Bezpečná jízda v koloně aneb opakování je matka moudrosti

Bezpečná jízda v koloně aneb opakování je matka moudrosti

8.6.2012

Redakce SP.cz

Sezóna je v plném proudu a největší sraz skútrů v ČR (SKÚTRŠŇŮRA) klepe na dveře. Pojďte si tedy spolu s námi připomenout pravidla jízdy v koloně a to ať už jste nováček nebo "starý profesionál"! Skútršňůra je totiž zaměřena nejen na podporu skútrkomunity, ale i bezpečnosti a nutno dodat, že předešlých osm ročníků proběhlo bez sebemenších problémů! Za redakci SP věříme, že letos tomu nebude jinak a to nejen proto, že partnerem celé akce je BESIP a BEZPEČNĚ NA MOTORCE s Mírou Lisým.

Pravidla jízdy v koloně

Úvodem

Jízda v ukázněné koloně je jediný bezpečný způsob pohybu houfu motorkářů. Pravidla jízdy v koloně by měla být pro každého stejně důležitá jako umění řídit motorku nebo znalost dopravních předpisů. Je zde ale drobný rozdíl, dopravní předpisy můžeš občas přestoupit, když při tom nikoho neohrozíš a nevidíš policajta. Když ale jedeš v koloně, tak musíš pravidla přesně dodržovat, každá odchylka ohrozí kamaráda, se kterým jedeš kolo na kole. Pravidla vznikla v Americe a doma jsme si je v praxi vyjezdili. Pravidla jsou pro naši bezpečnost a pro bezpečnost těch, kteří jsou s nám na silnici. Tak se jimi řiďme!

Uspořádání kolony

Jezdci v koloně, skupině vytvoří dvouřadou formaci s uspořádáním cik - cak. První jezdec vede kolonu, je vedoucím jezdcem (Road Captain) a jede vždy vlevo. Může tak lépe vidět celou kolonu ve zpětných zrcátkách a může sledovat i dojíždějící a předjíždějící auta. Je i nápadnější pro protijedoucí vozidla. Druhý v pořadí jede v pravé řadě za vedoucím jezdcem s asi sekundovým intervalem. Další jezdci pak zabírají střídavě levé a pravé pozice v jízdním pruhu tak, aby měli zhruba dvousekundovou vzdálenost od jezdců před nimi a tedy sekundovou vzdálenost od jezdce diagonálně vpředu. Tento způsob řazení jezdců dává dostatek prostoru pro bezpečné manévrování (žádné motocykly nejedou v jednom okamžiku vedle sebe). Takové řazení mašin zabraňuje automobilům předjíždět "myškováním" jednotlivé jezdce a vtlačovat se do kolony mezi motorky. Poslední jezdec (zadní střelec, Tail Gunner) může jet na kterékoliv straně jízdního pruhu. Mění svou polohu podle momentální potřeby a situace.

Jak jsem vypozoroval, někomu vyhovuje více jízda vlevo, někomu vpravo a někdo je podobojí. Zamyslete se nad tím, jaká pozice vám více vyhovuje a najděte si podle toho místo v koloně, pojede se vám lépe.

Vedoucí jezdec, Road Captain

Po dobu, kdy vede kolonu, je jejím nejdůležitějším členem. On určuje, jak jede celá kolona. Jeho práce začíná dlouho před odjezdem naplánováním trasy a končí teprve až zaparkováním motorek v cíli. Vedoucí jezdec určuje pořadí jezdců v koloně, rychlost a směr jízdy, rozhoduje o zastavení celé skupiny u čerpacích stanic, restaurantů, odpočívadel atd. Pečlivě zvažuje, kdy a kde může kolona bezpečně předjíždět apod. Vede kolonu tak, aby jela rovnoměrnou rychlostí, neroztrhala se, jela bezpečně a neztratila nikoho z jezdců. Musí sledovat stav silnice před kolonou a stav kolony za sebou. Musí vědět, jak je kolona dlouhá, řídí odbočování, předjíždění, změnu jízdních pruhů, výjezdy z dálnice apod. Jeho úkolem je zajistit maximální bezpečnost skupiny a držet celou formaci pohromadě. Musí včas změnit směr, aby se všichni jezdci stačili zařadit do odbočovacího pruhu atd.

Před odjezdem vydá vedoucí jezdec pokyny závazné pro všechny jezdce. Stručně připomene povinnost ukázněné a disciplinované jízdy, pravidla jízdy v koloně a povinnost je striktně dodržovat. Pokud má z dřívějších jízd vědomost, že někdo pravidla bere laxně nebo že se dopouští opakovaně jezdecké chyby (např. velká nebo malá vzdálenost mezi jezdci, přejíždění z řady do řady apod.), tak mu to jmenovitě připomene. Seznámí jezdce se signály, které bude za jízdy používat. Uvádí se řada signálů, mě se ale osvědčilo používat minimum signálů, v zásadě jen zvedám ruku, když kolona předjíždí, abych upozornil jezdce, že je volno a mohou předjíždět. Upozorní, že každý v koloně bez ohledu na signály je povinen sledovat cestu a jet samostatně. Jednotlivec odpovídá za to, že se nenaboří do jezdce před sebou nebo vedle sebe a za to, že neztratí jezdce za sebou. Určí pořadí jezdců v koloně, je-li to zapotřebí. Zásadně si zjistí, zda bude mít v koloně jezdce s malými zkušenostmi nebo jezdce jezdící pomaleji a těm vykáže místo za sebou. Zkušení jezdci se řadí samostatně do kolony. Seznámí všechny, kam kolona jede (cíl) a místa, kde bude zastavovat. Připomene zásadu sleduj jezdce za sebou a když ho nevidíš, tak zastav. Je to jediná záruka toho, že se kolona neroztrhne a nikoho neztratí. Upozorní jezdce na kázeň a pořádek v koloně. Pozor, vedoucí jezdec nevidí a nespočítá za jízdy víc než 6 - 8 motorek za sebou! Víc je možné spočítat jenom v dlouhé a přehledné zatáčce!! Tak si buďte vědomi, že vedoucí jezdec u delší kolony si nemůže být jistý, že za ním jedou všichni. Určí posledního jezdce, měl by to být dobrý jezdec znalý trasy a schopný zajistit pomoc pro jezdce s poruchou apod. Dohodne si s ním signál připravenosti kolony k odjezdu a jednání při přetržení kolony. Je výhodné, zvlášť u delší kolony, když je z dálky poslední jezdec něčím nápadný - blikající blinkr, barevné světlo apod. Je praktické, když první a poslední jezdec mají vesty nápadné signální barvy. Před odjezdem kolony přehlédne, zda jsou za ním určení jezdci a po signálu posledního jezdce, že všichni mají natočeny motory a jsou připraveni, odjíždí sníženou rychlostí. Teprve když všichni jedou a kolona se seřadí, tak akceleruje na dohodnutou rychlost.

Poslední jezdec, zadní střelec, Tail Gunner

Zadní jezdec je prodloužené oko vedoucího jezdce a zodpovídá za bezpečnost kolony ze zadní strany. Nemá určené pevné místo ve formaci vpravo či vlevo, volí svoji pozici dle potřeby. Stejně tak podle situace může zvětšit odstup od jezdce před sebou. Sleduje formaci a jízdu členů kolony. Ty, kteří nedodržují pravidla v jízdě kolony, napomene a upozorní vedoucího jezdce. Hlídá zejména předjíždějící vozidla a vozidla, která se jeví tak, že jsou řízena agresivním řidičem. Při jízdě na silnici se dvěma a více pruhy navíc sleduje vedoucího jezdce a jakmile ten přejede do vedlejšího pruhu přejíždí současně s ním, tím uzavře zezadu kolonu a umožní ostatní jezdcům změnit jízdní pruh a omezí nebezpečí zezadu náhle přijíždějících vozidel a zamezí i tomu, aby se do kolony vmísila jiná vozidla. Jeho povinností je postarat se o odpadlé jezdce. Při odjezdu kolony z místa zastavení se řadí na poslední místo a když zjistí, že všichni jsou připraveni k jízdě a mají nastartovány motory, dá vedoucímu jezdci signál k odjezdu. Pozor, čím delší kolona, tím je činnost posledního jezdce náročnější!

Méně zkušení jezdci a jezdci na slabších strojích

Jezdci s menšími jezdeckými zkušenostmi, jezdci, kteří nemají zkušenosti s jízdou v koloně a jezdci zvyklí jezdit výrazně pomaleji, než je dohodnutá rychlost jízdy kolony, jsou vedoucím jezdcem zařazeni na pozice těsně za ním a jsou povinni toto místo dodržovat. Je-li to zapotřebí, jsou před jízdou poučeni podrobněji. Rychlost a styl jízdy kolony přizpůsobí vedoucí jezdec schopnostem těchto jezdců.

Dorovnání výpadku v koloně

Vypadne-li jezdec z kolony z jakéhokoliv důvodu, je zapotřebí mezeru co nejdříve zacelit. Děje se to tak, že jezdec jedoucí v řadě za odpadlým jezdcem se dotáhne na jeho místo, předjede tedy jezdce jedoucího ve vedlejší řadě před ním. Zásadně je nepřípustné vyplnit mezeru přejetím z řady do řady (z pravé řady do levé a naopak), je to nebezpečný manévr a zasáhne celou kolonu.

Chování jednotlivce

Jízda v koloně vyžaduje kázeň a disciplínu. Jízda je náročná a je nutné jet tak, aby byla bezpečná. Každý jezdec jedoucí v koloně odpovídá za svoji jízdu, za svoji bezpečnost a za bezpečnost svých kamarádů. Pravidla jízdy v koloně jen zvyšují míru bezpečnosti, ale nesnímají z nikoho žádnou zodpovědnost. Uvědomte si, že jízda v koloně je náročnější než samostatná jízda a proto musíte o hodně více sledovat silnici a ostatní jezdce. Zvlášť je nutné pečlivě sledovat jezdce před sebou a vedle sebe. O jezdce za sebou se můžete starat méně, stará se o vás on.

Řazení při zastavení, např. na červenou

Při zastavení se jezdci kolony řadí do dvojstupu ve stejném pořadí, jaké mají v koloně, s minimálními odstupy. Pokud kolona stojí na červenou - všichni jezdci sledují semafor (nikoli záda jezdce před sebou). Pouze pokud všichni sledují semafor, je možné po naskočení zelené odjet prakticky v jednom "balíku". Pokud kolona neodjede na zelenou v jednom "balíku" (jezdci místo na semafor budou koukat na záda toho před nimi a teprve po jeho odjezdu se budou rozjíždět), je na víceproudové komunikaci více než jisté, že do kolony vjedou a kolonu tím pádem roztrhají řidiči z vedlejších jízdních pruhů.

Přechod na jízdu v zástupu

Na úzké silnici nebo tam, kde není možné z jiných důvodů jet ve dvojstupu, přejde kolona samovolně v jízdu v zástupu s použitím metody zipu. Vzdálenost mezi jezdci se prodlouží. Jakmile to situace dovolí, tak se kolona opět s použitím principu zipu vrátí do dvojstupu a zkrátí jízdní rozestupy.

Tankování

Tankuje se na pokyn vedoucího jezdce vždy po cca 200 km, není-li dohodnuto jinak. Záleží to na tom, kdo ujede nejméně na plnou nádrž. Při tankovací zastávce každý natankuje plnou nádrž a vyčůrá se. Za jízdy kolony není možné splnit každému jeho individuelní přání na vykonání této činnosti, to by se stále jenom stálo.

Jízda přes město

Průjezd městem je pro kolonu velmi náročný. Před městem je zapotřebí kolonu zpomalit a zkrátit jízdní odstupy na minimum. Doporučuje se dohodnout si místo srazu za městem pro případ, že se kolona roztrhá. Riziko roztržení kolony roste s její délkou. Největší riziko je zejména při odbočování z vedlejší na hlavní a při průjezdu kolony přes křižovatku řízenou světly. Schopnost vedoucího jezdce sledovat kolonu za sebou je značně omezena. Je nutné, aby všichni věděli, kam se jede a doporučuje se znát místo za městem, kde se jezdci sejdou, když se kolona ve městě rozsype. Nejsložitější je to především v cizině ve velkém a úplně neznámém městě.

Setkání s jinou kolonou

Setkají-li se dvě kolony motorek, vedoucí jezdci se dohodnou, zda se pojede dál společně. Jedou-li dvě kolony po přechodnou dobu společně, tak se zařadí za sebe a jezdci obou kolon se mezi sebou nemísí. Pokud jedou samostatně, je zapotřebí mezi kolonami dodržovat dostatečný odstup, který umožní ostatním vozidlům bezpečné předjetí.

Předjíždění

Kolona se pohybuje většinou ustálenou rychlostí, prakticky shodnou s rychlostí ostatních vozidel na silnici, tím se automaticky sníží počet situací, kdy někdo cizí předjíždí kolonu a také situací, kdy naopak kolona předjíždí pomalejší vozidlo. Občas se tomu ale nedá vyhnout. Když předjíždí cizí vozidlo, je nejlépe mu předjíždění umožnit, uhnout vpravo a rukou naznačit, že o něm víte. Čím dřív předjede, tím lépe. Složitější je opačná situace, když se na silnici najde loudal nebo pomalý kamion, musí se kolona pustit do předjíždění. Pozor, je to obtížný a zdlouhavý manévr. Vedoucí jezdec musí začít předjíždět teprve tehdy, když má naději, že v krátkém čase budou moci postupně předjet všichni jezdci. Je při tom třeba brát ohled na méně zkušené jezdce. Při předjíždění maximálně využijte akceleraci motorky, abyste předjeli v co nejkratším čase a rychle pokračujte co nejdál před předjížděné vozidlo, necháte tím prostor pro jezdce za vami, aby měli dost místa na zařazení před předjížděné vozidlo. Kolona zásadně předjíždí v pořadí jezdců, vyvarujte se toho, abyste předjeli váhajícího jezdce před sebou!!! Ti, kteří už předjeli, vidí o hodně dál, zda se neblíží protijedoucí vozidlo a je tedy praktické dát jezdcům za sebou zdvižením ruky signál, že je silnice volná. Pozor, je to jen upozornění, nikoliv pokyn předjížděj bezhlavě! Po předjetí se kolona rovná zpět do tvaru.

Dodatek

Organizátoři SKÚTRŠŇŮRY apelují na VŠECHNY účastníky AKCE: 

Mějte, prosím, na paměti vaši bezpečnost a bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu v průběhu jízdy na akci i v celkovém průběhu celé Skútršňůry 9. Pamatujte, že organizováním tohoto ročníku opět prezentujeme bezpečnost a skútrkomunitu.

Při nedodržení pravidel jízdy v koloně bude účastník z bezpečnostních důvodů okamžitě z kolony vyloučen!

Za redakci SP nám nezbývá, než popřát krásný a pohodový sraz! Na reportáže, videa a fotogalerie se můžete těšit po skončení akce na našich stránkách.

Foto: www.shoc.cz, www.besip.cz, www.skutrsnura.cz, www.bezpecne-na-motorce.cz

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

EFA PŘIJALA CHARTU POŽADUJÍCÍ KVALITNÍ PŘÍPRAVU ŘIDIČŮ

EFA PŘIJALA CHARTU POŽADUJÍCÍ KVALITNÍ PŘÍPRAVU ŘIDIČŮ

Bezpečná jízda

5.5.2017

TZ - EFA

0

Praha ve dnech 26. – 27. dubna hostila důležité zasedání Evropské asociace autoškol EFA, kterého se účastnili zástupci řady evropských zemí. Kromě běžné agendy byla pozornost věnována i kvalitní přípravě mladých a začínajících řidičů. Na tomto zasedání byl také přijat a vydán strategický...

Více

Učme se přežít 2017

Učme se přežít 2017

Bezpečná jízda

19.4.2017

Viktor Hrachovec

1

O projektu "Učme se přežít" jsme vás poprvé informovali loni v březnu. Od té doby proběhlo už několik kol, z nichž některých jste se zúčastnili i vy, naši čtenáři. Projekt pokračuje i v tomto roce a my pro vás máme aktuální termíny!

Více

Brzdové světlo přímo na helmě aneb bezpečnost především

Brzdové světlo přímo na helmě aneb bezpečnost především

Bezpečná jízda

5.4.2017

Viktor Hrachovec

0

Reflexní helma či reflexní vesta už je více či méně zažitým standardem. Teď je tu novinka v podobě integrální helmy s integrovaným brzdovým světlem, které vydrží až 10 hodin na jedno nabití!!!

Více

Dopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠ

Dopravní nehoda...? TY TO ZVLÁDNEŠ

Bezpečná jízda

5.7.2016

Viktor Hrachovec

0

Víte, jak se zachovat při dopravní nehodě? Ani ne sedmiminutové video vám poradí, jak se zachovat v každém okamžiku. A těm, kterým by i toto bylo málo, doporučujeme navštívit internetové stránky www.tytozvadnes.cz

Více

Zákon platí pro všechny aneb ujíždět se nevyplácí!

Zákon platí pro všechny aneb ujíždět se nevyplácí!

Bezpečná jízda

4.7.2016

Viktor Hrachovec, PČR

0

Známe to všichni, stačí zapnout zprávy a jednou z hlavních informací je fakt, že ten či onen "blbec" se rozhodl nezastavit hlídce PČR a začal ujíždět, popř. že řidič, který způsobil dopravní nehodu, z místa ujel. Zastavit a přijmout zodpovědnost za své chování vám přitom může ušetřit nemalé...

Více

Bleskovky

Touratech v problémech

16.8.2017

Touratech v problémechCelosvětově známý výrobce motodoplňků a příslušenství Touratech se ocitl v insolvenci! Německá společnost sídlící v Niedereschachu zaměstnává v současné době kolem 400 zaměstnanců....

Více

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?

16.5.2017

Hybridní skútr od Suzuki? Scifi nebo realita?Na internet pronikly nákresy nového hybridního skútru od Suzuki, který nápadně připomíná tolik známého Burgmana. Suzuki si nechala skútr "patentovat" u amerického úřadu pro patenty...

Více

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa umění

10.5.2017

Nový model Honda X-ADV vstupuje do světa uměníSpolečnost Honda Motor Europe dnes zveřejnila pět krátkých filmů, které ilustrují co se stane, když je inovativní technický projekt interpretován zrakem umělců působících v širokém...

Více

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SH

4.5.2017

V závodě Atessa společnosti Honda byl vyroben miliontý skútr SHTovárna Atessa společnosti Honda, jež byla v roce 1971 založena v italském regionu Abruzzo, dosáhla historického milníku: 1 miliónu vyrobených kusů stále populárních skútrů řady...

Více

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017

24.4.2017

Registrace motocyklů za 1. čtvrtletí 2017Pokud máte pocit, že na silnicích potkáváte víc motorek než tomu bylo dříve, pak se asi nemýlíte. Za první 3 měsíce letošního roku bylo nově zarigistrováno 3241 motocyklů což je o...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Ulánbátar dobrý. Ale bez dokladů? (Kodo117)

1.5.2017

Každou chvilku tu máme někoho, kdo se vydá na východ. Každou chvilku tu máme někoho, vydal do Mongolska. Každou chvilku tu máme někoho, kdo to udělal pankově. Ale poprvé tu máme...

Více

Na Číze 125 do Afriky (KoDo116)

31.3.2017

Natočíte  sto rozhovorů o motorkách a začnete mít pocit, že se všechno opakuje. A pak se před mikrofonem zjeví Martin Magnusek a naráz znovu víte, že to má cenu. Tohle je to správný...

Více

Wayaway – cesta kolem světa (Kodo115)

1.3.2017

248 dní na cestě. Ujeto 47 250 km. Hosty u mikrofonu byli Kačka Kadlusová a Fanda Nykl, kteří se vypravili na cestu kolem svět. Nyní jsou v polovině cesty, projeli Asii a přeplavili...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
KOLAMADOLU.cz