značka Honda podpořila výrobu celovečerního filmu „GHOST IN THE SHELL“ společností Dreamworks Pictures a Paramount Pictures a jako základ hlavního motocyklu pro film poskytla svůj...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz